تشخیص قیمت پروفیل از روی وزن آن

قیمت پروفیل متاثر از وزن و میزان مواد اولیه مصرفی در ساخت آن است. در صورتی که از وزن پروفیل اطلاع داشته باشیم، با ضرب آن در قیمت هر کیلوگرم پروفیل آهن می‌توان قیمت کل آن را محاسبه کرد. قیمت هر کیلوگرم آهن، خود وابسته به عوامل مختلفی است. شرایط سیاسی، تحریم‌ها، نرخ ارز، نحوه قیمت‌گذاری در بورس و قیمت مواد اولیه از جمله این عوامل هستند.

با توجه به این نوسانات برای کاهش ضرر و زیان، باید از قیمت روز مطلع بود. مجموعه آیرومارت، عرضه‌کننده انواع پروفیل و مقاطع فولادی در صورت تغییر یافتن قیمت‌ها، در وبسایت و دیگر صفحات خود در فضای مجازی، قیمت‌های روز پروفیل را به سمع و نظر مخاطبین خود می‌رساند.

در این مقاله، ضمن بررسی اجمالی انواع پروفیل، به نحوه محاسبه وزن و تاثیری که وزن بر قیمت دارد، می‌پردازیم. در نهایت نیز قیمت دو نوع پروفیل سبک و سنگین که بر اساس وزن دسته‌بندی شده‌اند را بررسی می‌کنیم.

محاسبه وزن پروفیل

از آن‌جایی که وزن یکی از عوامل تعیین‌کننده قیمت پروفیل است، محاسبه و اطلاع از وزن اهمیت بسیاری دارد. به طور کلی به سه طریق می‌توان از وزن پروفیل مطلع شد.

مراجعه به وبسایت

یکی از این روش‌ها، مراجعه به وبسایت مجموعه سازنده قوطی و پروفیل مورد نظر و دریافت کاتالوگ محصولات است. البته اطلاعات مربوط به هر پروفیل در وبسایت آیرومارت به نشانی iromart.com قرار گرفته است. آیرومارت امکان محاسبه و اطلاع از وزن پروفیل را در صفحه مخصوص به هر محصول ممکن کرده است. به سادگی و با در دست داشتن ابعاد پروفیل می‌توان وزن آن را محاسبه کرد.

استفاده از جدول وزن پروفیل

جدول وزن اشتال بر اساس استانداردی آلمانی تدوین شده و مبنای خط تولید بسیاری از کارخانه‌ها است. کارخانه‌های ایرانی نیز سعی بر این دارند تا وزن محصولات تولیدی خود را به وزن ثبت شده در جدول اشتال نزدیک کنند و کیفیت محصولات خود را افزایش دهند.

این جدول، با مشخصات ابعاد، ضخامت و شکل ظاهری مربوط به انواع پروفیل و مشخص کردن وزن آن‌ها ارائه می‌شود. این وزن بر واحد طول پروفیل محاسبه شده است. عموما به دلیل کم بودن ضخامت در برابر طول و عرض پروفیل، از ضخامت صرف نظر می‌کنند.

تشخیص قیمت پروفیل از روی وزن آن

استفاده از فرمول و محاسبه وزن

در صورتی که به اینترنت و جدول اشتال پروفیل دسترسی نداشته باشید، می‌توانید با در دست داشتن ابعاد، وزن قوطی را محاسبه کنید. وزن پروفیل بر اساس فرمول زیر بدست می‌آید:

وزن پروفیل (kg) = 1000/(چگالی * طول پروفیل (m) * ضخامت (m) * ( طول+عرض (mm))*2)

چگالی متوسط آهن 7.8 گرم بر سانتی‌متر مکعب در نظر گرفته شده و در این فرمول قرار می‌گیرد.

محاسبه قیمت قوطی

یکی از دلایل محاسبه وزن، بدست آوردن قیمت است. با در دست داشتن قیمت هر کیلوگرم پروفیل و ضرب آن در وزن کل پروفیل‌های محموله، قیمت آن محاسبه می‌شود.

