ارور F23 در ماشین لباسشویی بوش و نحوه رفع این کد خطا

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، ماشین های لباسشویی آنقدر هوشمند شدند که اگر دستگاه مشکلی داشته باشد، آن را در قالب کد خطا به شما نشان می دهند . به عبارتی اگر در ماشین لباسشویی بوش، نشت آب اتفاق بیوفتد، ماشین لباسشویی بوش این مشکل را به صورت کد خطای f23 به شما نشان می دهد و قطعا نمایش این ارور روند عیب یابی و تعمیر دستگاه را تسریع میکند . ما در این مقاله که توسط تعمیرگاه دیبا پشتیبان ایرانیان بعنوان نمایندگی تعمیرات بوش تهیه شده است، قصد داریم تا به بررسی ارور f23 در ماشین لباسشویی بوش، علل بروز این ارور و نحوه ی رفع این ارور بپردازیم . بنابراین اگر ماشین لباسشویی بوش شما دچار چنین اروری شد، ما خواندن این مقاله را به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم .

ارور f23 در ماشین لباسشویی بوش به چه معناست ؟

ارور f23 در ماشین لباسشویی بوش به معنای نشت آب یا خرابی آکوا استاپ می باشد . حال نشت آب ممکن است در قسمت های مختلف دستگاه اتفاق افتاده باشد . در واقع دستگاه نشت را تشخیص می دهد و مکانیزم آکوا استاپ فعال می شود . آکوا استاپ در ماشین لباسشویی بوش، وظیفه ی جلوگیری از نشت آب را به عهده دارد . با نشت آب، آب وارد سینی پایینی دستگاه می شود و با وارد شدن آب به سینی یک قسمت یونیولیتی بلند می شود و میکروسوئیچ سیستم آکوا استاپ فعال می شود . سپس این کد خطا بر روی صفحه نمایشگر دستگاه شما ظاهر می شود .

وضعیت دستگاه در صورت نمایش ارور f23 در ماشین لباسشویی بوش

این ارور ممکن است که در هر مرحله ای اتفاق بیوفتد . در صورتی که این ارور بر روی صفحه نمایش ماشین لباسشویی بوش شما ظاهر شود، دستگاه متوقف می شود و دیگر به مرحله ی بعد نمی رود، در واقع روند شستشو ی دستگاه متوقف می شود . شما باید سریعا دستگاه را خاموش کنید و آن را از برق بکشید و هرچه سریع تر با یک تکنسین متخصص تعمیر ماشین لباسشویی بوش تماس بگیرید . در صورتی که نسبت به رفع این ارور بی تفاوت باشید، آب وارد آشپزخانه ی شما می شود و سیل به راه می افتد .  

علت نمایش ارور f23 در ماشین لباسشویی بوش

  • خرابی یا شکستگی جا پودری

یکی از مواردی که باعث ایجاد نشت در ماشین لباسشویی می شود، خرابی یا شکستگی جا پودری می باشد . همانطور که می دانید، آب وارد جا پودری می شود و آب با پود و مواد شوینده حل می شود و سپس این محلول وارد مخزن دستگاه می شود . در نتیجه اگر جاپودی شکسته باشد و یا به درستی در جای خود قرار نگرفته باشد، آب از این ناحیه نشت می کند .

  • خرابی یا سوراخ بودن شلنگ ورودی و شلنگ تخلیه

یکی دیگر از دلایل نشت آب، پارگی شلنگ ورودی آب و یا پارگی شلنگ تخلیه می باشد . آب از طریق شلنگ ورودی وارد دستگاه می شود و آب کثیف، از طریق شلنگ تخلیه وارد فاضلاب می شود . در صورتی که این شلنگ ها سوراخ باشند و یا مسدود باشند، احتمال نشت وجود دارد . همچنین علاوه بر بررسی شلنگ ها لازم است تا اتصالات شلنگ به دستگاه نیز بررسی شود و در صورت شل بودن یا خرابی، تعمیرات لازم انجام شود .

