7 مدرک و آزمون مهم زبان انگلیسی در ایران | 5 آزمون بین المللی و 2 آزمون داخلی | هر آنچه لازم است بدانید! | مهارت ها، اعتبار، محل برگزاری، هزینه و نمره

یادگیری زبان های خارجی مخصوصا زبان انگلیسی (به عنوان زبان بین المللی)، در تمام دنیا و به ویژه در ایران بسیار پرطرفدار است. بدیهی است جهت اثبات اولیه میزان دانش و مهارت، نیازمند مدرک هستیم. در ایران افراد با انگیزه های گوناگون قصد اخذ مدرک زبان دارند که مهمترین آن عبارت است از: ورود به مقطع دکتری، ادامه تحصیل در خارج از کشور یا مهاجرت به کشور‌های انگلیسی زبان. در این مطلب به بررسی اجمالی و کامل آزمون های تافل، آیلتس، PTE، دولینگو، MSRT و تولیمو پرداخته شده و در نهایت بر اساس معیارهای کاربردی این آزمون ها مقایسه می شوند. البته شما می توانید برای آشنایی کامل و گام به گام در مورد روش، مراحل، مدارک و نکات هر یک از آزمون ها، به صفحه مربوطه در سایت دانوما مراجعه نمایید.

نکته مهم در مورد آزمون های بین المللی: برای شرکت در آزمون های کمبریج یا PTE به دلیل تحریم های بین المللی و مسایل ارزی در حال حاضر حتما باید در کشور های دیگری برای آزمون حضور داشته باشید. خوشبختانه برای دو آزمون آیلتس، تافل و GRE می توانید در موسسات طرف قرارداد معتبر داخلی شرکت نمایید. از سوی دیگر آزمون دولینگو نیز به دلیل امکان حضور آنلاین از محل مورد نظر نیز، این چالش را نخواهد داشت.

در ابتدا 5 آزمون بین المللی و سپس 2 آزمون داخلی ارائه می شود (ترتیب ارائه آزمون ها دلیل بر اهمیت آن نیست):

 

اول- آزمون و مدرک تافل (TOEFL)

گرفتن مدرک تافل به عنوان یکی از معتبرترین مدارک جهان، یکی از اهداف مهم زبان آموزان در سراسر دنیا به شمار می رود. آزمون Test Of English as a Foreign language) TOEFL) که توسط موسسه ETS برگزار می‌شود، یکی از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی در جهان است. در این آزمون میزان تسلط غیر انگلیسی زبانان بر این زبان سنجیده می‌شود. از مزیت‌های بزرگ آزمون تافل می‌توان به گستردگی پذیرش این مدرک در مراکز علمی و مهاجرتی جهان اشاره نمود، به طوری که هم اکنون این آزمون در بیش از 9,000 دانشگاه در 130 کشور جهان مورد قبول واقع می‌شود. مدنظر داشته باشید که آزمون تافل در یک روز برگزار شده و هر چهار مهارت در آن مورد ارزیابی قرار گرفته و بخش مصاحبه هم با میکروفون است.

سازمان متولی: سازمان خصوصی خدمات آزمون‌های آموزشی (ETS) طراحی و برگزار می‌شود.

انواع آزمون تافل: آزمون تافل به صورت زیر برگزار می شود:

  • نوع اول- آزمون کاغذی تافل (PBT): تا چند سال پیش این آزمون به دو صورت کاغذی (PBT) و اینترنتی (iBT) انجام می‌پذیرفت اما از چند سال قبل دیگر آزمون کاغذی (PBT) در ایران برگزار نمی‌شود.
  • نوع دوم- آزمون اینترنتی تافل (TOEFL-iBT): در حال حاضر فقط آزمون به صورت اینترنتی در ایران انجام می شود.

مهارت ها: این مهارت ها در این آزمون مورد بررسی قرار می گیرد:

  • Reading
  • Listening
  • Speaking
  • Writing

محل برگزاری آزمون: موسسات ایرانی طرف قرارداد.

