لندینگ پیج چیست؛ ۱۰ نوع صفحه فرود که باید بشناسید

حتما تاکنون عبارت لندینگ پیج (Landing page) یا صفحه فرود را شنیده‌اید و برای شما نیز این سوال پیش آمده است که لندینگ پیج چیست و چه نقشی در بالا رفتن رتبه سایت در موتورهای جستجوگر نظیر گوگل دارد و در نتیجه منجر به جذب بیشتر مشتریان شده و احتمال فروش محصولات و خدمات آنلاین برند تجاری شما بیشتر خواهد شد. در این مقاله خواهیم آموخت که لندینگ پیج چیست و ۱۰ نوع صفحه فرود مفید را معرفی خواهیم نمود.

جهت آنکه با صفحه فرود بیشتر آشنا شوید، باید اشاره کنیم که این واقعیت یک امر شناخته شده است که وب‌سایت‌هایی که بیش از ۴۰ صفحه فرود در صفحات مختلف خود دارند، ۱۲ برابر بیشتر نسبت به کسانی که فقط ۱ الی ۵ صفحه فرود دارند، منجر به تولید و جذب مشتری می‌شوند. 

صفحه فرود چیست؟

به زبان ساده، صفحه فرود اولین صفحه‌ای است که پس از کلیک روی پیوند خاصی، به آن صفحه هدایت می‌شوید. لذا با توجه به مفهوم آن، لندینگ پیج تقریباً هر صفحه‌ای اعم از صفحه اصلی شما، یک پست وبلاگ، یک صفحه محصول، یک صفحه تبلیغاتی و... می‌تواند باشد.

در واقع انتشار ساده صفحات وب شانس نرخ تبدیل (conversion) شما را افزایش نمی‌دهد. شما باید مطالب سایت را برای مرحله قبل از کلیک (یعنی جستجو یا نمایش تبلیغات، تبلیغات ایمیل و غیره) آماده کنید.

هنگام طراحی سایت برای شرکت‌ها و یا طراحی پورتال برای ارگان‌ها یا سازمان‌های بزرگ‌تر، زمانی که تبلیغات خود را با صفحه‌های مربوط به فرود از طریق لینک به پست‌های مرتبط وصل می‌کنید، این اطمینان را به بازدید کننده می‌دهید که بداند آیا در سایت صحیح قرار گرفته است و در نتیجه احتمال تبدیل را افزایش می‌دهد.

از طرفی در هنگام استفاده از انواع سایت ساز و طراحی هرگونه سایت اعم از شخصی، شرکتی، فروشگاهی یا استفاده از فروشگاه ساز باید مد نظر داشته باشید که اگر هزینه تبلیغات کلیکی را پرداخته باشید، با لینک‌دادن به پست‌های مرتبط و صفحات اختصاصی‌تر سایت خود به جای صفحه‌های اصلی شلوغ یا صفحات محصولات، تبلیغات کلیکی خود را با ارزش‌تر می‌کنید.  همچنین آنچه امکان نرخ تبدیل را بهبود می‌بخشد، دانستن این است که چه نوع صفحاتی را برای مقاصد خاص ایجاد کنید.

انواع لندینگ پیج 

51

 

انواع مختلفی از صفحات فرود وجود دارد که می‌توانید در انواع سایت‌ آن‌ها را ایجاد نمایید. هر نوع لندینگ پیج عملکرد خاصی داشته و می‌تواند به صفحه خاصی بسته به هدف بازاریابی شما اشاره داشته باشد. در ادامه مشهورترین صفحات فرود را توضیح خواهیم داد.

۱. صفحات فرود Splash

برخلاف صفحاتی که کاربر پس از کلیک بر روی آگهی خاصی، به صفحه مورد نظر هدایت می‌شود و یا به اصطلاح فرود می‌آیند، کاربران یک صفحه Splash را زمانی مشاهده می‌کنند که شما هدف و منظور خاصی پشت آن داشته باشید. به عنوان مثال، پرسیدن از کاربر در مورد انتخاب زبان سایت، پرسیدن سن وی، آدرس ایمیل، تلفن و یا نمایش گزینه‌های مختلف در مورد رضایت‌سنجی کالا یا خدمات خاص و... مثال‌هایی از صفحات فرود splash هستند.

یک صفحه Splash معمول شامل متن مختصر، تصویر پس‌زمینه و پیامی‌است که می‌خواهید منتقل کنید. از آنجا که صفحات Splash اغلب قبل از صفحه اصلی وب سایت قرار می‌گیرند، می‌توان از آنها در هر مرحله از بازاریابی استفاده کرد.

