5 فاکتور مهم که هنگام انتخاب آبگرمکن باید به آنها دقت کنید

برای انتخاب آبگرمکن جدید برای خانه نیاز است تا به برخی فاکتورهای مهم توجه کنید تا با معرص بهینه و صرفه­جویی در هزینه شما، بهترین عملکرد را داشته باشند. برای این کار نیاز است تا با در نظر گرفتن انواع مختلف آبگرمکن­های موجود، با تعیین اندازه تشخیص دهید که کدام یک برای مصرف خانگی شما مناسب خواهد بود. ما در این مطلب با معرفی انواع آب گرمکن­های موجود و معیارهای مناسب برای انتخاب آنها، به شما کمک خواهیم کرد تا بهترین آبگرمکن با بهترین کارایی را انتخاب کنید.

مهم­ترین فاکتور انتخاب آبگرمکن

در ادامه به ذکر جزییات چند فاکتور مهم که هنگام انتخاب آبگرمکن باید به آنها دقت کنید پرداخته شده است. توجه به این فاکتورها به شما کمک خواهد کرد تا از بین موارد محدودی که برای مصارف خانگی مناسب هستند، انتخاب مناسبی داشته باشید.

1. مقایسه آبگرمکن دیواری و زمینی

با توجه به سیر پیشرفت لوازم مصرفی، برخلاف گذشته امروزه آبگرمکن­های مختلفی با عملکردهای مختلفی در دسترس قرار دارند. انواع مختلف آبگرمکن­ها عبارتند از: آبگرمکن­های نفتی، آبگرمکن­های گازی، آبگرمکن­های برقی، آبگرمکن­های­ دوجداره، آبگرمکن­های کویلی، آبگرمکن­های مخزنی، آبگرمکن­های بدون مخزن، ­های هیبریدی و خورشیدی. البته همه آ­ن­ها مناسب مصرف خانگی نیستند و برای مصارف خانگی از بین چند گزینه محدود و موجود با در نظر گرفتن مهم­ترین فاکتورها، باید بهترین انتخاب را داشته باشید.

از سویی آبگرمکن­ها به دو دسته دیواری و زمینی تقسیم می­شوند. هر کدام از آنها کاربردهای متفاوتی دارند که با توجه به نوع نیاز کاربر مورد استفاده قرار می­گیرند. عوامل مانند ابعاد فضای مورد استفاده، جمعیت خانواده، میزان آب گرم مصرفی همگی در انتخاب هر یک از آنها موثر خواهد بود. آب گرمکن­های دیواری یا بدون مخزن، وسیله­ای مناسب برای گرم کردن آب به طور مستقیم است. این نوع آب گرمکن مخزنی برای نگهداری آب گرم ندارد و به محض باز کردن شیر آب گرم فرآیند گرم کردن  آب صورت می­گیرد. بر خلاف آب گرمکن­های دیواری، نوع دیگری از آب گرمکن­ها وجود دارد که به آب گرمکن زمینی یا مخزن­دار معروفند. آب گرمکن­های زمینی آب گرم را در مخزن بزرگی که در آنها تعبیه شده است نگهداری می­کنند و با روشن نگه داشتن مداوم مشعل به گرم نگه داشتن آب کمک می­کنند.

همچنین نوع مخزن­دار آن بر خلاف آب گرمکن­های دیواری سوخت بیشتری مصرف می­کنند زیرا به طور مداوم مشعل آنها برای گرم نگه داشتن آب روشن است. البته با تنظیم درجه ترموستات می­توان به کاهش مصرف سوخت آنها و صرفه­جویی در انرژی کمک کرد.

آبگرمکن­های دارای مخزن ذخیره آب یکی از انواع قدیمی آبگرمکن است که مدت زیادی است که وجود دارد و هنوز هم یکی از محبوب­ترین آبگرمکن­های خانگی محسوب می­شود. چند مزیت مهم برای انتخاب این نوع آبگرمکن وجود دارد. فناوری و کاربری ساده، نوع سوخت مصرفی و کم مصرف بودن آن از جمله مزایای انتخاب آنها و مصرف سوخت و انرژی حتی در زمان عدم مصرف آب گرم جهت گرم نگه داشتن مخزن آب و هزینه­های تعمیر و نگهداری از این گونه آبگرمکن­های خانگی از جمله موارد منفی این نوع از آبگرمکن­های خانگی است.

2. ابعاد آبگرمکن 

ابعاد آبگرمکن یکی از مهم­ترین بخش­هایی است که نیاز است در نگاه اول به آن توجه داشته باشید. اگر ابعاد آبگرمکن برای تعداد نفرات خانواده شما مناسب نباشد عملا کاربرد چندانی برای شما نخواهد داشت. برخی از آبگرمکن­های دارای مخزن ذخیره هستند که در هنگام خرید باید به ظرفیت و حجم مخزن آن توجه داشته باشید. این در حالی است که برخی دیگر از آبگرمکن­ها بدون مخزن هستند و به آبگرمکن­های دیواری معروفند.