  • خرابی سنسور آکوا استاپ

گاهی ممکن است که هم جا پودری و هم شلنگ های ورودی و خروجی و هم اتصالات و . . . سالم باشند و در واقع اصلا نشت آب هم وجود نداشته باشد، اما آکوا استاپ بدون علت فعال شود . در واقع این مشکل در اثر خرابی سنسور آکوا استاپ ( فلوتر سوئیچ ) اتفاق می افتد . یعنی آکوا استاپ به اشتباه نشت آب را تشخیص داده، در صورتی که اصلا نشت آب وجود ندارد . در این صورت باید سنسور آکوا استاپ تعویض گردد . همچنین ممکن است که این سنسور خراب باشد و باعث شود تا آب گیری به صورت مداوم انجام شود و در نتیجه آب سر ریز شود .

  • در رفت لاستیک دور درب

یکی دیگر از مواردی که باعث سر ریز یا نشت آب و در نتیجه فعال شدن سیستم آکوا استاپ می شود، در رفتن یا از از جا در آمدن لاستیک دور درب ماشین لباسشویی می باشد . در نتیجه آب از فضای بین لاستیک دور درب به خارج از دستگاه و به قسمت پایین دستگاه نفوذ می کند و این ارور نمایش داده می شود، در نتیجه لازم است تا لاستیک دور درب تعویض شود .

  • خرابی یا پوسیدگی دیگ

در صورتی که دیگ یا مخزن اصلی دستگاه بنا به هر دلیلی سوراخ باشد، باعث می شود که آب نشت کند و وارد سینی زیر دستگاه شود و در نتیجه سیستم آکوا استاپ را فعال کند . در این صورت باید ابتدا محل نشتی پیدا شود و دیگ آب بندی شود و یا دیگ کلا تعویض شود .

رفع ارور f23 در ماشین لباسشویی بوش

رفع ارور f23 در ماشین لباسشویی بوش

در صورت بروز این ارور و جهت رفع آن باید دستگاه خاموش شود و دستگاه را از برق بکشید و شیر آب وردی به دستگاه را نیز باید ببندید . سپس از طریق شلنگ تخلیه اضطراری و دریچه تخلیه اضطراری که در قسمت جلو و در پایین سمت راست دستگاه وجود دارد، تمام آب از دستگاه تخلیه شود . همچنین برای خارج کردن ما بقی آب باید قسمت پشت و جلوی دستگاه کامل باز شوند . به عنوان مثال برای باز کردن پنل جلوی دستگاه، باید پیچ ها و خار ها باز شوند و با استفاده از پارچه تمام آب های قسمت پایین دستگاه را کاملا خشک کنید .

همچنین توجه داشته باشید که در صورت بروز این ارور احتمالا درب قفل می شود و برای باز کردن درب دستگاه، باید از همان قسمت تخلیه اضطراری یک ضامن قرمز رنگ وجود دارد که باید آن را به سمت پایین بکشید تا میکروسوئیچ درب آزاد شود و درب دستگاه باز شود و لباس ها را خارج کنید . بعد از این که آب را کاملا خارج کردید، باید اجازه دهید که دستگاه شما حداقل به مدت 24 ساعت بماند تا آب و رطوبت موجود در سینی دستگاه به طور کامل خشک شود تا در صورت روشن کردن دستگاه نیز مجدد ارور نمایش داده نشود .

جمع بندی بحث و نکات تکمیلی

توجه داشته باشید که نمایش کد خطای f23، برای ماشین لباسشویی های جدید بوش می باشد، که دارای برد الکترونیکی و صفحه نمایش هستند . اما در ماشین لباسشویی های بوش قدیمی، مشکل نشت آب به صورت چشمک زدن چراغ های روی پنل دستگاه نشان داده می شود .  

این مقاله صرفا جهت بالابردن اطلاعات عمومی شما عزیزان در رابطه با ارور f23 در ماشین لباسشویی بوش تهیه شده است و جنبه ی آموزشی ندارد . همچنین رفع این ارور نیازمند مهارت، تخصص و ابزار آلات خاص و پیشرفته می باشد و باید حتما توسط تعمیرکار ماشین لباسشویی بوش از تعمیرگاه های مجاز معتبر و مانند تعمیرگاه دیبا پشتیبان ایرانیان انجام شود، در غیر این صورت ممکن است که خسارت مالی شدید برای دستگاه شما به بار بیاورد و مشکلات جدی تری برای دستگاه شما به وجود بیاید .