برخلاف سایر صفحات فرود که بازدیدکنندگان را مجبور می‌کنند تا روی فرم کلیک کنند، صفحات Splash به سادگی برای نمایش اطلاعیه‌ها و برای جلب نظر بازدیدکنندگان و انتخاب نحوه مشاهده وب‌سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۲. صفحات فرود Squeeze

از صفحه‌های Squeeze، برای جمع‌آوری آدرس ایمیل کاربران در ازای یک پیشنهاد رایگان در بالای کانال بازاریابی استفاده می‌شود. این صفحه یک صفحه کوتاه است که معمولاً فقط آدرس ایمیل بازدیدکننده را درخواست می‌کند.

اما چه تفاوتی بین صفحه فرود و صفحه Squeeze  وجود دارد؟

صفحات Squeeze نوعی صفحه فرود است، اما فقط با یک هدف مشخص که معمولا هدف آن گرفتن آدرس ایمیل بازدیدکنندگان می‌باشد. صفحات Squeeze اغلب کوتاه‌تر، ساده‌تر و حاوی تصاویر کمتری نسبت به سایر صفحات فرود هستند. انواع دیگر صفحات فرود محتوای بیشتر و تصاویر بیشتری دارند. از آنجا که محتوای این نوع صفحات فشرده و کم است، بیشتر آنها به صورت پنجره بازشو طراحی می‌شوند تا توجه کاربر را جلب کنند و اغلب می‌تواند یکی از عناصر زیر را داشته باشند:

• یک عنوان قانع‌کننده که بازدیدکننده را از ارزش پیشنهاد خاصی آگاه می‌کند.

• عنوان مختصر و مفید که جزئیاتی از طرح پیشنهادی را نمایش دهد.

• فرم کوتاهی که آدرس ایمیل بازدید کننده (و در بعضی موارد نام آنها) را می‌خواهد.

• یک دکمه CTA که به کاربر می‌گوید در مرحله بعدی چه کاری باید انجام دهد.

• دکمه خروج یا دکمه X که به وضوح در این فرم قابل تشخیص است و به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد پس از وارد کردن اطلاعات، صفحه Squeeze را ببندند.

• یک پیوند سیاست حفظ حریم خصوصی در صورت نیاز، که به کاربران اجازه می‌دهد ببینند شرکت چگونه اطلاعات آنها را به اشتراک می‌گذارد.

صفحات Squeeze به شما کمک می‌کند با ارزش‌ترین ابزار را برای ایجاد ارتباط با بازدیدکنندگان و تبدیل آنها به مشتری جدید، یعنی دریافت لیست ایمیل کاربران ایجاد کنید.

۳. صفحات فرود Lead capture

صفحات جذب Lead capture  بیشترین استفاده را در بین این لیست در سرتاسر کانال بازاریابی دارند زیرا طول آنها از صفحه Squeeze بیشتر است، اما لزوماً به اندازه صفحه فروش نیست (در ادامه بحث می‌شود). به همین دلیل و به دلیل تطبیق‌پذیری آنها، صفحات جذب Lead capture  معمولاً توسط بازاریابان، در مراحل قیف میانی استفاده می‌شوند. آنچه صفحات جذب Lead capture  را از دیگران متمایز می‌کند، توانایی آنها در جمع آوری سرنخ‌ها از طریق فرم است.

برای ایجاد صفحات بهینه‌سازی Lead capture، حفظ تعادل مناسب بین "سوال" و "پاداش" در صفحه مهم است. در واقع سوال، شامل فرم lead capture است و پاداش پیشنهادی است که شما برای جمع‌آوری سرنخ‌ها تبلیغ می‌کنید. اطمینان حاصل کنید که پاداشی که در نظر می‌گیرید، به اندازه کافی قانع‌کننده باشند.

۴. صفحات فرود فروش

صفحات فروش معمولاً در قسمت انتهایی بازاریابی استفاده می‌شوند و اغلب برای طراحی مجلل‌ترین صفحه‌ها هستند زیرا هدف اصلی آنها این است که مردم را به خرید ترغیب کنند. دلیلش این است که متقاعدکردن کسی برای پرداخت هزینه بسیار سخت‌تر از پیشنهاد درخواست آدرس ایمیل وی است.

صفحات فروش بسته به محصول یا خدمات شما و مقدار اطلاعاتی که برای توضیح ارزش کالا یا خدمات، برای کاربران لازم است، کوتاه یا طولانی هستند. به طور کلی، هر چه محصول یا خدمات شما گران‌تر یا پیچیده‌تر باشد، طراحی صفحه نیز طولانی‌تر است (و برعکس). صفحات فرود فروش، صرف نظر از اندازه طول صفحه، باید حاوی جزئیات دقیق محصول شما باشد تا بتوانید با کلیک روی دکمه CTA (کال‌تواکشن) بازدیدکنندگان را ترغیب کنید تا مشتری دائمی شما شوند.

