همه چیز درباره پرداخت عوارض آزادراه: از چرایی تا چگونگی؟

همه چیز درباره پرداخت عوارض آزادراه: از چرایی تا چگونگی؟

هیچ می‌دانید برای اینکه از رانندگی لذت ببرید و بتوانید امکان سفر در جاده‌های طولانی و بی‌خطر را داشته باشید، نیاز به فراهم کردن امکانات جاده‌ای است؟ آیا می‌دانستید با پرداخت عوارض آزادراه شرایط ایجاد و استفاده از این امکانات را برای خود و دیگران فراهم خواهید کرد و در تسریع ساخت و سازهای جاده‌ای آینده نیز موثر خواهید بود؟

اما با توجه به تمامی این موارد، چگونه می‌توان با خیالی آسوده این عوارض را پرداخت کرد؟ آیا راهی وجود دارد که دیگر نیاز نباشد در صفوف طولانی پرداخت عوارض آزاد راه‌ها، معطل نشویم؟

با همراه باشیم تا شما را با یک روش کاربردی و جدید برای پرداخت عوارض آزادراهی آشنا کنیم.

2

علت پرداخت عوارض آزادراه

آزادراه‌ها، جاده‌های مطمئنی هستند که مسیر حرکت ما را از شهری به شهر دیگر هموار می‌کنند. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که برای ساخت و تعمیر این مسیرها چه بودجه‌ای در نظر گرفته می‌شود؟ چه کسانی در این نوع مخارج سهیم بوده و منتظر بازگشت سرمایه هستند؟ هر نوع ساخت و سازی در واقع نوعی سرمایه گذاری است. آزادراه‌ها با توجه به اینکه دو مسیر دارند، یکی رفت و دیگری برگشت، هزینه زیادی به ذینفعان تحمیل می‌کنند.

همچنین استهلاک به وجود آمده پس از گذر زمان، دوره بازگشت سرمایه‌گذاری را کند کرده و هزینه‌های نگهداری و همچنین تورم اقتصادی، مدت زمان این بازگشت را طولانی می‌کند.

به گفته مدیر کل دفتر نظارت بر بهره برداری آزادراه‌ها، تنها 10 درصد از مخارج گفته شده از طریق پرداخت عوارضی آزادراه‌ها که توسط شهروندان پرداخت می‌شود، تامین گردیده و سایر هزینه‌ها بر عهده ذینفعان است. لذا با پرداخت به موقع این عوارض، می‌توان در تامین و اجرای طرح‌های بزرگتر توسط همه شهروندان، مشارکت نمود.

در سایت پی پاد می توانید علاوه بر پرداخت عوارض آزادراهی استعلام و پرداخت خلافی را نیز انجام دهید.

1

اهمیت پرداخت عوارض آزادراهی به صورت آنلاین

امروزه به دلیل شیوع کرونا، بسیاری از باجه‌های مهم و پرتردد دریافت عوارضی، فعالیت خود را لغو و به جای آن دوربین‌های پلاک خوان نصب کرده‌اند. از همین رو جهت الکترونیکی نمودن همه گذرهای عوارضی آزادراه‌ها، می‌توان با پرداخت عوارض به موقع توسط شهروندان، روند اجرای این پروژه‌ها را نیز سرعت بخشید.

البته لازم به ذکر است که تنها دلیل اهمیت پرداخت به موقع عوارض، تسریع در توسعه آزادراه‌ها و الکترونیکی کردن عوارضی ها نیست، دلیل مهم دیگر آن، این است که در صورت عدم پرداخت عوارض آزادراه‌ها توسط مالک وسیله نقلیه در مهلتی که مشخص شده است، جریمه‌ای به عنوان دیرکرد، به خلافی خودرو اضافه خواهد شد.

پس هر یک از مالکان حق انتخاب دارند. آنها یا باید برای استفاده از امکانات جاده سازی به صورت منظم و با استفاده از مهلت تعیین شده، عوارضی خود را بپردازند یا اینکه با قبول اضافه شدن یک ضریب به مبلغ فعلی، با توجه به زمان، مبلغ بیشتری را پرداخت نمایند.

نحوه پرداخت عوارض آزادراه چگونه است؟

تا چندی پیش برای پرداخت عوارض شاهد صف‌های طولانی در گلوگاه پرداخت عوارضی آزادراه‌ها بودیم و مسافران یک به یک برای پرداخت به باجه ها مراجعه می‌کردند و با پرداخت وجه نقد یا با استفاده از کارت عابربانک خود، مبلغ عوارضی را پرداخت می‌‌نموند.

اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، با استفاده از انواع روش‌های پرداخت‌های آنلاین و غیر حضوری، جهت عبور از گلوگاه آزادراه نیاز به ایست کامل نیست و می‌توان غیر حضوری در مهلت معین شده پس از عبور از آزادراه، عوارض آن را پرداخت کرد. در این صورت هم شهروندان حق انتخاب دارند و هم نیروهای عوارضی با وجود حجم وسیعی از مسئولیت‌ها، دچار دردسر نمی‌شوند! در ادامه با ما همراه باشید تا تمامی روش‌های ممکن برای پرداخت عوارضی آزادراه‌ها را برای شما توضیح دهیم

  1. پرداخت عوارض آزادراه با استفاده از اپلیکیشن پی‌ پاد: اگر گوشی هوشمند داشته باشید، می‌توانید مطمئن باشید با استفاده از اپلیکیشن‌ پی ‌پاد، به آسانی و بدون دغدغه پرداخت عوارض خود را تنها با انتخاب چند گزینه محدود، انجام خواهید داد.
  2. استفاده از سایت: استفاده از سایت‌های معتبر راه حل دیگری است برای کسانی که دسترسی به گوشی هوشمند نداشته یا اینکه نمی‌خواهند برنامه‌ای را در گوشی خود نصب کنند. سایت‌های معتبر زیای جهت دسترسی به این نوع پرداخت وجود دارد.
  3. مراجعه به مراکز پلیس +10: این روش برای کسانی است که نمی‌خواهند از روش‌های آنلاین استفاده کنند، مناسب است. در این روش شما می‌توانید با مراجعه به هر یک از شعب پلیس +10 عوارض آزادراه خود را به روش سنتی و آفلاین، پرداخت و تسویه نمایید.

هزینه عوارض آزادراه ها چقدر است؟

تعیین دقیق قیمت عوارض هر آزادراه در طول سال ثابت است. نرخ عوارض آزادراه با توجه به قوانین اعلام شده از طریق وزارت راه و شهرسازی، تورم، مدل‌های مالی ساخت آزادراه، میزان استهلاک، اوایل هر سال برای شهروندان اعلام می‌شود.

کلام آخر

برای استفاده از امکانات فراهم شده توسط وزارت راه و شهرسازی و عبور از شهری به شهری دیگر، نیاز به پرداخت عوارض آزادراه است. قیمت عوارضی هر آزادراه اصلی با توجه به پارامترهای مختلفی چون استهلاک، ساخت و ساز، تورم و... مشخص می‌شود.

دیگر زمان پرداخت عوارض آزادراه‌ها به صورت دستی و تشکیل صف‌های طولانی به سر آمده است. راه‌های مختلفی چه آنلاین با استفاده از اینترنت و چه آفلاین از طریق پرداخت وجه وجود دارد که می‌توان این عوارض را پرداخت نمود. استفاده از اپلیکیشن پی ‌پاد و پلیس + 10 نمونه‌های پر کاربرد این نوع پرداخت‌ها هستند