خرید هواکش برای مکان های صنعتی و خانگی چه ضرورتی دارد؟

تنفس هوای پاکیزه و عاری از هرگونه اضافات و آلایندگی‌های موجود، یکی از اصلی‌ترین نیازهای هر انسان است، چرا که هر شخص هر لحظه در حال تنفس کردن است و می‌توان گفت، یکی از ارکان اصلی کمک کننده به ادامه حیات بشر است. در پس گذر از دوره‌ی استفاده از ابزار و لوازم سنتی و ارائه لوازمی جهت تسهیل ابعاد مختلف زندگی انسان توسط کمپانی‌های مختلف، هواکش‌ها نیز جهت تنفس هوای همواره مطلوب در فضاهای بسته به بازار عرضه شدند. سیستم‌های تعویض کننده جریان هوا در انواع مختلف و کاربردهای متفاوت اما تقریباً نزدیک به هم ساخته می‌شوند‌. از جمله مهم‌ترین انواع ساخته‌ شده‌ی هواکش‌ها می‌توان به سیستم تعبیه‌ی هوای خانگی و صنعتی اشاره نمود.

هواکش صنعتی

هریک از این سیتم‌های تعبیه کننده هوا کاربرد، ساختار و عملکرد متمایز از دیگر ساز و کارهای به کار گرفته شده در این حوزه دارند. اما پیش از آشنایی جزیی با هریک از مدل‌های محبوب هواکش، لازم است ابتدا با چیستی و لزوم استفاده از آن آشنا شوید.

هواکش چیست و چه کاربردی دارد؟

این دستگاه یکی از ابزار متعلق به گروه گسترده‌ی الکترومکانیک‌هاست که همان‌گونه که پیش‌تر ذکر شد، از آن برای تهویه هوا استفاده می‌شود. طراحی هواکش به گونه‌ای است که در هنگام به وجود آمدن مواردی از پیش تعیین شده، هوای موجود در محیط را با هوای تازه‌ی بیرون جابه جا کند. از علل نیاز به جا به جایی و جایگزینی جریان هوای نو در محیط می‌توان به موارد مختلفی اشاره کرد، اما مهم‌ترین‌های این علل عبارتند از به وجود آمدن و گسترش بوی نامطبوع در محیط به دلایل مختلف، وجود دود یا هرگونه آلودگی هوایی، نیاز به هوای جدید و...

هر جا به جا کننده هوای محیطی، معمولاً از اجزای ثابت و متشابه با سایر هواکش‌ها از قبیل پره‌ها، موتور، قاب و حفاظ تشکیل شده است. البته گاهی با توجه به کاربرد محصول، ممکن است مانور کمپانی روی کیفیت یکی از اجزا بیش از سایرین باشد. نکته‌ای که در این باره حائز اهمیت است، وجود اتصالات الکتریکی و سیم‌ها در ساختار این سیستم‌ها است. این امر نشان دهنده‌ی آن است که جهت راه اندازی و به کارگیری هواکش نیاز به متخصص مربوطه و نیز انرژی تأمین‌ کننده‌ی قدرت کار محصول وجود دارد.

مهم ترین کارکرد یک فن هواکش(fan) را می توان بهبود کیفیت هوای آلوده به گرده و غبار و گاز های معلق موجود در هوا، پاکسازی هوا از بوی نامطبوع وحتی متعادل کردن رطوبت در محیط هایی مانند حمام و استخر تعریف کرد. به طور کلی باید گفت انواع هواکش و فن، هوای داخل یک فضا را مکیده و آن را به بیرون می فرستد. به عبارت ساده تر هواکش ها به جابجایی هوا می پردازند. این هواکش ها نه تنها قابلیت مکیدن هوای آلوده را دارند، بلکه گرد و غبار، دوده، گاز های معلق در هوا، بوی بد و رطوبت را از محیط خارج می کند. 

انواع هواکش

  • هواکش خانگی

شاید بتوان گفت متداول‌ترین نوع این ابزار هواکش خانگی باشد؛ چرا که هواکش خانگی از جمله هواکش‌هایی است که بیش از هر مدل دیگری توسط عموم افراد دیده شده است. گستره‌ی مدل‌ها و سبک‌های مختلف نوع خانگی سیستم تهویه هوا بر همه‌گیری آن افزوده است. این همه گیری به گونه‌ای است که کمتر خانه‌ای وجود دارد که از وجود هواکش خانگی محروم باشد. از جمله مکان‌هایی که در خانه قابلیت نصب تعبیه کننده هوای محیطی را دارند سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه و ..... هستند. البته استفاده از هواکش خانگی، محدود به منزل نبوده و در مکان‌های دیگری چون ادارات، شرکت‌ها، مدارس و .... که ابعاد محیط نزدیک به ابعاد منازل است، نیز کاربرد ویژه دارد.

