با مزایا و معایب پارچه‌های نخی بیشتر آشنا شوید

مزایای پارچه‌ های نخی باعث شده است که در صدر لیست پرفروش‌ترین پارچه‌های دنیا قرار بگیرند. ما در این مقاله به معرفی مزایا و معایب پارچه های نخی می پردزایم.

آیا درباره مزایای پارچه‌های نخی اطلاعات کافی دارید؟ می‌دانید این نوع پارچه‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟ تفاوت پارچه‌های نخی با پارچه‌های دیگر چیست؟ پارچه‌های بسیار متنوعی در بازار وجود دارند؛ به همین دلیل گاهی انتخاب یک پارچه مناسب، برای مصارف مختلفی مانند دوخت لباس کار چندان راحتی نیست. البته شناخت ویژگی‌های انواع پارچه‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید با توجه به نیازها و بودجه‌ای که در اختیار دارید، بهترین انتخاب را داشته باشید. پارچه‌های نخی را می‌توان جزو پرفروش‌ترین پارچه‌ها در دنیا به شمار آورد. این نوع پارچه‌ها به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد و قیمت مناسبی که دارند، مورد استقبال زیادی قرار می‌گیرند؛ به همین دلیل تنوع طرح‌ها و رنگ‌بندی پارچه‌های نخی بسیار زیاد است. مزایای پارچه‌های نخی کم نیست؛ با این حال می‌توان گفت که ویژگی‌های این نوع پارچه‌ها بسیار شبیه به پارچه‌های پنبه‌ای است.

همه چیز درباره پارچه‌های نخی

پارچه‌های نخی از الیاف پنبه تولید می‌شوند با این حال عموم مردم، آن‌ها را با نام پارچه نخی می‌شناسند. پارچه‌های نخی منشأ گیاهی داشته و با محیط زیست نیز سازگاری بیشتری دارند. همچنین برخلاف پارچه‌هایی که از الیاف مصنوعی تولید می‌شوند، برای تهیه پارچه‌های نخی از مقادیر قابل توجهی الیاف پنبه استفاده شده است. البته در نظر داشته باشید که پارچه‌های نخی صد درصد از پنبه تهیه نمی‌شوند و معمولاً مقداری الیاف مصنوعی نیز در آن‌ها وجود دارد.

جالب است بدانید که بخش زیادی از پوشاک جهان از پارچه‌های نخی تولید می‌شوند زیرا مزایای پارچه‌های نخی آن‌ها را به یکی از مناسب‌ترین پارچه‌ها برای تولید انواع لباس‌های آقایان، بانوان و کودکان تبدیل کرده است. پارچه‌های نخی به راحتی از پارچه‌های دیگر قابل تشخیص‌اند؛ با این حال شناخت پارچه‌های نخی باکیفیت نسبت به نمونه‌های ارزان‌تر و بی‌کیفیتی که در بازار وجود دارد کار چندان آسانی نبوده و به تجربه زیادی نیاز دارد. فروشگاه اینترنتی پارچه احدی استور با فراهم آوردن انواع پارچه‌های نخی باکیفیت و عرضه آن با بهترین قیمت تلاش کرده است تا رضایت مشتریانش را به دست بیاورد. شما می‌توانید انواع پارچه‌های نخی باکیفیت را در رنگ‌بندی‌های متنوع به صورت آنلاین از این وب سایت خرید اینترنتی پارچه خریداری کنید.

مزایای پارچه‌های نخی چیست؟

مزایای پارچه‌های نخی چیست؟

در ادامه به بررسی مزایا و معایب پارچه‌های نخی می‌پردازیم تا بتوانید با توجه به آن، درباره خرید پارچه‌های نخی تصمیم‌گیری کنید.

