تکنیک های مطالعه مفید و حرفه ای برای داوطلبان کنکور + 8 تکنیک نایاب

دغدغه اغلب دانش‌آموزان کنکوری در مطالعه مطالب درسی این است، که با وجود مطالعه فراوان باز هم به نتیجه دلخواه و مد نظرشان نمی رسند. این دغدغه زمانی تشدید می شود که با وجود خرید کتاب کمک درسی و مطالعه کردن دقیق و برنامه ریزی شده آنها، باز هم تغییر چشمگیری در نتیجه حاصل نمی شود. اینجاست که باید گفت روش درس خواندن خود را عوض کنید! وقتی بارها با کتاب ها و منابع مختلف تمرین می کنید، ولی باز هم نتیجه مطلوب حاصل نمی شود، پس روش خود را تغییر دهید. ما در این مطلب به شما چند تکنیک بی نظیر برای مطالعه مفید و حرفه ای برای کنکور می آموزیم، که مطمئنا بعد از اجرای آنها متوجه تغییر شرایط و نتایج خواهید شد؛ پس با ما همراه شوید.

7

مطالعه مفید و حرفه ای یعنی چه؟

مطالعه مفید و حرفه ای به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود، که میزان یادگیری شما از مطالبی که مطالعه کرده اید را افزایش می دهد. در واقع مطالعه مفید، مطالعه ای است که فرد بتواند در یک مدت زمان استاندارد، مطلبی را بیاموزد و بازدهی مثبت آن را در امتحانات و یا تست زنی متوجه شود. مطمئن باشید با مطالعه مفید و موثر می توانید کیفیت مطالعه خود را ده ها برابر افزایش دهید. ممکن است در ابتدا کمی سخت بنظر بیاید، ولی این موضوع کاملا طبیعی است! چون شما سالیان سال با شیوه های غلط مطالعه کرده اید، پس انتظار نداشته باشید که طی یک هفته تغییر اساسی به وجود بیاید. این اتفاق به مرور زمان، رخ می دهد. در این مسیر اگر به کتاب کمک آموزشی جدید نیاز داشتید، فروشگاه اینترنتی فرآموز می تواند مرجع مناسبی برای شما در خرید کتاب دانشگاهی، زبان، کمک درسی و ... باشد.

8

روش های مطالعه مفید و موثر برای داوطلبان کنکور

برای تغییر رویه درس خواندن و مطالعه، قبل از هر چیز باید روش های مطالعه مفید و موثر را بیاموزید، و اما این روش ها:

  1. مشخص کردن هدف خود برای مطالعه

قبل از مطالعه کتاب، حتما باید هدف خود را از خواندن کتاب درسی مشخص کنید. هدف گذاری قبل از مطالعه کتاب را هرگز فراموش نکنید، زیرا تا زمانی که هدف خود را مشخص نکنید، پیش خوانی اولیه و ثانویه، اهمیتی نخواهد داشت.

  1. پیش خوانی اولیه

پیش خوانی اولیه، جزو مهمترین مراحل در روش های مطالعه مفید و موثر است، که پس از مرحله هدف گذاری انجام می شود. برای این کار می توانید ابتدا فهرست کتاب را برای چند دقیقه مطالعه کرده، و بعد از آن یک بار به صورت خیلی سریع و تیتر وار، تیترهای کتاب را مطالعه نمایید.

  1. پیش خوانی ثانویه هرگز فراموش نشود

پس از اینکه مطالب کتاب درسی را در پیش خوانی اولیه به صورت تیتر وار مطالعه کردید، حالا باید هر فصل از کتاب را به صورت ویژه مورد بررسی قرار دهید. این روش جزو روش های مطالعه موثر به حساب می‌آید، و می‌تواند موجب افزایش کیفیت مطالعه شما شود.

