اصول طراحی سایت با وردپرس

امروزه بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها به استفاده از اینترنت برای افزایش مشتریان خود روی آورده‌اند. یکی از این راه‌ها برای آگاهی مشتریان از برند خود، طراحی وب سایت است. وب‌سایت را می‌توان شعبه اصلی هر کسب‌وکاری در دنیای اینترنت دانست.

کسب‌و‌کار‌های مختلف برای سایت خود از سیستم‌های مدیریت محتوای مختلف استفاده می‌کنند. وردپرس نیز محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا محسوب می‌شود. در حقیقت وب‌سایت‌هایی که از وردپرس استفاده می‌کنند، بیش از 26 درصد از تمام وب‌سایت‌های موجود هستند. همچنین کلمه وردپرس (به انگلیسی) در هر ماه بیش از 2.5 میلیون بار جستجو می‌شود.

حال اگر شما دارای یک وب‌سایت وردپرسی هستید و یا اینکه قصد دارید تا یک وب‌سایت وردپرسی داشته باشید، باید نکاتی را رعایت کنید تا وب‌سایت شما حرفه‌ای‌تر از سایرین نمایش داده شود.

نکاتی که در ادامه قصد بیان آن‌ها را داریم، توسط توسعه دهندگان حرفه‌ای وردپرس بیان شده است و می‌توان گفت حاصل چندین سال تجربه آن‌ها در این زمینه است. با ما همراه باشید.

پالت رنگی ساده و جذاب انتخاب کنید

رنگ برند و کسب‌و‌کار شما چیست؟ چگونه آن‌ها را در طراحی وب‌سایت خود گنجانده‌اید؟ استفاده از یک پالت رنگی عالی تاثیر بیشتری بر نرخ تبدیل شما می‌گذارد و باعث توجه کاربران به محتوای مورد نظر شما می‌شود. این روش به کاربران مراجعه کننده به وب‌سایت شما جهت می‌دهد و مهم‌ترین بخش‌های کسب‌و‌کار شما را پر رنگ‌تر نمایش می‌دهد.

احتمالا وب‌سایت‌هایی را دیده‌اید که از هر رنگی استفاده کرده‌اند. طراحان رابط کاربری می‌گویند این راه برای رنگ آمیزی وب‌سایت به هیچ عنوان اصولی نیست. شما باید از یک پالت رنگی محدود استفاده کنید تا کاربر شما را به خاطر بسپارد.

 

از فضای سفید به اندازه مناسب استفاده کنید

یکی از اصول طراحی عالی استفاده از فضای سفید است. هنگامی که اطلاعات زیادی را در مقدار کمی از فضا قرار می‌دهید، فضای سفید را شلوغ می‌کنید و اطلاعات مورد نظر به اندازه کافی خوانا نخواهند بود.

همچنین وقتی فضای سفید زیادی دارید ممکن است طراحی بی‌نظم به نظر برسد.

اینجاست که تفاوت یک طراح خوب و معمولی مشخص می‌شود. طراحان حرفه‌ای معمولا کسانی هستند که بیشترین تجربه را در مورد استفاده به اندازه از رنگ سفید دارند. آن‌ها به واسطه رنگ سفید مهم‌ترین تصاویر، عناوین و ویدئو‌ها را برجسته نشان می‌دهند. همچنین با استفاده از فضای سفید کافی در اطراف دکمه‌های دعوت به اقدام می‌توانید آن‌ها را پر رنگ‌تر جلوه دهید.

 

استفاده از فونت های سفارشی و مناسب

استفاده از فونت مناسب را می‌توان یکی از با اهمیت‌ترین بخش‌های طراحی دانست. استفاده از فونت‌های سفارشی می‌تواند شما را متمایز از سایر رقبا نشان دهد. پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب فونت وسواس زیادی به خرج دهید و یک فونت متناسب با برند خود انتخاب کنید.

طراحان هنگام انتخاب هر فونت، به خوانایی آن در دسکتاپ، تبلت‌ها و تلفن‌های همراه دقت می‌کنند. علاوه بر این طراحان به کج بودن، بولد شدن و انواع وزن‌های آن نیز دقت می‌کنند. همچنین این موضوع را به دقت بررسی می‌کنند که فونت روی تصویر پس زمینه یا تصویر رنگی، برجسته باشد و مفهوم را به خوبی منتقل کند.

