ترفند های فوق العاده برای خلاصه نویسی در کنکور

بدون شک کنکور را باید مهم ترین آزمون افراد در طول زندگی به حساب آورد. به وسیله این آزمون، آینده بسیاری از افراد مشخص می شود و آن ها می توانند بعد از تحصیل در دانشگاه های مهم، به حرفه ای که تمایل دارند، روی بیاورند. پس آمادگی برای این آزمون از نان شب هم واجب تر است و نباید آن را فراموش کنیم. به همین منظور، با ترفندهای فوق العاده برای خلاصه نویسی در کنکور همراه شما هستیم.

افراد زیادی هستند که به موفقیت این آزمون را پشت سر می گذارند و بهترین رتبه ها را هم به دست می آورند. تلاش های آن ها در نهایت جواب می دهد و آن ها می توانند به دانشگاه مورد علاقه خود بروند. اگر از آن ها در مورد دلیل موفقیتشان سوال کنید، ممکن است ترفندهای گوناگونی را به شما یاد بدهند. قطعا یکی از آن ها خلاصه نویسی است.

با خلاصه نویسی، قطعا مطالبی بهتر در ذهن باقی می ماند و می توانید از آن ها در کنکور بهره ببرید. به همین دلیل، امروز و در این مقاله قصد داریم تا در مورد خلاصه نویسی و شیوه انجام آن با شما صحبت کنیم. ذکر یک نکته در این جا حائز اهمیت است. آن هم این است که فراگیری این نکته ها برای دیگر آزمون ها نیز کاربرد خواهد داشت. پس در هر مقطعی که هستید، این مقاله را به هیچ وجه از دست ندهید.

مزایای خلاصه نویسی

طبق تحقیقاتی که انجام شده است، متوجه شده اند که نوشتن چیزی که در ذهن وجود دارد، سبب می شود تا آن را بهتر یاد بگیریم. در این زمینه، مهارت های واژگانی شما تقویت می شود و می توانید آن ها را بهتر در ذهنتان بسپارید. همچنین افرادی که به دنبال ایده یابی هستند نیز می توانند از این تکنیک استفاده کنند. این کار هم اکنون به وسیله ایده پردازان زیادی صورت می گیرد و نتایج درخشانی هم توسط آن ها حاصل می شود.

حتما می دانید که در جزوات، برخی از مطالب هستند که از نوشته های دیگر اهمیت بیشتری دارند. این مطالب در واقع همان عبارات کلیدی و ضروری هستند که باید توجه بیشتری به آن ها داشته باشیم. به همین منظور، خوب است که با خلاصه نویسی آت ها، بهترین نتیجه را برای خود رقم بزنیم. در نهایت مهم ترین فایده خلاصه نویسی را باید فهم دقیق تر مطالب اصلی به حساب آورد.

تکنیک های خلاصه نویسی

در این بخش از مقاله قصد داریم تا ترفندهایی را به منظور نوشتن مطالب به صورت خلاصه و در اختیار داشتن آن ها آموزش دهیم. به یاد داشته باشید که حتی به کار بردن یکی از این ترفندها نیز می تواند گره گشای مشکلات شما در امر یادگیری مطالب باشد. با این حال، بد نیست به همه یا حداقل اکثر آن ها توجه کنید تا بتوانید به خواسته های خود دست یابید.

51

تیترهای شمارشی را از یاد نبرید

با توج به پژوهش هایی که صورت گرفته است، مطلع شده ایم که آمار و ارقام و اعداد بیشتر در ذهن ما انسان ها باقی می ماند. از این رو، پیشنهاد می شود که حتما در مقالات خود از اعداد بهره ببرید. شاید با خود بگویید که خلاصه برخی از درس ها را نمی توان با اعداد همراه کرد، در صورتی که اصلا این طور نیست. تنها با داشتن کمی خلاقیت می توانید اعداد را چاشنی جزوات خود کنید.

