اهمیت انتخاب رشته کنکور 1400 با توجه به دشواری سطح کنکور

هر سال دانش آموزانی را می‌بینیم که برای کسب رتبه برتر به خصوص در رشته تجربی، انتخاب رشته انجام نمی‌دهند و تصمیم به شرکت در کنکور سال بعد را برای کسب رتبه بهتر دارند.

 مشاوران دلسوز به دانش آموزان توصیه می کنند که بهترین انتخاب رشته ممکن با توجه به رتبه را انجام دهند، تا حتی الامکان در رشته ای پذیرفته شده و سال بعد با آرامش کامل در کنکور شرکت نمایند؛ تا مثل کنکور 1400 دچار تنش و اضطراب و فروپاشی درونی به علت سختی سوالات نشوند.

 انتخاب رشته کنکور هم مانند انتخاب رشته سال نهم ، اگر به درستی و توسط بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور انجام شود، نه تنها احتمال قبولی را افزایش میدهد، بلکه شما را به رشته هایی راهنمایی می کنند که در آن ها استعداد دارید و با توجه به آینده پژوهی رشته مورد نظر پیشرفت زیادی نسبت به رشته های روی بورس الان خواهد داشت.

چرا برخی از دبیران و مشاوران دانش آموز را برای پشت کنکور ماندن، ترغیب میکنند؟

در این جا دانش آموزان را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

  • دانش آموزان با رتبه های متوسط و خوب که احتمالا با رشته محل دلخواه فاصله دارند. به طور مثال با رتبه 300 مهندسی برق دانشگاه شریف مورد انتظار است. یا با رتبه 7000 کامپیوتر یکی از دانشگاه های روزانه سراسری؛ یا با 5000 پیراپزشکی روزانه تهران
  • دانش آموزانی که رتبه های بالا دارند و واضح است که از پایه علمی خوبی برخوردار نیستند. اگر به علت پایه تحصیل ضعیف رتبه بالا کسب شده باشد، به سختی می توان انتظار داشت که در یک سال به رشته های گروه پزشکی یا رشته های پر متقاضی رشته ریاضی برسد.

برای دانش آموزان دسته دوم پیشنهاد می شود که با مشورت یک مشاور انتخاب رشته حرفه ای رشته هایی که پتانسیل خوبی برای رشد  در آینده را دارند و اکنون، متقاضی چندانی برای آن ها وجود ندارد را انتخاب کنند. یا این که در دانشگاه های غیر انتفاعی یا آزاد مشغول به تحصیل شوند و در آینده برای کنکور ارشد، یا لیسانس به پزشکی تغییر مسیر داده و در مسیر رشته دلخواه قرار بگیرند.

اما برای دانش آموزان قوی و متوسط به دلایلی که در ادامه بیان می کنیم، انتخاب رشته را به شدت توصیه می کنیم. البته اگر قصد شرکت در کنکور سال بعد برای رشته های بهتر را دارند، باید با نظر مشاور انتخاب رشته، رشته هایی را انتخاب کنند که در آینده برای کنکور به مشکلی برخورد نکنند.

1

چرا باید با هر رتبه ای انتخاب رشته کرد؟

اما دلایل توصیه دانش آموزان به انتخاب رشته صحیح با هر رتبه ای را می توان در موارد زیر برشمرد:

  • تغییر ظرفیت پذیرش در رشته های خاص مانند پزشکی، پیرا پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی
  • تغییر در سهمیه های کنکور
  • تغییر در علایق دانش آموزان در هر سال نسبت به سال های قبل
  • تغییر قوانین مختلف دانشگاه های بین الملل، ظرفیت مازاد، شهریه پرداز و ...
  • تغییرات کتب درسی و تغییرات در نظام آموزشی و کنکور کشور
  • تغییر در سبک برگزاری کنکور
  • حوادث غیر مترقبه مانند سیل، زلزله در سال های 97 و شیوع ویروس کرونا در سال های اخیر
  • رقابت با دانش آموزان تازه نفس
  • تغییر سبک طراحی سوال نسبت به سال های قبل با توجه به ازدیاد منابع کنکور

2

تغییر ظرفیت رشته ها و دانشگاه ها

 

در سال 1398 شاهد باطل شدن قبولی بسیاری از دانشجویان رشته های پزشکی و پیرا پزشکی دانشگاه آزاد بودیم که موجب ادغام انتخاب رشته آزاد و سراسری را در انتخاب رشته کنکور 99 شد.