  • پارچه‌های نخی بسیار خنک هستند. حتماً شما نیز مانند بسیاری از افراد تجربه پوشیدن لباس‌های نخی را به خصوص در فصل‌های گرم سال دارید. این نوع پارچه‌ها برای فصل بهار و تابستان فوق‌العاده هستند زیرا به خوبی جریان هوا را از خود عبور می‌دهند؛ بنابراین با پوشیدن لباس‌هایی که از پارچه‌های نخی تهیه شده‌اند، به هیچ عنوان احساس گرمای زیاد و یا تعریق نخواهید داشت. نوع بافت و الیاف به کار رفته در این نوع پارچه‌ها باعث شده است که خنک بودن از مهم‌ترین مزایای پارچه‌های نخی به شمار برود.
  • نرمی و لطافت پارچه‌های نخی با پارچه‌های دیگر قابل مقایسه نیست. یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص پارچه‌های نخی از دیگر پارچه‌ها، احساس نرمی و لطافت زیاد در هنگام لمس کردن آن است. این ویژگی باعث شده که پارچه‌های نخی برای تولید لباس‌های کودکان نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
  • از دیگر مزایای پارچه‌های نخی می‌توان به مقاومت و استحکام بالای آن اشاره کرد. الیاف پنبه‌ای مقاومت بالایی در برابر پارگی و ساییده شدن دارند؛ بنابراین پارچه‌های نخی باکیفیت، طول عمر زیادی داشته و شما می‌توانید برای مدتی طولانی از لباس‌هایی که با این نوع پارچه‌ها دوخته شده‌اند، استفاده کنید.
  • پارچه‌های نخی با پوست بدن انسان بیشترین سازگاری را دارند؛ بنابراین احتمال به وجود آمدن حساسیت‌های پوستی بر اثر تماس با این نوع پارچه‌ها بسیار کم است. قدرت جذب زیاد و عدم ایجاد الکتریسیته ساکن از دیگر مزایای پارچه‌های نخی باکیفیت است. متأسفانه به دلیل وجود پارچه‌های نخی وارداتی بی‌کیفیت در بازار، برخی از افراد به درستی از مزایا و معایب پارچه‌های نخی آگاهی ندارند و تصور می‌کنند که تمام پارچه‌های نخی معایبی مانند ساییده شدن، گوله شدن و رنگدهی دارند؛ در صورتی که به هیچ وجه این گونه نیست.

معایب پارچه‌های نخی چیست؟

معایب پارچه‌های نخی چیست؟

تا اینجا با مزایای پارچه‌های نخی آشنا شدید و به خوبی می‌دانید که پارچه‌های نخی باکیفیت، سبک و لطیف‌اند، خنک هستند و مقاومت زیادی در برابر پارگی و ساییدگی دارند. با این حال پارچه‌های نخی نیز مانند هر پارچه دیگری دارای معایبی مختلفی هستند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است.

  • چروک‌پذیری پارچه‌های نخی زیاد است به همین دلیل نباید انتظار داشته باشید که مانند پارچه‌هایی با الیاف مصنوعی خیلی زود چروک نشوند. البته این نوع پارچه‌ها به راحتی با یک بار اتوکشی کاملاً صاف می‌شوند؛ با این حال اگر نسبت به چروک شدن پارچه حساسیت زیادی دارید، پارچه‌های نخی انتخاب مناسبی برای شما نیستند.
  • از دیگر معایب پارچه‌های نخی می‌توان به آبرفت این نوع پارچه‌ها اشاره کرد. پارچه‌های نخی به دلیل این که از الیاف پنبه‌ای تولید می‌شوند، مقداری آبرفت دارند؛ به همین دلیل ما به شما توصیه می‌کنیم که قبل از برش زدن این نوع پارچه‌ها، ابتدا آن‌ها را با آب بشویید.
  • پارچه‌های نخی نسبت به پارچه‌های دیگر دیرتر خشک می‌شوند که دلیل آن نفوذپذیری بالای آب در این نوع پارچه‌ها است.
  • مراقبت از پارچه‌های نخی قدری دشوارتر است. به خاطر داشته باشید که برای حفظ کیفیت پارچه‌های نخی باید نکاتی را در مورد نحوه شستشو، خشک کردن و اتوکشی رعایت کنید تا دوام و طول عمر پارچه کم نشود. برای مثال برای شستن پارچه‌های نخی از آب داغ استفاده نکنید. پس از شستشو، پارچه‌های نخی را در برابر نور مستقیم خورشید آویزان نکنید تا دچار تغییر رنگ نشوند. همچنین برخی لکه‌ها از پارچه‌های نخی به راحتی پاک نمی‌شوند و احتمال رنگ دادن این نوع پارچه‌ها نیز بسیار زیاد است.

چگونه پارچه‌های نخی را بشوییم؟

در بخش قبلی اشاره کردیم که شستشوی صحیح پارچه‌های نخی باعث می‌شود که به راحتی آسیب نبینند به همین دلیل در ادامه به برخی از نکات مهم درباره شستشوی آن‌ها که به حفظ مزایای پارچه‌های نخی در طولانی مدت کمک می‌کند، اشاره می‌کنیم.

  • برای شستن پارچه‌های نخی از آب ولرم استفاده کنید.
  • از شوینده‌های قوی برای شستن پارچه‌های نخی استفاده نکنید.
  • در هنگام شستشو با دست، پارچه‌های نخی را زیاد فشار ندهید و نچلانید.
  • شوینده را مستقیم بر روی پارچه نخی نریزید. ابتدا شوینده را در آب حل کنید و سپس لباس را در محلول قرار دهید.