افزایش سوددهی پرورش شترمرغ در سال 1400

پرورش و نگهداری از شترمرغ از جمله شغل هایی می باشد که اشباع شدگی بسیار کمی در بین پرورش دهندگان طیور دارد. شاید بتوان از جمله دلایل آن را زحمت زیاد و مدت زمان رسیدن به سود طولانی نسبت به سایر طیور عنوان کرد. در این مقاله به دلایل افزایش سوددهی پرورش این پرنده در سال 1400 خواهیم پرداخت.

2

پرورش شترمرغ :

پرورش و نگهداری از شترمرغ در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. در این بین برخی با استفاده از دستگاه جوجه کشی شترمرغی اقدام به جوجه کشی از پرنده کرده و جوجه ها را بفروش می رسانند و برخی نیز فقط اقدام به نگهداری و پرورش طیور می کنند. شترمرغ که لقب بزرگترین پرنده ی زنده ی روی زمین را گرفته است فراورده های بسیاری دارد. به نوعی می توان گفت تک تک اعضای بدن این پرنده از گوشت ، استخوان ، پوست ، ناخن و ... همه و همه در صنایع و بخش های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند و از این رو دور ریز نگهداری و پرورش این پرنده بسیار کم می باشد. از این رو سود حاصل از پرورش این پرنده به میزان قابل توجهی بالا می باشد. همچنین پرورش این پرنده بیشتر به صورت گله ای و پرورش مولد می باشد که در نتیجه ی آن تخم های نطفه دار به صورت مرتب تولید شده و جوجه به سالن اضافه خواهد شد.

نگهداری و پرورش این پرنده نیاز به تجهیزات بخصوص و محیط مخصوصی دارد . بخصوص که محیط باید شرایط لازم را برای دویدن پرنده فراهم کند چرا که بدون دویدن پرورش و نگهداری از این پرنده امکان پذیر نخواهد بود.

همچنین وجود شرایط مناسب از نظر تغذیه ، بهداشت ، واکسیناسیون و ... از جمله موارد عمومی برای نگهداری از این پرنده می باشد که پرورش دهنندگان باید بهترین شرایط را برای انجام آن مهیا کنند.

نگهداری و پرورش شترمرغ در چندین فاز انجام میگیرد. فاز جوجه کشی شترمرغ، فاز پرورش جوجه و فاز نگهداری از طیور بالغ . هر کدام از این فاز ها سوددهی خاص خود را دارا می باشند .  در ادامه به بررسی این موارد و دلایل سودده بودن آنها خواهیم پرداخت.

جوجه کشی از شترمرغ :

جوجه کشی در مزارع پرورش شترمرغ با استفاده از دستگاه جوجه کشی صورت می گیرد. این دستگاه ابزاری برای شبیه سازی جوجه کشی طبیعی از شترمرغ می باشد. با توجه به قیمت بالای تخم نطفه دار شترمرغ ، جوجه کشی با دستگاه های مخصوص شترمرغ، ریسک اسیب به تخم را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. از سویی دیگر قیمت جوجه چندین برابر قیمت تخم نطفه دار است. فرایند جوجه کشی نیز در 40 تا 50 روز انجام میشود که میزان سوددهی نسبت به سرمایه گذاری در آن به میزانی بالا بوده که با دو الی سه دوره جوجه کشی هزینه ی دستگاه تامین خواهد شد.

دستگاه های جوجه کشی شترمرغی نسبت به دستگاه های معمولی متفاوت می باشند . در این دستگاه ها از سیستم های رطوبت گیری استفاده شده است که رطوبت تخم را در دوره ی ستر میگیرد تا تخم برای جوجه کشی اماده شود.

1

پرورش جوجه شترمرغ :

نگهداری از جوجه شترمرغ ها تا زمان افزایش سن انها به یک سالگی کار چندان دشواری نیست . در عوض با توجه به پلکانی بودن افزایش قیمت گوشت طیور ، قیمت این پرنده نیز نسبت به سالهای گذشته افزایش بسیاری داشته است و از این رو هزینه کرد برای نگهداری از آن سوداور خواهد بود.

توجه به واکسیناسیون به موقع، تغذیه مناسب ، استفاده از مواد غذایی باکیفیت و ... در نگهداری از جوجه های این پرنده بسیار اهمیت دارند و به بهترین شکل ممکنه باید انجام گیرند.

پرورش شترمرغ های مولد :

شترمرغ های مولد در کنار شترمرغ های گوشتی بیشترین سوددهی را برای پرورش دهنده دارند. البته با توجه به قیمت بالای خرید پرنده، سعی میشود که نگهداری این دو نوع پرنده در کنار یکدیگر انجام گیرد و کشتار زمانی صورت گیرد که تاثیری در روند تخم گذاری نداشته باشد.

شترمرغ های ماده به صورت متوسط و البته بسته به نژاد آنها سالانه بین 20 تا 40 تخم می گذارند . این تخم ها اگر نطفه دار باشند قیمت انها چندین برابر خواهد شد. پرورش دهنده های این طیور نیز همواره سعی میکنند که تخم پرنده به صورت نطفه دار تولید شود چرا که با توجه به وزن بالای 1.5 کیلویی این تخم ها و هزینه ی خرید بالای آنها ، کمتر کسی اقدام به خرید تخم پرنده برای پخت و پز میکند و بازار جذابی در اختیار فروشنده نخواهد گذاشت.

اما تخم نطفه دار همانطور که اشاره شد بازار بسیار پررونقی دارد. از دیگر سو اگر پرورش دهنده خود دارای دستگاه جوجه کشی شترمرغی باشد، میتواند از گله خود استفاده کرده و تخم های نطفه دار را جوجه کشی کند. بدین ترتیب هم سبب افزایش تعداد گله ی خود میشود و هم اینکه در کاهش هزینه های خرید جوجه نیز صرفه جویی میکند.

بازار خرید و فروش فراورده های شترمرغ :

گوشت شترمرغ که بیشتر از ران پرنده حاصل میشود، قیمت بالاتری نسبت به گوشت طیور دارد و قیمت آن بیشتر به قیمت گوشت قرمز نزدیک است. از نظر شکلی نیز این گوشت شبیه گوشت قرمز بوده با این تفاوت که چربی کمی دارد و از نظر سلامتی در مقابل بالاتری نسبت به گوشت قرمز قرار دارد. از این رو این گوشت طرفداران خاص خود را دارا می باشد. با افزایش قیمت فراورده های گوشتی ، گوشت شترمرغ نیز نسبت به سال پیش با افزایش قیمت قابل توجهی همراه بوده است که نسبت به هزینه های پرورش سوددهی مناسبی را برای پرورش دهنده به همراه خواهد داد.

علاوه بر گوشت پر این پرنده نیز در صنایع تولید لباس و ... استفاده میشود و به دلیل کیفیت بالا در برندهای لوکس مورد مصرف قرار میگیرد.

روغن شترمرغ نیز در سالهای اخیر بخصوص به منظور استفاده در کرم ها تسکین درد بسیار پرطرفدار شده است و با توجه به بازخورد بسیار مناسب آن خرید و فروش بالایی نیز دارد.

نتیجه گیری :

پرورش نگهداری از طیور مختلف در صورتی موفق آمیز خواهد بود که نسبت هزینه به سود به صورت دقیقی در نظر گرفته شود. از این رو میتوان پیش بینی کرد که نسبت هزینه ها در سال 1401 نسبت به هزینه ی فراورده های شترمرغی افزایش کمتری داشته و در نتیجه سوددهی کلی پرورش این محصول افزایش یابد.