هم چنین در سال های قبل، تغییرات فراوانی در ظرفیت دانشگاه ها و رشته های دیگر را شاهد بوده ایم، مانند دانشگاه فرهنگیان، رشته های وابسته به وزارت بهداشت، ادغام علوم پزشکی ایران و تهران و....

بنابراین به ندرت می توان سالی را پیدا کرد که انتخاب رشته کنکور در آن سال نسبت به سال قبل بهتر بوده باشد. از این رو به همه دانش آموزان توصیه میشود با هر رتبه ای انتخاب رشته کنند تا در سال بعد در موقعیت بدتری قرار نگیرند؛ با ترفندهایی می توان دوباره در سال بعد کنکور شرکت کرد و در صورت بهتر شدن وضعیت، به رشته و دانشگاه بهتر انتقال پیدا کرد.

 

تغییر در سهمیه ها و تاثیر آن برای انتخاب رشته کنکور

3 سال پیش بود که اضافه شدن سهمیه 5 درصد و عدم اطلاع دقیق اغلب مشاوران  و اولیا در انتخاب رشته دردسر ساز شد. هر ساله هم با تغییرات زیادی در سهمیه های کنکور مواجهیم که به نفع برخی و ضرر برخی دیگر تمام می شود.

تغییر در علایق دانش آموزان و خانواده ها نسبت به رشته ها

همیشه شاهد عوض شدن ترجیح یک رشته به رشته های دیگر در ایران بوده ایم . به طور مثال در دهه 80 بیشترین تعداد داوطلبان کنکور به رشته ریاضی اختصاص داشت و اغلب هم برای رشته های برق، مکانیک و عمران با هم در رقابت بودند. در سال قبل رشته مهندسی کامپیوتر از رشته های دیگر پیشی گرفت.

همچنین در دهه 90 تمایل دانش آموزان و خانواده ها به رشته تجربی متمایل شد. البته در رشته تجربی هم بین رشته های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی شاهد تغییر رتبه در انتخاب دانش آموزان هستیم.

به هر حال باید با مشورت مشاور آگاه و حرفه ای و مسلط به آینده پژوهی، انتخاب رشته کرد. انتخاب رشته برای آینده است. برخی از مشاوران و خانواده ها با رشته هایی که الان روی بورس هستند و یا در گذشته خودشان آرزوی رسیدن به آن را داشتند، فرزندشان را وادار به انتخاب رشته می کنند.

به هر حال ممکن است اقبال عمومی روی رشته مورد نظر شما امسال کمتر از سال آینده باشد؛ یعنی حتی در صورت بهتر شدن رتبه به خاطر افزایش تعداد تقاضا شما نهایتا در دانشگاهی که سال اول قبول میشدید، پذیرفته شوید.

تغییر قوانین مربوط به دانشگاه ها و نوع پذیرش آن ها

تغییر در قوانین دانشگاه ها، کم شدن ظرفیت رشته های روزانه و اضافه شدن ظرفیت به رشته های شهریه پرداز، در سال های اخیر، بسیار اتفاق افتاده است. همچنین تعییر در روند پذیرش اعضا هیئت علمی که امسال در جریان است، مهر تایید بر انتخاب رشته در کنکور هر سال می زند.

تغییرات کتب درسی و تغییرات در نظام آموزشی و کنکور کشور

هر چند سال یک بار به طور کلی شاهد تغییر در نظام آموزش کشور می شویم. نظام قدیم، نظام ترمی واحدی، نظام سالی واحدی و نظام 6-3-3 نمونه این تغییرات است. همچنین علاوه بر این که با تغییر سیستم آموزشی، کتاب های درسی تغییر می کنند، در طی یک دوره آموزشی هم بارها با تغییرات کتی درسی رو به رو خواهیم شد. این تغییرات باعث تهیه کتاب ها و منابع جدید می شود که هزینه های زیادی را مجدد به خانواده ها تحمیل می کند.

