همه چیز درباره بیماری های ستون فقرات و کمر

امروزه کارهای سنگین و سخت، نشستن های بد و طولانی مدت سبب شده است، بیماری های زیادی در نواحی ستون فقرات و کمر افراد مختلف ایجاد شود.

ستون فقرات از 33 مهره تشکیل شده است که وظیفه محافظت از نخاع و تحرک اعضای بدن مانند کمر، پاها و گردن را دارند.

از بیماری های ستون فقرات و کمر می توان به تنگی کانال نخاعی، کیفوز، دردهای رشته عصبی سیاتیک، اسکولیوز، دیسک و آرتروز کمر و گردن اشاره کرد.

در این مقاله به بررسی برخی از بیماری های ستون فقرات و کمر می پردازیم.

درد سیاتیک

1

سیاتیک نوعی رشته عصبی است که بسیار بزرگ می باشد. این رشته عصبی از پایین ترین نقطه دیسک کمر شروع و از لگن عبور کرده و با رسیدن به ساق پا به دو شاخه تقسیم می شود و کف پا و پشت مچ پا را در بر می گیرد.

عوامل ایجاد درد سیاتیک

یکی از عوامل مهم ایجاد درد سیاتیک، ایجاد فاصله میان مهره های ستون فقرات است، از دیگر عوامل می توان به چاقی، تنگی کانال نخاعی، نامناسب نشستن، تومورها، ورم های چرک آلود، بیماری های مربوط به دیسک کمر و ... اشاره کرد.

علائم درد سیاتیک

دردهای پشت مچ پا، ضعیف شدن انگشتان و کف پا، درد در ساق پا، بی حسی در لگن و ... می توانند از علائم شدید ایجاد این بیماری باشند. 

با توجه به اینکه علائم این بیماری با دیگر بیماری های ستون فقرات شباهت های زیادی دارد، باید حتما توسط پزشک و روش هایی مانند اشعه ایکس، تصویربرداری  و ... تشخیص داده شود.

روش های درمان درد سیاتیک

از مهم ترین روش های درمان درد سیاتیک این بیماری می توان به استراحت کردن، استفاده از داروهای تجویزی مانند مسکن ها و داروهای تزریقی، فیزیوتراپی و ... اشاره کرد.

استفاده از کیسه های آب گرم و سرد برای کاهش درد قسمت های مختلف بدن، انجام ورزش های سبک، لیزر درمانی و .... نیز می توانند از دیگر روش های درمانی این بیماری باشند.

تنگی کانال نخاعی

2

نخاع در فضایی قرار دارد که در صورت تنگی آن، به رشته های عصبی نخاع فشار وارد می شود و سبب کمر درد و گردن درد می گردد. تنگی کانال نخاعی گاهی اوقات مادرزادی و گاهی در نتیجه برخی از بیماری ها ایجاد می شود. بالارفتن سن، دیسک کمر و گردن، آرتروز کمر و گردن، نشستن های طولانی مدت و تومورهای نخاعی می توانند سبب ایجاد بیماری تنگی کانال نخاعی بشوند.

فردی که دچار این بیماری می شود، در برخی موارد دچار بی اختیاری ادرار، زانو درد، دردهای مثانه و روده نیز می گردد.

علائم تنگی کانال نخاعی چیست؟

از علائم این بیماری می توان به احساس درد در جلو و پشت ساق پا، درد اندام فوقانی و لگن، کمر درد، ضعف در پاها، سختی راه رفتن، خواب رفتگی طولانی مدت انگشتان پا و ... اشاره کرد.

روش های درمان تنگی کانال نخاعی

خوشبختانه تنگی کانال نخاعی دارای درمان های غیر جراحی زیادی است و جراحی آخرین روش درمانی محسوب می شود. افراد بعد از مراجعه به پزشک و تشخیص بیماری می توانند با چند جلسه فیزیوتراپی، تمرین های حرکتی کمر و ستون فقرات، استفاده از داروهای تجویزی پزشک و داروهای تزریقی و ... بهبود یابند.

قابل ذکر است ضربات و صدمات وارده به نخاع در صورت تصادف و افتادن از ارتفاع، رشد بیش از حد استخوان های ستون فقرات و ... نیز می توانند از دیگر دلایل ایجاد این بیماری در افراد مختلف باشند.

اسکولیوز

3

اسکولیوز همان کجی ستون فقرات در اطراف کمر و شانه ها می باشد که ممکن است در سنین مختلف دیده شود.

در بسیاری از اوقات مقدار این انحراف کم است و در اثر بزرگ شدن و عدم پیشگیری، این انحراف بیشتر می شود.

دلایل ایجاد اسکولیوز

از دلایل ایجاد این بیماری می توان به پوکی استخوان، شکستگی ها و تصادفاتی که سبب تغییر شکل ستون فقرات شده است، مشکلات دیسک و .. اشاره کرد.

البته تشخیص این بیماری در کودکان و استفاده از روش های درمانی مناسب، می تواند به مقدار زیادی به درمان این بیماری کمک کند.

علائم اسکولیوز

همسان نبودن شانه ها، برجسته بودن شانه و یا کتف یک سمت از بدن، انحراف در ناحیه کمر، بالاتر بودن مفصل یک پا از دیگری و .... می توانند از علائم ایجاد این مشکل باشند.

روش های درمان اسکولیوز

اصولا این بیماری افراد را دچار درد خاصی نمی کند و فقط زیبایی بدن آنها را مورد هدف قرار می دهد.

به همین دلیل استفاده از یک روش درمانی مناسب و ثمر بخش نیز در هاله ای از ابهام است. اکثر پزشکان برای کنترل و عدم پیشرفت این بیماری، استفاده از فیزیوتراپی را به بیماران پیشنهاد می کنند تا کمی از این انحرافات کم کنند و جلو پیشرفت آن را بگیرند.

قابل ذکر است که پوشیدن بریس و در موارد کمی جراحی نیز می تواند در درمان اسکولیوز موثر باشد.

گفتنی است از عوارض این بیماری می توان به ایجاد مشکل در ریه ها به دلیل کم شدن فضای قفسه سینه اشاره کرد.

کیفوز یا گوژپشتی

حتما تا به حال برخی از افراد را دیده اید که در کمر خود دارای ناحیه برآمده  و یا قوز هستند، به این افراد گوژپشت می گویند که به بیماری کیفوز مبتلا شده اند.

انحراف ستون فقرات سبب ایجاد این بیماری در افراد می شود. این قوز می تواند به مقدار زیادی زیبایی و قامت افراد را تحت تاثیر قرار دهد و اصولا در افراد بالغ بیشتر ایجاد می شود.

علائم کیفوز

این بیماری در بیشتر موارد اگر شدت داشته باشد، در همان نگاه اول مشاهده می شود.

از دیگر علائم این بیماری می توان به کمردرد، خستگی، گرفتگی ماهیچه ها، تنگی نفس و مشکلات ریوی و ... اشاره کرد.

روش های درمان کیفوز

پزشکان برای انتخاب روش درمانی مناسب ابتدا به سن بیمار، نوع کیفوز و شدت خمیدگی و انحراف توجه می کنند.

از روش های درمان این بیماری می توان به فیزیوتراپی، استفاده از داروهای تجویزی پزشک، پوشیدن بریس، درست نشستن و ... اشاره کرد.