مدت اعتبار: دو سال

هزینه: هزینه جهانی آزمون TOEFL حدود ۲۵۵ دلار اعلام شده است.

کسب نمره: بازه نمره تافل از 0 تا 120 است.

نکته: آزمون تافل، برخلاف تصور عوام، دیگر صرفا امریکایی نیست و بخش زیادی از آن به صورت بریتانیایی است. پس نمی توانیم بگوییم برای امریکا باید حتما تافل گرفت.

برای آشنایی با مراحل اصلی، مدارک و نکات کلیدی شرکت در آزمون و گرفتن مدرک تافل، در سایت دانوما کلیک نمایید.

نکته: با توجه به شیوع ویروس کرونا می توانید این امتحان را در منزل و به صورت آنلاین شرکت کنید؛ این آزمون به مدت 3 ساعت طول می کشد.

دوم- آزمون و مدرک آیلتس (IELTS)

آیلتس آزمونی است که مهارت‌های زبان انگلیسی افرادی را که قصد مطالعه و کار در جایی که انگلیسی به عنوان زبان برقراری ارتباطات است می سنجد. این آزمون در سال 1989 بنیان گذاری شده و تقریبا در 1995 شناخته شده شد. بیشتر از 10 هزار مرکز آموزشی علمی در بیشتر از 140 کشور در سراسر دنیا مدرک آیلتس را می پذیرند و اعتبار این آزمون امروز بالاترین رتبه را از آن خود کرده است. آزمون ایلتس تا سال 2018 به صورت کاغذی Paper based و در دو مرحله آزمون کتبی و شفاهی برگزار شده که بخش مصاحبه آزمون به صورت رو در رو با یک ممتحن رسمی آیلتس اتفاق می افتد. شاید از ویژگی های بارز آن همین بخش آزمون است.

انواع: آزمون آیلتس انواع مختلفی به صورت زیر دارد:

  • توع اول: جنرال یا عمومی (بیشتر شامل مهارت های زبانی مورد نیاز در زندگی روزمره است و برای کسانیکه قصد مهاجرت به کشورهای استرالیا، انگلستان و نیوزلند را دارند ضروری است)،
  • نوع دوم: آکادمیک (مهارتهای مورد نیاز برای کسانیکه قصد ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی را دارند) و
  • نوع سوم: آیلتس لایف اسکیلز (مختص افرادی است که قصد دارند ویزای کشور انگلستان را بگیرند).

مهارت: مهارت های مورد نظر در این آزمون (البته در نوعAcademic ) شامل 4 بخش زیر است:

  • Listening
  • Academic Reading
  • Academic Writing
  • Speaking

سازمان متولی: موسسه ETS

محل برگزاری آزمون: این آزمون در هزار نقطه از جهان 4 بار در سال برگزار می‌شود. برای شرکت آزمون آیلتس می توانید به مراکز معتبر آن در ایران از جمله ایرسافام، آی دی پی و سنجش مراجعه کنید.

مدت اعتبار: 2 سال

کسب نمره: نمره شما در هر یک از این چهار مهارت در بازه ۱ تا ۹ و به صورت زیر قرار می گیرد:

  • نمره ۱ تا ۴: سطح مبتدی،
  • نمره ۴ تا ۵٫۵: سطح متوسط،
  • نمره ۵٫۵ تا 7: سطح پیشرفته و
  • نمره ۷ به بالا: سطح فوق پیشرفته.

نکته: عموما برای مهاجرت تحصیلاتی به آیلتس ۶٫۵ یا ۷ به بالا نیاز خواهید داشت (آیلتس آکادمیک).

هزینه: در کشورهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال ، آیلتس آکادمیک بین 215 تا240 دلار در ایالات متحده و بین 331 تا 337 دلار در نروژ هزینه دارد.

مدت آزمون: در حدود 2 ساعت و 45 دقیقه.

برای آشنایی دقیق با مراحل اصلی، مدارک و نکات کلیدی آزمون و دریافت مدرک زبان آیلتس، این مطلب را در سایت دانوما مطالعه نمایید.

