مزایای سختی گیر آب و فیلتر شنی در فرآیند تصفیه آب

از مزایای سختی گیر رزینی آب و فیلتر شنی چه میدانید؟! در حقیقت فیلتر شنی و سختی گیر آب نام دو دستگاه بسیار پرکاربرد به منظور شفاف سازی و تصفیه آب می‌باشد. به بیان تخصصی‌تر، سختی گیر رزینی آب دستگاهی به جهت از بین بردن سختی آب و تولید آب نرم خواهد بود. این تکنولوژی سختی گیر رزینی، با از بین مواد محلولی چون «کاتیونهای فلزی»، «کلسیم»، «منیزیم» و... که در آب وجود دارند، اصطلاحاَ سختی آب را گرفته و آب مناسب به جهت فرآیندهای صنعتی و آشامیدنی را فراهم می‌کنند.

در سوی دیگر، انواع فیلتر شنی نیز با انجام عمل فیلتراسیون، مواد و ذرات جامد در آب را از بین خواهد برد. این عمل نهایتاَ به شفاف سازی و قابل شرب و استفاده شدن آب برای انواع مصرف منجر میشود. بد نیست که انواع فیلتر شنی با جنس بدنه فایبرگلاس، فلزی و گالوانیزه در بازار قابل دسترس می‌باشد.

این توضیحات کوتاه تنها بخشی از مزایای انواع سختی گیر رزینی و فیلتر شنی است. اما به راستی عملکرد و قیمت این دستگاه ها چگونه است؟ و به چه دلیل تا این حد در میان کارفرمایان دارای محبوبیت هستند؟! برای پاسخ دقیق به تمامی این سوالات با ما همراه باشید.

مزایای سختی گیر آب

انواع سختی گیر آب، به مانند دستگاه های فیلتر شنی دارای مزایای گسترده ای است. از جمله این مزایا میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

- قابلیت استفاده در انواع برج خنک کننده و پکیجهای تصفیه فاضلاب

- ایجاد آب مناسب برای آشامیدن و فرآیندهای صنعتی بخصوص با سختی گیر رزینی

- با استفاده از این دستگاه، دوره های تعمیر ماشین آلات به حداقل خواهد رسید.

- کاملاَ مناسب برای انواع کاربری‌هایی همچون: مراکز درمانی، مجتمع های مسکونی و تجاری و صنایع تولیدی و مواد غذایی

- افزایش عمر اتصالات و لوله ها در ماشین آلات

- با استفاده از سختی گیر رزینی، مواد تمیز کننده صابونی به خوبی کف کرده و آب و دستگاه پاکتر میشوند.

- حفظ سلامتی پوست و مو و غدد گوارشی بدن

سختی گیر رزینی چیست؟ و چگونه عملکردی دارد؟

2

به زبان ساده، به آبی که حجم مواد معدنی آن بسیار بیشتر باشد، «آب سخت» گفته میشود. این مواد معدنی میتواند شامل عناصری چون کلسیم، منیزیم و ... باشد. برای برطرف ساختن این مشکل، بایستی از دستگاه های سختی گیر، بخصوص سختی گیر رزینی استفاده شود. چرا که مصرف آب سخت از یکسو میتواند خطرات بسیار زیادی برای سلامتی داشته باشد؛ و از سوی دیگر استفاده از آب سخت در صنعت، شدیداَ میتوان به دستگاه ها آسیب رسانده و فرآیند تولید باکیفیت محصولات را با اختلال مواجه کند.

از دیدگاه علم، عنصرهای منیزیم و کلسیم موجود درآب، خود دارای بار مثبت قوی هستند. از همین رو به یون های مثبت دیگر، اجازه نمیدهند که در آب حل شوند. همین منطق علمی البته، اساس طراحی و عملکرد تجهیزات سختی گیر به شمار میرود.

انواع سختی گیر آب به لحاظ عملکرد

تجهیزات سختی گیر آب به لحاظ ساختاری و عملکردی در چند مدل سختی گیر رزینی، مغناطیسی، آب آشامیدنی و الکترونیکی قابل تقسیم بندی می باشند. در ادامه به بررسی هریک از این مدلها خواهیم پرداخت. 

