از کجا قهوه ترک تازه بخریم؟ نکات مهم قبل از خرید قهوه ترک

تاریخچه قهوه ترک

برخلاف افسانه‌های قدیمی درباره خاستگاه آفریقایی قهوه که به کرات هم تکرار می‌شوند. قدیمی‌ترین مدارک مستدل موجود که به طرز غیرقابل انکاری بر نوشیدن قهوه دلالت دارند. تنها به اواسط قرن پانزدهم میلادی در خانقاههای یمن باز می‌گردند. تا سال ۱۵۱۰ میلادی، قهوه در مراکز بزرگ اسلامی همچون قاهره و مکه در میان تمامی قشرها جامعه به یک نوشیدنی رایج تبدیل شده بود. در دههٔ ۱۶۴۰ ابراهیم چپوی، تاریخ‌نگار عهد عثمانی از بازشدن اولین قهوه‌خانه در استانبول حکایت کرده ‌است.

برای درست کردن قهوه ترک نیاز به خرید قهوه ترک دارید. قهوه اولین بار در سال 1555 توسط دو تاجر سوریه ای به استانبول آورده شد. تا میانه قرن هفدهم به بخش جدایی ناپذیری از جشن های پر زرق و برق دربار عثمانی تبدیل گشت. قهوه ترک با آداب خاصی برای سلطان سرو می شده است. ضمن اینکه قهوه نقش مهمی را نیز در رسم و رسوم ازدواج بازی می کرده تا جایی که زنان حرم در مورد تهیه قهوه و دم کردن آن به صورت جدی آموزش می دیدند. به همین دلیل بود که خواستگاران، دختران را با مهارت هایشان در تهیه قهوه می سنجیدند. حتی امروز نیز، زمانی که خانواده پسر به خواستگاری دختری می روند، عروس آینده برای مهمانان قهوه می آورد.

اولین قهوه خانه ترکیه

اولین قهوه خانه 500 سال پیش در محله Tahtakale و در Eminönü بازگشایی شد. بدین گونه قهوه خانه ها به اصلی ترین مکان برای تعاملات اجتماعی مردان بدل شدند. آنها همچنین محل اصلی برای انتشار فرهنگ شفاهی امپراطوری عثمانی و جایی برای نمایش ادبیات عامیانه بوده اند. امروز نیز قهوه خانه ها همچنان مکانی برای گردهمایی مردان، صحبت کردن درباره سیاست و تخته بازی کردن به هنگام صرف فنجانی چای یا قهوه هستند.

برای خرید قهوه ترک تازه و سایر دانه های قهوه تک خاستگاه و ترکیبی می توانید به فروشگاه خرید اینترنتی قهوه مانگ مراجعه کنید.

قهوه خانه ها تاثیر زیادی در تاریخ ترکیه داشتند. آنها مکانی بودند برای جمع شدن مردم و صحبت در مورد اخبار و حوادث و سیاست و همچنین مکان محبوبی برای برگزاری جلسات کاری. با گسترش این روند و دورهمی مردم در قهوه خانه ها مقامات ترکیه قهوه خانه هارا یک تهدید جدی برای امپرطوری دیدند. بنابراین در سال ۱۶۵۶ نوشیدن قهوه را غیرقانونی اعلام کردند. مجازات سرپیچی از این قانون را شلاق و غرق شدن گذاشتند. این قانون شک بسیار بزرگی برای جامعه و مردم بود. به همین دلیل با شورش های بسیار واکنش نشان دادند. مقامات مجبور به لغو این قانون شدند ولی مالیات های سنگین برای قهوه خانه ها در نظر گرفتند.

قهوه ترک در لیست میراث فرهنگی

طرز تهیه ی خاص قهوه ترک، تکنیک های دم کردن قهوه و فرهنگ جمعی قوی پیرامون این موضوع، باعث شدند که سال 2013، قهوه ترک در لیست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو قرار گیرد. این سنت خود نیز به عنوان نشانه ای از مهمان نوازی و دوستی شناخته می شود. ترک ها برای گفت و گو در قهوه خانه ها جمع شده و به هنگام صرف قهوه با هم تعامل می کنند، همچنین قهوه را به عنوان نشانه ای از خوش آمدگویی به مهمانان و گردشگران ارائه می دهند. اهمیت این نوشیدنی در موقعیت های اجتماعی نیز از جمله دلایل مهم برای ثبت آن محسوب می شده چراکه قهوه ترک جز ثابت و جدانشدنی مراسم و جشن ها بوده و هست.

قهوه ترک و فال بینی

خواندن نقش و نگارها ته فنجان قهوه در ترکیه یکی از روش های متداول برای فال بینی است. بدین شکل که شکل های به نمایش درآمده گذشته و آینده ی فردی که قهوه نوشیده را مشخص می کنند. به هنگام نوشیدن قهوه در انتهای کار لایه ای قهوه ته فنجان باقی می ماند. در این حالت آرزویی می کنید و فنجان را بر می گردانید. زمانی که فنجان خنک شد، تصاویر باقی مانده در دیواره های فنجان خوانده و تعبیر می شوند.

آداب و رسوم نوشیدن قهوه

به دلیل اهمیت زیاد قهوه که خواستگاران، دختران را با مهارت هایشان در تهیه قهوه می سنجیدند. حتی امروز نیز، زمانی که خانواده پسر به خواستگاری دختری می روند، عروس آینده برای مهمانان قهوه می آورد و علاوه بر آنکه قهوه ترک یک نوشیدنی روزمره در ترکیه به حساب می‌آید، جزئی از سنت ازدواج در این کشور نیز محسوب می‌شود.