21

سوم- آزمون و مدرک پیرسون یا PTE

بعد از جنجال سالیانه آزمون های تافل و آیلتس، حوالی سال 2005 رفته رفته آزمون دیگری به اسم PTE پیدا شد و این آزمون تقریبا از سال 2017 در ایران نیز برگزار شد. آزمون دانشگاهی PTE از نظر محبوبیت رشد زیادی داشته است.

آزمون PTE ادعا دارد که آزمونش، برخلاف دیگر آزمون ها، توسط هوش مصنوعی ارزیابی شده و به همین دلیل، نتایج شما جهت دار و سلیقه ای نیست، نتایج سریع حاضر می شود، به تعداد نامحدود به موسسات ارسال می شود، و مراکز بسیاری برای تحصیل و کار آن را می پذیرند.

آزمون پی تی ای در دو مدل PTE Academic و PTE General برگزار می شود. نوع آکادمیک آزمون 2 سال معتبر بوده و نوع جنرال در شش سطح برگزار می شود که شبیه آزمون های کمبریج (FCE, CAE) بوده و منقضی نمی شود: لایف تایم است.

مهارت ها: آزمون PTE به 3 بخش تقسیم می شود:

  • Speaking and Writing
  • Reading
  • Listening

نکته: اما علاوه بر چهار مهارت اصلی سایر مهارت ها نظیر تلفظ، گرامر، دایره واژگان و املا نیز مورد ارزیابی قرار می گیرند.

سازمان متولی: موسسه Pearson که انگلیسی ها ساخته و سپس به امریکا منتقل کردند تالیف و اجرا می کند.

محل برگزاری آزمون: آزمون PTE به صورت اینترنتی انجام می شود اما به هر حال باید آن را در کشور های دیگر نظیر امارات، ترکیه، گرجستان یا آذربایجان انجام دهید.

مدت اعتبار: 2 سال

کسب نمره: نمرات از ۹۰ در نظر گرفته می شوند.

هزینه: مانند آزمون های قبلی بسته به نوع کشور و محل آزمون هزینه های آن متفاوت است. به عنوان مثال، 200 دلار در آمریکا و 246 دلار در استرالیا هزینه دارد.

مدت زمان: 3 ساعت است و فقط به صورت آنلاین برگزار شده و مبتنی بر کامپیوتر است.

برای آشنایی دقیق با مراحل اصلی، مدارک و نکات کلیدی آزمون و دریافت مدرک زبان تافل، می توانید این مطلب را در این سایت مطالعه نمایید.

چهارم- آزمون و مدرکGRE

آزمون جی آر ای یک آزمون امریکایی می باشد که توسط موسسه ETS تهیه و اجرا می شود، همان موسسه ای که آزمون تافل را برگزار می کند. متقاضیان این آزمون همه فارق التحصیل هستند و برای ادامه تحصیل در آن شرکت می کنند. شرکت در GRE برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های آمریکای شمالی در مقاطع دکتری و ارشد می باشد که شامل ایالات متحده امریکا و کانادا می شود.

آزمون GRE در واقع یک آزمون زبان انگلیسی نمی باشد بلکه این آزمون بیشتر تمرکزش روی لغات انگلیسی بوده که خیلی از آن ها نیز در انگلیسی عمومی کاربردی ندارند بنابراین این آزمون را نمی توان با آزمون های آیلتس، تافل یا PTE مقایسه کرد.

انواع: آزمون GRE در دو نوع General و Subject برگزار می شود. GRE General دارای ۳ قسمت درک زبانی (verbal)، کمی (Quantative) و قسمت تحلیل نوشتاری (Analytical Writing) می باشد. در قسمت زبانی معمولا دو بخش وجود دارد. بخش اول دانش لغوی به صورت سوالات جای خالی، متضاد و مترادف کلمات دشوار پرسیده می شود و در بخش دوم سوالاتی از یک متن داده می شود که باید به آن پاسخ داده شود. لغات پرسیده شده واقعا دشوار و برای اکثر دانشجویان نا آشنا هستند. در قسمت کوانت سوالات ریاضی نسبتا ساده ای پرسیده می شود تا توانایی های ابتدایی فرد مورد سنجش قرار گیرد و دانشجویان فنی و مهندسی می توانند با کمی تمرین، نمره کامل در این بخش را کسب کنند. قسمت تحلیلی هم در مورد تحلیل یک موضوع بحث برانگیز می باشد و به صورت نوشتاری می باشد، یعنی از فرد خواسته می شود تا در مورد موضوع مشخصی متنی نوشته و تحلیلهای شخصی خود را بیان نمایند.