110

از تصاویر با کیفیت استفاده کنید

از تصاویر موجود در سال 90 استفاده می‌کنید؟ اگر چنین است، این تصاویر قدیمی هستند. اگر تصویری مدت زیادی در اینترنت بوده، قابل تشخیص است و کاربران به راحتی آن را تشخیص می‌دهند.

هنگامی که طراحان به دنبال تصاویر می‌گردند، به دنبال جدید‌ترین و با‌کیفیت‌ترین عکس‌ها هستند و سعی می‌کنند عکس‌هایی را پیدا کنند که نام تجاری شما را تداعی کند. همچنین باید مطمئن شوید که تصویر، محتوای شما را تکمیل می‌کند و باعث ایجاد حس و ایده درست با یک نگاه می‌شود.

با این حال، اگر شرکت شما از قبل دارای تصاویر جالب و با‌کیفیت است، بهتر است از آن‌ها استفاده کنید.

استفاده از تصاویری که خدمات و محصولات شما را نمایش می‌دهد و در اینترنت وجود ندارد به افزایش کیفیت و یکتا بودن سایت شما کمک می‌کند.

 

آدرس صفحات خود را بررسی کنید

آدرس‌ها در بخش "تنظیمات" در داشبورد وردپرس قرار دارند. این آدرس‌ها دائمی هستند و هنگام فراخوانی، کاربران را به صفحات خاصی هدایت می‌کنند. استفاده از آدرس‌های مناسب به شما کمک می‌کند تا کاربران حتی هنگامی که محتوایی بارگذاری نشده، متوجه موضوع صفحه هدف شوند. به طور مثال https://vistaapp.ir/web-design/company به شما نشان می‌دهد که صفحه هدف در سایت ویستا اپ و در بخش طراحی سایت قرار دارد. Company آخر نیز نمایان کننده این است که صفحه در مورد شرکت‌ها است. به این ترتیب می‌توان متوجه شد که موضوع صفحه هدف در مورد شرکت طراحی سایت است.

انجام این کار نه تنها برای کاربران، بلکه برای سئو وب‌سایت شما نیز مفید است. ساختار اصولی پیوند‌ها به شما کمک می‌کند تا یک استراتژی ثابت و درست تعریف کنید. اگر حوصله انجام این کار را ندارید، می‌توانید با طراحان حرفه ای وب‌سایت مشورت کنید.

 

افزونه های خود را عاقلانه انتخاب کنید

افزونه‌های زیاد، زمان بارگذاری سایت را افزایش می‌دهد و همین امر سبب افت تجربه کاربری می‌شود. علاوه بر این افزونه‌ها می‌توانند با یکدیگر تداخل داشته باشند و خطاهای دیگری ایجاد کنند. اکثر کسب‌و‌کار‌ها از قالب‌هایی استفاده می‌کنند که دارای چندین افزونه هستند. گاهی اوقات این اتفاق رخ می‌دهد که از افزونه‌های موجود در قالب، فقط نیمی از آن‌ها مورد استفاده هستند.

افزونه‌های متفاوت کارایی‌های متفاوتی دارند. به طور مثال افزونه‌هایی برای امنیت هستند، افزونه‌هایی دیگر برای سئو و برخی دیگر برای بهینه‌سازی تصاویر.

شما باید افزونه‌هایی که نیاز ندارید را حذف کنید و در مورد افزونه‌هایی که نیاز دارید، تا حد امکان تحقیق کنید. به طور مثال افزونه مورد نظر چه زمانی به‌روزرسانی شده است؟ آیا پشتیبانی می‌شود؟ امنیت افزونه و نظرات مشریان را نیز به طور کافی بررسی کنید.

ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که تلاش برای پیدا کردن افزونه مناسب بسیار طاقت فرسا باشد. (مانند زمانی که بیش از حد مشغول هستید و وقت نگرانی در مورد آن را ندارید.) در این زمان توصیه می‌شود که با یک آژانس که طراحی وبسایت وردپرس را انجام می‌دهد، قرارداد ببندید تا اطمینان حاصل شود که این فرآیند بدون هیچ مشکلی برای شما انجام خواهد شد.

