مخزن فایبرگلاس و مخزن استیل ؛ تفاوتها و شباهت ها

مخزن استیل و مخزن فایبرگلاس، دو نوع مختلف از مخازن نگهداری مواد اسیدی و سیالات قلیایی به شمار می رود. در واقع هریک از انواع مخزن استیل و مخزن فایبرگلاس به دلیل ویژگیهای جالب جنس بدنه خود، مقاومت بسیار ویژه‌ای را از خود نشان داده و در انواع صنایع، به عنوان یک ذخیره ساز ایمن برای عناصر خورنده اسیدی به شمار میرود.

اما نکته اینجاست که علاوه بر این ویژگی های مشابه، انواع مخزن فایبرگلاس و استیل دارای تفاوتهایی نیز می باشند که این موارد در تفاوتهای قیمتی این مخازن به شدت نقش داشته است. به عنوان مثال انواع مخزن استیل فاقد هرگونه زنگ زدگی و البته بسیار زیبا است و در سوی مقابل، نوع فایبرگلاسی این مخازن دارای ویژگیهای جذابی چون نارسانایی، وزن کم، مقاومت بسیار بالا در برابر عناصر خورنده و ... می باشد. حال این سوال به وجود می آید که «انواع مخزن اسید، دارای چه ویژگی های دیگری می باشند؟ً!». پس پیشنهاد میکنیم برای بررسی تخصصی این سوال، با ما همراه باشید.

مخزن استیل چیست؟

نام مخزن استیل ، همواره با ویژگیهایی «عدم زنگ زدن بدنه»، عدم خوردگی و مقاومت بالا در برابر مواد اسیدی، گره خورده است. مخازن ضد اسیدی که که از متریالهای بسیار قدرتمند و باکیفیت استیل استنلس ساخته میشود و به همین دلیل طول عمر بالایی را نیز دارند.

جالب است بدانید که انواع مخزن استیل که در جنس بدنه آنها از «ورق های استیل» بهره گرفته میشود، در انواع یک جداره، دوجداره و سه جداره در بازار یافت میشود و صاحبان صنایع بسته به نیاز خود، به تهیه این مخازن قدرتمند و ماندگار اقدام می کنند. البته لازم به ذکر است که مخزن استیل استوانه ای، همواره به دلیل سهولت در ساخت و اجرت کمتر آن، محبوب ترین گزینه بازار به شمار می‌رود؛ اما این تجهیزات در فرمهای کروی، هروی، مخروطی (و البته در صورت نیاز به سفارش ابعادی دلخواه کارفرمایان) نیز در دسترس خواهند بود.

قیمت انواع مخزن استیل

مخزن فایبرگلاس

به طور کلی تعیین قیمت انواع مخزن استیل تابع پارامترهای مختلفی می باشد که به بررسی تخصصی هریک از آنها خواهیم پرداخت:

  • نوع مخزن استیل: 

نوع این مخازن اسید، بسته به یک جداره، دوجداره و سه جداره بودن آن میتواند متفاوت باشد و طبعاَ قیمت هریک از این انواع نیز متفاوت است. البته که تمامی جنس های استیل در برابر مواد اسیدی و خورنده، بسیار مقاوم هستند؛ اما کیفیت استیل به کار رفته در بدنه نیز به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در مسیر تعیین قیمت مخزن استیل به شمار می‌آید.

  • ظرفیت حجمی: 

از مخازن استیل صنعتی با ظرفیتی بالغ بر 10000 لیتر، در صنایع مختلفی مانند صنایع مهندسی پزشکی و داروسازی، صنعت مواد غذایی و همچنین صنایع شیر و لبنیات استفاده می‌شود. شرکتهای معتبر ایرانی هچون سازآب، ناب زیست و...، در سالیان اخیر مخازن استیل استنلس با ظرفیت 10000 لیتری و عدسی حداقل 3 میلی متری را نیز با استفاده از بهترین متریالهای موجود طراحی و به کرّات به کشورهای مختلف جهان صادر نموده اند. همچنین این مخازن با ظرفیتهای مختلف دیگری همچون: 500 الی 10000 لیتری، 11000 الی 40000 لیتری و همچنین 45000 تا 150000 لیتر نیز قابلیت ساخت و تولید دارند. ظرفیت حجمی نیز به شدت بر تعیین نهایی قیمت مخزن اسید موثر است.

