10 نکته تکنیکالی که برای ورود به بازار ارز های دیجیتال نیاز دارید

اگر چند سال پیش را به خاطر داشته باشید، حتما به خاطر دارید که در انتهای سال 98 و ابتدای 99 بازار بورس ایران رشد بسیار زیادی را تجربه کرد. در همان روزها افراد بسیار زیادی وارد این بازار شدند. اما پس از آن متاسفانه عده زیادی از همان اشخاص بخش بسیار زیادی از سرمایه خود را در بازار از دست دادند. می‌توان به جرئت گفت مهم‌ترین دلیل ضرر سنگین آنها، عدم آموزش صحیح و اصولی بود. حال اگر به اکنون نگاه کنیم، می‌بینیم که بورس جای خود را به بازار ارزهای دیجیتال داده است. پس فقط با همین موضوع درس گرفتن از گذشته بازارهای مالی به اهمیت بسیار زیاد آموزش دیدن اصولی را متوجه خواهیم شد. بزرگان بازارهای مالی معتقدند پیش از سرمایه‌گذاری در بازار باید روی خود سرمایه گذاری کرد.

در این مقاله سعی داریم با بیانی بسیار ساده موضوعات مربوط به تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال و حتی موضوعات تکنیکالی مربوط به فعالیت در بازار بورس ایران را بیان کنیم به گونه ای که سادگی کار در این بازار های مالی برای شما هم روشن شود.

در این مقاله برخی از عناوین تحلیل تکنیکال را بررسی نموده و توضیح می دهیم چرا معتقدیم فعالیت در بازارهای مالی ساده و شیرین است.

لذا پیشنهاد می شود مطالب این مقاله را دقیقا مطالعه نموده و بخاطر بسپارید .

همواره به خاطر داشته باشید مطالعه جزء جدایی ناپذیر آموزش ارز دیجیتال همچنین آموزش موضوعات تکنیکالی بازار بورس ایران خواهد بود.

آکادمی آینده با برگزاری دوره‌های صفر تا صد آموزش ارز دیجیتال در مشهد و شیراز (بصورت حضوری) و در سایر شهر ها (بصورت غیرحضوری و وبیناری) می‌تواند شما را تبدیل به یک معامله‌ گر حرفه‌ای در بازار های مالی از جمله ارز دیجیتال و فارکس کند. همچنین این آموزشگاه از جمله معدود آموزشگاه هایی می‌باشد که در انتهای دوره به دانش‌آموختگان خود مدرک معتبر فنی و حرفه‌ای معامله‌گری در بازارهای جهانی را می‌دهد.

منظور از تحلیل تکنیکال چیست و چه کاربردی دارد ؟

تحلیل تکنیکال گرچه از نظر اهمیت از بقیه موضوعات تحلیلی در بازارهای ارز دیجیتال یا بازار بورس مهم تر است. ولی به یاد داشته باشید هرگز بدون انجام یا در نظر داشتن موضوعات تحلیل بنیادی در بازارهای مالی فعالیت نکنید.

تحلیل تکنیکال نوعی از تحلیل در بازارهای مالی است که تمام توجه خود را بر روی تفییرات قیمت سهم معطوف می دارد و سعی دارد از طریق بررسی تغییرات قیمت سهم در گذشته، روند قیمت سهم در آینده را پیش بینی نماید .

تحلیل تکنیکال گستردگی زیادی دارد و معمولا موضوعات مختلف و فراوانی را شامل می شود. در این مقاله مهم ترین عوامل موثر بر آن را توضیح داده‌ایم .

1 . چهار قیمت اصلی

10 نکته تکنیکالی که برای ورود به بازار ارز های دیجیتال نیاز دارید

حتما دیده اید که قیمت سهم در بازار بورس و یا ارز دیجیتال در بازارهای بین المللی دارای بهای خاصی است که از طریق این قیمت سهم یا ارز در حال معامله است .

ولی جالب است بدانید که چهار نوع قیمت در هر سهم یا ارز دیجیتال وجود دارد که در آموزش بازارهای مالی و آموزش ارز دیجیتال دارای اهمیت فراوانی است.

این چهار قیمت که شامل قیمت افتتاح و شروع معاملات (OPEN)، بالاترین حد قیمت (HIGH)، پایین ترین حد قیمت (LOW) و در نهایت قیمت بسته شدن (CLOSE) است. گاهی کلمه یا عبارت (OHLC) را در موضوعات آموزش ارز دیجیتال یا بازار بورس به چشم می خورد که به اختصار بیانگر اولین حرف از کلمات بیان شده بالاست.