تغییر در سبک برگزاری کنکور

هر چند تغییر در سبک برگزاری کنکور سهم کمتری را نسبت به موارد دیگر به خود اختصاص داده است اما زمزمه های تغییر در کنکور سال های بعد به گوش می خورد.

ظاهرا قرار است دروس عمومی به طور کلی از کنکور حذف شده و دروس اختصاصی 2 بار در سال برگزار شود. تاثیر معدل و سوابق تحصیلی هم به 60 درصد می رسد.

هر چند برخی تغییرات در بلند مدت به سود دانش آموزان است، اما در کوتاه مدت استرس هایی به دانش آموز و خانواده تحمیل می کند.

3

دانش آموزان تازه نفس

دانش آموزانی که انتخاب رشته نمی‌کنند و برای کنکور سال بعد آماده می شوند، باید در نظر داشته باشند که در کنکور 1401 دانش آموزانی با رویکرد جدید و آگاهی از سختی کنکور وارد گود رقابت می شوند. علاوه بر دانش آموزان جدید، دانش آموزان پشت کنکوری هم رقابت را بیشتر و سخت تر می کنن.

حوادث غیر قابل پیش بینی

برای بسیاری از دانش آموزان در سال کنکور حوادث غیر قابل پیش بینی به وجود می‌آید مانند بیماری خود یا خانواده، ورشکستگی یا بیکار شدن پدر، فوت عزیزان و ..... البته اگر کرونا، زلزله و سیل را هم در سال های قبل به این موارداضافه کنیم، به وضوح می توان درک کرد که در 2 سال اخیر، چه تعدادی از دانش آموزان درگیر استرس و اضطراب شده اند.

تغییر سبک طراحی سوالات کنکور

هر چند سازمان سنجش و دیگر مسئولین درباره مفهومی بودن کنکور، تذکرات فراوانی می دهند؛ اما با ورود برخی سودجویان به صدا و سیما و تشویق دانش آموز به خریدن بسته های آموزشی غیر علمی و حل تست در کمتر از 30 ثانیه با روش های من در آوردی، بسیاری از خانواده ها متضرر می شوند.

طراحان کنکور با رصد این فیلم ها و موسسات آموزشی غیر علمی، هر ساله سوالات را به شکلی طراحی می کنند که با نکات گفته شده در تبلیغات تلویزیونی قابل حل نباشد.

نکات مهم برای انتخاب مشاور برای انتخاب رشته کنکور 1400

متاسفانه به محض برگزاری کنکور و شاید قبل از آن سودجویانی به نام مشاور که حتی در صدا و سیما هم حضور دارند، با وعده های غیر واقعی دانش آموزان و خانواده ها را در توهم قبولی قرار داده و برای انتخاب رشته در بنیاد، گروه آموزشی یا آموزشگاه خود جذب می کنند.

تاثیر انتخاب رشته صحیح بر کسی پوشیده نیست؛ اما برخی انتخاب رشته را به معجزه ید بیضا تعبیر می کنند که قرار است از جیب آن ها بیرون بیاید و با رتبه 50000 پزشکی را برای فرزندتان به ارمغان آورد!!!!

واضح است که این وعده های تو خالی هیچ منبع علمی ندارد. همچنین برخی مشاوران با پوشاندن برخی اطلاعات دست به ساخت رزومه های محیر العقول می زنند. به طور مثال قبولی در پردیس شریف را به جای روزانه شریف جا می زنند.

یا سهمیه 25 درصد قبول شده در پزشکی را با رتبه کشوری یا رتبه منطقه از معجزات خود به حساب می آورند.

