خانه‌های بازسازی شده چه خصوصیاتی دارند؟

بازسازی یا مرمت خانه به اقدامی گفته می‌‌شود که طی آن، عمر بنا افزایش پیدا کرده و ماندگارتر می‌‌شود. بازسازی خانه، تغییر و تحول چشم‌گیری در محیط زندگی‌مان به وجود می‌‌آورد. اما این کار هم مانند فعالیت‌‌های دیگر، قوانین خاص خود را دارد. البته باید گفت، خانه‌‌های کلنگی و فرسوده به بازسازی بیشتری نیاز دارند. 

خانه‌های نوساز و بازسازی شده برای چه کسانی مناسبند؟

خرید خانهٔ نوساز در مقایسه با خانه‌‌هایی که به بازسازی نیاز دارند، دردسر کمتری داشته و بیشتر مناسب خانه اولی‌‌ها و کسانی که فرزندی دارند، است. اگر نمی‌‌خواهید خانهٔ قدیمی را بازسازی کنید یا به دنبال خانه‌‌‌های نوساز و کلید نخورده هستید، منطقه سعادت آباد  و جردن می‌‌توانند بهترین گزینه باشند. سعادت‌‌آباد جزو مناطق پیشرفته و مدرن تهران بوده و در جردن نیز ساخت‌وساز رونق گرفته و ساختمان‌‌ها و برج‌‌های نوساز خودنمایی می‌‌کنند. امروزه ساختمان‌‌های نوساز و برج‌‌های محلهٔ جردن و سعادت‌‌آباد طرفداران زیادی دارند. می‌‌توانید برای اطلاع از قیمت‌‌ها به دیوار املاک و مسکن جردن  و سعادت‌‌آباد مراجعه کنید.

 نکاتی در مورد بازسازی خانه

ابتدا باید موقعیت خود را در نظر بگیرید. اگر مستاجر هستید، برای بازسازی خانه حتما باید رضایت مالک را گرفته و ایده‌‌های خود را با او در میان بگذارید. اگر خودتان مالک خانه باشید، دستتان برای اعمال تغییرات بازتر است. در مورد دوم، باید سعی کرد تا حد ممکن هزینه‌‌ها را کاهش داده و از هزینه‌‌های اضافی پرهیز کرد.

 انواع بازسازی خانه‌

بازسازی به دو نوع سبکی (سطحی) و حفاظتی(عمیق) تقسیم می‌‌شود. در نوسازی سبکی، فعالیت‌‌های سطحی مانند، رنگ‌‌آمیزی و دکوراسیون انجام می‌‌گیرد. اما بازسازی حفاظتی فعالیت‌‌های عمیق‌‌تری مانند تعمیر و تعویض لوله‌‌کشی و ایمن‌سازی ساختمان و جابجایی دیوار را شامل می‌شود.

بازسازی سبکی:

برخی افراد ممکن است با دیدن یک ساختمان قدیمی، سبک معماری آن را بپسندند. در این صورت، می‌‌توان بازسازی را با کم‌ترین تغییرات و حفظ معماری خانه انجام داد. این تعاریف به معنی تغییر و تعویض بخش‌‌هایی از خانه نیست. بلکه به معنی حفظ اصول معماری و سبک خانه در جهت ایجاد تغییرات آن است. در بازسازی سبکی، می‌‌توان قطعات خانه را با قطعات جدید و کاملا مشابه، تغییر داد.

 بازسازی حفاظتی:

بازسازی حفاظتی به معنی تعمیرات عمیق و اساسی است. خانه‌‌های قدیمی که با وجود قدمتشان آسیب‌‌پذیرتر و ضعیف‌‌تر شده‌‌ا‌ند، به عملیات بازسازی عمیق‌‌تری برای حفاظت و ایمن کردن ساختمان، تقویت ساختار، بازسازی بخش‌‌های اصلی از جمله دیوارها و ستون‌‌ها نیاز دارند. در بازسازی حفاظتی خانه‌‌های قدیمی، با توجه به حساس بودن بنا باید برنامه‌‌ریزی‌های لازم در جهت موقعیت و ساختار ساختمان در نظر گرفته شود.