این چهار قیمت بیان گر این است که سهم یا ارز دیجیتال در چه قیمتی افتتاح قیمت شده و معاملات آن آغاز شده است،

قیمت این سهم تا چه قیمتی افزایش یا کاهش یافته است و در نهایت در چه قیمتی بسته شده و معاملات آن پایان یافته است.

در شکل های زیر نمونه هایی از این 4 قیمت را ملاحظه می کنید که تعاریف بالا درباره آن صادق است.

1-1 . ترکیب 4 قیمت اصلی و ساخت یک کندل یا شمع

ترکیب این قیمت ها یا (OHLC) اصطلاحا بصورت یک کندل یا شمع عنوان می شود که شکل آن را در بالا مشاهده می نمایید . این شمع یا کندل ممکن است به هر شکلی در آید زیرا تغییرات قیمت در یک روز معاملاتی بسیار نوسانات زیادی را می تواند از خود نشان دهد .

لذا گاهی ممکن است کندل یا شمع را بصورتی ببینید که قیمت بسته شدن یا پایان معاملات آن از قیمت باز شدن یا آغاز معاملات آن هم کمتر بوده است که در این حالت کندل یا شمع را با رنگ قرمز مشاهده خواهید کرد.

 بدین ترتیب کندل یا شمع با رنگ سبز بیان گر این است که معاملات این سهم یا ارز دیجیتال رو به رشد بوده و روز خوبی برای این سهم یا ارز پشت سر گذاشته شده است .

خطی عمودی که در موضوعات آموزش ارز دیجیتال یا آموزش بورس اصطلاحا به آن (SHADOW) یا سایه می گویند، تغییرات قیمت سهم در بیشترین یا کمترین حد آن است .

اگر قیمت بسته شدن سهم یا ارز دیجیتال (CLOSE) از پایین ترین قیمت (LOW) بیشتر باشد به اندازه ای که قیمت سهم یا ارز کمتر شده است سایه در زیر شمع مشاهده می شود . شاید بتوان گفت در اکثر مواقع وجو سایه در زیر کندل نشانه ای از رشد در کندل بعدی خواهد بود زیرا سایه زیر کندل فشار خرید را نشان می دهد .

 به همین ترتیب سایه در بالای بدنه شمع نشان دهنده کاهش قیمت از بالاترین قیمت (HIGH)  تا قیمت باز شدن سهم (OPEN) بوده است.

2. انواع نمودارها

نشان دادن نقاط چهارگانه سهم همواره بصورت کندل یا شمع صورت نمی‌گیرد .

ممکن است با نمودارهایی به شکل خطی یا ستونی نیز مواجه شوید. اساس کار نمایش نقاط چهارگانه سهم بصورت همان کندل هاست. یعنی نقطه شروع پایان و بالاترین و پایین ترین حد قیمت را به شما نشان می دهد.

در نمودارهای میله ای شما نقاط چهارگانه بصورت یک میله می بینید که نقاط چهارگانه در آن نشان داده شده است. ولی در نمودار خطی اینطور نیست. معمولا فقط یکی از نقاط چهارگانه مدنظر است. بدین گونه که نقاط پایانی یا مثلا بالاترین حد قیمت را در تایم فریم مشخص در نظر گرفته و نقاط مدنظر را به هم وصل می کنند. بدین ترتیب شما نمودار را بصورت خطی مشاهده می کنید. نمودار خطی معمولا برای نشان دادن روند سهم کاربرد بیشتری دارد.

3 . مفهوم عرضه و تقاضا

در تعریف بازار در علم اقتصاد آمده است: بازار محل تلاقی عرضه و تقاضا است .

عرضه و تقاضا دو سمت اصلی بازارهای مالی اعم از بورس یا ارز دیجیتال است. در آموزش ارز دیجیتال و یا بازارهای مالی مانند بورس همواره با این دو عامل به عنوان سازنده معاملات مواجه هستید.

فزونی یا کاهش این دو عامل نسبت به هم معمولا باعث افزایش و کاهش قیمت سهم یا ارز دیجیتال می شود و گاه چنان این فزونی یا کاهش افزایش می‌یابد که تمامی سهم یا ارز های دیجیتال در طرف مقابل را درخود بلعیده  و محو می‌نماید .

در مواردی هم ممکن است قیمت مدنظر عرضه کنندگان و قیمت مدنظر تقاضا کنندگان از هم فاصله زیادی داشته باشد که در این صورت معامله ای در بازار اتفاق نمی افتد. این حالت از عرضه و تقاضا گرچه زیاد اتفاق رایجی نیست ولی بهرحال ممکن است در آموزش ارز دیجیتال یا بازار های مالی و بورس و یا در عمل هنگام معاملاتتان با آن مواجه شوید .