به عنوان پیش‌درآمدی بر ازدواج، خانواده داماد می‌بایست از خانواده عروس دیدار کنند و اجازه ازدواج را از آن‌ها بگیرند. در حین مراسم خواستگاری، عروس می‌بایست برای مهمانان قهوه ترک آماده و سرو کند. عروس در قهوه داماد به جای شکر، نمک می‌ریزد تا شخصیت داماد را بسنجد. اگر داماد قهوه نمکین را بدون بروز هیچ نشانه‌ای مبنی بر رنجش یا نارضایتی بنوشد، عروس فرض را بر این می‌گذارد که داماد خوش‌خلق و صبور است.

طرز تهیه قهوه ترک

قهوه ترک به طور سنتی با انتقال حرارت از طریق شن و ماسه تهیه می شود. اما چون این روش قابل استفاده در همه  جا نیست. روش های دیگری مثل تهیه روی گاز و دستگاه قهوه ترک جایگزین آن شد . محبوب ترین روش درست کردن آن از طریق قهوه جوش  مسی (جذوه) است.

قهوه ترک را در ظرف های مخصوص و کوچک مسی با دسته بلند به نام جذوه آماده می کنند. برای درست کردن یک فنجان، یک فنجان آب و دو قاشق چایخوری قهوه را با هم ترکیب کنید. از آنجا که پس از آماده شدن قهوه، شکر به آن اضافه نمی شود. در همین مرحله اولیه باید این کار را انجام داد. (یک حبه قند شیرینی متوسط و بدون قند اگر قهوه تلخ میل می کنید). زمانی که قهوه شروع به جوشیدن کرد، اجازه دهید که کف آن بالا بیاید. دقیقا قبل از سر رفتن، آن را از روی حرارت بردارید. به صورت سنتی، قهوه ترک بدون کف روی آن غیر قابل قبول است. سرو کردن قهوه ترک به همراه یک لیوان آب و شیرینی (بیشتر وقت ها شیرینی های ترکی) نیز بخشی از مراسم سرو قهوه به شمار می رود.

41

تفاوت قهوه ترک، یونانی و عربی در چیست؟

قهوه ترک و یونانی باهم تفاوت آنچنانی ندارند.قهوه ترک پس از ورود به اروپا به قهوه یونانی شهرت یافت. تنها تفاوت عمده آن ها این است که قهوه یونانی به جای آب از شیر برای تهیه آن به همان روش استفاده می شود. تفاوت قهوه عربی دراین است که در تهیه آن از هل، میخک، زعفران و گلاب استفاده می شود و در ظرفی به نام دله تهیه می شود.

خرید اینترنتی قهوه

قهوه مانگ با شناخت و آگاهی از نیاز مشتریان و بازار قهوه انواع دانه های قهوه به صورت ترکیبی و تک خاستگاه با رست (برشته کاری) تازه آماده سازی کرده و سعی در این دارد که لذت یک فنجان قهوه مرغوب را برای شما به ارمغان بیاورد. به راحتی می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی قهوه مانگ اقدام به خرید قهوه از سراسر ایران کنید و محصول خریداری شده به سرعت به محل سکونت یا کار شما ارسال خواهد شد.

قهوه ترک چه خواصی دارد؟

بهبود گردش خون

قهوه ترک حاوی کافئین بوده که باعث تحریک قلب شده و در نتیجه پمپاژ خون را بیش از حد معمول بیشتر می کند. هر چه عضلات اکسیژن بیشتری دریافت کنند عملکرد بهتری خواهند داشت.

بهبود فعالیت های ورزشی

قهوه یک محرک طبیعی است که می تواند عملکرد ورزشی و ذهنی را افزایش دهد. نسبت به سایر قهوه ها میزان متداولی از کافئین را فراهم می کند. ممکن است برای ورزشکاران نیز بسیار سودمند باشد. مطالعه که در بین 20 ورزشکار انجام شد، دریافتند که شرکت کنندگانی که قهوه ترک مصرف می کنند، دارای مزایای عملکرد قابل توجهی نسبت به سایر ورزشکاران بودند.

کاهش کلسترول بد

نوشیدن قهوه ترک میزان کلسترول لیپوپروتئین را افزایش داده و این کلسترول خوب از بروز بیماری های قلبی عروقی در بدن جلوگیری می کند. مصرف قهوه کلسترول بد را از خون دفع می کند.

خاصیت قهوه ترک برای کاهش درد

نوشیدن 2 فنجان قهوه ترک بعد از فعالیت های ورزشی سنگین میزان احساس درد را کاهش می دهد. مصرف این نوشیدنی در حدود 48% از درد ماهیچه را کاهش می دهد.

اثرات محافظتی قهوه ترک در برابر بیماری ها

نوشیدن قهوه ترک ممکن است که خطر ابتلا به بیماری های خاص، از جمله دیابت و بیماری های قلبی را کاهش دهد. با بررسی که انجام شد، متوجه شدند که هر فنجان قهوه مصرف شده در روز، 7 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را همراه دارد. مطالعه دیگری نشان داد که مصرف منظم 3 تا 5 فنجان قهوه در روز، باعث کاهش 15 درصدی در بیماری های قلبی شده است. مصرف قهوه سالم همچنین خطر افسردگی، سرطان کبد، سرطان آندومتر و سیروز کبدی را بسیار زیاد کاهش داده است.

جمع بندی

حتما توجه داشته باشید که مهم ترین نکته هنگام درست کردن قهوه برای رسیدن به عطر و طعم آن تهیه قهوه تازه رست (برشته کاری) شده است. برای خرید قهوه ترک تازه و خوش طعم و عطر می توانید به وبسایت فروشگاه اینترنتی قهوه مانگ به آدرس www.mongcoffee.com مراجعه کنید و بعد از ثبت سفارش در اسرع وقت محصول خریداری شده برای شما ارسال خواهد شد.