10 راه کار مفید برای خلاصی از کمر درد

همانطور که میدانید کمر درد جز رایج ترین انواع درد در بین افراد مختلف از هر قشر و جامعه ای است. به احتمال زیاد حتما یکبار آن را تجربه کرده‌اید. حتما بارها این درد آزار دهنده شما را کلافه کرده است و هر بار به دنبال راه حلی بوده‌اید که از دست آن راحت شوید.

درمان کمر دردهای خفیف تا متوسط معمولا بدون نیاز به جراحی و عموما با درمان های خانگی و یا نهایتا درمانهای مرتبط با طب فیزیکی قابل حل هستند.  البته توصیه اکید پزشکانی همچون دکتر مهران مرادی جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات در تهران به مشاوره با پزشک متخصص و پرهیز از هرگونه درمان سرخود و بدون کمک افراد حرفه‌ای است.

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم راهکارهای غیر تهاجمی و غالبا بی ضرر و کم‌خطر در درمان کمردرد را به شما معرفی کنیم. امیدواریم با این راهکارهای ساده کمک کوچکی به شما کرده باشیم.

از حرکت دست بر ندارید.

یکی از باورهای نادرست در مورد کمر درد استراحت مطلق به معنی دراز کشیدن طولانی و فشار نیاوردن حداکثری به کمر و پشت است.

امروزه آنچه متخصصین به آن اصرار دارند انجام کارهای روزمره و یا حداقل بخشی از آنها برای جلوگیری از خشک شدن عضلات است. خوابیدن و کم تحرکی موجب ضعف عضلات اطراف ستون فقرات و به اصطلاح عضلات فیله شده و باعث میشود تا روند بهبودی به تاخیر بیفتد.

انجام نرمش و ورزش‌های مناسب برای کمر درد

انجام ورزشهای کششی به خصوص ورزشهای کششی صبحگاهی کمک شایانی به بهبود دردهای مزمن کمر میکند. میتوان ورزش‌هایی را که به استقامت و انعطاف پذیری هرچه بیشتر عضلات کمر کمک میکند را انجام داد.

ورزش‌هایی مانند پیلاتس، یوگا و تای‌چی را نیز میتوان در کنار دیگر انواع ورزش‌‌های مناسب کمردرد انجام داد. یکی از تمرین‌هایی که میتوانید به صورت روزانه آن را انجام دهید این است که به روی شکم بخوابید و دستها و پاهای خود را به سمت بالا بکشید. حالتی که در آن انگار میخواهید پرواز کنید.

حالت‌های مناسب خوابیدن و نشستن را پیدا کنید

این مسئله حیاتی و مهم در واقع فشار اضافی و مخرب را از روی کمر شما بر میدارد. یکی از مسایل مهم در درمان دیسک کمر برداشتن فشار مخرب از روی قسمت آزرده است. شما باید در استانداردترین حالت ممکن بنشینید اگر کار شما اداری و به اصطلاح پشت میزی است حالت نشستن خود را اصلاح کنید.

عادات بد خواب را کنار بگذارید و پوزیشن‌های عجیب و غریب دراز کشیدن هنگام تماشای فیلم یا بازی‌های رایانه‌ای را کنار بگذارید.

وزن ایده‌آل

کم کردن اضافه وزن یکی از مهمترین راهکارهای مقابله با کمر درد و دیسک کمر است. فشار اضافی که وزن شما به کمر و مهره آسیب دیده وارد میکند شاید مخرب‌ترین عامل در کمردرد باشد.

اگر در حال حاضر درگیر آسیب‌های کمر، مانند دیسک کمر هستید برای انجام ورزش و کاهش وزن دیر نشده‌است میتوانید در کنار متدهای محتاطانه تر لاغری از ورزشهای مناسب دیسک کمر نیز استفاده کنید و هرچه سریعتر وزن خود را کم کنید.

استعمال دخانیات را کنار بگذارید

شاید از شنیدن این نکته خسته شده باشید. اما باید سیگار را کنار بگذارید. دخانیات علاوه بر انواع سرطان، آثار مخرب بر سیستم عصبی و دستگاه تنفسی موجب خشک شدن مایع میانی بین مهره‌ها می‌شود و بروز انواع امراض ستون فقرات را تسهیل میکند. نیکوتین موجود در سیگار و دیگر انواع دخانیات استخوان های کمر را خشک کرده و تمامی مواد مغذی و حیاتی داخل دیسک که موجب تسهیل حرکت مفاصل میشوند را از بین میبرد.