  1. طرح کردن سوالات مرتبط با موضوع

پس از پشت سر گذاشتن مراحلی که برایتان توضیح دادیم، حالا وقت طرح سوالات مرتبط با موضوع کتاب می باشد. این کار  ممکن است کمی زمان ‌بر باشد، اما ارزش این را دارد که تمام تمرکز و دقت خودتان را هنگام مطالعه به این روش بدهید.

  1. خواندن و فکر کردن

این روش به این شکل است که شما باید مفهوم کتاب را بخوانید، و به خوبی درک کنید. همیشه در هنگام مطالعه سعی کنید، ابتدا مطلب را در ذهنتان تجزیه تحلیل کنید بعد راجع به آن فکر کنید.

  1. مرور کردن آن چه که خوانده اید

مطالبی را که خوانده اید، حداقل یکبار مرور کنید. نیاز نیست خط به خط کتاب را بخوانید، فقط مطالبی که نیاز به مرور کردن دارند، مرور کنید. برای درس هایی مانند زبان اگر در مرحله مرور، نیاز به خرید کتاب زبان هست، حتما این کار را انجام دهید.

9

8 تکنیک نایاب برای بهبود کیفیت مطالعه کنکوری ها

در این بخش قصد داریم 8 تکنیکی که می تواند روند مطالعه شما را دگرگون کند، به شما بیاموزیم:

  1. مفهومی درس خواندن

سعی کنید هنگام مطالعه، مطالب را در ذهن خود تجزیه و تحلیل کنید، تا به یک مفهوم کامل و جامع برسید. مفهومی درس خواندن باعث می شود در زمان مطالعه کمتر دچار فراموشی شوید.

  1. سوال پرسیدن از خود در زمان مطالعه

در هنگام مطالعه از خودتان سوال بپرسید. این کار باعث درگیر شدن فکر شما شده، و تمرکز شما را افزایش می دهد. داشتن تمرکز باعث افزایش کیفیت مطالعه مفید می شود.

  1. تجزیه و تحلیل کردن

در هنگام مطالعه مطالب جدید و مطالبی که قبلا خوانده اید را با هم مطابقت دهید و به تجزیه و تحلیل آنها بپردازید.

  1. تصویرسازی کردن

برای یادگیری موثرتر مطالب، تصویرسازی ذهنی داشته باشید. اینکار باعث تثبیت مطالب در حافظه طولانی مدت شما می شود.

  1. انتخاب مکان مناسب برای مطالعه

باید مکان و زمان مناسبی برای مطالعه انتخاب کنید. گهگاهی برای تنوع و خسته نشدن، مکان و حالت مطالعه خود را تغییر دهید.

  1. مطالعه و تمرین گروهی

مطالعه و تمرین گروهی همراه با دوستانتان باعث می شود، شما بهتر مطالب را یاد بگیرید، و زودتر پیشرفت کنید.

  1. استفاده از دفتر برنامه ریزی

استفاده کردن از دفتر برنامه ریزی باعث می شود، دقت شما در مطالعه افزایش یاید. این دفتر کمک می کند نقاط ضعف و قوت خود را بیابید و پیشرفت خود را به چشم ببینید.

  1. تست زدن

تست زنی باعث افزایش کیفیت مطالعه و تثبیت مطالب در ذهن شما می شود، و مهارت شما را در تجزیه و تحلیل مطالب افزایش می دهد.

سخن پایانی

مطمئنا با توجه به توضیحاتی که درباره اهمیت و راهکارهای مطالعه مفید و حرفه ای ارائه کردیم، به اهمیت این موضوع پی بردید. اگر دوست دارید از همین حالا این روش ها را امتحان کنید! برای شروع به سایت فرآموز faramoz.com که یک فروشگاه اینترنتی معتبر برای خرید انواع کتاب کمک درسی، کتاب دانشگاهی و آموزش زبان است، مراجعه کنید و هر کتاب یا جزوه ای که کم و کسر دارید، تهیه کنید.