مراحل بازسازی خانه

مراحل بازسازی خانه‌‌های قدیمی، مجموعه اقداماتی است که در جهت تعمیر و نوسازی، تغییر و تیغه‌‌بندی دیوارها، کف‌‌سازی، اجرای سقف کاذب، نصب یا تعویض کابینت و کمددیواری و تعویض در و پنجره‌‌ها، انجام می‌‌گیرد. بنابراین ابتدا باید هدف خود را با توجه به بودجهٔ مورد نظر مشخص کرده و سپس در مورد آن تصمیم‌‌گیری کرد. برای شروع بازسازی، از خانهٔ مورد نظر نقشه تهیه می‌‌شود. 

سبک دکوراسیون منزل را مشخص کنید

در بازسازی خانه قدیمی، پس از تهیهٔ نقشه سبک دکوراسیون داخلی منزل اهمیت دارد. سپس تغییرات را با توجه به سبک انتخابی، اعمال می‌‌کنند. دکوراسیون سبک‌‌های مختلفی از جمله؛ سبک مدرن، کلاسیک، روستیک، مینیمال، سنتی، ساحلی، شرقی، و...دارد. با انتخاب سبک مناسب می‌‌توان هماهنگی و هارمونی لازم را در جهت تغییر بخش‌‌های دیگر، به وجود آورد.

 رنگ‌ دلخواه را بزنید

یکی از بخش‌‌های اصلی تغییر خانه، رنگ‌‌آمیزی آن است. به وضوح می‌‌توان زیبایی و جمال خانهٔ رنگ شده را در مقایسه با خانه‌‌های رنگ و رو رفته مشاهده کرد. در ایران، معمولا رنگ سفید و طرح ساده محبوبیت زیادی دارد. البته امروزه در سبک‌‌های مدرن و لوکس، از رنگ‌‌آمیزی‌های خاص و مختلفی استفاده می‌‌شود. انتخاب رنگ‌‌های سفید، نیلی، کرم، آبی و سبز بستگی به سلیقهٔ شخصی دارد. اما قاعدتا رنگ باید متناسب با دکوراسیون انتخاب شود.

 انتخاب پوشش دیوار

برای پوشش دیوار گزینه‌‌های زیادی مثل، پنل‌‌های دکوراتیو سه بعدی، پوستر سه بعدی، سنگ دکوراتیو، شیشهٔ تزیینی، تایل آلومینیومی، کاغذ دیواری و ... وجود دارد. پوشش دیوار سهم به سزایی در زیبایی خانه دارد که باید با دکوراسیون هماهنگ باشد.

 بازسازی اتاق خواب

بازسازی اتاق خواب بستگی به سلیقهٔ فرد دارد. می‌‌توان رنگ‌‌آمیزی اتاق‌‌ها را تغییر داد. مثلا برای اتاق خواب کودکان از رنگ‌‌های شاد، کاغذ دیواری و برچسب مناسب اتاق کودکان استفاده کرد. برای اتاق خواب بزرگسالان هم می‌‌توان با توجه به سلیقه و دکوراسیون، رنگ و کاغذدیواری مناسب را انتخاب کرد. در اتاق خواب‌‌‌هایی که کمد دیواری ندارند یا از کمد دیواری قدیمی با طبقه‌‌های نامتوازن تشکیل شده‌‌ا‌ند، می‌‌توان کمد دیواری با جنس ام‌دی‌اف و طبقه‌‌های تنظیم شده، استفاده کرد.

بازسازی

 کلام آخر

بازسازی، مجموعه فعالیت‌‌هایی است که موجب استحکام و طول عمر بنا می‌‌شود. هزینه کردن برای نوسازی خانه، زمانی ارزشمند است که براساس اصول و برنامه‌‌ریزی انجام بگیرد و با دکوراسیون و سبک فضای خانه هماهنگی و هارمونی داشته باشد. برای زیباتر شدن محیط، ابتدا باید طرح و ایدهٔ خود را انتخاب کرده و متناسب با بودجه هزینهٔ لازم را بپردازید. در این جهت، بهتر است طرح‌‌های متنوع را نسبت به فضای خود سنجیده و طرح مناسب را انتخاب کنید. در شهر تهران علاوه بر خانه‌‌های نوساز و کلید نخورده، خانه‌‌‌های بازسازی شده با قیمت‌‌های مختلفی وجود دارد. برای آگاهی از قیمت‌ها می‌‌توان از طریق سایت‌‌هایی چون کیلید، دیوار، شابش، شیپور، دربارهٔ قیمت‌ خانه‌‌ها اطلاعات کسب کرد.