علت لرزش شدید و صدای زیاد ماشین لباسشویی دوو و نحوه رفع ایراد

چرا ماشین‌های لباسشویی می‌لرزند

با توجه به اینکه امروزه ماشین لباسشویی به یکی از محصولات قابل مشاهده در هر خانه‌ای تبدیل شده است، صدا و لرزش ماشین‌های لباسشویی، یکی از معضلات مشترک بین همه مردم محسوب می‌شوند. هرچند لرزش و صدای ماشین لباسشویی ممکن است نگران کننده به نظر برسد، اما در بیشتر موارد، نیازمند تعمیر اساسی نیست و علت آن تنها استفاده نادرست از ماشین لباسشویی است. در این مقاله سعی داریم شما را با دلایل و راه حل رفع لرزش شدید و صدای زیاد ماشین لباسشویی دوو که از برندهای محبوب بازار است، آشنا کنیم.

لرزش در ماشین لباسشویی‌های برند دوو

دوو از معروفترین برندهای تولید محصولات خانگی در جهان است و از جمله محصولات آن می‌توان به ماشین لباسشویی، یخچال، اجاق گاز و غیره اشاره کرد. این شرکت کره‌ای سالهاست که به یکی از محبوب‌ترین کمپانی‌های تولید لوازم خانگی در جهان تبدیل شده است. ماشین‌های لباسشویی دوو نیز مانند ماشین‌های لباسشویی سایر شرکت‌ها ممکن است هنگام شستشو و بخصوص در مرحله آبکشی، سر و صدای زیادی تولید کنند و بلرزند. در ادامه مطلب دلایل لرزش شدید و صدای زیاد ماشین لباسشویی دوو بیان شده‌اند.

تراز نبودن  ماشین لباسشویی

یکی از اصلی‌ترین دلایل لرزش شدید و صدای زیاد ماشین لباسشویی دوو، تراز نبودن است. هرچند سروصدا و لرزش ماشین لباسشویی دوو ممکن است دلایل بسیاری داشته باشد، تراز نبودن را می‌توان مهمترین و اصلی‌ترین دلیل آن دانست. با اینحال، اگر صدا و لرزش ماشین لباسشویی ناشی از تراز نبودن آن باشد، برطرف کردن آن کار چندان سختی نیست.

برای تراز کردن ماشین لباسشویی باید از ابزار مهندسی مثل تراز استفاده کرد. در صورتیکه به تراز دسترسی ندارید، می‌توانید از تخته سه‌لا برای تراز کردن ماشین لباسشویی استفاده کنید. توجه داشته باشید که اگر ماشین لباسشویی خود را به تازگی خریداری کرده‌اید، حتما پیچ ترانسفر را از پشت آن باز کنید. باز نکردن این پیچ و بست‌های نظیر آن که برای جلوگیری از لرزش ماشین لباسشویی تعبیه شده‌اند، باعث تشدید لرزش و صدای ماشین لباسشویی می‌شود.

2

تنظیم پایه ‌ها برای کاهش لرزش شدید و صدای زیاد ماشین لباسشویی دوو

ماشین‌های لباسشویی دوو طوری طراحی شده‌اند که پایه‌ های آنها با توجه به سطح زمین، قابل تنظیم اند. تنظیم پایه‌ های ماشین لباسشویی کار ساده‌ای است. پایه‌ های جلویی ماشین لباسشویی قابل تنظیم‌اند و می‌توان با استفاده از آنها، ارتفاع ماشین لباسشویی را تنظیم کرد. پس از تنظیم پایه‌ ها، آنها را قفل کنید تا مانع از حرکت ماشین لباسشویی شوند.

لازم به ذکر است که پایه‌ های عقبی، بر حسب مدل ممکن است قابل تنظیم باشند یا خودکار. در صورتیکه پایه‌ های عقبی ماشین لباسشویی شما خودکار تنظیم می‌شوند، کافیست ماشین لباسشویی را به جلو خم کنید تا پایه ‌ها تنظیم شوند. همچنین برای جلوگیری از لرزش شدید و صدای زیاد ماشین لباسشویی دوو می‌توانید از پدهای ضد لرزش استفاده کنید.

تقسیم بار نامتعادل

یکی دیگر از تاثیرگذار در لرزش شدید و صدای زیاد ماشین لباسشویی دوو، اگر بار ماشین لباسشویی نامتعادل است، باید درب ماشین لباسشویی را باز کرده و لباس‌ها را دوباره بچینید تا بار ماشین لباسشویی متعادل شود. وزن زیاد نیز یکی دیگر از عوامل بهم خوردن تعادل ماشین لباسشویی است. لازم به ذکر است که ظرفیت ماشین‌های لباسشویی دوو، بر مبنای حجم لباس‌های خشکی که داخل دیگ آنها جا می‌شوند، محاسبه می‌شود، پس فراموش نکنید که وزن لباس‌های داخل ماشین باید کمی کمتر از ظرفیت ماشین لباسشویی باشد تا لباس‌ها آزادانه داخل دیگ ماشین لباسشویی حرکت کنند.

کمک فنر

همه ماشین‌های لباسشویی دوو که درب دیگ آنها در قسمت جلوی ماشین لباسشویی طراحی شده است، برای کاهش حرکت دیگ لباسشویی هنگام چرخش، از کمک فنر بهره می‌برند. کمک فنرها معمولا به قاب پایه و بیرون دیگ متصل شده‌اند و برای دسترسی به آنها، باید پنل عقب یا جلو ماشین لباسشویی را باز کرد. ضعیف شدن کمک فنر نیز از جمله دلایلی است که ممکن است به لرزش شدید و صدای زیاد ماشین لباسشویی دوو منجر شود. در این حالت، عدم تعادل بار موجب حرکت ماشین لباسشویی و ایجاد سروصدا در طول فرآیند شستشو می‌شود.