سازمان متولی: برگزار کننده این آزمون نیز ETS می باشد.

محل برگزاری آزمون: آزمون GRE را موسسه ETS برگزار می کند اما در ایران مجوز برگزاری آزمون را مراکزی همچون سازمان سنجش، علامه سخن، زبان نگار، دانشگاه علوم پزشکی مجازی، دانشگاه خاتم، موسسه امیربهادر، دانشگاه صنعتی اصفهان، مرکز گسترش انفورماتیک زنجان و آواتاک ارومیه دارند.

مدت اعتبار: 5 سال است.

هزینه: در شرایط عادی 205 دلار آمریکاست و در حالت ثبت نام با تأخیر (Late) که یک هفته تا 4 روز مانده به تاریخ امتحان در نظر گرفته می شود، 230 دلار آمریکا محاسبه می شود. هزینه ثبت نام عادی امتحان جی آر ای سابجکت، 150 دلار آمریکاست و حالت ثبت نام با تأخیر آن نیز، 175 دلار محاسبه می گردد.

 

آزمون پنجم- آزمون و مدرک دولینگو (duolingo)

آزمون دولینگو یک آزمون تطبیقی مبتنی بر کامپیوتر است که میزان مهارت زبان انگلیسی شما را مورد سنجش قرار می دهد. حدود 800 دانشگاه و کالج در سراسر دنیا داشتن مدرک آزمون دولینگو را به عنوان یکی از شرایط پذیرش داوطلبان قرار داده‌اند. در حال حاضر به دلیل شرایط موجود بسیاری از دانشگاه‌ها کانادا و آمریکا برای پذیرش تحصیلی این مدرک را قبول دارند اما برای مهاجرت کاری بستگی به نظر کارفرما دارد و از طریق مکاتبه می‌توانید از این موضوع مطلع شوید. در نهایت می توان گفت، امروزه به دلیل ویژگی های خاص این آزمون، داوطلبان شرکت در آن روبه فزونی است. این ویزگی ها عبارت است از:

  • امکان شرکت در آزمون با استفاده از سیستم شخصی. البته هیچ کسی نباید در اتاق شما باشد در ضمن شما مجاز به یادداشت برداری نیستید.
  • قیمت ارزان آزمون با در نظر گرفتن امکان شرکت در آزمون از منزل
  • کارنامه دقیق برای هر داوطلب و در هر مهارت
  • عدم نیاز به پرداخت وجه اضافی برای ارائه مدرک زبان به هر تعداد دانشگاه
  • زمان محدود آزمون که می تواند برای بسیاری جذاب باشد.

مهارت ها: این آزمون 4 مهارت را مورد سنجش قرار می دهد:

  • Writing
  • Speaking
  • Listening
  • Reading

محل برگزاری آزمون: امکان شرکت در آزمون به صورت آنلاین و از محل مورد نظر داوطلب.

مدت اعتبار: از زمان آزمون دولینگو 2 سال

کسب نمره: سطح نمره این زبان تا 160 خواهد بود. به گونه ای که نمره ما بین 155 تا 160 معادل نمره 9 در آژمون آیلتس است.

هزینه: 49 دلار

مدت زمان: 1 ساعت

نکته: قبل از تصمیم برای اخذ مدرک دولینگو حتما بررسی شود که دانشگاه مورد نظر شما، این مدرک را مورد تایید قرار می دهد. مدرک آزمون دولینگو برای دانشگاه های معتبر دنیا فقط تا مقطع لیسانس و بعضا در نهایت تا ارشد مورد تایید است.

