در جستجوی معتبرترین مدرسه آموزش مهارت های نَرم در ایران

چندی پیش در جستجو برای پیدا کردن معتبرترین مدرسه آموزش مهارت های نرم، ضمن جستجو در گوگل، به پرس و جو از متولیان آموزش در سازمان های معتبر پرداختیم.

از هر کس که دستمان می رسید سوال کردیم. گهگاه نیز دوستان و آشنایانمان را واسطه کردیم و پرسیدیم. تقریبا همه راه ها به یک جا ختم می شد. مدرسه مدیریت اَلَست و آقای رضا مومن خانی!

کنجکاو شدیم. به وب سایت موسسه در آدرس www.alast-co.ir سری زدیم. پیدا کردن آن اصلا کار سختی نبود، در اولین صفحه یافته های گوگل وقتی کلمه "مهارت های نرم" را جستجو می کنید.

به نگاه خریدار، بالا و پایین و گوشه و کنار آن را بر انداز کردیم. ساده و با سلیقه بود. همه چیز در جایی خودش قرار داشت.

از عنوان بالای صفحه سایت، "موسسه حرفه ای توسعه منابع انسانی و مهارت های نرم" و البته محتوای همان صفحه اول متوجه شدیم که این موسسه به صورت تخصصی روی دو حوزه "مهارت های نرم" و "مدیریت منابع انسانی" کار می کند.

کل کارگاه های آموزشی موسسه حدود 20 عدد بود و همه آن ها در دو ستون، در متن صفحه اول فهرست شده بود. ستون سمت راست به مهارت های نرم، و ستون سمت چپ به حوزه مدیریت منابع انسانی اختصاص داشت.

روی دوره های آموزشی ستون سمت راست یک به یک کلیک کردیم:

4

مدیریت زمان، مدیریت استرس، کار تیمی و تیم سازی، خلاقیت و حل مسئله، مهارت های ارتباطی، مهارت های ارائه یا سخنرانی، مهارت های مصاحبه، خدمت به مشتری (مشتری مداری)، و . . ..

روی هر کدام از دوره های آموزشی که کلیک می کردیم صفحه مربوطه باز می شد. در هر صفحه توضیحات کاملی در مورد دوره، محتوای آن، ویدیوهای آموزشی مرتبط، لینک ثبت نام، و خلاصه کلیه اطلاعاتی که ممکن بود شما مثلا برای دوره مدیریت زمان به آن احتیاج داشته باشید، قرار داده شده بود.

انگار تحریک شده بودیم که یک ایرادی پیدا بکنیم. چیزی مثل یک حرف غیر مستند، یک ادعای بی پایه و اساس، یا تبلیغی که توی ذوقمان بزند. ولی تنها تبلیغ موسسه این بود که برای نامه های قدردانی و تشکر، در زیر صفحه اصلی فضایی اختصاص داده، و به علاوه در منوی اصلی سایت، بخشی تحت عنوان "گالری مشتریان اَلَست" وجود داشت که عکس برخی دوره های برگزار شده در آن جا قرار داده می شد.

6

عکس دوره ها را با دقت برانداز کردیم تا بلکه یک قیافه ناراضی پیدا بکنیم. تاییدی برای این ذهنیتمان که: این بنده خدا به زور همه را دور خودش جمع کرده تا از این مناسبت پیش آمده استفاده تبلیغاتی ببرد. ولی چهره ها همه راضی و خوشحال بود. انگار همه دوست داشتند که به استاد نزدیک تر باشند. درست مثل زمان مدرسه که دوست داشتیم موقع عکس گرفتن در نزدیکترین فاصله به معلممان بایستیم. در یکی از عکس ها یکی از دانش جویان که ظاهرا در نزدیکی استاد جایی پیدا نکرده، بازوی او را چسبیده بود.

وقتی در همین گیر و دار رزومه آقای مومن خانی را از منوی "درباره ما" در زیر صفحه پیدا کردیم، نظرمان 180 درجه تغییر کرد. به این نتیجه رسیدیم که اتفاقا بر عکس آن چه فکر می کردیم، این بنده های خدا اصلا تبلیغات درست و حسابی ندارند!