گفته می‌شود، صفحات فروش معمولاً طولانی‌تر از انواع دیگر صفحات فرود هستند زیرا برای ترغیب بازدیدکنندگان به خرید محصول به اطلاعات بیشتری نیاز دارند.

۵. صفحات فرود Thank you

صفحات تشکر را به عنوان بهترین دوست بازاریابی خود در نظر بگیرید. این صفحات جایی است که کسی پس از پر کردن فرم، وارد کردن اطلاعات خود یا خرید، به آن صفحه هدایت می‌شود. 

۶. صفحات فرود لغو اشتراک  (Unsubscribe)

صفحه لغو اشتراک فرصت منحصر به فردی است. این صفحه مکانی است برای برانگیختن احساسات بازدیدکنندگان و ارائه گزینه‌های بیشتر برای جلوگیری از لغو اشتراک که می‌تواند در قالب نظرسنجی ارائه شده و نتایج نظرسنجی می‌تواند به شما در ارائه و بهبود شرایط و خدمات و محصولات خود کمک شایانی نماید.

۷. صفحات فرود Referral

52

داشتن مشتریانی که به اندازه کافی وفادار باشند و شما را به دوستان خود توصیه کنند، یک پیروزی بزرگ است. اما صفحه‌ای که مشتری بالقوه شما برای دوستان و آشنایان خود می‌فرستد، دقیقاً مکانی است که می‌تواند به برد شما در سطح بعدی نیز کمک کند.

۸. صفحه فرود ۴۰۴

ممکن است سوال کنید "آیا صفحه ۴۰۴ فقط یک صفحه خطا نیست؟" یک صفحه قدرتمند ۴۰۴ نه تنها در برند تجاری مهم است، بلکه در واقع محلی برای نمایش و معرفی برند شما است و می‌تواند باعث شود بازدیدکنندگان به مشتریان بالقوه شما تبدیل شوند. این کار را می‌توان از طریق یک شوخ‌طبعی، یا یک عنصر تعاملی، یا حتی فقط به سادگی تمام انجام داد.

 

۹. صفحه فرود درباره ما (about us)

این امر بسیار مهم است که صفحه درباره ما نباید بن‌بستی برای کاربر باشد. شما می‌توانید این نوع صفحه فرود را نیز به یک صفحه فرود جذاب برای مشتریان خود تبدیل کنید. به عنوان مثال  صفحه درباره ما"را با تاریخچه فعالیت شرکت، چشم‌انداز و ماموریت‌ها دسته‌بندی کنید، همچنین می‌توانید به خواننده اطلاع دهید که چگونه در سایت شما به دنبال نتیجه مورد نظر خود برسد. در انتهای صفحه یادآوری و پیوندهای مفید برای خرید، پیگیری، ارسال ایمیل و پیوستن به شبکه‌های اجتماعی شرکت ارائه دهید.

 

۱۰. صفحه قیمت‌گذاری

اگر از قیمت‌گذاری جدید یا دسته‌های جدید محصول رونمایی می‌کنید، ممکن است نیاز باشد مشتریان را به صفحه فرود قیمت‌گذاری خود سوق دهید. صرف نظر از این امر، صفحه قیمت شما باید همواره یکی از بهینه‌ترین صفحات در سایت شما باشد، زیرا این صفحه دقیقا باید کاربر را از ارزش محصول شما باخبر سازد و اطلاعات کافی  در مورد خدمات یا محصولات، نحوه خرید و ضمانت پس از فروش و شرایط پشتیبانی و ... را به آن‌ها ارائه دهید.

کلام آخر

با توجه به مباحث گفته شده، برای افزایش نرخ فروش کمپین تبلیغاتی خود، باید ابتدا نوع مناسب صفحه فرود را انتخاب کنید. استفاده از صفحات فرود بهینه شده در کمپین‌های تبلیغاتی، فرصت بهتری را برای جذب مشتریان در اختیار شما قرار می‌دهد. به علاوه، نوع پیشنهادهای شما و برآورد جایگاه کاربر در بازاریابی به شما کمک می‌کند نوع صفحه و نحوه طراحی آن را انتخاب کنید. هنگامی‌که کاربران پس از کلیک بر روی تبلیغات به نوع صفحه فرود مناسب می‌رسند، احتمال تبدیل آنها به یک مشتری بالقوه نه تنها یک شانس، بلکه یک واقعیت است. در صورت داشتن هرگونه سوال و یا نیاز به راهنمایی متخصصین وب‌رمز آماده هستند تا شما را در انتخاب صفحه فرود مناسب راهنمایی نمایند.