1. سختی گیر رزینی و دنیایی از کارایی

بدون شک لقب پرکاربردترین و محبوب ترین مدل این دستگاه ها را میتوان برازنده دستگاه های سختی گیر رزینی دانست. نحوه عملکرد این دستگاه‌ها مشخصاَ بر پایه «رزین» است. چرا که بهره گیری از ویژگیهای سیستمی رزین تبادل دهنده یون، جای یونهای منفی و مثبت را عوض می کند و نهایتاَ با از بین برن سختی آب، تولید آب نرم مناسب آشامیدن و صنعت انجام میشود.

بایستی بدانید سختی گیر رزینی در دو مدل «دوبلکس» و «تک مخزنه» طراحی و ساخته میشود. همچنین این تجهیزات در دو نوع پوشش بدنه «فایبرگلاس» و «فلزی» تولید میشوند که نوع فایبرگلاسی آن بسیار کاراتر و مقاومتر است. مزیت مدل سختی گیر رزینی دوبلکس در قیاس با نوع تک مخزنه در این است که چنانچه زمان لازم برای بک واش در دستگاه وجود نداشته باشد، مدل دوبلکس میتواند به خوبی به انجام وظایف خود بپردازد. بدون اینکه ذره ای از مدار خود خارج شود.

البته دستگاه های رزینی، خود نیز به دو مدل «تمام اتوماتیک» و «نیمه اتوماتیک» تقسیم می‌گردد.  

سختی گیر رزینی تمام اتوماتیک

به طور کلی مدل سختی گیر رزینی تمام اتوماتیک دارای شرایط و ویژگیهای زیر است:

1. این مدل دارای راندمان کاری بالاتری است. راندمان کاری بالاتر در مدل تمام اتوماتیک بدین معناست که دستگاه به کاهش مصرف آب نیز کمک خواهد نمود.

2. مدل سختی گیر رزینی تمام اتوماتیک دارای شیرهای کاملاَ اتوماتیک است. از این جهت گرانتر نیز خواهد بود. بد نیست بدانید که 75 گرانتر بودن این مدل در قیاس با دستگاه نیمه اتوماتیک، به دلیل همین شیرهای تمام اتوماتیک است.

3. در این مدل شست و شوی دستگاه و قطعات راحت تر صورت میگیرد.

4. شیرهای تمام اتوماتیک این دستگاه موجب عدم نیاز به اپراتور خواهد بود. در نتیجه در گذر زمان، هزینه نهایی نیروی انسانی نیز کاهش می‌یابد.

5. در سختی گیر رزینی تمام اتوماتیک، پس از تولید آب نرم، قابلیت کنترل زمانی برای احیای رزین (بسته به درجه سختی و حجم مصرفی آب) فراهم می‌باشد.

سختی گیر رزینی نیمه اتوماتیک

برخلاف نوع تمام اتوماتیک، دستگاه سختی گیر رزینی نیمه اتوماتیک نیاز به اپراتور دارد تا در فواصل زمانی مشخصی، اقدام به باز و بسته نمودن دستی شیرهای نیمه اتوماتیک (solo valve) کند. این کار برای انجام عمل بکواش در دستگاه بایستی انجام شود. بد نیست بدانید که چون امکان ارسال دستور اتوماتیک مکش در این مدل وجود ندارد، شیرهای نیمه اتوماتیک باید بوسیله یک نیروی انسانی باز و بسته شوند.

2. سختی گیر مغناطیسی

پیش از پرداختن به مزایای متعدد این مدل، بایستی بدانید که در دو صورت هرگز به سراغ سختی گیر مغناطیسی نروید:

1) اگر در آب کارگاه تولیدی خود مواد شیمیایی زیاد و همچنین سختی آب بالایی را مشاهده میکنید!

2) و یا اگر در کارگاه خود تکنولوژی متمرکز تصفیه آب بهره می‌برید!

