چه نکاتی را باید هنگام خرید دستگاه تب سنج رعایت کنیم؟

یکی از انواع خریدهایی که در شرایط امروز و با فراگیری بیماری‌های ویروسی و عفونی، ضروری به نظر می‌رسد، خرید تب سنج است. چراکه تب کردن می‌تواند بدن یک فرد را با وضع خطرناکی مواجه سازد و یا یکی از علائم و نشانه‌های طبیعی بروز یک بیماری به شمار رود. بنابراین سنجش و اندازه‌گیری تب و دما و گرمای بدن، حائز اهمیت اساسی است. به طور کلی می‌توان گفت وجود یک تب سنج در تمامی منازل، حیاتی است تا به افراد مختلف، در کنترل سلامتی‌شان کمک کند. در حال‌ حاضر انواع مختلفی از این محصولات در بازار وجود دارند که با تکنولوژی‌های متفاوت و کارایی‌های متنوعی تولید شده‌اند. بنابراین پیش ‌از خرید تب سنج لازم است انواع مختلف آن را بشناسید و نکاتی را رعایت کنید. لذا در این مقاله قصد داریم برخی از نکات مورد نیاز پیش ‌از خرید انواع تب سنج را ارائه نماییم.

در نظر گرفتن ویژگی‌های محصول و تعیین نیاز

تعیین نوع نیاز از نکات لازم برای خرید تمامی محصولات است. باید بدانید محصول مورد نظر را برای چه منظوری می‌خواهید خریداری کنید. توجه به این عامل برای خرید تب سنج نیز ضرورت دارد. همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر، انواع مختلفی از تب سنج ها طراحی و ساخته می‌شوند و روانه بازار مصرف می‌گردند. هر یک از این محصولات نیز دارای کارایی ویژه و مخصوص به خود هستند. از جمله این محصولات می‌توان به تب‌سنج‌های دیجیتالی، جیوه‌ای، مادون‌قرمز و… اشاره کرد.

برای نمونه این امکان وجود دارد که برخی از افراد قصد داشته باشند تب سنج‌های نوع دیجیتالی را برای خرید انتخاب کنند. این دسته از افراد لازم است این نکته را در نظر داشته باشند که برای خواندن دمای بدن از طریق این دسته از ابزار، لازم است ده تا هشتاد ثانیه صبر کنید. در حالی ‌که اگر از سیستم‌های سنجش دمای بدن که به ‌صورت مادون ‌قرمز طراحی و ساخته می‌شوند استفاده کنید، لازم است یک تا سه ثانیه صبر کنید. اما لازم به ذکر این نکته نیز هست که داشتن این ویژگی به این معنا نیست که دقت و صحت اندازه‌گیری دستگاه‌های تب‌ سنج مادون ‌قرمز از دیگر انواع تب سنج‌ها بیشتر است.

هم‌چنین این امکان وجود دارد که بخواهید دستگاهی را برای سنجش دما و حرارت بدن کودک خود انتخاب و خریداری کنید. بنابراین می‌توانید از میان تب ‌سنج‌های موجود در بازار محصولی را انتخاب کنید که با سن و سال کودک شما تناسب داشته باشد. همان‌طور که می‌دانید برای کودکانی که زیر سه سال قرار گرفته‌اند تب سنج‌های مقعدی موارد استفاده‌ بیشتری دارند و از طرف دیگر، میزان دقت آن‌ها نیز بالاتر است. اما از سوی دیگر در صورتی ‌که بخواهید برای اندازه‌گیری دمای بدن کودکانی که بالاتر از سه سال قرار گرفته‌اند و یا افراد بزرگسال، این سیستم‌ها را خریداری کنید انتخاب و استفاده از دستگاه‌های سنجش تب زیربغلی هم مناسب و کاربردی است.

چه نکاتی را باید هنگام خرید دستگاه تب سنج رعایت کنیم؟

توجه به امنیت تب سنج

برخی از انواع این محصولات اندازه‌گیری دمای بدن، به ‌نحوی طراحی و تولید می‌شوند که اجزا و قطعات کوچکی دارند. بنابراین این اجزا و قطعات، در صورتی ‌که در دسترس کودکان خردسال قرار بگیرند می‌توانند به بروز خطراتی منجر گردند. پس بهتر است از میان انواع مختلف این محصولات، کالایی را انتخاب کنید که ساختاری ساده دارد و از نظر ایمنی مناسب است. یا بهتر است مواظب باشید که این ابزار در دسترس کودکان قرار نداشته باشند.

توجه به وزن و اندازه دستگاه تب سنج

یکی دیگر از نکاتی که لازم است برای قیمت و خرید بهترین انواع تب سنج به آن توجه داشته باشید توجه به وزن و ابعاد دستگاه مورد نظر و اندازه‌های آن است. لازم به ذکر است که این نوع از دستگاه‌ها باید دارای وزن و ابعادی باشند که بتوانید به ‌سهولت و راحتی، آن‌ها را جابجا کنید و در تمامی موارد، در دسترس‌تان قرار داشته باشند.

در نظر گرفتن دقت اندازه‌گیری دمای بدن

این ویژگی را می‌توان مهم‌ترین ویژگی انواع تب سنج و دمای بدن به شمار آورد. در حالت کلی هر چه دقت این سیستم‌ها بیشتر باشد اطمینان از آن نیز بالاتر است و از طرف دیگر، قیمت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. 

چه نکاتی را باید هنگام خرید دستگاه تب سنج رعایت کنیم؟

توجه به واحد اندازه‌گیری دما

در حال‌ حاضر دستگاه‌های سنجش و اندازه‌گیری دمای بدن، می‌توانند دمای فارنهایت و یا سانتی‌گراد را بر روی صفحه نمایش خود ارائه کنند. از طرف دیگر، بیشتر انواع این محصولات، دارای این امکان هستند که بتوانید واحد دما را بر روی آن‌ها تنظیم کنید. بنابراین لازم است با در نظر گرفتن این ویژگی، محصول موردنظر خود را انتخاب و خریداری کنید.

در نظر گرفتن عامل منبع تغذیه

بیشتر دستگاه‌هایی که امروزه برای سنجش دما و حرارت بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند با باتری‌، کار می‌کنند. برای نمونه می‌توانید آن‌ها را با باتری خودکار، باتری نیم قلم و… راه‌اندازی کنید و مورد استفاده قرار دهید. اما در شرایط امروز، برخی از انواع این سیستم‌ها نیز طراحی و تولید شده‌اند که با باتری‌های قابل شارژ کار می‌کنند. انتخاب هر یک از این دستگاه‌ها نیز به سلیقه شخصی شما وابسته ‌است.

سیستم و قابلیت خاموشی خودکار

این مدل از تب‌ سنج‌های موجود در بازار پس ‌از این ‌که ده تا پانزده ثانیه، مورد استفاده قرار گرفتند، به ‌طور خودکا،ر خاموش می‌شوند. این عامل موجب می‌شود تا شما نگران هدر رفتن باتری نباشید.

توجه به قیمت تب سنج‌ها

یکی دیگر از نکات مورد نیاز پیش ‌از خرید انواع مختلف کالاها، توجه به قیمت آن محصولات است. لازم است بدانید که در صورتی که قصد دارید تب سنجی ارزان ‌قیمت خریداری کنید توجه به کیفیت و کارایی محصول و مشخصات فنی آن را فراموش نکنید.