چگونه انتخاب رشته کنم؟ (آموزش انتخاب رشته کنکور)

تا اینجا به آموزش اصطلاحات و قوانین موجود در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری پرداختیم. حال سوال اساسی برای داوطلبان به وجود می آید که:

  • از بین رشته های دفترچه کدام رشته‌ها را انتخاب کنم؟
  • چند رشته را انتخاب کنم؟
  • به چه ترتیبی آن‌ها را وارد فرم انتخاب رشته کنم؟
  • چرا گاهی اوقات رتبه‌های خوب در دانشگاه قبول نمی‌شوند؟
  • آیا انتخاب رشته تاثیری در این که رشته محل بهتری قبول شوم، دارد؟
  • برای انتخاب رشته چند روز باید زمان بگذارم؟
  • و سوالات بسیار زیادی که برای داوطلبان پیش می آید

در فرم انتخاب رشته کنکور سراسری مجاز با انتخاب چند رشته هستیم؟

در انتخاب رشته با کنکور دانشگاه سراسری می توانید ۱۵۰ رشته محل را انتخاب کنید. برای انتخاب این رشته‌ها با توجه به کارنامه خود باید به موارد زیر توجه کنید:

  • آیا در رشته های روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور، فرهنگیان مجاز شده اید؟
  • استان بومی خود را در کارنامه ببینید
  • خانواده شما اجازه ادامه تحصیل در کدام شهرها را به شما می دهند؟
  • آِیا میدانید انتخاب های سوخته چه انتخاب هایی هستند؟
  • آیا از آینده شغلی رشته‌ها اطلاع دارید؟
  • سعی کنید تمام رشته محل های مناسب خود را از دفترچه پیدا کنید و بنویسید

آیا انتخاب رشته حرفه ای می تواند تاثیری در قبولی داشته باشد؟

پاسخ به این سوال قطعا بله است. انتخاب رشته هم مانند تدریس ریاضی یا زیست یک کار تخصصی است. بسیاری از داوطلبان با تکیه بر آگاهی مشاوران و اطلاعاتی که این مشاوران دارند، با رتبه های بدتر در رشته محل های بهتر نسبت به رتبه های مشابه خود قبول می شوند.

آیا استفاده از نرم افزار های انتخاب رشته برای انتخاب رشته مفید است؟

می تواند مفید باشد اما کافی نیست. اغلب نرم افزار های انتخاب رشته بر اساس اطلاعات و آمار سال گذشته برای حدود رتبه مشخص، رشته های قبولی های سال های قبل را پردازش می کنند. اما با توجه به این که هر ساله ظرفیت دانشگاه ها و سهمیه ها در حال تغییر است، نرم افزار ها به قطع و یقین نمی توانند مطلوبترین حالت را به وجود آورند.

آیا با خواندن مقالات آموزش انتخاب رشته می توان انتخاب رشته کرد؟

پاسخ این است که می‌توان انتخاب رشته کرد، اما بهترین انتخاب رشته نخواهد بود. مشاور با تجربه و حرفه ای می تواند شما را در بهترین رشته هایی که در آن ها استعداد و علاقه دارید قبول کند.

راهکار هایی برای انتخاب بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور

یک مشاور انتخاب رشته خوب، باید دارای ویژگی های باشد که به آن ها اشاره می کنیم:

  • با تجربه و حرفه‌ای بودن مشاور انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد

    باید تجربه کافی در امر انتخاب رشته باشد. به قول مهران مدیری “در زمان انتخاب رشته، فلافل فروشی ها هم بنر انتخاب رشته تضمینی میزنند و بعد از یک هفته اثری از آن ها پیدا نمی‌کنید.”

  • انتخاب رشته با مدل‌ها و اطلاعات آماری مختلف

    بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور، صرفا به یک منبع اعتماد نمی‌کند و اطلاعات و داده های آماری و … را از منابع مختلف تهیه می‌کند.

  • انتخاب رشته 4 بعدی

این انتخاب رشته شامل مراحل مختلفی است.

انتخاب رشته توسط قویترین نرم افزار و بانک داده کشور

انتخاب رشته دستی با داده های آماری تحلیل شده سال های گذشته

انتخاب رشته دستی با داده های آماری سال 1400، تخصیص سهمیه ها، ظرفیت ها

انتخاب رشته با توجه به آینده پژوهی و صعود و سقوط رتبه ‌های پذیرفته شده با توجه به اقبال عمومی

  • تعهد در انجام انتخاب رشته و فدا نکردن کیفیت کار به کمیت درآمد