ورق اردواز چیست؟

در این مطلب می‌خواهیم سری به بازار متریال‌های ساختمانی بزنیم تا از قیمت‎ روز ورق‌ها و مصالح در بازار مطلع شویم. اگر شما هم در حال ساخت و ساز سازه‌ای هستید حتما این مطلب برایتان مفید است؛ تا انتها با ما همراه باشید. قصد دارم در این مقاله تجربیاتم از خرید ورق برای پوشش سقف‌های شیروانی را در اختیارتان بگذارم. آیا می‌دانید ورق آردواز چیست؟ آردواز نوعی ورق ساختمانی است که از ترکیب الیاف مصنوعی، آزبست، سیمان، الیاف معدنی به همراه مواد شیمیایی و آب تولید می‌شود.

ورق‌های آردواز هم نقش زیبایی و هم نقش محافظتی را ایفا می‌کنند. به عبارتی این ورق‌های رنگی با هدف پوشش سقف‌های شیروانی تولید می‌شوند تا هم نمای زیبایی به سقف بدهند و هم از سقف در برابر عوامل مخرب بیرونی محافظت کنند. آردواز را می‌توان جزو قدیمی‌ترین پوشش‌هایی دانست که برای سقف‌های شیروانی استفاده می‌شود با این وجود هنوز هم از این متریال در صنعت ساختمان سازی استفاده‌های زیادی می‌شود.

این ورق‌ها تحت فشار بسیار زیادی تولید می‌شوند از همین‌رو استحکام و مقاومت بالایی نیز دارند. این ورق‌ها را می‌توانید از یک تولید کننده ورق آردواز در بازار به صورت آماده خریداری کنید؛ پس فرایند نصب آن‌ها چندان پروسه طولانی نیست. با کمی چرخ زدن در بازار متوجه شدیم ورق‌های آردواز دو نوع سیمانی و فلزی دارند. احتمالا برای شما هم سوال پیش آمد که چه تفاوتی با یکدیگر دارند و کدام بهتر است؟ کمی بعد به صورت مفصل توضیح می‌‎دهم.

ورق اردواز چیست؟

مشخصات فنی ورق آردواز

طبق توضیحات مسئول فروش کارخانه ورق آردواز، به منظور فشرده سازی مواد اولیه تولید ورق آردواز (پنبه نسوز، سیمان، آزبست و برخی دیگر از مواد شیمیایی) این ورق‌ها تحت فشاری در حدود 100 تا 150 کیلوگرم قرار می‌گیرند. پس از این مرحله ورق‌ها را برش زده و در بسته‌بندی‌های 10 و 17 تایی برای عرضه به بازار آماده می‌کنند. ورق‌‎های آردواز به دو شکل هلالی و ساده طراحی و ساخته می‌شوند. مشتری می‌تواند طبق سلیقه خود یکی از این دو مدل را انتخاب کند.

برای سفارش و خرید اواع محصولات نوین ساختمانی به کارخانه مراجعه کنید > تولید کننده فراورده های نوین ساحتمانی

انواع سقف آردواز

از شنیدن واژه سقف آردواز متعجب نشوید! سقف‌های آردواز همان سقف‌های شیروانی هستند که با ورق آردواز پوشیده شده‌اند. کاربرد این ورق برای پوشش سقف‌های شیروانی به اندازه‌ای زیاد است که این سقف‌ها در اصطلاح عامیانه با عنوان سقف آردواز شناخته شده‌اند. همان‌طور که کمی پیش‌تر هم اشاره کردم، تولید کننده های ورق آردواز این متریال را به دو صورت سیمانی و فلزی تولید می‌کنند که هر یک ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند.

ورق آردواز سیمانی

این ورق‌های پله‌ای شکل را ممکن است بر روی سقف‌های شیروانی زیادی دیده باشید چراکه ورق آردواز سیمانی قدیمی‌ترین نوع این ورق در بازار است. اگر به مناطق شمالی کشور سفر کرده باشید حتما دیده‌اید که سقف بسیاری از ویلاها و حتی آپارتمان‌ها با این ورق‌ها پوشیده شده است. البته که فقط نباید ساکن شمال کشور باشید تا بتوانید از ورق آردواز استفاده کنید!

توجه داشته باشید که این ورق‌های سیمانی را به صورت بی رنگ خریداری می‌کنید. ورق‌هایی با رنگ سیمان نمای زیبایی ندارند به همین خاطر شما خودتان می‌توانید ورق را با رنگ دلخواهتان رنگ آمیزی کنید.

