فلنج چیست ؟

حلقه ای آهنی که به صورت مدور است و سوراخ هایی در اطراف آن وجود دارد که از این قطعه جهت اتصال دو شئ به همدیگر و نیز برای افزایش استحکام مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال انتهای لوله ها به کمک فلنج به هم متصل می شوند، چرخ های قطار و سیلندر بخار نیز از فلنج استفاده بسیاری دارند. در واقع فلنج از اجزای اصلی لوله کشی صنعتی محسوب می شود و بهتر است بگوییم که همه اجزای سیستم لوله کشی برای باز شدن و خارج شدن از خط به فلنج نیاز دارند.

شرکت ای شاپ صنعت یکی از بزرگترین تامین کننده های تجهیزات ابزار دقیق است و همچنین در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی مشاورین متخصصی دارد که برای خرید فلنج می توانید با کارشناسان مجرب این مجموعه تماس بگیرید.

دسته بندی فلنج ها

  • پیچی
  • جوشی
  • روکار
  • لبه دار
  • تخت
  • گردن جوش
  • کور
  • رزوه ای
  • رینگ جوینت
  • lap joint

فلنج پیچی : اتصال در این نوع فلنج ها بسیار ساده است. این فلنج ها در اکثر خدمات نرم افزاری مورد استفاده قرار می گیرند مانند خدمات نرم افزاری آب و هوا.

فلنج جوشی : این نوع فلنج ها از یک شانه ساخته شده است که در داخل آن ها انتهای لوله در فلنج قرار می گیرد البته قابل ذکر است که این عمل تا زمانی انجام می شود که در مقابل شانه ها قرار بگیرد. سپس این لوله قبل از جوشکاری در محل قرار می گیرد. در واقع بهتر است بگوییم که این عمل جهت کاهش ترک خوردگی در سوپر گرمادهای فولادی ضد زنگ استفاده می شود که دلیل آن این است که تنش های حرارتی وجود دارد که معمولا برای نصب فلنج های جوشکاری سوکت تبدیل شده است.

فلنج روکار : روی این فلنج ها نیز سوراخ هایی وجود دارد که در اتصال لوله ها به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد. این فلنج معمولا روی لوله قرار می گیرد و داخل یا خارج آن جوش می دهند. همچنین در شرایط فشار و دمای کم کاربرد بسیاری دارد که برای اتصال لوله های بزرگ و در اندازه های بزرگ نیز ذخیره می شوند. از نظر هزینه این فلنج ها هزینه نصب بیشتری نسبت به سایر فلنج ها دارند.

فلنج لبه دار : در این فلنج یک لبه برآمده در صورت فلنج وجود دارد. فشار آب بند در این نوع خیلی بهتر و بیشتر است که باید در دمای طراحی کمتر از 450 درجه سانتی گراد و طبق استاندارد در کلاس های مختلف 150#، 300# و 600#  باشد. قابل ذکر است که برای استفاده از این فلنج حتما باید دو شرط ذکر شده به صورت کاملا همزمان رعایت شوند.

تخت : در این نوع از فلنج ها معمولا بین سطوح نیز واشر آب بند مورد استفاده  قرار می گیرد و صورت آن ها هم کاملا صاف است.  فشار آب بند در این نوع از فلنج ها بسیار کمتر از فلنج لبه دار است دلیل آن این است که از واشر آب بند در سطح مقطع بیشتر است. بنابراین می توان گفت که در این نوع فلنج ها احتمال نشتی بیشتر است. فلنج صورت تخت در حفاظت کاتدی خطوط زیرزمینی کاربرد فراوانی دارد.

فلنج گردن جوش : این نوع فلنج ها در فشار و دمای بالا بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و کاربرد آن ها هم بسیار گسترده است. این فلنج ها نیز اندازه بزرگی دارند و بسیار پر هزینه هستند.

فلنج کور : روی این فلنج تعدادی سوراخ وجود دارد و شباهت زیادی به دیسک دارد. این فلنج نیز در پایان بخشیدن به خط لوله و یا سیستم های لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین قابل ذکر است که در کشتی به عنوان پوشش دریچه کاربرد فراوانی دارد.

فلنج رزوه ای : سطح سوراخ این نوع فلنج نیز رزوه کاری شده است که لوله می تواند در داخل آن پیچ شود. یکی از مزیت هایی که این فلنج نسبت به سایرین دارد این است که برای اتصال هیچ نیازی به جوشکاری ندارد. کاربرد این فلنج ها در فشار و دماهای بالاتر بسیار است. فلنج های رزوه ای به دو صورت سطح ساده و لبه دار ساخته می شوند.

فلنج رینگ جوینت : این نوع فلنج در صنعت لوله کشی و تاسیسات مورد استفاده قرار می گیرد و به اختصار RTJ نامیده می شود. آب بندی در این نوع فلنج مزیت مهم آن شمرده می شود که باعث شده است محبوبیت زیادی در بازار داشته باشد و بسیار مورد استفاده قرار گیرد.

رینگی : آب بند در این فلنج ها به صورت رینگ درون صورت قرار دارد و فشار بالایی تحمل می کند. این فلنج نیز باید در کلاس های 900#، 1500#، 2500# و دمای بالاتر از 450 درجه سانتی گراد باشد. در واقع در صورت موجود بودن یکی از شرایط ذکر شده می توانیم از این فلنج استفاده کنیم.

lap joint : از این فلنج در مواقعی استفاده می شود که مانند جوشکاری دو جنس خاص لوله به هم متصل می شوند که در این صورت هزینه یا شرایط خاصی وجود دارد به هیچ عنوان امکان این اتصال را ممکن نمی کند.