محققان بر این باورند که مصرف دخانیات شما را تا 4 برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض انواع مشکلات ستون فقرات و دیگر امراض مرتبط با کمر قرار میدهد.

کمپرس گرم و سرد

یکی از رایج‌ترین انواع درمان‌های خانگی انجام کمپرس گرم و سرد است. شاید شنیده باشید که مثلا کمپرس گرم بهتر از سرد است یا برعکس. اما اگر خیلی کوتاه بخواهیم این معضل رو حل کنیم باید بگوییم که هرکدام برایتان راحت‌تر است و درد شما را تسکین میدهد انتخاب بهتریست.

به طور معمول اگر از انواع التهاب و تورم رنج میبرید کمپرس سرد برای شما بهتر است اما اگر بیشتر به کاهش استرس و فشار فکر می‌کنید از کمپرس گرم استفاده کنید.

نکته مهمی که باید در مورد کمپرس گرم یا سرد رعایت کنید این است که بیش از 20 دقیقه در هربار کمپرس را انجام ندهید و در نظر داشته باشید که اگر از پمادها و یا کرم‌های ضد درد استفاده کرده‌اید استفاده از کمپرس را حداقل تا از بین رفتن اثر کرم بر روی پوست به تاخیر بیندازید.

داروهای بدون نسخه مناسب را بشناسید

مسکن‌ها و داروهای بدون نسخه که به آنها OTC (over the counter  نیز میگویند در واقع همین داروهای نام آشنایی ایست که به ما ایرانی‌ها به طور روزمره و معمولا غیر اصولی از آنها استفاده می‌کنیم. داروهایی مانند استامینوفن، دیکلوفناک و ....

به طور کلی داروهای تسکین دهنده درد به دو دسته NSAID یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و استامینوفن تقسیم میشوند. داروهای نام آشنایی مانند آسپرین، ناپروکسن و یا ایبوبروفن از انواع داروهای غیراستروئیدی میباشد و همانطور که از اسمشان هم معلوم است ضد التهابند و البته معمولا در درمان درد کمر بهتر جواب میدهند.

انواع پمادها و کرم‌ها و چسب‌های ضد درد

در مواقع کمر درد، کرم‌ها پمادها و یا چسب‌های درد انتخاب مناسبی هستند. اغلب این موارد دارای موادی مانند منتول، کامفور یا همان کافور و لیدوکائین میباشند که به ترتیب موجب سرد شدن، گرم شدن و بی حسی موضعی میگردند تنها کافیست آنها را در محل درد استعمال کنید البته که موجب بهبود 100 درصدی نمیشود اما کمک شایانی در کاهش درد در کمر شما خواهد کرد.

مصرف ویتامین و مواد مغذی

البته که بهترین راه جذب این مواد مغذی از طریق غذا خوردن است اما میتوانید از پزشک خود در مورد مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز خود سوال کنید.

برای مثال جذب ویتامین دی یکی از مواردی است که اغلب مردم با آن دست و پنجه نرم میکنند به خصوص در خانم‌ها جذب این ویتامین کمتر صورت میپذیرد. ویتامین دی نقش انکار ناپذیری در سلامت استخوانها دارد و در معرض تابش نور خورشید بودن اصلی ترین راه جذب این ویتامین است و پس از مصرف خوراکی این ویتامین باعث جذب آن در بدن شما میشود.

کمبود منیزیم هم یکی دیگر از آن مواردی است که موجب ضعف در عضلات و گرفتگی آنها میشود. شما میتوانید از زنجبیل و به خصوص عصاره آن چه به صورت خوراکی و چه به صورت مالشی در درمان عضلات گرفته کمک بگیرید.

از حوله لوله شده در قسمت پایینی کمر و لگن خود استفاده کنید

هنگامی که دراز می کشید یک حوله لوله شده را بین پاها زیر زانوها یا در گودی کمر خود بگذارید. هرکدام که بهتر بود، انتخابش با شماست. این کار فشار را از روی کمر شما بر میدارد به ریلکس شدن عضلات کمر شما کمک بسزایی میکند.

خیلی از افراد از بریس‌ها و دیگر ابزار کمکی برای برداشتن فشار از روی کمر خود استفاده میکنند که البته در طولانی مدت موجب ضعف عضلات آنها میشود.

در نهایت هرکدام از این روش‌ها برای شما بهتر بود و بر کاهش کمر‌دردتان موثر بود همان را انجام دهید اما فراموش نکنید که همیشه تحت نظر پزشک باشید و از مشاور با آنها بهره‌مند گردید.