از این شیوه بیشتر برای دروسی استفاده می شود که حفظ کردنی های فراوانی دارد. برخی از دروس انسانی یا حتی تجربی مانند زیست شناسی هستند که مطالب فراوانی در آن ها وجود دارد و شما نیز باید به حفظ کردن آن ها مشغول شوید. حال برای این که این مطالب را به حافظه بلند مدت خود ببرید، به کار بردن این ترفند هرگز ایده بدی نخواهد بود.

تکنیک اسکیمینگ؛ راهی برای مرور سریع مطالب

شاید تا کنون در بحث مطالعه کتاب ها به شیوه اجمالی و روزنامه وار، با اصطلاح اسکیمینگ مواجه شده باشید. این موضوع برای زمانی مفید است که شما وقت زیادی ندارید و با انبوهی از مطالب رو به رو هستید. حال باید خیلی سریع آن ها را مرور کنید.

انجام عملیات اسکیمینگ چند مرحله دارد که آن ها را به شما عزیزان خواهیم گفت. در وهله اول، شما باید با چشم های خود، مطالب را خیلی سریع مشاهده کنید و خط به خط را ببینید. سعی کنید تا عبارات کلیدی و موارد مهمی را که می بینید، در ذهن خود نگه دارید. البته در نظر داشته باشید که مطالب آن قدر طولانی نباشند که مواردی که در ذهن دارید، از یادتان برود.

بعد از آن، باید هر آن چه که در ذهن دارید را بر روی کاغذ آورده و به عبارتی نسبت به نوشتن یک خلاصه مناسب اقدام نمایید. این کار بیشتر برای دروس حفظ کردنی و همچنین زمان هایی که با متنی ساده سر و کار دارید، باید صورت گیرد. در مواقعی که متنی سخت و مهم پیش رویتان است، حتما باید آن را با دقت بررسی کرده و خط به خط را یاد بگیرید. از اسکیمینگ برای زمانی استفاده می شود که احتمال کمی برای آمدن آن مطالب در کنکور در نظر می گیرید.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این تکنیک و سایر ترفندها کسب کنید، ما در گاج مارکت این امکان را برایتان فراهم کرده ایم. بنابراین با خرید کتاب از www.gajmarket.com می توانید گامی بلند برای پرورش خلاصه نویسی بردارید.

52

 

اینفوگرافیک ایجاد کنید

شاید شما هم اینفوگرافیک ها را در بسیاری از سایت ها، پوسترها، بنرها و موارد دیگر مشاهده کرده باشید. حال خود شما نیز می توانید آن ها را برای درس هایتان ایجاد کرده و مطالب را بهتر یاد بگیرید. حتی قادر هستید تا اینفوگرافیک هایتان را به دیوار چسبانده و هر از چند گاهی مروری بر آن ها داشته باشید. این طور که به نظر می رسد، تصاویر هم می توانند نقش مهمی در یادگیری بهتر ما ایفا کنند.

البته برای این منظور، دقت داشته باشید که وقت خود را صرف ساخت اینفوگرافی های پیچیده و شیک نکنید. همین که اینفوگرافیک شما ساده و خلاقانه باشد، جوابگوی نیازهایتان خواهد بود. با این کار، هم مطالب را بهتر یاد می گیرید و هم این که در وقتتان صرفه جویی خواهد شد.

خلاصه نویسی فقط مخصوص کتاب نیست

شاید این طور تصور کنید که خلاصه نویسی تنها برای کتاب ها و جزوات به کار می روند، اما ویدیوهای آموزشی نیز می توانند در برگه یا دفتر خلاصه شوند. پس اگر برای آموزش خود از این ویدیوها نیز بهره می برید، می توانید هر چند ثانیه یک بار آن ها را متوقف کرده و کلمات کلیدی مهم را یادداشت کنید.

این مقاله با هدف شناسایی ترفند های فوق العاده برای خلاصه نویسی در کنکور نوشته شده است که امیدواریم از آن لذت برده باشید.