چگونه می توان مدرسه ای فعال و پویا با طرح های خارق العاده و استثنایی داشت ؟

موضوع تجارب برتر تربیتی موضوعی است که به خاطر داشتن مدرسه ای فعال و پویا در رابطه با آن پژوهش های زیادی نگارش می شود. همچنین در رابطه با موضوع برنامه سالانه مدیران مدرسه ابتدایی بر اساس طرح تدبیر و بررسی روابط و تاثیرات آنها بر روی هم نیز جای بسی تامل است. پژوهش گران در کارگاه تدوین طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار مدارس همواره بررسی های علمی و پژوهشی خود را در این رابطه در معرض مخاطبین این رشته قرار داده اند.

سیاست امروز درآموزش و پرورش این است که نباید آموزش را تعطیل کنیم و اگر به خاطر مراقبت از دانش آموزان مدارس تعطیل شده است باید آموزش جریان داشته باشد و همه فرایندها مطابق قبل از تعطیلات تداوم داشته باشد.

برنامه ریزی طرح تعالی در مدارس ابتدایی و متوسطه اول و دوم

پژوهشگران و محققین برتر در کارگاه تدوین طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار مدارس در طول سالیان متوالی سعی بر این داشته اند که مطالعات گسترده ای بر روی تجارب برتر تربیتی و زیر مجموعه های پژوهشی آن داشته باشند . به طور قطع به یقین باید گفت که موضوع تجارب برتر تربیتی و پرداختن و وجوه مختلف و جنبه های گوناگون تحقیقاتی در این رابطه می تواند راهگشای دقیقی در رابطه با علم آموزان عرصه مدیریت آموزشی باشد.

شیوه های خارق العاده در عصر کرونا برای مدیریت طرح تدبیر

در روزها و ماه های اخیر استفاده از آموزشهای مجازی در تعطیلات طولانی مدتی که بر اثر شیوع ویروس کرونا به مدارس تحمیل شد ؛ فصل جدیدی از آموزش‌ها را رو به مدارس کشور گشود. آموزشهایی که در برخی از کشورها سال هاست اجرا می‌شود. اما در کشور ما تجربه جدیدی است و در تعطیلات اخیر برای نخستین‌بار  به صورت گسترده تجربه شد. البته پیش از این و در دوران جنگ، تجربه آموزش تلویزیونی دانش‌آموزان را داشتیم . و این بار با تحمیل تعطیلات طولانی مدت یک بار دیگر از ظرفیت تلویزیون برای آموزش دانش 

آموزان استفاده شد . و البته در کنار آن فضای مجازی نیز بستری شده است تا معلمان به آموزش مجازی دانش‌آموزان بپردازند.

به جرئت می توان گفت که پرداختن به موضوع تجارب برتر تربیتی یکی از اساسی ترین مسائلی است که می توان در مدیریت آموزشی به آن پرداخت و همچنین در این رابطه موضوع مهمی که جای بحث دارد موضوع برنامه سالانه مدیران مدرسه ابتدایی بر اساس طرح تدبیر است. پرداختن به این موضوع می تواند راهبرد های آموزشی غیر قابل وصفی را در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