البته برای موارد با حجم و میزان سختی کمتر، مدل سختی گیر مغناطیسی بسیار عالی است. از جمله مزایای این دستگاه میتوان به: کاهش استهلاک قطعات، افزایش انتقال گرمایی در مبدلهای حرارتی، عدم تشکیل رسوب در دستگاه و لوله‌ها، کم شدن میزان خوردگی بدنه و قطعات و البته افزایش ماندگاری لوله ها اشاره نمود.

مجموعاَ این مدل سختی گیر آب برای صنایع تولیدی بزرگ پیشنهاد نمیشود؛ چرا که این صنایع بزرگ همواره با مشکل سطح بالای سختی آب دست و پنجه نرم می کنند و دستگاه سختی گیر مغناطیسی جوابگوی خوبی برای این نیازها نخواهد بود.

3. سختی‌گیر الکترونیکی

نحوه عملکرد این دستگاه ها بر چند بخش استوار است. همچنین به مانند انواع فیلتر شنی، قادر به شفاف ساختن آب خواهد بود. در این مدل سختی گیر الکتریکی:

* ابتدا امواج متغیر الکتریکی بوسیله دستگاه «پی اِی سی» تولید میشود.

* سپس انتقال این امواج از طریق آنتهای ارتجاعی پیچ خورده به دور لوله آب، به آب سخت انجام میگردد.

* در گام بعد، نمکهای معلق تحت تأثیر میدان الکتریکی به عنوان ذراتی معلق، به خنثی سازی بلور کلسیم کربنات کمک می‌کنند.

* عدم چسبندگی ماده ایجاد شده‌ی جدید موجب میشود که ذرات آب سخت به شکل معلق در بیایند. نهایتاَ نیز در جوار میدان الکتریکی، سختی آب گرفته میشود.

4. سختی گیر آب آشامیدنی

در این مدل دستگاه سختی گیر آب آشامیدنی، مواد معدنی تا میزان خاصی حذف میشوند. چرا که:

- اولاَ: حذف کامل مواد معدنی، بخصوص کلسیم میتواند تأثیرات منفی در روند رشد خردسالان داشته باشد.

- و ثانیاَ: آبهای دارای سختی زیاد، میتوانند در گذر زمان، انواع مشکلات جسمی نظیر بیماری های گوارشی، خشکی پوست و ریزش مو را برای افراد در پی داشته باشد.

لذا در این مدل، آب مصرفی برای آشامیدن، استحمام، تولید مواد غذایی و ... تهیه میشود.

فیلتر شنی چیست؟

3

فیلتر شنی یکی از دستگاه‌های ویژه به جهت گندزدایی آب از ذرات معلق و شفاف نمودن آب محسوب میشود. مخزن اتمسفریک فیلتر شنی دارای بستری از شن و ماسه خالص (شن و یا کربن اکتیو) است. درحقیقت آب دارای حاوی ذرات معلق از این بستر عبور داده شده و با گیر کردن این ذرات در فیلتر شنی یا همان صافی شنی، آب شفاف به ارمغان می‌آید.

انواع فیلتر شنی بر مبنای جنس بدنه

انواع صافی شنی بر اساس جنس پوشش بدنه در چندین دسته قابل تقسیم بندی می باشد. اما ویژگی های هریک از انواع فیلتر شنی چگونه است؟

فیلتر شنی فایبرگلاس:

این مدل صافی شنی که با نام «FRP» نیز شناخته میشود، دارای بدنه ای فایبرگلاسی است. به طور کلی بدنه فایبرگلاس بسیار مقاوم می باشد.

صافی شنی فلزی:

این مدل به صافی گالوانیزه نیز مشهور است. چنانچه در این مدل دستگاه از ورقهای استیل 304 و یا حتی استیل 316 برای پوشش بدنه استفاده شود، مشکلی از بابت زنگ زدگی وجود ندارد. اما ورقهای بی کیفیت فلز و گالوانیزه میتوانند دردسرساز باشند!

فیلتر شنی استیل:

درواقع جنس استیل در زیرمجموعه ورقهای فلزی فیلتر شنی قرار دارد. اما با توجه به حجم بالای درخواستها، شاید بهتر باشد که این مدل از جنس پوشش بدنه را به صورت جداگانه‌ای معرفی کنیم.

