جایگاه واش بتن در زیباسازی محوطه باغ و ویلاهای مدرن

ساخت باغ و ویلا در مناطق خوش آب و هوای کشور سابقه ای طولانی دارد، و طی چند سال اخیر با توسعه معماری مدرن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. یکی از بخش های مهم معماری مدرن باغ و ویلاهای ایرانی، طراحی و زیباسازی محوطه ای سرسبز، منحصربفرد، دنج و آرام است. طراحی محوطه شامل المان های مختلفی است، از جمله فضای سبز، راه آب و برکه یا فواره، آلاچیق و سایه بان و کفپوش؛ کفپوش یکی از مهم ترین آنهاست. کفپوش یا پوشش کف نقش مهمی در زیبایی نمای ظاهری باغ دارد. در این مطلب قصد داریم ضمن پرداختن به موضوع پوشش کف در زیباسازی محوطه باغ و ویلاهای مدرن، به معرفی واش بتن و انواع موزاییک پلیمری و جایگاه آنها در محوطه سازی بپردازیم. اگر تصمیم به محوطه سازی باغ و ویلای شخصی خود دارید، این مطلب را از دست ندهید.

4

واش بتن چیست؟

واش بتن یا بتن شسته شده که از عبارت Washed Concrete برداشت شده است، نوعی کفپوش بتنی دکوراتیو یا تزئینی است، که از ترکیب بتن با سنگدانه های رنگی ریز یا درشت و همچنین افزودنی های بتن مثل روان کننده و چسب بتن تولید می شود. سطح این محصول در مرحله پایانی، با انواع خاصی از اسید شسته می شود تا سنگ های سطح موزاییک واش بتن به میزان معینی دیده شوند. هر چقدر موزاییک واش بتن بیشتر شسته شود، سنگ های سطح آن بیشتر نمایان می شود و برعکس هر چقدر کمتر ساب بخورد، سنگ هایش کمتر دیده می شود. طیف وسیع رنگ های واش بتن، مربوط به رنگ سنگ های ریز و درشتی است که درون آن استفاده می شود. واش بتن می تواند تک رنگ یا ترکیبی از چند رنگ باشد. از محبوب ترین رنگ های واش بتن می توان به رنگهای سفید، مشکی، ترکیب رنگ سفید و مشکی و واش بتن سنگ رودخانه ای اشاره کرد.

5

معرفی انواع موزاییک واش بتن

موزاییک واش بتن در دو مدل ارائه می شود:

  • واش بتن آنتیک یا سنگ ریز

در واش بتن آنتیک از سنگ های ریز معدنی استفاده می شود. این سنگ ها به دلیل تراکم بیشتر سنگدانه ها و بافت منسجم، استحکام بیشتر و ظاهر چشم نوازتری به موزاییک واش بتن می دهند. به جز استحکام و زیبایی طبیعی واش بتن، راه رفتن روی واش بتن آنتیک نیز راحت تر است. تارگت بتن یکی از بهترین تولید کنندگان این محصول است.

  • واش بتن معمولی یا سنگ درشت

در واش بتن معمولی از سنگ های درشت و ناهمگن استفاده می شود. اینکار باعث می شود سطح سنگ ناهموار باشد، و ظاهر طبیعی تری پیدا کند. هرچه تفاوت رنگ این سنگ ها و سطح آنها ناهمگن تر باشد، پستی و بلندی سطح موزاییک بیشتر می شود، و باید به مقدار بیشتری شسته شود تا سنگ های سطحی آن دیده شود.

 

ویژگی ها و کاربردهای واش بتن

موزاییک های پلیمری اعم از کفپوش پرسی و واش بتن، مقاومت بسیار خوبی در برابر سایش و اصطحکاک دارند. گرچه این خاصیت اغلب موزاییک هاست، اما در کفپوش واش بتن این ویژگی به شکل بهتری دیده می شود. ویژگی دیگر واش بتن، نفوذ ناپذیری آن نسبت به مواد شیمیایی است. این ویژگی علاوه بر بالا بردن کارایی واش بتن، آن را به گزینه ای بسیار مناسب برای پوشش کف باغ ها و ویلاهایی تبدیل کرده که بیشتر در معرض عبور و مرور وسایل نقلیه قرار دارند. یکپارچگی سطحی ویژگی بعدی این موزاییک است. یکپارچه بودن سطح موزاییک باعث می شود تردد وسایل نقلیه، روی کفپوش راحت باشد و در مواقعی که به دلیل سردی هوا و بارش های جوی، سطح زمین لغزنده می شود، مشکلی برای وسایل نقلیه به وجود نیاید.

شستشوی واش بتن به سادگی انجام می شود، و نیاز به هیچ شوینده خاصی ندارد. این محصول کاملا نسبت به حرارت عایق است، و در مقابل نور شدید خورشید یا حتی آتش سوزی و درجه حرارت های بالا، به شدت مقاوم است. قیمت مناسب واش بتن آخرین و مهمترین ویژگی این محصول است، که به واقع آن را نسبت به سایر محصولات مشابه متفاوت کرده است. از واش بتن و موزاییک های پلیمری علاوه بر زیباسازی محوطه باغ و ویلاها و کف سازی محوطه ساختمان ها، برای پوشش کف ساختمان های صنعتی، از جمله پوشش کف کارخانه های تولید مواد شیمیایی، کف سازی کارگاه های تولیدی و انبارهای کارخانه ها، کارخانه های تولید مواد غذایی، پالایشگاه ها و نیروگاه های پتروشیمی نیز استفاده می شود.

6

استفاده از انواع واش بتن در محوطه سازی باغ و ویلاهای مدرن

همان طور که گفتیم واش بتن و انواع مختلف آن، به دلیل شکل ظاهری، ساختار و ماندگاری بالا، در کف سازی محوطه باغ و ویلاهای مدرن و محوطه سازی ساختمان ها به شدت مورد توجه قرار گرفته است. محصولاتی مانند واش بتن با ظاهری زیبا، لوکس و رنگ بندی کاملا طبیعی، موزاییکی مناسبی برای پوشش کف بناهای مدرن هستند، یا حتی موزاییک پرسی! این محصولات با تنوع طرح و رنگ جذابشان، مانند یک حلقه واسطه بین طبیعت زنده و سرسبز باغ، و بنای ساختمان اصلی عمل می کنند، و با هر نوع شرایط آب و هوای و منطقه جغرافیایی نیز سازگار هستند.

در واقع آنچه جایگاه این نوع موزاییک در محوطه سازی ویلا و باغ را تثبیت کرده، 1-سازگاری آن با آب و هوای خیلی سرد و خیلی گرم، و 2- شباهت بسیار زیاد آن به سنگ های طبیعی و رودخانه ای است. شکل ظاهری و تنالیته رنگ انواع واش بتن در بعضی مدل ها آن قدر طبیعی است، که تشخیص آن از سنگ فرش های طبیعی و سنگ واقعی مشکل است، و زیبایی چشمگیر و منحصر بفردی به فضا می دهد. اجرا و نصب این موزاییک نیز بسیار راحت، سریع و کم هزینه است، و نیاز به زیرسازی خاصی ندارد.

سخن پایانی

در این مطلب با موزاییک واش بتن، انواع آن، ویژگی و کاربردهایش آشنا شدید؛ اکنون فرصت خوبی است که اگر قصد نوسازی یا کف سازی باغ و  ویلای مدرن شخصی خود با این متریال را دارید، از محصولات تارگت بتن دیدن نمایید، و خرید خود را با خیال آسوده از تولید کننده ای معتبر با محصولاتی باکیفیت و مطمئن انجام دهید.