جدید ترین روش های درمان آلزایمر در سالمندان

همان طور که می‌ دانید برای درمان بیماری آلزایمر از قبل تا به امروز تلاش های زیادی انجام شده است  یک سری  روش ها برای کاهش علائم آن و جلوگیری از حاد شدن این موضوع صورت گرفته است .

روش هایی از جمله بهره بردن از دارو های گیاهی، دارو های شیمیایی که توسط پزشک تجویز شده اند. راه کارهایی صرفا جهت پیشگیری و کاهش علائم آن مورد توجه بوده است اما دانشمندان در این دوره تا به جایی پیش رفتند که  تا چند سال آینده شاهد درمان کامل و قطعی بیماری خواهیم بود این روش یکی از جدید ترین روش های درمان آلزایمر محسوب می شود که از طریق سلول های بنیادی امکان پذیر می شود .

مفید ترین دارو های درمانی برای بیماری آلزایمر :

یک)  داروی کولین استراز 

دو ) داروی ممانتین

 سه )داروی گالانتامین

درمان کارساز و شگفت انگیز آلزایمر با سلول های بنیادی :

زمانی که پیری عارض می شود دیگر در مغز تولید نورون شکل نمی‌گیرد این اعتقاد بسیاری از محققان بود که در سال‌های گذشته داشته اند اما با گذشت سالیان دراز و پیشرفت علم به این نتیجه رسیدند که سلول‌ های مغزی در این سنین هم می‌ تواند نورون زایی انجام دهد و از طریق کشف این موضوع توانستن به درمان کامل آلزایمر دسترسی پیدا کند.

دارویی که برای درمان آلزایمر مانند بمب صدا کرد :

در آمریکا برای درمان آلزایمر دو  نوع داروی جدید را کشف کردند و مورد بررسی قرار دادند این دارو ها به نام cms-۱۲۱ و j۱۴۷ می‌باشد که توانستند ضمن مهار کردن روند پیری، حافظه را نیز تقویت نمایند. ترکیبات این دو نوع دارو از گیاهان می باشد و باعث بالا رفتن مواد شیمیایی در مغز می‌ شود که متابولیسم و میزان انرژی را بالا می‌ برد و از مغز انسان محافظت لازم را در برابر فرسودگی می نماید .

راه های درمانی مفید برای جلوگیری از آلزایمر :

شما برای دور ماندن از فرسایش مغز و بیماری آلزایمر اگر بتوانید راه کارهای ارائه شده در ذیل را مورد توجه قرار بدهید مطمئنا از بروز آن جلوگیری کرده اید. همچنین این موارد می تواند برای افرادی که وظیفه مراقبت و پرستاری از سالمند در منزل را برعهده دارند مفید باشد .  این راه ها عبارت است از :

۱) ساختار بدنی خود را به حرکت اندازید :

 یکی از موثر ترین راه هایی که می توانید از بروز آلزایمر جلوگیری نمایید این است که تحرک داشته باشید و فعالیت های بدنی روزانه انجام بدهید .

دو ) مواد غذایی مفید مصرف کنید :

 سعی کنید در برنامه غذایی خود از سبزیجات ، غلات ماهی ، زیتون ، قهوه و سایر مواد مغذی دیگر مصرف کنید تا مغز بتواند خود را قوی کند .

سه)  ادویه ها را در غذای خود جای بدهید :

 اکثر ادویه جات که وجود دارند هر یک دارای خواص فراوانی می باشند از جمله زردچوبه که کورکومین درون آن می‌ تواند در ابتلا به آلزایمر، سرطان ، افسردگی و غیره جلوگیری نمایند

چهار )  ارتباط برقرار کردن با سایرین  :

تحقیقات نشان داده است افرادی که در تنهایی به سر می‌ برند مغز آن ها دچار زوال و پیری می گردد برای پیشگیری از آن سعی کنید با سایرین ارتباط اجتماعی برقرار کنید معاشرت داشتن  با دیگران باعث تداعی خاطرات می‌ گردد و از زوال عقل جلوگیری می‌ کند .

پنچ ) سعی کنید سرگرمی هایی را که ذهن را به فعالیت می‌ اندازد انجام دهید :

 برای جلوگیری از آلزایمر می توانید حساب و کتاب انجام بدهید ، جدول حل کنید  و ذهن خود را به ورزش وا دارید

 شش) کتاب بخوانید :

زمانی که شما شروع به کتاب خواندن می کنید برای ماندگاری آن در ذهن خود  یک مسیر عصبی جدید به وجود می آورید که باعث تقویت مغز شما می شود  و از آلزایمر جلوگیری می نماید .