صافی شنی بتنی:

و اما صافی شنی بتنی... به طور کلی هر زمان در تجهیزات آب و فاضلاب، نام مدلهای بتنی به میان می‌آید، صحبت از سر و کار داشتن با احجام آب زیاد است. این غولهای بتنی البته هیچگونه انعطافی ندارند. و البته فیلتر صافی شنی آنها برای مراحل فیلتراسیون، با دیگر مدلها اندکی تفاوت دارد.

مزایای جذاب انواع فیلتر شنی

بسته به انواع فیلتر شنی، چه به لحاظ جنس پوشش بدنه و چه به لحاظ ساختارهای متفاوت، مزایای گوناگونی را میتوان برای این دستگاه‌ها برشمرد. اما از جمله مهمترین مزایای انواع صافی شنی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

1) قابلیت تحمل تا 10 بار فشار در مدلهای صافی شنی تحت فشار

2) به منظور شست و شوی معکوس، سه نوع شیر اتوماتیک کامل، نیمه اتومات و دستی برای اپراتورها در دسترس می‌باشد.

3) برخی از این دستگاهها، از جمله مدل تحت فشار، دارای شیر هواگیری می‌باشند.

4) هزینه ابتدایی انواع صافی شنی (بخصوص مدل تحت فشار)، بسیار اقتصادی است.

5) انواع فیلتر شنی حرفه‌ای دارای فشار سنج است.

6) حذف قدرتمند و پرسرعت ذرات مضر و شفاف سازی ویژه آب

7) به منظور فیلتراسیون دقیق و حذف تمامی ذرات مضر، از چهار لایه سنگ سیلیس دانه‌ بندی شده بهره گرفته میشود.

8) هزینه نگهداری کم، عدم نیاز به فراگیری دانش خاص برای نگهداری. همچنین کار با آن بسیار راحت است.

9) عدم نیاز به فضاهای بزرگ برای نصب (مناسب برای فضاهای با متراژ محدود)

10) هیچگونه خطری برای انسان و محیط زیست ندارد.

همچنین باید گفت که روند کلی این دستگاه‌ها بر مبنای خلل و فرج موجود در بستر شنی می‌باشد. چرا که ذرات اضافه آب در این خلل و فرج گیر میکنند و عملاَ فیلتراسیون آب صورت می‌گیرد.

ساز آب؛ خوشنام در عرصه تولید تجهیزات صنعتی

شرکت سازآب (https://sazaab.com) با بیش از یک دهه تلاش صادقانه و قدرتمند در سطح اول فروش تجهیزات حوزه آب و فاضلاب کشور، همواره در صدد این مسئله بوده است تا بتواند با قدرت هرچه تمام‌تر، به نیازهای تمامی کارفرمایان صنایع و پروژه های صنعتی و عمرانی کشور، پاسخی درخور بدهد.

از همین رو تلاش های مجموعه سازآب بر دو محور کلی استوار بوده است:

- اول مربوط به طراحی و ساخت تجهیزاتی همچون: فیلتر شنی، سختی گیر آب، چربی گیر، انواع مخزن استیل و فایبرگلاس، سپتیک تانک، پکیج های تصفیه فاضلاب و ... (تقریباَ تمامی تجهیزات مورد نیاز این حوزه)

- و دوم مربوط به واردات کالاها و دستگاه های مورد نیاز در صنعت آب و فاضلاب

بر پایه این دو هدف و اعتماد شما کارفرمایان گرامی، شرکت سازآب همواره در پروژه های موفق سراسر کشور درخشیده است و دنیایی از تجربیات را با خود به همراه دارد. از همین رو پیشنهاد میشود که جهت کسب اطلاع از انواع دستگاههای صنعتی، با مهندسین خبره مجموعه سازآب ارتباط برقرار نمایید.

آدرس : تهران ، خیابان سعادت آباد، علامه جنوبی ، خیابان 26 ساختمان 7

تلفن تماس: 02188571656