نحوه دریافت مجوز بهداشتی کارگاه تولید مواد شوینده

نخستین قدم در گرفتن مجوز بهداشتی برای یک کارگاه یا کارخانه ی تولید مایعات شوینده بهداشتی ، کسب پروانه ی تاسیس سپس پروانه بهره برداری و بعد از آن دریافت پروانه ساخت بهداشت بوده و در مواردی که محصول استاندارد اجباری دارد نیاز به دریافت استاندارد محصول می باشد این ضوابط برای واحد تولیدی مایعات شوینده (مایع ظرفشویی، مایع دستشویی، شامپو و ...) عبارتند از:

  1. فضای مناسب کارگاه تولیدی شامل فاصله مناسب از منطقه ی مسکونی (400 متر)، سالن تولید مجهز ( دارای حوضچه ی ضدعفونی، تهویه ی هوای مناسب و ...)، زیربنای مناسب به گونه ای که 50-40 درصد فضای سالن به وسیله ی دستگاه ها با فاصله حداقل 1 متر اشغال شده باشد و انبار مناسب باشد.
  2.  تجهیزات خطوط تولید و بسته بندی نیز باید دارای ویژگی های زیر باشند تا بتوان برای محصول تولیدی مجوزهای بهداشتی از سازمان غذا-دارو را کسب کرد: 1- مخزن ساخت ضد زنگ  و ضد اسید از جنس استنلس استیل با ظرفیت مناسب برحسب نوع محصولات تولیدی مجهز به سیستم حرارت غیرمستقیم به تعداد لازم جهت ساخت.2- مخلوط کن الکتریکی با دور مناسب.3-.فیلتر (صافی) مناسب با نوع کار.4 - پمپ های انتقال مواد اولیه (مایع) و اتصالات از جنس مناسب و مورد تأیید از نظر بهداشتی.5 - لوله های انتقال از جنس مناسب.6 - دستگاه پرکن خودکار یا نیمه خودکار متناسب با نوع محصول. 7- ترازوی مناسب 8- دستگاه تصفیه ی آب سبک (سختی گیر و کلریناتور).
  3.  فرمول ساخت تایید شده از طرف اداره ی کل نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی باید روی محصول درج شود.

تذکر: علامت استاندارد درج شده روی مخزن میکسرتولید کننده هیچ ربطی به استاندارد بودن مایع تولید شده ندارد.

81

حضور یک مسئول فنی با مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی و تائید شده از طرف معاونت غذا و دارو جهت کنترل و نظارت بر تولید، ضروری می باشد (مسئول فنی). برای واحد تولیدی،

بنابراین تولید مایعات شوینده ی بهداشتی با تانک های پلی اتیلن (که برای ساخت مایعات شوینده ی صنعتی و مایعات ضدعفونی کننده ی سبزیجات کاربرد دارد) در محیط های غیر استاندارد مانند زیرزمین های شهری،مغازه ها و ...  که عاری از نظارت مسئول فنی نیز هستند کاملا غیر اصولی و غیر اخلاقی بوده و موجب پیگرد قانونی قرار می گیرد .

تذکر: قانون برای این منظور اقدام به پلمپ واحد تولیدی نموده و برای فرد متقلب از 2 سال تا 13 سال حبس در نظر می گیرد.(نمونه ای از واحدهای تولیدی متقلب)

همچنین؛ استفاده از نام برند،نشان سیب سلامت و علامت استاندارد یک شرکت در واحد تولیدی دیگر، حتی با عنوان اعطای نمایندگی تولید مواد شوینده آن شرکت،غیر قانونی بوده و قانون گذار هم واحد تولیدی که اقدام به این عمل کرده و هم شرکت مبدا که این مجوزها را در اختیار ایشان قرارداده،مورد پیگیری قرار می دهد.

این گزارش جهت آشنایی تولید کنندگان با مراحل قانونی راه اندازی تولیدی مواد شوینده بوده و در جهت جلوگیری از سوء استفاده برخی از شرکت های راه اندازی خط تولید مواد شوینده تنظیم گردیده است تا با ادعای نمایندگی تولید مواد شوینده عموم را اغفال نکرده وتولید کننده با مطالعه دقیق آن بتواند در مسیر قانونی اقدام به تولید کند.