برای آشنایی دقیق با مراحل دقیق، مدارک و نکات کلیدی آزمون و دریافت مدرک زبان دولینگو، می توانید این مطلب را در سایت دانوما مطالعه نمایید.

22

 

در ادامه دو مورد از مهمترین آزمون های زبان انگلیسی داخلی مطرح می شود:

داخلی اول- آزمون و مدرک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری MSRT

MSRT مخفف عبارت Ministry of Science, Research and Technology به معنای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. وجه تسمیه‌ی این نام برگزار شدن این آزمون از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. این آزمون در گذشته با نام MCHE که مخفف عبارت Ministry of Culture, and Higher Education به معنای وزارت فرهنگ و آموزش عالی است، شناخته می‌شده است. به ذکر است آزمون MSRT به آزمون تافل کوچک نیز معروف است از آنجا که مانند آزمون تولیمو سطح دشواری آن در سطح آزمون‌های بین المللی می‌باشد.

سازمان متولی: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران

محل برگزاری: این آزمون در سال به طور متوسط 7 تا 9 بار در شهرهای مختلف ایران برگزار می شود.

مدت اعتبار: از زمان آزمون به مدت 2 سال.

مهارت: آزمون MSRT شامل بخش های زیر می شود:

  • مهارت شنیداری
  • گرامر و ساختار
  • مهارت درک مطلب

کسب نمره: شامل 100 پرسش 4 گزینه ای است و نمره آن از 0 تا 100 می باشد. نمره مورد نظر برای دانشجویان دکتری و عبور از این آزمون بسته به دانشگاه از ۵۰ به بالا است. همچنین نمره مورد نظر برای دانشجویان لیسانس که می‌خواهند مجوز خروج از کشور را برای ادامه تحصیل را داشته باشند، ۴۰ اعلام شده است. نمره قبولی در این آزمون بستگی به دانشگاه شما دارد.

هزینه: هر سال بر اساس شرایط در سایت سازمان سنجش ارائه می شود.

گام های اصلی، مدارک و شیوه ثبت نام، شرکت در آزمون و دریافت مدرک MSRT به صورت دقیق در سایت دانوما ارائه شده است.

داخلی دوم- آزمون و مدرک تولیمو TOLIMO

یک آزمون زبان انگلیسی است که در ایران و از طرف سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود. بیشتر متقاضیان این آزمون را داوطلبان دکتری تشکیل می‌دهند زیرا داشتن نمره زبان (تولیمو، تافل، MCHE یا …) برای قبولی در آزمون دکترا لازم است.

سازمان متولی: سازمان سنجش آموزش کشور

محل برگزاری: معمولا 10 بار در سال و در شهرهای مختلف کشور برگزار می شود.

مدت اعتبار: از زمان آزمون به مدت 2 سال

مهارت: آزمون تولیمو شامل بخش های مختلفی همچون موارد زیر است:

  • بخش شنیداری
  • بخش ساختار و نوشتار زبانی
  • درک مطلب

هزینه: هر ساله هزینه آن بر اساس شرایط توسط سازمان سنجش ارائه می شود.

کسب نمره: دامنه نمره کل این آزمون از ۳۱۰ تا ۶۷۷ است و نمره بالاتر از ۶۰۰ عالی، بین ۵۲۰ تا ۵۹۹ خوب، بین ۴۸۰ تا ۵۱۹ متوسط و کمتر از ۴۷۹ ضعیف منظور می‌شود. نمره‌ هر قسمت آزمون در مقیاس معمول محاسبه و ده برابر میانگین این نمرات به عنوان نمره‌ کل، منظور می‌شود.

شما برای آشنایی مرحله به مرحله با مدارک و نکات کلیدی شرکت در آزمون و گرفتن مدرک تولیمو، به سایت دانوما مراجعه نمایید.