ورق آردواز فلزی

اگر به دنبال نوع جدیدتری از ورق‌های آردواز هستید، می‌توانید از ورق‌های فلزی آردواز استفاده کنید. البته که به دلیل جدیدتر بودن این ورق طرفداران آن در بازار هم بیشتر بود. با کمی پرس و جو مطلع شدم پرفروش‌تر بودن ورق‌های آردواز فلزی نسبت به ورق‌های سیمانی تنها به دلیل ظاهر زیباتر آن‌ها نیست؛ بلکه این ورق‌های فلزی سبک‌تر نیز هستند. وزن کم این ورق وزن تحمیلی به سقف سازه را کاهش داده و مقاومت آن را افزایش می‌دهد.

قیمت ورق آردواز سیمانی و فلزی

برای اطلاع از قیمت ورق آردواز از فروشنده‌های زیادی قیمت گرفتم و چیزی که در نهایت متوجه شدم این بود که قیمت روز این ورق تحت تاثیر نرخ ارز بالا و پایین شده و ثبات ندارد! قیمت ورق های آردواز سیمانی و فلزی بسته به عواملی چون قیمت متریال اولیه، جنس، وزن و ابعاد آن‌ها تعیین می‌َشود. بهترین اقدام برای اطلاع از قیمت روز ورق آردواز این است که با یک کارخانه تولید ورق آردواز تماس بگیرید.

ویژگی‌های ورق آردواز چیست؟

این ورق‌ها یک ویژگی‌ بسیار مثبت دارند و آن ویژگی هم این است که از کثیف شدن نمای بیرونی ساختمان جلوگیری می‌کنند. این ورق‌های سیمانی یا فلزی در برابر آلودگی‌هایی چون گرد و غبار بسیار مقاوم هستند. از آنجایی که این ورق‌ برای پوشش سقف‌های شیروانی به کار می‌‌روند و سقف شیروانی عمدتا در مناطق پرباران استفاده می‌شود، ورق آردواز را به صورت ضد آب طراحی و تولید می‌کنند.

کاربرد ورق آردواز

هر چند که در طول متن بیشتر به کاربرد ورق‌های آردواز به جهت نصب بر روی سقف‌های شیروانی اشاره کردیم اما کاربرد این ورق‌ها به این مورد محدود نمی‌شود. از این ورق‌ها می‌توان برای ساخت آلاچیق، کلبه‌های جنگلی، فضاهای استراحتگاهی در پارک‌ها، ساخت پارکینگ و... نیز استفاده کرد.

بطور کلی هرجا که نیاز به چیزی مانند سایه‌بان یا پوشش سقف داشته باشد که به راحتی آب را به خارج از سقف هدایت کند می‌توانید از ورق‌های آردواز استفاده کنید. برای خرید این ورق سعی کنید یک تولید کننده معتبر پیدا کنید.

انواع ورق ها

لیست انواع ورق های تولیدی کارخانه برای سفارش به لینک بروید.

انواع ورق ها

آیا نصب آردواز به زمان و هزینه زیادی نیاز دارد؟

تا پیش از آنکه برای تحقیق درباره این ورق‌ها و ویژگی‌های آن‌ها به چند تولید کننده مراجعه کنم فکر می‌کردم پروسه نصب آردواز خود پروسه طولانی و هزینه‌بری است. یکی از مزیت‌های بزرگ این ورق‌ها همین سهولت در نصب آن‌ها است. نصب ورق آردواز نیاز به تخصص زیادی ندارد و هر فردی که کمی با کارهای ساخت و سازی آشنا باشد می‌تواند این ورق‌ها را برای سقف شیروانی شما نصب کند.

البته این بدین معنی نیست که خودتان این کار را انجام دهید! پیش از نصب ورق‌ها شاسی کشی و زیرسازی باید صورت بگیرد. زیرسازی ورق آردواز با کمک چوب‌هایی که در فواصل‌ مشخصی از یکدیگر قرار می‌گیرند انجام می‌شود. پس از آنکه زیرسازی صورت گرفت، نصب ورق‌ها امکان پذیر است. اگر خودتان می‌توانید زیرسازی را نیز انجام دهید پس دیگر هیچ هزینه‌ای برای نصب ورق‌ها پرداخت نخواهید کرد! فقط فراموش نکنید که پس از نصب ورق آردواز فلاشینگ‌ها را نصب کنید.