اخبار فرهنگی چیست؟ این اخبار شامل چه بخش هایی است؟

اگر به بخش اخبار فرهنگی رادیو و تلویزیون توجه کرده باشید، به طور حتم متوجه شده اید که این اخبار شامل موضوعات مختلفی می شود که معمولا با رسم و رسومات هر کشور و هر ایل و طایفه ای پیوند نزدیکی دارد. اما رسم و رسومات و سنت های دیرینه که در بسیاری از مناطق دنیا هنوز هم وجود دارد و به آن احترام گذاشته می شود، تنها بخش آخرین اخبار فرهنگی نیست. در این موضوع قرار است در خصوص بخش های مختلف اخبار فرهنگی و همچنین ویژگی های یک خبرنگار خبر فرهنگی با شما صحبت کنیم.

بخش های مختلف خبر فرهنگی

همان طور که گفتیم شاید شناخت بخش های مختلفی که در قسمت اخبار فرهنگی تلویزیون و رادیو موضوع جالبی باشد و به شما کمک کند تا بهتر بتوانید این نوع از اخبار را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.

1-تجزیه و تحلیل فیلم و سریال ها

یکی از جذاب ترین بخش های یک اخبار فرهنگی مربوط به تجزیه و تحلیل و بررسی های موشکافانه ای است که خبرنگارها و گزارش های بخش فرهنگی از فیلم ها و سریال ها انجام می دهند. میزان قوی بودن یا ضعیف بودن سریال، نحوه بازی و اجرای بازیگرها، چگونگی کارگردانی، میزان قوی بودن فیلنامه، موضوع اصلی داستان و...همگی جز موضوعاتی است که در این نوع از اخبار مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.

خوشبختانه یا متاسفانه می توان گفت زمانی که یک فیلم سینمایی و یا سریال جدید روانه سینما، تلویزیون و بازار می شود، این نوع از تجزیه و تحلیل ها تاثیر و سهم به سزایی را در مخاطبان در رده های سنی مختلف برای تماشا یا عدم تماشای آن فیلم و سریال دارد.

2-حواشی سلبریتی ها

سلبریتی ها معمولا به افراد سرشناس و معروفی گفته می شود که به واسطه هنر و یا کاری که انجام می دهند در بین مردم معروف شده اند. این حواشی ها می تواند شامل نظرات مثبت و منفی باشد که این افراد مشهور و معروف در خصوص موضوع خاصی و یا فرد خاصی بیان می کنند.

مسلما نظرات سلبریتی ها بر روی واکنش طرفداران ان ها نسبت به آن فرد یا موضوع خاص نیز تاثیرگذار است. در این بین گزارشگر اخبار فرهنگی و فردی که این اخبار و متن آن را تدوین می کند، وظیفه دارد تا به صورت کاملا بی طرفانه و کاملا بدون قضاوت و جانبداری تمام اخبار را به طور تمام و کمال روایت کند و صرفا به گوش مخاطب برساند.

پیگیری جنجال ها و دعواهای بین افراد معروف نیز می تواند یکی دیگر از موضوعاتی باشد که در زمینه اخبار فرهنگی مطرح می شود.

3-جشنواره ها و نمایشگاه ها

در تمام طول سال جشنواره ها و نمایشگاه های مختلفی برگزار می شود که موضوعات و محوریت متفاوتی نیز دارند. اغلب این نمایشگاه ها در خصوص موضوعات فرهنگی هستند. به طور مثال نمایشگاه بین المللی کتاب، نمایشگاه کتاب کودکان، نمایگشاه شعر، نقاشی، موسیقی، ملل و اقوام و...همگی جز این نوع از جشنواره ها به حساب می آیند.

اطلاع رسانی زمان برگزاری این نمایشگاه ها، چگونگی برگزاری، مکان و محل برگزاری و بسیاری دیگر از مشخصات آن ها همگی جز موضوعاتی هستند که در حیطه اخبار فرهنگی جای می گیرند. بسیاری از نمایشگاه ها نیز هستند که به تازگی و برای اولین بار است که قرار است برگزار شوند، یک گزارشگر اخبار فرهنگی باید بتواند تمام زوایا و موضوعات و محوریت این نمایشگاه را برای مخاطبان توضیح دهد و آن ها را به طور کامل با آن نمایشگاه آشنا سازد.

4-حوزه کتاب و نشریات

معمولا اولین موضوعی که در زمینه فرهنگ و هنر به ذهن افراد خطور می کند، کتاب است. کتاب و کتاب خوانی یکی از موضوعاتی است که در تمام فرهنگ ها و جوامع به ان توجه شده است. برخی از کتاب ها به قدری معروف و محبوب هستند که برای چندمین بار زیر تیراژ قرار می گیرند، برخی از کتاب های برای اولین بار است که دیده می شوند و برخی از کتاب ها نیز به طور کلی مربوط به حوزه آموزشی می شوند. در بخش اخبار فرهنگی یکی دیگر از مسائلی که اهمیت دارد در خصوص معرفی همین کتاب ها و همچنین افزایش فرهنگ کتاب و کتاب خوانی است.

در اخبار فرهنگی مسلما می توانید در خصوص خلاصه داستان ها، محوریت و شالوده اصلی کتاب ها، قیمت و انتشارات کتاب و یا حتی حواشی جالبی که پیرامون کتاب ها و انتشار آن ها رخ داده است، مطالب مفید و جالبی را پیدا کنید.

جهت کسب اطلاعات راجع به اخبار ایران وجهان می توانید به سایت شهرخبر مراجعه نمایید.