معرفی انواع شامپو مو و نحوه استفاده از آنها به شکل صحیح

اولین شامپو سر با توجه به شواهد و بررسی‌هایی که وجود دارد، توسط هندی‌ها اختراع شده است که البته با شکل و ظاهر امروزی آن بسیار متفاوت است. این شامپو به صورت جوشانده یک ماده گیاهی بوده و بر روی سر استفاده می‌شد. شامپوها با تمیز کردن پوست و موی سر که عملکرد اصلی آنها است موجب زیبایی موها و همچنین درمان اختلالات پوستی می‌شوند. در ساخت یک شامپو مواد مختلف به نسبت‌های مختلف با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا برای انواع مختلفی از موها مناسب باشند.

مواد شوینده، نرم کننده‌ها، حجم دهنده‌ها، مواد غلیظ کننده و تنظیم کننده PH و مواد نگهدارنده برای ماندگاری بیشتر و مواد افزودنی برای خوشبو شدن در ترکیب شامپو وجود دارند. علاوه بر شامپو، نرم کننده‌ها نیز برای بهبود قابلیت کنترل درخشش مو، کاهش الکتریسیته ساکن مو و افزایش نرمی موها وارد این حوزه شده‌اند. با توجه به حالت مویی که هر فرد دارد و نیاز او از شامپوهای مختلفی می‌توان استفاده کرد که ما در ادامه این مقاله به این موضوع پرداخته‌ایم.

انتخاب شامپو بر اساس نوع موهای شما

در هنگام انتخاب محصولات پوستی و بهداشتی، باید به نوع پوست خود و نوع مو توجه داشته باشید.

 

  • شامپو مناسب موهای نازک: موهای نازک به سرعت چرب می‌شوند و برای این منظور استفاده از شامپوهای کرمی و نرم کننده گزینه مناسبی نخواهد بود. اگر موهای نازکی دارید بهتر است به سراغ شامپوهای ملایم و حجم دهنده روزانه بروید.
  • شامپو مناسب موهای موجدار: موهای موجدار در هنگام استفاده از شانه های آرایشی مانند شانه گرد، فانتزی و چوبی به خصوص در زمان خیسی، دچار گره زیادی می‌شوند و برای این مدل موها به دلیل خشک بودن، باید حتما از نرم کننده و حالت دهنده استفاده شود.
  • شامپو مناسب موهای خشک: برای موهای خشک حتما از مرطوب کننده کرمی استفاده کنید اما برای این مو بهتر است از حالت دهنده استفاده نکنید. همچنین شامپو مخصوص موهای خشک را فراموش نکنید.
  • شامپو موهای چرب و روغنی: با توجه به آنکه این نوع مو به استحمام بیشتری نیاز دارد باید از محصولی استفاده کرد که بتواند چربی اضافی روی مو را از بین ببرد. به همین دلیل هم پیشنهاد می‌شود از شامپو مخصوص موهای چرب در بازار استفاده شود.

 

معرفی کارکرد شامپوها و نحوه استفاده صحیح از آنها

91

کارکرد شامپوها همانطور که اشاره کردیم متفاوت هستند و در ادامه بیشتر به بررسی آنها می‌پردازیم.

  • شامپو ملایم مناسب استفاده روزانه

گاهی اوقات عادت داریم که به فاصله زمانی کمی به حمام برویم و مرتب از شامپو استفاده کنیم، در این زمان‌ها استفاده از شامپو ملایم به دلیل نداشتن مواد سنگین توصیه می‌شود. زمانی که بدون استفاده از شامپو دوش می‌گیریم، احساس تمیزی نمی‌کنیم و به هیمن دلیل هم استفاده از شامپوهای روزانه بدون آسیب رساندن به موها می‌تواند آنها را تمیز نگهداری کند.

