نگاهی به دستگاه‌های پرکن و تحولی که در سرعت صنعت ایجاد کردند...!

برای پر کردن انواع مواد و بسته بندی هر یک از دستگاه‌های استفاده می‌شود تا انجام عملیات با سرعت، کیفیت و راندمان بیشتری انجام گیرد. در گذشته از نیروی انسانی برای این کار استفاده می‌شد که به طبع هم هزینه بیشتری داشت، هم این که سرعت بسیار پایین بود. از این رو دستگاه‌هایی تحت عنوان دستگاه پرکن اختراع شدند تا در این زمینه به کمک انسان‌ها و واحدهای تولیدی بیایند. در ادامه این مقاله قصد داریم به انواع دستگاه پر کن اشاره کنیم و کاربردی که هر یک دارند را خدمتتان بیان نماییم.

معرفی انواع دستگاه پرکن

9

دستگاه‌های پرکن برای پر کردن و بسته بندی انواع مواد از مواد مایع گرفته تا پودری کاربرد دارند. در گذشته برای پر کردن کیسه‌ها و جعبه‌های انواع مواد، از نیروی انسانی استفاده می‌شد. استفاده از نیروی انسانی برای صنعتگران و فعالان این حوزه بسیار پرهزینه بود و سرعت کار و عملیات پر کردن نیز آن گونه می‌خواستند، پیش نمی‌رفت.

از این رو تولید کنندگان دستگاه‌های صنعتی برای افزایش سرعت و بازده عملیات پر کنی دستگاهی را ساختند تا این روند با سهولت بیشتری انجام شود. این ماشین آلات به مرور زمان جایگزین نیروی انسانی شدند.

دستگاه های پرکن باعث شدند که:

  • سرعت بسته بندی و پر کردن مواد بالا رود.
  • نیروی انسانی کمتری در کارهای پیش‌پا افتاده استفاده شود.
  • عملیات پر کردن به صورت مکانیزه و بهداشتی انجام شود.

انواع دستگاه پرکن:

در صنایع بسته بندی بر اساس اتوماتیک بودن دستگاه‌ها و مواد اولیه‌ای که داخلی دستگاه پرکن مورد استفاده قرار می‌گیرد، این پر کننده‌ها به شیوه‌های متفاوتی دسته بندی می‌شوند. می‌توان آن‌ها را مانند زیر دسته بندی کرد:

  1. ماشین آلات پرکن اتوماتیک
  2. ماشین آلات پرکن نیمه اتوماتیک

از سویی دیگر انواع دستگاه پرکن به صورت زیر در بازار موجود است که در ادامه برخی از این دستگاه‌ها را خدمتتان معرفی خواهیم نمود.

  • دستگاه پرکن پودری
  • دستگاه پرکن توزینی
  • دستگاه پرکن گرانولی
  • دستگاه پرکن مایعات روتاری
  • دستگاه پرکن خطی مایعات
  • دستگاه ساشه
  • دستگاه پرکن مایعات غلیظ
  • دستگاه بسته بندی حجمی
  • دستگاه اسپری پرکن
  • دستگاه تیوب پرکن

دستگاه ساشه:

دستگاه بسته بندی ساشه یا دستگاه ساشه زن، یک دستگاه چند منظوره عمودی است که برای بسته بندی محصولات صنایع غذایی و بهداشتی به صورت تک نفره یا ساشه‌ای کاربرد دارد. این دستگاه‌ها برای بسته بندی انواع محصولاتی که در خانه‌ها، رستوران‌ها، قنادی‌ها، داروخانه‌ها مصرف دارد، استفاده می‌شود. تجهیزات این دستگاه شامل سیستم اندازه گیری حجم، سیستم پرکن، سروموتور و پیستون است.

7

دستگاه پرکن مایعات:

پرکننده های مایع خود شامل دو دسته دستگاه پرکن مایعات روتاری و دستگاه پرکن مایعات غلیظ است. بر اساس استراتژی موجود، پرکننده های مایع به دستگاه‌های پر کننده معمولی، فشار و وکیوم تقسیم می شوند. پرکننده های معمولی مایع با جاذبه کار می‌کنند که در آن مایع به دلیل وزن آن به بطری‌های خالی ریخته می شود.

به عنوان مثال، دستگاه پرکن آب معدنی یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های پرکن مایعات است. دستگاه پرکن آب معدنی پس از بارگیری بطری‌ها، آن را روی نوار نقاله به سمت خط کامل بسته بندی آب معدنی هدایت می‌کند. لزوم دستگاه پرکن آب معدنی چند منظوره در خط تولید آب معدنی، روند تولید را سرعت بخشیده و مانع اتلاف انرژی و هزینه‌های جانبی دیگر می شود.

عملیات بارگیری و فرایند تخلیه مایعات در خط تولید آب معدنی تا مرحله نهایی که پس از بسته بندی در خط کامل بسته بندی آب معدنی انجام می‌گیرد، با استفاده از ماشین آلات کاملا اتوماتیک انجام می‌شود و دخالت انسانی بسیار کم است.

دستگاه پرکن توزینی:

همان طور که از نام دستگاه مشخص است، دستگاه پرکن توزینی برای بسته بندی و پر کردن محصولاتی که وزن دقیق آن‌ها مهم است، کاربرد دارد. دستگاه بسته بندی خشکبار، دستگاه بسته بندی آجیل، دستگاه بسته بندی برنج و … همگی دستگاه‌های پرکن توزینیِ مورد استفاده در صنایع غذایی هستند.

دستگاه پرکن پودری:

همان طور که از نام این ماشین آلات پیداست، برای پر کردن مواد پودری مثل پودر لباسشویی، بهترین انتخاب محسوب می‌شوند، اما کاربردهای دیگری نیز دارند. به عنوان مثال شما می‌توانید با دستگاه‌های پر کن پودری بسیاری از مواد مثل: انواع خشکبار را هم بسته بندی کنید.

دستگاه‌های پرکن پودری انواع بسیار متنوعی دارند که هم به صورت اتوماتیک و هم به صورت نیمه اتوماتیک کار می‌کنند. در نوع اتوماتیک، نیروی انسانی دخالت بسیار کمی دارد، اما در نوع نیمه اتوماتیک در روند اجرای بسته بندی و پر کردن کیسه‌ها و جعبه، نیروی انسانی نیز دخیل است.

دستگاه پرکن گرانولی:

دستگاه‌های پرکن گرانولی از پرکاربردترین دستگاه‌های بسته بندی هستند که برای پرکردن انواع گوناگونی از مواد گرانولی به کار می‌روند. موادی از قبیل گرانیت، پودر، دانه گیاهی، نمک، پودر چای، دانه‌های قهوه، آب نبات‌های تکه‌ای، میوه‌های خشک، قطعات پاستا کوچک، مواد خوراکی و تنقلات، مواد غذایی حیوانات خانگی و مواد غذایی خشک مخلوط، به عنوان مواد گرانولی به حساب می‌آیند. این ماشین آلات دارای انواع مختلف دستگاه پرکن گرانول اتوماتیک و دستگاه پرکن گرانول نیمه اتوماتیک هستند.

همان طور که ملاحظه کردید، هر دستگاه پرکن دارای کاربرد و کارکرد خاصی است که با توجه معیارهایی مثل نوع ماده مورد نظر برای پر کردن و ... انتخاب می‌شوند. در این مقاله به صورت کامل انواع دستگاه‌های پرکن خدمتتان معرفی شد تا اگر قصد فعالیت در حوزه بسته بندی را دارید، بتوانید با دید بازتری اقدام به خرید دستگاه مد نظر کنید.