  • سیستمها، قطعات و اتصالات: 

سیستم ها و قطعات به کار رفته در این تجهیزات، نقش بسیار تعیین کننده ای در کیفیت نهایی انواع مخزن فایبرگلاس و استیل دارد. علاوه بر اینها، کیفیت جوشهای اتصالات و قطعات متعددی مانند مبدل حرارتی، الکتروموتور، اتصالات و ... که در این مخازن به کار رفته است، فاکتورهای موثری بر قیمت گذاری نهایی محسوب میشود. اورجینال یا فیک بودن قطعات و سیستمها نیز دیگر موضوع مهمیست که بایستی به آن توجه گردد.

مخزن فایبرگلاس؛ دنیایی از کاربردهای مثبت!

مخزن فایبرگلاس

انواع مخزن فایبرگلاس به سبب جنس مقاوم و سبکی که دارند، قابلیتهای گسترده ای را در صنایع مختلف از خود نشان داده‌اند. از جمله این ویژگی های خاص این مخازن میتوان به:

  • نگهداری آب آشامیدنی وآب مورد نیاز در صنعت
  • ذخیره و انتقال پسآب فاضلاب، سیالات قلیایی و مواد شیمیایی و اسیدی
  • ذخیره مواد سوختی (بنزین، گازوئیل، نفت)
  • دپو و انبار مواد فود گرید کارگاه‌های تولید مواد غذایی
  • ذخیره سازی کودهای مایع

و ...، اشاره نمود. این ویژگیهای گسترده موجب شده است که نوع فایبرگلاس مخزن اسید بیشترین محبوبیت را نسبت به مدلهای دیگر داشته باشد و به وفور از مخزن فایبرگلاس در امور صنایع و کارخانجات استفاده میگردد. اما اگر فکر می کنید که این قابلیتهای نگهداری گسترده، تمامی ویژگی های این مخازن است، سخــــــــــــــــــــــت در اشتباهید؛ چرا که انواع مخزن کامپوزیتی دارای مزایای گسترده دیگری نیز می باشند.

مخزن فایبرگلاس از چه موادی تشکیل شده است؟!

این مخازن و منبع قدرتمندشان از تلفیق عناصری چون: «فایبرگلاس»، «رزین کت ژل» و «پارچه الیاف شیشه مصنوعی» تشکیل شده است. همچنین به جهت استحکام هرچه بیشتر در برابر مواد اسیدی و البته سبک شدن این مخازن، از سطوح مقاوم با چگالی بالا بهره گرفته می شود. در حقیقت به دلیل شکل گیری ساختار سه بعدی رزین و چسبندگی قدرتمند الیاف درهم تنیده شیشه به متریال رزین، امکان ایجاد مخازن فایبرگلاسی با مقاومت ویژه و استحکامی عالی ایجاد می شود.

مزایای انواع مخزن فایبرگلاس 

این مخازن به واسطه ویژگی های فراوانی که دارند، دارای مزایای مختلفی در صنعت می باشند. پارامترهای مختلفی همچون:

  • این مخازن نسبت به انواع مخزن استیل دارای وزن سبکتری می باشند.
  • قابلیت طراحی و ساخت مخازن کامپوزیتی به روش یکپارچه (بسته به نیاز و سفارش مشتریان در انواع اندازه‌ها و کلاسهای فشاری متفاوت قابل ساخت خواهد بود)
  • صاف و صیقلی بودن سطوح مخزن در هر دو نوع
  • هر دو نوع استیل و فایبرگلاس دارای مقاومت ویژه ای در برابر عناصر اسیدی می باشند.
  • هر دو مدل مخزن استیل و فایبرگلاس، دارای خاصیت ضد  UV هستند.
  • همچنین هر دو مدب به دلیل مقاومت ویژه در برابر فرسایش محیطی، طول عمر بالایی دارند.
  • خاصیت نارسانایی و ضد الکتریسیته ساکن مخازن فایبرگلاسی
  • چهره شکیل و زیبای مدل فایبرگلاس به جهت انتخاب روش ساخت خاص از تکنولوژی رشته پیچی (در مقایسه با نوع ساخت جوشی و همچنین دستی)
  • ایمنی بسیار بالا
  • انواع مخزن فایبرگلاس هدایت گرمایی پایینی داشته و همچنین به شدت در مقابل حریق مقاوم هستند.
  • مواد به کار رفته در مدل فایبرگلاس به هیچ عنوان سمی نبوده و به محیط زیست و انسان آسیبی نخواهد رساند.
  • به دلیل درز گیری مناسب در هنگام تولید، هیچگونه رشد جلبکها و باکتری‌های مزاحم در این مخازن دیده نمی شود.
  • علاوه بر خاصیت مناسب عایق بودن در برابر گرما، این مدل مخازن دارای مقاومت مکانیکی بیشتری میباشند ( به جهت ساخت یکپارچه‌ی آنها در فشارهای متفاوت و به سبک پیچش الیاف)
  • البته نکته جالب دیگر این مدلها قابلیت قابلیت اتصال چندین منبع به یکدیگر است؛ به طویکه میتوان مقادیر بسیار گسترده ای از آب و سیالات اسیدی و شیمیایی را در فضاها و کارگاه های صنعتی نگهداری کرد.