یک رزومه ای 18 صفحه ای که بیش از 16 صفحه آن اسم شرکت هایی بود که از خدمات آموزشی و مشورتی ایشان استفاده کرده بودند! آن هم بدون ذکر تعداد برگزاری و تکرار دوره های آموزشی در آن شرکت ها!

طیف مخاطبان  این خدمات:

از رادیو تلویزیون ملی ایران گرفته تا رادیو اختصاصی شرکت فولاد،

از شرکت های غول پیکر خصوصی در صنایع مختلف انرژی اتمی، نفت و گاز، نیرو، خودرو، صنایع غذایی، دارو و ... گرفته تا پالایشگاه ها و نیروگاه ها،

بانک ها و موسسات مالی ایرانی

شرکت های متعدد چند ملیتی فعال در ایران

از بزرگترین استارت آپ ها و کسب و کارهای پلتفرمی تا شرکت های میان سایز و کوچک موفق ایرانی

و معاونین رییس جمهور و وزارتخانه ها تا سازمان های بزرگ دولتی،

همه را در بر می گرفت.

هم به زبان فارسی و هم انگلیسی !

طراحی و برگزاری "اولین و منسجم ترین سبد مهارت های نرم در ایران"

طراح و برگزار کننده اولین دوره های "مدیریت منابع انسانی برای مدیران غیر منابع انسانی در ایران"

از اولین فعالان در زمینه "کانون های ارزیابی و توسعه در ایران"

در صفحات معرفی در شبکه های اجتماعی هم همان سادگی و صداقت وجود داشت، فقط فهرست کارهای انجام شده و عکس های مربوطه و اطلاعیه کلاس ها و معدود عکس و جملاتی که سوالی در ذهن مخاطبان ایجاد کند!

 نقطه نظرات (کامنت) ها را خواندیم. آن جا هم مشتریان از تغییرات مثبت کارگاه های آموزشی در زندگی فردی و کاریشان سخن گفته و بابت تجربه عالی این دوره ها تشکر کرده بودند.

همه اش ذکرِ خیر بود و آرزوی های خوب متقابل!

به ارزش های مدرسه مدیریت اَلَست نگاهی انداختیم:

راستی و درستی / نوآوری / استمرار و پایمردی / توجه و مراقبت از مشتریان

و ماموریت آن موسسه را خواندیم:

از طریق انتخاب مشتریان و ارائه خدمات متمایزی که وجه تمایز آن در وهله اول از فهم (و نه انباشتگی دانش)، و سپس از انسانیت و مدیریت نشات گرفته باشد، دنیای غنی تری (سلامت، شاد و آرام) برای کارکنان، مشتریان و سایر ذینفعان بسازیم تا شرکت اَلَست، اَلَست نسل جدیدی از سازمان ها در ایران باشد.

پیش رفتیم تا به شعار زیبای مدرسه مدیریت الست رسیدیم:

"کسب و کار ما توسعه کسب و کار شماست"

همه چیز را فهمیدیم . . .

جایی را که می خواستیم پیدا کرده بودیم. با موسسه تماس گرفتیم تا در مورد نقطه شروع یادگیری مهارت های نرم مشورتی بگیریم.

به خود آقای مومن خانی وصلمان کردند. فکر نمی کردیم، ولی با حوصله تمام توضیح دادند. این که سبد مهارت های نرم مدرسه مدیریت الست، نتیجه بیش 20 سال کار آموزش، نیاز سنجی، مشاوره و مشاهده در سازمان های مختلف ایرانی و خارجی است. در مورد شیوه طراحی و اجرای متفاوت آن گفتند.

پیشنهاد کردند که با دوره مدیریت زمان شروع کنیم و بعد از آن دوره مدیریت استرس و . . .. در مورد دلایل آن گفتند و این که امکان برگزاری این دوره ها هم به صورت مجازی و هم به صورت حضوری و هم به صورت اختصاصی ( سفارشی سازی شده) برای شرکت ها و در محل مورد نظر آن ها در داخل و خارج از تهران و حتی ایران وجود دارد.

سپاس گفتیم و طبق راهنمایی ایشان، از منوی "دوره های آموزشی" وب سایت مدرسه مدیریت الست، یادگیری مهارت های نرم را با امید به خدا شروع کردیم.