پروفیل و انواع آن بر اساس وزن

انواع پروفیل فولادی، دسته‌ای از مقاطع پرکاربرد صنعتی و ساختمانی هستند. پروفیل‌ها بر اساس وزن، ظاهر، کاربرد و روش‌ تولید، دسته‌بندی‌های مختلف دارند. در گروه پروفیل باز، تیرآهن، تسمه، میلگرد، نبشی، هاش و ناودانی قرار گرفته‌ است. از طرفی منظور از پروفیل بسته، لوله، قوطی، درب و پنجره ساختمانی است. تمامی انواع پروفیل باز و بسته می‌توانند در دسته پروفیل‌های سبک یا سنگین قرار گیرند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

پروفیل سبک

پروفیل سبک، از جمله مقاطعی است که از ورق روغنی و طی نورد سرد تولید می‌شود. ضخامت این مقاطع از 1.5 میلی‌متر کمتر است و وزن کمتری نسبت به انواع سنگین دارند. مبنای ساخت پروفیل سبک، استانداردهای DIN 2394 و EN 10 219-2 است. پروفیل سبک که با نام قوطی سبک یا پروفیل مبلی نیز شناخته می‌شوند، در دو نوع درزدار و بدون درز ساخته می‌گردد.

از آن‌جایی که پروفیل سبک به روش نورد سرد ساخته می‌شود، کیفیت سطحی، دقت ابعادی و ظرفیت بالایی دارد. این نوع مقطع فولادی را می‌توان با رنگ‌آمیزی، پوشش‌دهی یا آبکاری در برابر رطوبت و خوردگی مقاوم کرد. ضخامت مقطع یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت پروفیل سبک است. اگرچه کاهش ضخامت منجر به کاهش وزن پروفیل سبک می‌شود، به دلیل فرآیند تولید مشکل‌تر، قیمت آن بیشتر است.

از قوطی سبک در ساخت دوچرخه، مبلمان، لوازم خانگی، خودروسازی، اسلحه‌سازی و غیره استفاده می‌شود. آیرومارت عرضه‌کننده انواع پروفیل سبک باکیفیت توسط کارخانه‌های معتبر است.

پروفیل سنگین

ابعاد و وزن پروفیل سنگین که هم در صنعت و هم در ساختمان‌سازی کاربرد دارد، از پروفیل سبک بیشتر است. ماده اولیه تولید پروفیل سنگین، ورق سیاه هایی با ضخامت بیش از 1.5 میلی‌متر است. سختی سطح و مقاومت خمشی بالای پروفیل سنگین و قابلیت جوش‌ بسیار خوب، آن را مناسب برای استفاده در ساخت دستگاه‌های سنگین، در و پنجره و ماشین‌آلات سنگین ممکن می‌کند.

آیرومارت از جمله عرضه‌کنندگان انواع پروفیل سنگین از کارخانه‌های معتبر سراسر کشور است.

قیمت پروفیل سبک و سنگین

بزرگترین تفاوتی که بین پروفیل سبک و سنگین وجود دارد، ماده اولیه آن‌ها است. با توجه به این‌که ورق استفاده در ساخت پروفیل سنگین، ورق سیاه است و در ساخت پروفیل سبک از ورق سرد استفاده می‌شود، فرآیند ساخت پروفیل سبک نسبت به نوع سنگین مشکل‌تر و کیفیت آن نیز بالاتر است. بنابراین علی‌رغم این‌که پروفیل سنگین نسبت به پروفیل سبک وزن بیشتری دارد، قیمت آن پایین‌تر است.

علت این امر فرآیند نورد سرد اعمال شده بر پروفیل سبک و کیفیت سطحی آن است. بنابراین در دسته پروفیل سبک و سنگین قیمت‌گذاری به صورت جدا انجام می‌شود. در دسته پروفیل‌های سبک هر چه ضخامت کمتر باشد و طول پروفیل بیشتر، قیمت بیشتر خواهد بود.

استعلام قیمت پروفیل از آیرومارت

آیرومارت علاوه بر در اختیار قرار دادن جدول وزن پروفیل در وبسایت خود، امکان محاسبه آنلاین وزن در صفحه مخصوص پروفیل را فراهم آورده است. علاوه بر وزن، عوامل متعدد دیگری بر قیمت تاثیرگذار هستند. نوسانات بازار ارز، سیاست‌های داخلی و خارجی، هزینه‌های تامین مواد اولیه و مصرف انرژی از جمله این عوامل هستند که به نوسان قیمت‌ها در بازار منجر می‌شوند.

همچنین می‌توان قیمت روز پروفیل بر اساس وزن را از این مجموعه استعلام گرفت. علاوه بر وبسایت، امکان برقراری تماس تلفنی با کارشناسان این مجموعه با شماره تلفن 02145306 فراهم شده ‌است.