61

بیان مسئله پیرامون تد وین طرح ها و تجارب

متاسفانه در سال تحصیلی اخیر متوجه شیوع بیماری کرونا در ابعاد وسیعی شده ایم و می بایست تمام تلاش خود را در جهت آموزش دانش آموزان بدور از حضور در مدارس و جمع و تشدید بیماری نماییم. سیاست امروز درآموزش و پرورش این است که نباید آموزش را تعطیل کنیم و اگر به خاطر مراقبت از دانش آموزان مدارس تعطیل شده است باید آموزش جریان داشته باشد و همه فرایندها مطابق قبل از تعطیلات تداوم داشته باشد. بدون شک شیوع ویروس کرونا در طول ماه های اخیر جان تازه ای به آموزش آنلاین داده است. این شیوه از آموزش باید به عنوان گزینه ای جدی برای موسسه های مختلف و مراکز آموزشی مورد بررسی قرار گیرد. در غیر این صورت موجب فرصت‎سوزی بزرگی خواهد شد. هزینه های پایین تشکیل کلاس های آنلاین هر برندی را وسوسه خواهد کرد. نکته مهم در این میان تلاش برای اجرای هرچه زودتر ایده مان در عرصه کسب و کار است. به این ترتیب ما شانس مناسبی برای بهره‎مندی از شرایط موجود خواهیم داشت.آموزش‌های مجازی البته با تمام وجود مشکلات و کاستی‌هایی که دارد با ابتکار و خلاقیت معلمان در جریان است و آنها بدون آمادگی قبلی وارد میدان آموزش مجازی شده‌اند و در این میان هر معلمی سعی می‌کند با خلاقیت خود، روش‌های مختلفی را در آموزش مجازی به کار بگیرد. درباره مشکلات موجود، عمده مشکل به فراهم نبودن بستر کار برمی‌گردد، سرعت پایین اینترنت، نبود یک شبکه داخلی که دانش‌آموزان رغبت به عضویت در آن داشته باشند از سایر مشکلات است، اتفاقی که در آموزش مجازی شاهد هستیم این است که حجم بالایی از کار مبتنی بر خلاقیت شخصی معلم‌هاست. هر فردی، با توجه به بضاعت شخصی خود، میزان و نحوه آشنایی  با فناوری‌های جدید و نیز دسترسی به امکانات، سعی در پیش‌برد کار تدریس دارد. در این میان، بیش‌ترین همکاری را از جانب مدیران و معاونین مدارس شاهد هستیم که در مدرسه حاضر بودند و به معلم‌هایی که روش فیلم‌برداری را برای تدریس انتخاب کردند، کمک می‌کردند.

مهمترین مسئله پیرامون تجارب برتر تربیتی

یکی از مهمترین مسائل پیرامون تجارب برتر تربیتی موضوع برنامه سالانه مدیران مدرسه ابتدایی بر اساس طرح تدبیر است که می تواند نقش تعیین کننده ای را در رابطه با نتایج تحقیقات پژوهشگران مدیریت آموزشی ایفا نماید. محققان مدیریت آموزشی بر این باورند که در رابطه با تجارب برتر تربیتی می توان پژوهش های علمی و مسائل پرمغز و پر محتوایی را ارائه نمود که یکی از مهمترین این وجوه قابل بحث محور و کارگاه تدوین طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار مدارس است.

بهترین راه حل ها برای جمع آوری اطلاعات پیرامون طرح تدبیر و طرح تعالی در عصر کرونا

1-        مصاحبه : ابتدا می بایست درمورد اهمیت تجارب برتر تربیتی و حتی نگارش طرح تدبیر و طرح تعالی سوالاتی از کارشناسان ، دانش آموزان  و اولیای آنها پرسیده شود و پاسخ های را که ارائه می را به طور خلاصه یاد داشت نمود. وبا اساتید و مشاورین و همکاران محترم مصاحبه کرده و اطلاعاتی در این زمینه به دست آورد.

2-        برگزاری جلسه همکاران : سپس در مرحله بعد بایستی جلسه ای با همکاران برگزار نمود  و در مورد تدوین تجارب برتر تربیتی و طرح تدبیر و طرح تعالی با همکاران بحث و گفتگو پرداخته شود . و نتایج آنها را نیز به صورت یادداشت برداری تدوین نمودم.

3-        پرسش نامه :  با توجه به پاسخ هایی که دانش آموزان و اولیاء در پاسخ به سوالات مصاحبه می دهند لازم است که پرسش نامه ای تهیّه  شود و اطلاعاتی را در این زمینه از کارشناسان بدست آورد.

 4-        مطالعه :  مطالعه ی کتابها، مجلات و تحقیقاتی که در زمینه تجارب برتر تربیتی و طرح تدبیر و طرح تعالی کار شده است، نیز، راه حل هایی یافت.