عرضه و تقاضا به عنوان موتور محرک بازارهای مالی و یا در کل هرگونه بازاری عمل می نماید.

4 . انواع مقاومت ها و حمایت ها

 حتما در هنگام رصد بازار هنگامی که نمودار یک ارز دیجیتال را نگاه می‌کنید، متوجه می شوید که قیمت ها یا نمودار ها از یک حد خاص بالاتر و یا پایین تر نرفته‌اند. به بیان ساده تر حتما با عناوین سقف یا کف حمایتی و مقاومتی  مواجه شده‌اید.

قیمت یا سقف مقاومتی همان قیمتی است که یک ارز دیجیتال سعی داشته است در یک تایم فریم مشخص مثلا روزانه از آن قیمت عبور کرده و بالاتر برود ولی عواملی مانند نبود تقاضا و یا بالعکس نبود عرضه حرکت نمودار را متوقف نموده است. این عمل ممکن است بارها در نمودارها تکرار شود و نمودار ارز بارها به نقطه قیمتی خاصی برخورد داشته و باز برگشته است .

و یا بالعکس شاید نموداری را ببینید که قیمت ها علیرغم کاهش از نقطه خاصی عبور نکرده اند و به اصطلاح قیمت از نقطه خاصی کمتر نشده است. این مورد هم ممکن است مانند مورد قبلی بارها در نمودارها تکرار شود .

به نقطه یا قیمتی که نمودار سهم یا ارز دیجیتال چه در کاهش قیمت و چه در افزایش قیمت ها با آن مواجه شده و نمی تواند از آن عبور کند سقف یا کف حمایتی یا مقاومتی می‌گویند. البته که تمامی سقف ها و کف ها در نمودار سهام یا ارز دیجیتال روزی فتح خواهند شد ولی همواره نمودار قیمت ها درگیر این دو عنوان هست .

بسیاری از معامله گران بازارهای دیجیتال و یا کسانی که در حال آموزش بازارهای مالی هستند همین نقاط را به عنوان ملاک خرید و فروش های خود قرار می‌دهند .

1-4 . حمایت های داینامیک و استاتیک

حتما در هنگام مشاهده روندها یا کانال های قیمتی به این موضوع برخورد کرده اید که مقاومت ها و یا حمایت ها یکبار در کانال اتفاق افتاده‌اند. به عبارت دیگر قیمت ارز برای یکبار بر روی این مقاومت یا حمایت توقف کرده (به آن برخورد نموده است) و آن را پشت سر گذاشته و به سطوح بعدی حمایت یا مقاومت رسیده است . به این نوع از حمایت ها و مقاومت ها داینامیک یا شناور می گوییم .

برای شناخت بهتر مفهوم داینامیک و استاتیک این را درنظر داشته باشید که برای تشخیص حمایت یا مقاومت استاتیک، از یک خط افقی استفاده می‌شود. اما برای رسم یک حمایت یا مقاومت داینامیک، از خطوط روند استفاده می‌کنیم. اینکه بگوییم کدام یک از این نوع مقاومت‌ و حمایت‌ها اعتبار بیشتری دارند، امکان پذیر نیست و اعتبار آن‌ها بستگی به پارامترهای بسیار زیاد دیگری دارد.

5 . کانال های قیمتی

به مجموعه ای از حمایت ها یا مقاومت های هم مسیر (افزایشی یا کاهشی) که در نگاه کلی نمودار ارز دیجیتال از آن تبعیت کرده و همگام با آن پیش می رود، کانال های قیمتی(price channels) می‌گویند.

در کتاب چگونه در بورس دو میلیون دلار به دست آوردم نوشته نیکلاس دارواس، کانال ها که از آن با عنوان چارچوب یاد شده است اینگونه تعریف می شوند.

می دیدم که قیمت ها بطور مداوم مابین دونقطه بالایی و پایینی در نوسان هستند و مادامی که در این فاصله تغییر می کنند در واقع حرکت خاصی انحام نداده اند . من فضایی که این حرکات بالا و پایین را دربر می گرفت چارچوب نامیدم .

ضمن اینکه مطالعه این کتاب ارزشمند را به تمامی فعالان بازار بورس و ارزهای دیجیتال و بخصوص کسانی که در حال آموزش ارز دیجیتال و بازارهای مالی و بورس هستند توصیه اکید می‌نماییم، توصیف جالبی از کانال ها یا به قول نویسنده این کتاب چارچوب ها داشتیم.

