ورزش تکواندو  چیست؟ انواع سبک های رشته تکواندو

تکواندو یکی از ورزش های رزمی کره ای و یکی از ورزشهای المپیکی میباشد جالب است بدانید ، این ورزش نسبت به همه ورزش های دیگر دنیا تعدا بیشتری ورزشکار دارد . گذشته این ورزش به به تاریخی ورزش کهن کشور کره جنوبی برمیگردد  ولی بعد از جنگ جهانی دوم بسیاری از استادان رزمی ، با تلاش های فراوان آن را به سمت و سوی یک ورزش رزمی مدرن سوق دادند و به دنیای ورزش و هنرهای رزمی اعطایش کردند . قابل ذکر است که این رشته رزمی تاثیر بسیاری از کاراته گرفته و نیز شبیه به برخی تکنیک های کونگ فو  است .

اهمیت اخبار

اخبار به صورت قسمت مهمی از زندگی روزمره افراد درآمده است . این اخبار بر اساس موضوع و محتوا دسته بندی       می گردند که قسمت ورزشی آن از جذاب ترین و پر مخاطب ترین نوع آن میباشد . در دسته اخبار ورزشی ، خبر های مربوط به رشته تکواندو توانسته است بعد از خبر های فوتبال جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهد .

 

در واقع روش خاص این رشته متکی شده است بر ضربات دفاعی با حداکثر قدرت ، دور کردن مهاجم و حفظ فاصله فیزیکی .

معنای واژه ای تکواندو

ت : مبارزه یا شکستن با پا

کوان : مبارزه با شکستن مشت

د :راه و روش

تکواندو مدرن

بعد از جنگ جهانی دوم و آزاد شدن کشور کره جنوبی ، بسیاری از رشته های ورزشی اش با رشته های ورزشی  ژاپنی همچون کاراته ، جودو و کندو تلفیق گردید . در گذشته اصطلاح های ( تانگ سو دو ) و ( کونگ سو ) نام ورزش تکواندو را به خود گرفته بودند که بعد های نامش تغییر کرد و نام حال حاضرش را به خود گرفت .

 آسیب های جدی که ورزشکاران این رشته متحمل میشوند

در این رشته رزمی تکواندو کار می بایست با انگشتان پای خود به ضربه گیر هدف ضربه وارد نماید و از سوی دیگر سعی کند با گارد دستانش از مقابل حمله های حریف از خود محافظت کند . در اینصورت ساعد ، انگشتان و مچ دست و نیز انگشت ها و ساق پا بیشتر از هر عضو دیگری در معرض آسیب قرار دارند . البته باید اشاره کنیم که احتمال دارد که عضلات کتف و ران کشیدگی و گرفتگی پیدا کنند . ولی به طور کل عمده مصدومیت ها برای ورزشکاران این رشته به مفاصل و استخوان های دست و پا ختم میشوند .

تکواندو در ایران

ورزش رزمی تکواندو در سال ۱۳۷۴ وارد ایران گردید و تقریبا در اواسط سال ۱۳۴۹ اولین کلاسی آموزشی در کشور همراه با ۷۵ نفر شکل گرفت و بالاخره در سال ۱۳۵۲ تبدیل به یک فدراسیون مستقل گردید . اولین مسابقات جهانی کشور ما در این رشته در سال ۱۹۷۵ با کسب مدال برنز رقم خورد ، و نیز مسابقات دیگر در سطح ها و کشور های مختلف به وقوع پیوست .

با پیشروی تکواندو در جهان ، این ورزش توانست در کنار ورزش هایی همچون وزنه برداری و کشتی به یکی از مهم ترین رشته های ورزشی ایران تبدیل شد .

نخستین مدال ها طلا این رشته ورزشی رزمی در کشور ایران در سال ۱۹۹۹ بدست آمد و درخشان ترین چهره تکواندو یعنی هادی ساعی را به رخ همه کشور ها کشید . در حال حاضر وقایع مربوط به تکواندو جایگاه ویژه ای در دسته اخبار ورزشی دارد ‌که  طرفداران و علاقه مندانش روزانه در پی جدید ترین رخداد ها در این عرصه هستند .

همچون :

۱. قهرمانی شهرداری ورامین در تکواندو جام باشگاه های آسیا

۲. سومی شدن تیم تکواندو دانشگاه آزاد در مسابقات جام باشگاه های آسیا

۳ . قهرمانی شاگردان خانلر خانی در جام باشگاه های آسیا

۴ . رجبی تکواندو کار شهر میانه نایب قهرمان آسیا گردید

۵ . میرهاشم پسر طلائی تکواندو میانه

۶ . ملکانی تکواندوکار به مدال برنز آسیا دست پیدا کرد

و نیز خبرهایی در سطح جهانی همچون :

۱ . مغولستان میزبان مسابقات رده های سنی و پاراتکواندو

رئیس فدراسیون جهانی تکواندو ابقا گردید

و .....

تکواندو بانوان

البته اخبار این رشته ورزشی در خصوص بانوان بسیار داغ است . البته که افتخارات بسیاری توسط تکواندو کاران بانو کشور برای ایران رقم خورده است که خبر های آن در دسترس ما قرار میگیرند .