در تور استانبول از آب انبار باسیلیکا بازدید کنید

ترکیه همسایه شمال غربی ایران است و شهر استانبول با اینکه پایتخت آن نیست؛ اما یکی از مهم‌ترین شهرهای این کشور به‌حساب می‌آید. این شهر سابقه تاریخی دارد؛ اما درحال‌حاضر چهره مدرنی دارد که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. شهری که از آن صحبت می‌کنیم، بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر در کشور ترکیه است که در موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای قرار دارد. نزدیکی به دریای مرمره و تنگه بسفر باعث شده استانبول حد وسط دو قاره اروپا و آسیا باشد. فرهنگ، تاریخ، موسیقی و زندگی مردمان این شهر هم تحت تاثیر همین موضوع قرار گرفته و استانبول را به شهری مدرن، با فرهنگ و سابقه تاریخی طولانی تبدیل کرده است.

زندگی در این شهر جنب و جوش زیادی دارد و همین موضوع برای گردشگران از سراسر جهان جذاب است. ایرانی‌های بسیاری هم به قصد تفریح و استراحت به این کشور همسایه و این شهر زیبا سفر می‌کنند. اما آنچه در مورد استانبول اهمیت بالایی دارد، این است که به لحاظ تاریخی شهر مهمی است. آثار تاریخی فراوانی در آن وجود دارد و اگر قصد دارید با تور استانبول در علی بابا به این شهر سفر کنید، بهتر است پیش از سفر با این جاذبه‌های تاریخی آشنا شوید. این مطلب به شما کمک می‌کند با آب انبار باسیلیکا که در جنوب غرب مسجد ایاصوفیه واقع شده، آشنا شوید.

معرفی آب انبار باسیلیکا

شاید تصور شما از آب انبار آن چیزی باشد که در ایران دیده شده؛ اما آب انبار باسیلیکا یک اثر تاریخی باشکوه است که هر بیننده‌ای را مبهوت می‌کند. این بنای تاریخی به دستور ژوستینیانوس اول، امپراطور دوران بیزانس ساخته شده است. وجود ستون‌های مرمری بزرگ به این بنا شکوه و عظمت ویژه‌ای بخشیده و نام آن نشات گرفته از همین موضوع است. مردم ترکیه به این آب انبار بزرگ «یره باتان سیسترن» می‌گویند. نام باسیلیکا هم مربوط به کلیسایی قدیمی می‌شود که پیش از این در آن منطقه وجود داشته است.

توصیف آب انبار باسیلیکا

برای وارد شدن به این آب انبار باید 52 پله را به زیر زمین برویم و با مخزن بزرگی مواجه شویم که 336 ستون بزرگ و هر ستون 9 متر ارتفاع دارد. فاصله هر کدام از ستون‌ها کمی کم‌تر از پنج متر است. چرا گفته می‌شود این آب انبار مانند یک اثر تاریخی است؟ وقتی با تور استانبول به این شهر سفر کنید و به آب انبار باسیلیکا قدم بگذارید، این موضوع را به خوبی مشاهده می‌کنید. سرستون‌هایی عظیم که هر کدام نقش متفاوتی دارند، گاهی یادآور افسانه‌های قدیمی هستند و برخی توسط معماران بزرگ آن دوره طراحی و ساخته شده‌اند. سرستون‌های مدوسا یکی از معروف‌ترین سرستون‌های این آب انبار تاریخی و زیبا است.

11

در افسانه‌های قدیمی گفته شده مدوسا یکی از سه هیولایی بوده که به شکل زنی ترسناک درآمده است. این سرستون شکلی شبیه مار دارد و یکی از سه خواهری به‌حساب می‌آید که به قدرتی ماوراالطبیعه مسلط هستند. آن‌ها می‌توانند هر کسی را که به آن‌ها نگاه می‌کند به هیولایی مانند خود تبدیل کنند. به نظر می‌رسد این افسانه در طول تاریخ به منظور حفاظت و حراست از سرستون‌های آب انبار باسیلیکا شکل گرفته تا مردم نسبت به حفظ این مکان باشکوه حساسیت بیشتری داشته باشند.

آب انبار باسیلیکا در تور استانبول

اگر با تور استانبول در فصل تابستان به این شهر سفر می‌کنید، سر زدن به آب انبار باسیلیکا می‌تواند شما را از فشار هوای یک روز گرم نجات دهد. فضای باسیلیکا کاملا خنک است و تحت تاثیر رطوبت قطراتی آب از سقف این آب انبار می‌چکد. شهرداری استانبول در سال 1986 این بنا را بازسازی و لایروبی کرده و در سال 1987 درهای آن به روی مردم گشوده شده است. از آن زمان تا کنون آب انبار باسیلیکا یکی از جذاب‌ترین مکان‌های گردشگری برای توریست‌های استانبول محسوب می‌شود.

دیدنی‌های اطراف باسیلیکا

12

باسیلیکا نزدیکی مسجد ایاصوفیه واقع شده است. اگر با تور استانبول سفرتان را آغاز کرده‌اید، می‌توانید یک روزتان را به بازدید از این منطقه و آثار تاریخی زیبا و شگفت‌انگیزش اختصاص دهید. مسجد ایاصوفیه نماد شهر استانبول است و اغلب گردشگران برای بازدید از آن راهی منطقه سلطان احمد می‌شوند. در مجاورت این مسجد تاریخی ابنیه و آثار تاریخی دیگری دیده می‌شود که آب انبار باسیلیکا یکی از آن‌ها‌ است. نکته مهمی که باید بدانید این است که حمل و نقل عمومی برای رسیدن به آب انبار باسیلیکا به‌راحتی در دسترس خواهد بود. شبکه اتوبوس و متروی استانبول با داشتن چندین ایستگاه در منطقه سلطان احمد کار را برای گردشگران راحت می‌کند و شما به‌راحتی می‌توانید علاوه‌بر آب انبار، خودتان را به مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد، کاخ و موزه توپکایی و نقاط گردشگری دیگر برسانید. 

استانبول شهری بزرگ است که جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی آن پایانی ندارد. بنابراین بهتر است سر صبر و حوصله لیستی از مکان‌های دیدنی این شهر تهیه کنید و در این سفر به بازدید از آن‌ها بپردازید. علاوه‌بر گردش تاریخی، تجربه غذاهای ترکیه‌ای را هم فراموش نکنید. ذائقه مردم ترکیه به مردم ایران نزدیک است؛ به همین خاطر می‌توانید با خیال راحت در خیابان‌های استانبول قدم بزنید و از غذاهای استانبولی لذت ببرید.