کانال ها ممکن است زمان کوتاه یا طولانی را در بر گیرند ولی عبور قیمت از سقف یا کف کانال احتمالا نقطه ای برای افزایش یا ریزش قیمت می تواند باشد .

به تدریج پس از بارها نگاه کردن به نمودارها این کانال ها را به آسانی و فقط با چشم خواهید دید ولی در اکثر نرم افزارهای تحلیل بازار مالی، ابزاری برای رسم کانال ها وجود دارد .

اگر تمامی کف و سقف های قیمتی را با خطی فرضی به هم وصل کنید کانال قیمتی شما تشکیل می شود .

6 . مفهوم الگوهای نموداری

خب . حال که با مفاهیمی مانند عرضه و تقاضا و قیمت و روند و کانال و سقف و کف آشنا شدیم باید این ها را در تحلیل خود به کار گیریم . مجموعه این عناوینی که گفته شد یک الگوی نموداری را تشکیل می دهد .

الگوی نموداری(chart pattern) همان چیزی است که تحلیل کننده و یا دنبال کننده روند سهم انتظار دارد قیمت سهم از آن تبعیت نموده و به نوعی حرکت بعدی روند سهم یا ارز دیجیتال را پیش بینی می کند .

دقت کنید از کلمه پیش بینی استفاده شد. یعنی ممکن است قیمت سهم یا ارز دیجیتال از پیش بینی تحلیل کننده (یا بهتر بگوییم الگوی نموداری) تبعیت 100 درصدی نکند. ولی طبق تجربه و علم کندل استیک معمولا الگوهای نموداری در بیشتر مواقع درست عمل می کنند .

نام برخی از الگوهای نموداری را در اینجا برای آشنایی شما می آوریم.

الگوی سقف یا کف دوقلو

 الگوی سر و شانه

الگوی مثلت یا پرچم (آرایش یا شکل های زیادی در این‌گونه الگو وجود دارد)

الگوی مستطیلی

الگوی فنجان و دسته

و .....

10 نکته تکنیکالی که برای ورود به بازار ارز های دیجیتال نیاز دارید

7 . مفهوم الگوهای کندلی

 مانند آنچه درباره الگوهای نموداری بیان شد، قرار گیری تعدادی از کندل ها در کنار هم نیز می‌تواند بیان گر حرکت های بعدی نمودار باشد. قرار گیری کندل ها با الگوهای خاص شاید کمی دقیق تر و قابل اتکاتر از الگوهای نموداری نیز باشند .

بطورکلی کنارهم بودن چند کندل مثبت و منفی با سایه ها و بدنه های مختلف می تواند راهنمای خوبی برای پیش بینی روند سهم یا ارز دیجیتال باشد .

نام چند الگوی کندلی پرکاربرد را در زیر بیان می کنیم:

الگوی چکش

الگوی ستاره قطبی

الگوهای پوشاننده

الگوهای دوجی

و ......

8 . اندیکاتورها (Indicators)

شاید اصلی ترین و مهم ترین ابزار شما برای فعالیت در بازار های مالی، بخصوص ارز دیجیتال همین اندیکاتورها و اسیلاتورها باشند. تشخیص روند حرکت سهم و یا نمودار ارز دیجیتال معمولا کار آسانی نیست و استفاده از اندیکاتورها و اسیلاتورها اینجا به کمک می آید .

اندیکاتورها و اسیلاتورها با استفاده از الگوریتمی که برای آنان تعریف شده است می توانند ادامه روند سهم یا ارز دیجیتال را تا حدودی پیش بینی نمایند. البته این پیش بینی در تمامی موارد درست از آب درنمی آید و یا دقیقا روند مورد نظر را دنبال نمی کند. ولی با این وجود بسیاری از فعالان بازار های مالی به این اندیکاتوها به عنوان تسهیل کننده فرآیند تحلیل اعتماد بسزایی دارند.

1 – 8 . اندیکاتورهای روند

مهم ترین دغدغه فعالان بازار بورس و بازار های مالی و ارزهای دیجیتال تشخیص روند بازار است. زیرا بناست از طریق دانستن آینده سهم یا ارز دیجیتال و خرید و یا فروش سهم یا ارز دیجیتال به سود دست یابیم.

تشخیص روند سهم یا ارزهای دیجیتال معمولا کار ساده ای نیست. ولی از طریق ابزارهایی مانند اندیکاتورهای روند و پیگیری الگوهای قبلی روند در اندیکاتورها می‌توان تا حدودی حرکت و روند را پیش بینی نمود .

یکی از مهم ترین و کارآمدترین اندیکاتورهای روند اندیکاتور ایچیموکو است که در بازارهای مالی خارجی و فارکس و ارز های دیجیتال کارآیی بیشتری از خود نشان داده است. البته این اندیکاتور در بازار مالی و بورس ایران نیز به کارگرفته شده و نتایج خوبی نیز نشان داده است.