جمع بندی- سرانجام کدام مدرک برای من مناسب تر است؟

زمانی که به دنبال کسب مدرک زبان می‌رویم باید بر اساس شرایط و اهداف خود مدرک و آزمون مورد نیاز خود را تشخیص دهیم. در یک بررسی کلی از لحاظ معیار، به بررسی هر یک از این آزمون ها می پردازیم:

  • اعتبار و گستره پذیرش بالا: آزمون‌های آیلتس (عمومی و آکادمیک) و تافل (اینترنتی، کامپیوتری، کاغذی) از دیگر آزمون‌ها قدیمی‌تر هستند. تقریباً تمام دانشگاه‌های جهان امتیازات و نتایج آزمون‌های آیتلس آکادمیک و تافل (تمام انواع) را قبول می‌کنند. البته آزمون‌های پی‌تی‌ای و دولینگو در دستۀ آزمون‌هایی قرار دارند که به تازگی معرفی شده‌اند، اما در مدت زمان کوتاهی که از آغاز به کارشان گذشته است توانسته‌اند جایگاه مناسبی به دست بیاورند. گرچه از مدرک آزمون پی‌تی‌ای برای درخواست ادامۀ تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌های استرالیا، نیوزیلند و اروپا می‌توانید استفاده کنید. در انتها آزمون‌های تولیمو و MSRT قرار دارند که تنها برای ادامۀ تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه‌های ایران کاربرد دارند.
  • آسان بودن (نسبت تلاش به نتیجه): آزمون‌های تولیمو و MSRT با اختلاف از دیگر آزمون‌ها ساده‌تر هستند. در ادامه به ترتیب (از آسان به سخت) می توان آزمون دولینگو، پی تی ای، تافل، آیلتس (به نظر بسیاری از افراد آزمون تافل و آیلتس از درجه سختی یکسانی برخوردارند) و در نهایت GRE را قرار داد.
  • هزینه: از نقطه‌نظر هزینه، طبیعتاً آزمون‌های داخلی، یعنی تولیمو و MSRT مقرون به صرفه‌تر هستند. اما پس از آن آزمون‌های دولینگو، آیتلس، تافل و جی‌آرای در ردۀ بعدی قرار دارند. در نهایت می توان گفت آزمون پی‌تی‌ای از دیگر آزمون‌ها پرهزینه‌تر است، چرا که مراکز آزمون پی‌تی‌ای همه خارج از ایران واقع شده‌اند و برای شرکت در این آزمون باید علاوه بر پرداخت هزینۀ آزمون، خرج سفر خارجی را هم در نظر گرفت.
  • امکان شرکت در آزمون: از نقطه‌نظر هزینه، طبیعتاً آزمون‌های داخلی، یعنی تولیمو و MSRT مقرون به صرفه‌تر هستند. در ادامه آزمون‌های دولینگو، آیتلس، تافل و جی‌آرای در ردۀ بعدی قرار دارند. درنهایت آزمون PTE از دیگر آزمون‌ها پرهزینه‌تر است، چرا که برای شرکت در این آزمون باید علاوه بر پرداخت هزینۀ آزمون، خرج سفر خارجی را هم در نظر بگیرید.
  • صرفا قبولی در دوره دکتری داخل: اگر مدرک زبان را تنها برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه‌های ایران می‌خواهید، اولین توصیۀ ما به شما قطعاً آزمون‌های تولیمو و MSRT است. گزینه های دیگر آیلتس و تافل هستند اما دیگر مدارک در حال حاضر نزد سیستم آموزش عالی، فاقد اعتبار هستند.

دانوما، وبسایت ارائه دهنده دانش، شیوه و مراحل انجام امور

در نهایت شایان ذکر است شما می توانید با مراجعه به سایت دانوما (danoma.ir همانند سایت ویکی هاو (wikihow) و ehow، علاوه بر مراحل امور حقوقی، دانش اجرایی انجام امور در حوزه های دیگر اقتصادی، کسب و کار، تغذیه و آشپزی، پزشکی، اداری، اعتقادی و عبادی، کشاورزی و ... را نیز به دست آورید.