اگر در خانه­ای زندگی می­کنید که دارای چندین حمام و سرویس دستشویی یا ظرفشویی است، قاعدتا باید آبگرمکنی انتخاب کنید که توانایی تامین آب گرم مصرفی این حجم از استفاده روزانه را داشته باشد. برای این کار دو گزینه جهت انتخاب خواهید داشت. آبگرمکن­های دارای مخزن که با داشتن مخزن بزرگ دارای پوشش که حجم زیادی از آب گرم را در خود ذخیره می­کند و به هنگام استفاده دسترسی به آب گرم فراهم خواهد بود. همچنین نوع دیگر آبگرمکن­های بدون مخزن هستند که آب را مستقیما به هنگام مصرف گرم می­کنند و جزو آبگرمکن­های کم­مصرف محسوب می­شوند. اما ممکن است نسبت به نوع مخزن­دار دارای هزینه اولیه بالاتری باشند.

3. توجه به ایمنی و کارکرد آبگرمکن

با توجه به اینکه اگر آبگرمکن به حداکثر کارکرد خود رسیده باشد و دچار آسیب شده باشد و نیازمند تعمیر و یا تعویض قطعه­ای باشد، باید قبل از بروز هر اتفاق ناگواری نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

برای خرید آبگرمکن باید استاندارد بودن آن توجه داشته باشید. آبگرمکن استاندارد باید دارای شیر اطمینان و کلید حرارتی باشد. همچنین نیاز است برای نصب و سرویس آن از تعمیرکار متخصص و حرفه ای آبگرمکن با هزینه مناسب کمک بگیرید. اگر ایمنی افراد خانواده برای شما مهم است، نیاز است که هر از گاهی سرویس و تعمیر آبگرمکن را به تعمیرکار متخصص واگذار کنید. 

4. توجه به سوخت آبگرمکن

به طور کلی آبگرمکن­ها در انواع نفتی، گازی و برقی تولید و عرضه می­شوند. به همین جهت اگر تامین نوع سوخت مصرفی و هزینه­های جاری سوخت آبگرمکن برای شما مهم و دارای محدودیت است، در هنگام خرید به این فاکتور مهم بسیار توجه کنید.

در موقعیت جغرافیایی ما تامین سوخت گاز نسبت به سایر سوخت­های مصرفی آبگرمکن در دسترس­تر و ارزان­تر است و آلودگی کمتری نسبت به سایر سوخت­ها برای محیط ایجاد می­کند. به همین جهت انتخاب آبگرمکن­های گازی را در اولویت لیست خرید خود قرار دهید و قبل از هر چیز با مزایای استفاده از آن‌ها آشنا شوید.

5. بهره­وری انرژی

یکی از فاکتورهای مهم دیگر در انتخاب آبگرمکن مناسب این است که به رابطه مستقیم بهره­وری و هزینه­های جاری آن توجه کنید. خرید آبگرمکن به عنوان اینکه یک سرمایه­گذاری بلند مدت محسوب می­شود، نیاز به توجه زیادی دارد. بنابراین در خرید خود بهتر است کمی سخاوتمندانه رفتار کنید تا از دریافت قبض­های سنگین هر ماه نجات پیداکنید. بنابراین بهترین آبگرمکن برای خرید، گزینه­ای است که با مصرف کم­ترین مقدار انرژی بیشترین میزان بازدهی را در گرم کردن آب مصرفی داشته باشد. همچنین باید توجه کنید که در منطقه زندگی شما کدام انرژی ارزان­تر است تا به سوخت مناسب محیط زیست خود استفاده نمایید.

از سوی دیگر نوعی سیستم گرمایشی به نام پکیج نیز وجود دارد که در محیط آشپزخانه روی دیوار نصب می­شود. همچنین قرار دادن دود کش دوجداره برای این سیستم گرمایشی ایمنی آن را برای ساکنین فراهم میکند. استفاده از پکیج میتواند به عنوان خریدی دو سر سود باشد. زیرا در فصل سرد نیز با استفاده از آن میتوان رادیاتورها و مدارهای گرم کننده فضا را گرم کرد و دیگر نیازی به استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه نداشته باشید. در صورتی که قصد استفاده از پکیج دیواری را دارید توصیه می­شود حتما به کمک تعمیرکار متخصص برای نصب و سرویس صحیح پکیج دیواری اقدام نمایید. این کار با صرف هزینه مناسب به شما این اطمینان را می­دهد که از هرگونه خطر جانبی احتمالی دور خواهید بود.

کلام پایانی

همان­طور که گفته شد عوامل و فاکتورهای مهمی در انتخاب و خرید آبگرمکن موثر است که با توجه به آنها می­توان خریدی مناسب و رضایت­بخش را به همراه داشت. انتخاب نوع آبگرمکن دیواری و زمینی، ابعاد و نوع سوخت مصرف آن، بهره­وری انرژی و میزان ایمنی آبگرمکن و هزینه تعمیر و نگهداری آن همگی از عوامل مهمی هستند که در انتخاب مصرف­کنندگان موثر خواهند بود. توصیه می­شود پیش از خرید به کسب اطلاعات مفیدی از نوع نیاز خود، قیمت محصولات موجود در بازار و برندهای مختلف بپردازید تا با مقایسه و بررسی دقیق آنها انتخاب و خرید هوشمندانه­ای داشته باشید.