2 – 8 . اندیکاتورهای حجم

گونه ای دیگر از اندیکاتورهای پراستفاده و کارا در بازارهای مالی و بورس اندیکاتورهای حجم هستند .

از طریق بررسی حجم های مثبت و منفی که در بازار های مالی به وقوع پیوسته است می توان اقبال موجود در بازار را تا حدودی متوجه شد و حتی بیش از این نیز می توان برنامه و هدف سهامداران عمده و عملکرد حقوقی بازار را نیز به وضوح مشاهده نمود.

هرگاه در بازار های مالی حجم های مثبت به وقوع بپیوندد نشان از آن خواهد بود که خرید در سهم یا ارز دیجیتال موردنظر شدت گرفته است . و بالعکس حجم های منفی در بازار نشان از وقوع فروش شدید خواهد بود .

اندیکاتورهای حجم معمولا بصورت (VOLUME) بیان می شود و می توان حجم های مثبت و منفی را معمولا با رنگ های قرمز و سبز در این اندیکاتورها مشاهده نمود .

9 . اسیلاتورها (Oscillator)

اسیلاتورها یا نوسان ساز یا نوسان گر ها بر خلاف اندیکاتورها که نمودار آن ها بر روی نمودار اصلی نمایان شده و تحلیل می شود، نموداری در پنجره ای جداگانه ایجاد می کند و معمولا با استفاده از شاخصه های نموداری شرایط هیجانی بازار را بررسی نموده و در قالب یک عدد یا یک بازه به تحلیل گر نشان می دهد .

استفاده از اسیلاتورها معمولا یک دید نسبی به شما می دهد و در لحظه می تواند شرایط کلی سهم یا ارز دیجیتال را به شما نشان دهد .

برخی از معروفترین اسیلاتورهای مورد استفاده در تحلیل بازار های مالی به شرح زیر است.

اسیلاتور مکدی (MACD)

استوکاستیک (STOCHASTIC)

آر اس آی (RSI)

و .....

10 . استراتژی های تکنیکالی

استراتژی تکنیکالی هنر استفاده از آموخته هاست. هرآنچه که به عنوان آموخته هایتان از بازارهای مالی و بازارهای فارکس و ارز دیجیتال آموخته اید اینحا باید به معرض ظهور بگذارید.

به عبارت دیگر وجود استراتژی معاملاتی یا تکنیکالی همان چیزی است که قدرتمندترین ابزار در دست هر فردی که در بازارهای مالی فعالیت می کند باید وجود داشته باشد .

استراتژی تکنیکالی یا استراتژی معاملاتی باید با استفاده از تمامی ابزارهای ممکن نقاط مشخص و شفافی از نقطه ورود به معاملات، نقطه خروج از معاملات، حدضرر و نگهداشت سود شما باشد . هرآنچه که به عنوان چراغ راه به دنبال آن هستید را شاید بتوان در همین استراتژی های تکنیکالی یافت.

البته استراتژی معاملاتی یا تکنیکالی باید با روحیات فرد معامله گر همسان بوده و دقیقا از همان روحیه ریسک پذیر یا ریسک گریز معامله گر نشات می‌گیرد.

نتیجه گیری

دنیای بازارهای مالی مانند بورس و فارکس و ارزهای دیجیتال دریای وسیعی از اطلاعات است که ورود به آن بدون ابزارها و امکانات لازم و تجربه و دانش مانند آن است که با دست بسته وارد دریای مواج شده باشید که نتیجه آن از قبل معلوم است .

آکادمی آینده به عنوان یکی از معتبرترین مراکز آموزش ارز دیجیتال در مشهد، در این زمینه فعال و پاسحگوی نیاز و سوالات شما است .

مراکز آموزش ارز دیجیتال در مشهد به قدری زیاد هست که به راحتی بتوانید یکی از آنان را بیابید ولی طبق آنچه در این مقاله در قسمت استراتژی معاملاتی یا تکنیکالی از آن صحبت نمودیم موسسه‌ای را بیابید که حداقل یک استراتژی یا برنامه معاملاتی مشخص به شما ارائه دهد .

آکادمی آینده با اساتید کارآزموده در این راه پر فراز و نشیب همراه و هم قدم شماست .

اطلاعات موردنیاز درباره دوره های آموزش ارز دیجیتال و فارکس را از طریق سایت آکادمی آینده با نشانی https://academyayandeh.ir و یا آدرس صفحات اجتماعی به دست آورید.