این نوع از شامپو برای پوست سر سبک بوده و روغن طبیعی آن را از بین نمی‌برد. شامپو روزانه در واقع معادل شامپو کودک عمل می‌کند و دارای کف کننده سطحی است. بهترین نوع این شامپوهای روزانه با مواد تمیز کننده فعال ساخته می‌شود که موها را سالم، مرطوب و براق نگه می‌دارد. شامپو ملایم صابونی و قلیایی نبوده و موجب می‌شود تا در صورت استفاده زیاد موهایتان آسیبی نبیند. اگر شما دچار مشکلاتی مانند شوره سر، موهای چرب، پوست سر حساس، خارش یا پسوریازیس پوست سرتان هستید استفاده از شامپو روزانه می‌تواند به موهایتان حجم داده و رطوبت آن را حفظ کند.

  • شامپو مناسب ریزش مو

92

یکی از مشکلات شایع موها ریزش آنها است که برای همه افراد در مقطعی اتفاق می‌افتد و البته این مشکل در میان آقایان شایع‌تر است و به همین دلیل هم محصولات آرایشی بهداشتی برای جلوگیری از ریزش مو در آقایان متنوع‌تر و بیشتر است.

ریزش روزانه 50 تا 100 تار مو طبیعی است و اگر این تعداد بیشتر شود این فرد دچار ریزش مو است و باید به دنبال راه حل باشد. برای جلوگیری از ریزش مو در این شامپوها، علاوه بر مواد شوینده و حالت دهنده مقداری ویتامین و دیگر ترکیبات از قبیل عصاره گیاهان، پروتئین و اسیدهای آمینه استفاده می‌شود. این شامپو با تقویت موها از ریزش آنها جلوگیری می‌کند. بهتر است در هنگام استفاده از این شامپوها در حمام کمتر از شانه آرایشی استفاده کنید تا این شانه ریشه موهای شما را سست نکند.

  • شامپو پرپشت کننده مو

ریزش مو دلایل بسیار زیادی دارد، اما عملکرد شامپو پرپشت کننده مو مانند شامپوهایی است که از ریزش موها جلوگیری می‌کند. این شامپوها موجب تحریک رشد موها شده و با استفاده از ترکیباتیی مانند آمینواسید، آنتی اکسیدان و دیگر ترکیبات موها را پرپشت می‌کند. بهترین نوع شامپو پرپشت کننده خاصیت حجم دهندگی داشته و موجب رشد بیشتر و افزایش فولیکول مو می‌شود.

از مهم‌ترین عوامل ریزش مو در خانم‌ها شوره سر و طاسی منطقه‌ای است که برای پرپشت کردن آنها بهتر است از شامپو پرپشت کننده‌ای استفاده شود که رنگ و مواد نگهدارنده مانند پارابن و رایحه مصنوعی ندارند. برای ضخیم شدن موها بهترین موادی که مورد نیاز است، اسیدهای آمینه، بیوتین، جنسینگ  و روغن منتول و یا نعناع است که در این شامپوها وجود دارد.

  • شامپوهای آبرسان مو

یکی از دلایل خشکی و شکنندگی موها نداشتن رطوبت کافی در پوست سر است که این پوست نمی‌تواند به اندازه کافی روغن تولید کند و این موضوع کاهش رطوبت در مو را به همراه دارد.

با بالا رفتن سن روغن موجود در پوست سر هم کاهش پیدا کرده و به دنبال آن هم مشکلات بعدی به وجود می‌آید. پوست سری که خشک باشد، موجب خشکی موها و شوره سر می‌شود. علاوه بر این موی خشک دارای کوتیکول ضعیفی است که نمی‌تواند رطوبت را در خود نگه دارد و به همین دلیل هم در برابر گرما و دیگر آسیب‌های محیطی تضعیف می‌شود. از دیگر دلیل خشکی مو کاهش PH  موها و شستشوی بیش از حد آنها، استفاده از صاف کننده داغ و سشوار و خشک کردن بیش از حد آنها است.

در این حالت استفاده از شامپو آبرسان مو عالی است و موجب سالم و درخشان شدن موها می‌شود. توجه داشته باشید که در خرید این مدل محصولات شامپوی ملایمی را انتخاب کنید که بدون سولفات و پارابن باشند تا بتوانند آبرسانی عمیقی داشته باشند. معمولا شامپو مخصوص موهای رنگ شده، خشک، فر و آسیب دیده از مواد آبرسان و مرطوب کننده برخوردار است که برای این نوع از موها گزینه‌ای بسیار مناسب هستند.