111

 

انجام آزمایشات تجربه کاربری

آیا نقاط اصلی وب‌سایت خود را می‌دانید؟ قصد دارید تا کاربران را از صفحه اصلی به کجا منتقل کنید؟ خرید یا ثبت‌نام؟

هر وب‌سایت دارای یک مسیر ناوبری است. بیشتر بازدید کنندگان در ابتدا به محتوای بخش اولیه پس از بارگذاری دقت می‌کنند. به طور معمول، یک صفحه مناسب باید شامل تصویر، یک دکمه دعوت به اقدام و متنی در مورد صفحه باشد. هر چیزی که در زیر این بخش قرار دارد، نیازمند حرکت کاربر به سمت پایین است.

شما باید به دنبال فرصت‌های از دست رفته و مناطقی باشید که بازدیدکنندگان را در مسیر متوقف می‌کنند. آیا فرمی در موبایل دارید که نیاز به چندین ورودی دارد و برای پر شدن زمان زیادی نیاز دارد؟ اگر مشتریان در عوض این کار، چیز با ارزشی دریافت نکنند، فرم شما را تکمیل نخواهند کرد.

برای شروع آزمایش خود به دو صورت از کامپیوتر و تلفن‌همراه وارد وب‌سایت شوید. چه چیزی روی شما تاثیر می‌گذارد؟ آیا صفحات به سرعت بارگذاری می‌شوند؟ آیا تمام تصاویر بارگیری می‌شوند؟ وقتی روی دکمه دعوت به اقدام کلیک می‌کنید، شما را به جایی که می‌خواهید، منتقل می‌کند؟

در نهایت، چقدر طول می‌کشد تا این اتفاق انجام شود؟ این فرآیند باید سریع و کاربرپسند باشد و نقاط توقف بسیار کمی داشته باشد.

 

ناوبری آسان در تلفن همراه

در بالای اکثر وب‌سایت‌ها، منوی ناوبری را خواهید دید. سنتی‌ترین منو در بالای صفحه با پیوند‌هایی به صفحات "درباره ما"، "محصولات" و "تماس با ما" وجود دارد. در بسیاری از موارد، این منو‌ها دارای زیر منو‌های فرعی هستند. مثلا وقتی که با ماوس روی هر پیوند اصلی می‌روید، تعدادی پیوند دیگر ظاهر می‌شود.

ناوبری ساده، تمیز و کارآمد کاربر را به جایی که می‌خواهید هدایت می‌کند. این منو باید علاوه بر سریع بودن، روی تلفن همراه کاملا درست کار کند. علاوه بر این نیاز نیست که کاربر را با تصمیمات زیاد تحت فشار قرار دهید. زیرا تصمیمات زیاد باعث فرار کاربر از کلیک کردن می‌شود.

با این حال، برخی از مشاغل به محتوای ناوبری زیادی نیاز دارند. مانند فروشگاه‌های اینترنتی، جایی که معمولا دسته با منو‌های فرعی زیادی وجود دارند. بهترین عمل در اینجا این است که آن را ساختار یافته نمایش دهید. همچنین به این دقت کنید که منو شما در دسکتاپ و تلفن‌همراه به راحتی قابل استفاده و مشاهده باشد.

 

ابتدا سایت را در محیط های آزمایشی به روز کنید

برای اینکه سایت وردپرسی خود را ایمن نگه دارید، باید به صورت دوره‌ای آن را به روزرسانی کنید. وردپرس معمولا هر ماه بروز‌ رسانی‌های امنیتی دارد. اما اگر افزونه‌ای ناسازگار شود، خطرناک است. برای اینکه بفهمید که بروز رسانی مشکلی ایجاد کرده، بهتر است در محیط آزمایشی ایمن، وردپرس را بروز رسانی کنید و پس از بررسی کامل سایت، آن را در تمام سایت تغییر دهید.

 

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم تا اصول طراحی سایت با وردپرس را توضیح دهیم. اگر نکات گفته شده را رعایت کنید، می‌توان گفت که وب‌سایت شما حرفه‌ای است. به بیان دیگر طراحی وب سایت حرفه ای را نیز انجام داده‌اید. اگر نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه طراحی سایت با وردپرس دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا "طراحی سایت با وردپرس ویستا" را جستجو کرده و مطالب موجود در این زمینه را مطالعه نمایید. قطعا دید بهتری نسبت به وردپرس به دست خواهید آورد.