تهویه کننده‌های هوایی که به عنوان سیستم خانگی به تولید می‌رسند در یکی از دو جنس فلزی و پلاستیکی تولید می‌شوند که در دسته بندی بزرگ‌تری از هواکش‌ها به نام هواکش‌های محوری جای می‌گیرند. در این سیستم‌ها، یک پره که بسته به نیاز مصرف‌کننده در اندازه‌های گوناگونی قابل تهیه است، توسط محور به موتور دستگاه وصل می‌شود. چرخیدن پره حول محور موتور، موجب رفت و آمد هوا شده یا به عبارتی جریان هوا را به حرکت در می‌آورد. اندازه‌ی لازم جهت خرید نوع خانگی، می‌بایست با توجه به اندازه محیط، میزان استفاده از هواکش، بودجه خریدار، مدل دستگاه و .... انتخاب شود. از این رو کارخانه‌های تولید کننده، سیستم‌های تعبیه هوای مناسب منازل را در ابعاد مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

هواکش خانگی

  • هواکش صنعتی

همان‌ گونه که از نام این دسته از هواکش‌ها برمی‌آید، عمده‌ی مصرف آن‌ها به مکان‌های صنعتی بر می‌گردد. استفاده از سیستکم مکش ‌و جا به جا کننده هوا، در مکان‌های صنعتی به علت بالا بودن میزان تنفس کارگران، غبارهای تولید شده، آلودگی‌های به جای مانده از فعالیت دستگاه‌های مکانیکی بزرگ و .... امری گریز ناپذیر بوده و می‌بایست در لیست اقلام لازم، جهت راه اندازی یک سالن یا کارحانه‌ی با فعالیت صنعت محور قرار بگیرد. برای ساخت هواکش صنعتی از دو سیستم سازشی بهره گرفته می‌شود و از این رو هواکش‌های مورد استفاده در محیط‌های صنعتی در دو دسته‌ی بزرگ‌تر تحت عنوان مدل پروانه‌ای و ‌لوله محوری قابل بررسی خواهند بود.

  • هواکش لوله محوری؛ نوع عملکرد هواکش لوله محوری، بر مبنای چرخش است. اما چگونه؟ این مدل‌ها دارای ۴ الی ۸ تیغه‌ی موسوم‌ به تیغه ملخی یا ایرفویل هستند که جهت افزایش فشار استاتیک و راندمان کار محصول، درون محفظه‌ای که فاقد پره‌های هدایت کننده است، قرار می‌گیرند. لزوم استفاده از این هواکش‌ها در مکش هوا از کانال‌های کوتاه با افت فشار پایین از جمله کوره‌های خشک کن، سیستم‌های تخلیه فوم، اتاق رنگ و .... قابل مشاهده است.
  • هواکش پروانه‌ای؛ هواکش پروانه‌ای یا همان‌ مدل موسوم به  ملخی، از جمله سیستم‌هایی است که بسته به نیاز، برای مصارف خانگی و صنعتی کاربرد دارد. نام دیگر این محصول هواکش صنعتی و صفحه‌ای است و کاربردهای عدیده‌ای در زمینه‌ی فعالیت خود دارد. جابه جا نمودن هوای نامطبوع به منظور‌های مختلفی چون خنک سازی محیط جهت تأمین هوای خنک برای پرسنل یا فرایندهای نیازمند به سرما، جابه جایی هوا در هواکش‌ها، خشک و تثبیت نمودن پوشش‌های شیمیایی، قطع کننده‌های جریان الکتریکی و ..... صورت می‌گیرد.

این هواکش، معمولاً در مکان‌هایی که محل تجمع هوای گرم است، نظیر زیر سقف‌ها و دیوار کارخانه‌ها قابل نصب است. نکته‌ای که در بررسی هواکش پروانه‌ای می‌بایست مورد توجه قرار بگیرد، این است که ایت هواکش نسبت به فشار حساس است. بسته به نیاز یا اندازه محیط و همچنین صلاح دید کارشناسان مربوطه، می‌توان در برخی بخش‌های محیط صنعتی، همچون اتاق پرسنل از هواکش‌های کوچک‌تر یا ساده‌تر استفاده نمود. اما توصیه اصلی کارشناسان این امر بر استفاده از هواکش مخصوص هر محیط است، یعنی هواکش صنعتی برای جای جای محیطی که از آن ‌به عنوان صنعتی بودن یاد می‌شود. جایگزین کردن انواع هواکش‌ها با هم، ممکن است تبعات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. اگر قصد خرید هواکش در مدل‌های مختلف و از برندهای معتبر دارید، مجموعه فروشگاهی سوپر ابزار پارس، پیشنهاد خوبی برای شما است.

فروشگاه سوپر ابزار پارس

فروشگاه سوپر ابزار پارس با نزدیک به نیم قرن سابقه در ارائه مجموعه کاملی از ابزارآلات لازم جهت استفاده‌ی مشاغل فنی چون مکانیکی، نجاری و .... سعی بر ارائه بهترین خدمات با در نظر گرفتن مزایایی چون فروش اینترنتی، ارسال سریع، درگاه پرداخت امن، تضمین کیفیت اصالت کالا، قیمت مقرون به صرفه، نمایندگی و فروش انواع برندها و .... دارد. جهت آشنایی بیشتر با خدمات فروشگاه سوپر ابزار پارس، مشاهده و خرید محصولات می‌توانید به وبسایت این مجموعه به نشانی الکترونیکی https://superabzarpars.com/ مراجعه فرمایید.