همچنین باید گفت که انواع مخزن فایبرگلاس، قابلیت نصب به صورت دفنی را داشته و به همین منظور، در راستای نگهداری آب و مواد شیمیایی و ذخیره سازی آب باران، موجب صرفه جویی در هزینه و فضای محیطی صنایع و ارگانها خواهند شد. با همه این ویژگیها، حالا بهتر میتوان درک نمود که چرا استفاده از انواع مخزن فایبرگلاس، تا این حد در میان کارفرمایان محبوب و مورد پسند است!

قیمت مخزن فایبرگلاس 

قیمت مخزن فایبرگلاس که از مقاومت ویژه‌ای در برابر مواد اسیدی  یا کامپوزیت، با توجه به ویژگی های فراوانی که دارد، دارای قیمتی 5 برابری نسبت به قیمت مخزن پلی اتیلن است. همچنین یکی از عوامل موثر بر تعیین قیمت مخزن کامپوزیت، قابلیت به کارگیری آنها در کاربریهای عمومی و در درجه های عملکردی پایینتر از 80 درجه سانتیگراد می‌باشد؛ نکته ای که یکی از ضعف‌های مخازن فلزی و از جنس استیل محسوب می‌شود.

دقت داشته باشید که برای تعیین قیمت تمام شده‌ی مخازن فایبرگلاسی، پارامترهای مختلف دیگری همچون: SMC یا GRP بودن نوع مخازن، دفنی یا غیر دفنی بودن مخزن، بهره گیری از شیوه ساخت پنلی یا یکپارچه، اندازه و ابعاد، میزان ظرفیت، میزان توجه به استانداردهای طراحی و ساخت و ... به شدت موثر خواهد بود. البته تمامی این پارامترها بسته به نیاز و سفارش صاحبان صنایع میتواند متفاوت باشد. از همین رو کارشناسان همواره قیمتگذاری این مخازن را با انعطاف قیمتی زیادی انجام می دهند.

گروه صنعتی سازآب؛ خوشنام و قدرتمند در تولید  

گروه صنعتی ساز آب (https://sazaab.com) با دغدغه برطرف نمودن نیازهای متعدد صاحبان صنایع کشور، در سال 1395 تشکیل شده و در همین مدت کوتاه، توانسته علاوه بر قرار گرفتن در سطح اول تولیدکنندگان تأسیسات و صنعت آب و فاضلاب، در صادرات این تجهیزات پیشرفته نیز گامی موثر برداشته باشد.

مهندسین کارآزموده و باتجربه مجموعه سازآب، با تکیه بر تلفیق دانش و تجربه داخلی و بهره گیری از استانداردهای روز جهان و همچنین استفاده از باکیفیت ترین متریالها و ماشین آلات پیشرفته، نیاز داخل را از محصولات باکیفیت و ویژه‌ای همچون: سپتیک تانک، مخزن استیل و فایبرگلاس، چربی گیر، ایمهاف تانک، لوله پلی اتیلن تک جداره، منهول پلی اتیلن، لوله کاروگیت، لوله زهکشی، لوله مانیسمان و ... تأمین نماید. همچنان منتظر درخشش‌های ویژه‌ی ما باشید...

آدرس: تهران ، بلوار دریا ، خ مطهری جنوبی ، نبش 26 ، ساختمان 7

تماس: 02188571656 - 09128241678