هفت ) طراحی و مجسمه‌ سازی :

 افراد سالمندی که به هنر های دستی علاقه‌مند باشند نیمکره مغز آن ها قوی می گردد و یک درمان مناسب برای پیشگیری از آلزایمر در آنها می گردد

91

 

روش های کمک کننده به سالمندان آلزایمری  :

 

باغبانی و گل کاری :

 افراد سالمند با انجام باغبانی ضمت به خاطر آوردن اسامی گل ها و تقویت ذهن از نظر فیزیکی نیز تقویت می شوند و یک راهکار مناسب برای درمان آلزایمر محسوب می شود. اگر وظیفه ی پرستاری در منزل از سالمندان را برعهده دارید سعی کنید سالمند خود را  به باغبانی باغچه و یا آب دادن به گل های خانه تشویق کنید.

 آشپزی کردن :

 به خاطر آوردن مواد غذایی که برای پخت و پز لازم است در  درمان آلزایمر حائز   اهمیت می باشد .

92

آروماتراپی متد جدید دیگر :

جدید ترین روش های درمان آلزایمر آروما تراپی می‌ باشد این درمانی با استفاده از روغن های مخصوص صورت می‌ گیرد البته نمی‌توان آن را جز روش‌ های جدید  درمان دانست زیرا در گذشته هم این روغن ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما فرق آن در این است که در گذشته برای تقویت ذهن از آن استفاده نمی شده اما امروزه پزشکان از آن به عنوان یک تقویت کننده مغز بهره می‌ برند این روغن ها قدرت زیادی در درمان آلزایمر دارد و شامل مواردی از جمله روغن‌ هایی رزماری ، روغن لیمو ، روغن بادام ، اسطوخودوس  ،کنجد و زیتون می باشد .

از جمله درمان های سنتی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنید :

 استفاده از گرده  گل :

گرده گل خواص زیادی دارد و از  غذای اصلی زنبور، برای تهیه  عسل  قرار می گیرد و بدن به آن نیازمند می باشد زیرا سرشار از مواد مغذی ، پروتئین و ویتامین های زیادی می باشد و می تواند روی سیستم عصبی مرکزی اثر گذار باشد و آن را قوی کند از این رو در درمان آلزایمر مفید واقع شده است .

مصرف کنجد  :

خواص کنجد به قدری زیاد است که امکان توضیح آن در این مقاله نیست اما بدانید روغن آن در زوال عقل و کاهش افسردگی بسیار مفید می باشد .

مصرف دارچین :

مواد تشکیل دهنده درون دارچین می‌تواند از انباشتگی آمیلوئید ها در مغز پیشگیری نماید و در درمان آلزایمر پارکینسون و زوال عقل بسیار حائز اهمیت می باشد

 مصرف روغن نارگیل :

 روغن نارگیل می‌تواند روند پیشرفت آلزایمر را متوقف کند

 روغن کندور:

 از گذشته و زمان‌ های ابنسینا کندور همیشه مورد استفاده برای تقویت ذهن وجود داشته پس با مصرف آن می توانید از بروز آلزایمر در خود جلوگیری نماید .

مصرف گیاهان تاثیر گذار در درمان آلزایمر  :

گیاهانی مانند جعفری و آویشن  

گیاه مریم گلی 

گیاه اسطوخودوس

گیاه رزماری

93

 ویتامین های  مفید برای مقابله با آلزایمر:

 

  1. مصرف ویتامین e  2- امگا ۳  3- فلاونوئید ها

 

این مقاله توسط موسسه خدمات پرستاری در منزل آتیه پرستاران سلامت تهیه و جمع آوری شده است امیدواریم با مطالعه این مبحث تا حدود زیادی از مبتلا شدن به بیماری آلزایمر که یک بیماری خطرناک محسوب می شود جلوگیری کنید یا حتی آنرا از بین ببرید . امیدواریم این مطالب برای شما خوانندگان عزیز مفید واقع شده باشد . در ضمن شما می توانید برای مطالعه مقالات و دانستنی های بیشتر که در مورد  "مراقبت از خود در منزل" می باشد  به آدرس https://parastaremanzel.com/ مراجعه نمایید و از مقالات ما بهره ببرید . موفق و پیروز باشید.