اگر کمک فنر ماشین لباسشویی شما دچار نشتی یا شکستگی شده باشد یا ضعیف عمل کند، ماشین لباسشویی باید توسط متخصص بررسی و در صورت نیاز، کمک فنر آن تعمیر یا تعویض شود.

فنرهای دیگ

کاربرد فنرهای دیگ در ماشین‌های لباسشویی دوو، معلق نگاه داشتن دیگ درون اتقک ماشین لباسشویی و یا اتصال دیگ به پایه ماشین لباسشویی است. همچنین، هنگام شستشوی لباس، این فنرها لرزش و ارتعاشات سبد شستشو را جذب می‌کنند.

گاهی اوقات این فنرها بر اثر آسیب‌دیدگی، کش می‌آیند یا از هم جدا می‌شوند و همین امر باعث ایجاد لرزش شدید و صدای زیاد ماشین لباسشویی دوو می‌شود. به همین دلیل بهتر است ماشین لباسشویی شما توسط یک متخصص از نمایندگی تعمیرات ماشین لباسشویی دوو بررسی شده و در صورت نیاز، ایراد فنرهای دیگ آن رفع شود.

تسمه کاهش حرکت دیگ

تسمه کاهش حرکت دیگ، یکی از قطعات مورد استفاده در آن دسته از ماشین‌های لباسشویی دوو است که در دیگ آنها از بالا باز می‌شود و برای زیرسازی دیگ هنگام چرخش کاربرد دارد. تسمه کاهش حرکت دیگ در قالب چهار تسمه طراحی شده که از یک طرف به دیگ، و از طرف دیگر به چهار گوشه اتاقک ماشین لباسشویی متصل هستند. از آنجا که این تسمه‌ها از پلاستیک ساخته شده‌اند، ممکن است حین استفاده عادی از ماشین لباسشویی از بین بروند یا خراب شوند. در صورت آسیب‌دیدگی این تسمه‌ها، ممکن است دیگ هنگام چرخش با اتاقک ماشین لباسشویی برخورد کند و همین امر باعث ایجاد لرزش شدید و صدای زیاد ماشین لباسشویی دوو می‌شود.

در صورتی که بصورت مداوم، بیش از ظرفیت ماشین لباسشویی از آن استفاده کنید، فشار زیادی به تسمه‌های کاهش حرکت دیگ وارد می‌شود و در نتیجه باعث آسیب‌ دیدگی تسمه ‌ها می‌شود. تسمه‌های کاهش حرکت دیگ در صورت آسیب‌دیدگی باید تعویض شوند و در صورتیکه نیاز دارید تسمه‌های ماشین لباسشویی خود را تعویض کنید، بهتر این است هر چهار تسمه را با هم تعویض کنید.

آسیب‌دیدگی سایر قطعات ماشین لباسشویی

مواردی که پیش از این ذکر شد از جمله مهمترین عوامل لرزش شدید و صدای زیاد ماشین لباسشویی دوو محسوب می‌شوند، با اینحال ممکن است این اتفاق به دلایل دیگری نیز رخ دهد. از جمله این دلایل می‌توان به آسیب‌دیدگی سایر قطعات ماشین لباسشویی اشاره کرد.

لرزش و سروصدای ماشین لباسشویی هنگام شستشو، علاوه بر مواد ذکر شده ممکن است معلول آسیب‌دیدگی قطعاتی مانند پد دمپر، حلقه کمک فنر، پد پوششی دیگ، بلبرینگ ماشین لباسشویی یا سایر قطعات باشد. در این شرایط باید برای تعمیر ماشین لباسشویی خود، حتما از متخصصان و تکنسین‌های مجرب کمک بگیرید.

3

در صورت نیاز، از متخصصین تعمیرات کمک بگیرید

ماشین لباسشویی سالهاست که به یکی از اعضای مشترک هر خانه‌ای تبدیل شده است. با اینحال، سروصدا و لرزش شدید ماشین لباسشویی یکی از ویژگی‌های آزاردهنده و تقریبا همیشگی این ابزار کاربردی است. ممکن است شما هم با شنیدن سروصدای ماشین لباسشویی، به فکر تعمیر یا حتی تعویض ماشین لباسشویی خود افتاده باشید. اما در نظر داشته باشید که این کار، همیشه راهکار مناسبی نیست.

در صورتیکه قصد دارید ماشین لباسشویی خود را تعمیر کنید، حتما قبل از اقدام به هر عملی، ابتدا از تراز بودن و تناسب بار با ظرفیت ماشین لباسشویی اطمینان حاصل کنید و در صورت نیاز به تعمیر دستگاه، همیشه به نمایندگی ‌های مجاز و تعمیرکاران متخصص مانند نمایندگی تعمیرات دوو دیبا پشتیبان ایرانیان https://www.daewooposhtiban.com مراجعه کنید. فراموش نکنید که بسیاری از اوقات، لرزش شدید و صدای زیاد ماشین لباسشویی دوو به سادگی قابل رفع است و نیاز به صرف وقت و هزینه چندانی ندارد. پس قبل از مراجعه به تعمیرکار، از لزوم این کار اطمینان حاصل کنید.