راه حل های  پیشنهادی پیرامون تدوین تجربیات و طرح های تدبیر و تعالی

از مهمترین راهکارها در امر آموزش برهه تدوین تجارب برتر تربیتی پیرامون آموزش مجازیست . چرا که در این ایام، آموزش مجازی را همانند روش کلاس درس معکوس اجرا کنند.یکی از آبشخورهای فکریکلاس درس معکوس، «رویکرد یادگیری تلفیقی/ ترکیبی» است که طی آن تدریس و سخنرانی به کمک تدریس برخط(آنلاین) و امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات به بیرون از کلاس درس محول می‌شود.

وظیفه معلمان در این ایام عبارت است از:

- تدوین طرح تدبیر به شکل مناسب و مفید برای دانش‌آموزان

- تسهیل در آموزش با ارایه تدوین تجارب برتر تربیتی و طرح تعالی

اکنون با فعال‌شدن آموزش‌های مجازی از دلواپسی خانواده‌ها برای فرزندانشان کاسته شده‌است.وظیفة اولیا همراهی با معلمان و دانش‌آموزان است. به این منظور لازم است تا با نظارت و هشیاری کامل، اینترنت را در اختیار فرزندان‌شان قرار دهند.‌با ابتکاراتی قابل توجه با تشکیل گروه های درسی در شبکه های اجتماعی سعی در تداوم امر آموزش و برقرای ارتباط هرچه بیشتر مجازی با دانش آموزان دارند با ارایه تکالیف و رفع اشکالات درسی در شبکه های اجتماعی فرایند تعلیم و تریبت را هرچه بیشتر فعال کرده اند و نتیجه این امر زمانی به ثمر می نشیند که اولیا نیز این برنامه ریزی قابل تحسین را حمایت نمایند. در این ایام اولیا لازم است با رعایت موارد زیر با معلمان و فرزندان‌شان همکاری نمایند. این موارد  عبارت‌اند از:ایجاد محیطی آرام و بی استرس برای دانش‌آموزان-نظارت بر استفاده دانش آموزان از برنامه های آموزشی که از تلویزیون پخش می شود - نظارت آگاهانه بر استفاده دانش‌آموزان از اینترنت - فراهم کردن اینترنت برای دانش‌آموزان

نتیجه گیری پیرامون تدوین طرح تدبیر و تعالی

ویروس کرونا تمام جهان را دربرگرفته و طبق اعلام یونسکو بیش از 90 درصد دانش‌آموزان دنیا تحت تاثیر قرارگرفته و آموزش‌های رسمی آنها تعطیل شده است.

62

این شرایط به گونه ای است که از جنگ جهانی دوم به این سو، نظیر چنین حادثه‌ای را نداشته‌ایم و تاثیر آن در کشورهای مختلف، متفاوت است. برخی کشورها آموزش های مجازی را از گذشته به صورت جدی دنبال کرده و بسترهای آن را فراهم کرده بودند و مسلما آمادگی بیشتری در این شرایط داشتند؛ اما در برخی 

دیگرآموزش‌های مجازی به صورت جدی دنبال نشده که متاسفانه کشور ما نیز درهمین ردیف قرار می‌گیرد.سال‌هاست درباره آموزش مجازی در کشورمان صحبت می‌شود اما تا کنون به صورت جدی وارد فاز عملیاتی نشده بودیم؛ اما در شرایط خاص کنونی این نوع آموزش ها پررنگ شده و اقداماتی در حال انجام است.بیماری کرونا و هراس از ابتلای به آن دغدغه‌ای فراموش نشدنی در این روزها برای خانوداه‌ها است اما حضور آموزش‌های مجازی در سطح خانه‌های ایرانی و پی‌گیری امر تعلیم و تربیت تجربه‌ای جدید برای خانوداه‌ها و دانش‌آموزان است و همدلی را بین اولیا و مربیان ایجاد کرده‌است. حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های مجازی و توجه به آنها و کیفیت مطالب ارایه‌شده به دانش‌آموزان حایز اهمیت است که خوشبختانه در این زمینه معلمان فداکار دست به کار شده‌اند تا از اتلاف وقت فرزندان این مرز و بوم جلوگیری شود.

منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان ( https://moallemblog.com )