مدرن ترین نمای ساختمان و مزایا آن

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مهم در طراحی زیبایی ساختمان، نمای آن به شمار می‌رود. طراحی نما از مهم‌ترین بخش‌های کار یک مهندس است. اگر به دنبال اطلاعات کامل در مورد مدرن ترین نمای ساختمان و مزایا آن هستید تا آخر این مقاله همراه ما باشید. همان طور که می‌دانید نمای ساختمان در معرض عوامل جوی مانند تغییر آب و هوا است، از این رو باید در انتخاب مناسب‌ترین مصالح دقت لازم را به خرج دهید.

نمای ساختمان باید هم دارای زیبایی و ظرافت جذاب باشد و هم مقاومت کافی در مقابل تغییر جو، طوفان، باد و باران داشته باشد. نماها می‌توانند از مصالح متنوع و گوناگون نسبت به سلیقه‌ی مهندس معمار انتخاب و خریداری شوند. سیمان، شیشه، چوب، سنگ، آجر،سرامیک، انواع سنگ‌های ارزان قیمت و گران قیمت و خاص از مصالح قابل استفاده در طراحی نمای ساختمان محسوب می‌شوند. برای این‌که بیشتر در مورد مدرن ترین نمای ساختمان و مزایا آن بدانید پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه مطلب ما را همراهی کنید.

انواع نمای ساختمان و مزایا آنها

همان طور که در بخش بالا گفته شد، نمای ساختمان دارای انواع مختلف و مزایای متفاوت است که تمامی آن‌ها را برای شما معرفی خواهیم کرد.

نمای ساختمان سنگی

نمای سنگی یکی از محبوب‌ترین فضاسازی خارجی ساختمان در ایران به شمار می‌رود که اکثر ساختمان‌های لوکس از آن استفاده می‌کنند. تنها با پیشرفت علم و تولید ماشین‌های صنعتی بزرگ است که این روزها نمای سنگی کاربرد بیشتری به خود گرفته است. از کاربردی‌ترین سنگ‌های به کار رفته شده در نما می‌توان سنگ تراورتن با تنوع طرح و رنگ بیشمار را نام برد که جایگاه بسیار ویژه‌ای در طراحی نما پیدا کرده است. با توجه به این که جنس سنگ‌ها دارای خلل و فرج است برای نصب روی نما بسیار راحت و سریع است. تنها کافیست ملات ماسه و سیمان را پشت سنگ قرار داده نت از این سوراخ‌ها عبور کنند و مانع از جدا شدنش از نما گردد.

مزایای نمای سنگی

مقاوم در برابر رطوبت و نم، تنوع بسیار زیاد در رنگ و جنس، قابل اجرا در کوتاهترین زمان و به راحتی، تغییر رنگ نمی‌دهد، چرکتاب بوده و جذب گرد و غبار ندارد.

نمای ساختمان سرامیکی

51

یک از انواع سرامیک‌های کاربردی در طراحی نمای ساختمان، سرامیک پرسلان می‌باشد. با توجه به این که در دمای بسیار بالای نزدیک به 1400 سلسیوس پخته می‌شود مقاومت بسیار بالایی نیز نسبت به نمونه‌های مشابه  و آجر دکوراتیو دارد. همان‌طور که گفته شد، نسبت به دوام و تحمل فشار بالایی که این نوع سنگ‌ها دارند، حتی پس از گذشت سالیان زیاد همچنان جلوه و زیبایی خود را در نمای ساختمان حفظ می‌کنند. از این رو سرامیک پرسلان را می‌توان جزء مصالح پر کاربرد در طراحی نمای خشک زیبا نام برد. موارد استفاده از این نوع سنگ مانند آجر نما در نماهای ساختمان‌های تجاری، مسکونی، اداری، ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، پایانه‌ها و ... می‌باشد.

مزایای نمای سرامیکی

مقاومت فیزیکی بسیار بالا و مقاوم در برابر یخ‌ زدگی، دارای تنوع فوق العاده در طرح و رنگ، ضد حریق بودن در برابر آتش سوزی، عایق رطوبتی بسیار خوب

نمای شیشه ای

با توجه به پیشرفت ماشین‌های ساخت انواع شیشه، کاربرد این متریال در نماهای مدرن و جدید ساختمانی به طور چشمگیری رو به افزایش است. به طوری که نماهای کاملا شیشه‌ای از زمان معماری مدرن و جدید به عنوان پوشش اصلی ساختمان‌ها کاربرد داشته‌اند. انواع نمای شیشه ای که امروزه به تعداد زیادی در سطح وجود دارند به شرح زیر است: نمای دو پوسته شیشه ای، کرتین وال، فریم لیس، اسپایدر. لازم به ذکر است که نماهای تمام شیشه به خاطر هدر دادن گرما و انرژی جهت تامین کردن سرمایش و گرمایش منازل، در مجموع موجب اتلاف انرژی نیز می‌شوند. نمای شیشه‌ای نسبت به نماهایی که با آجر اصفهان ساخته می‌شوند دارای ظرافت بیشتر و استحکام کم‌تری هستند.

مزایای نمای شیشه ای

ایجاد احساس زیبایی و ظرافت در نمای ساختمان از دید یک عابر یا شهروند، ایجاد چشم انداز یکدست از فضا و مناظر بیرونی برای ساکنین داخل ساختمان، کاهش بار مرده ساختمان‌‌های بلند، سرعت بخشیدن به کار اجرای طراحی

مدرن ترین نمای ساختمان کدام است؟

انواع مدرن‎ترین نمای ساختمان‌های جدید  امروزی، بیشتر از جنس شیشه و ورقه های آلومینیومی نظیر پرمیوم باند است. طراحی نمای ساختمان های مدرن می‌تواند از جنس انواع سنگ‌های مستحکم و نمونه های دیگر باشد. انتاب نوع متریال و مصالحی که برای یک ساختمان مدرن و جدید به کار برده می‌شود، اول به میزان بودجه پیمانکار و سپس میزان خلاقیت یک مهندس معمار بستگی دارد. هر چه وسعت کار بیشتری را به یک مهندس حرفه‌ای در اجرای نمای خارجی ساختمان بدهید، قطعا از لوکس‌ترین و بهترین نمونه، نسبت به شرایط جوی لوکیشن، میزان بارش برف و باران، باد و طوفان و زلزله استفاده می‌کند. انواع نماهای مدرن را نیز در قسمت بالا به طور کامل برای شما عزیزان توضیح داده‌ایم.

تاثیر نمای ساختمان بر قیمت سازه

52

 

نمای یک ساختمان در صورتی زیبا و چشم نواز است که در آن اصول طراحی، تناسب و کیفیت به صورت استاندارد رعایت شده باشد. هرچه نما یک ساختمان شلوغ و پر از طراحی نامنظم هندسی باشد، قطعا از جلوه‌ی آن کاسته می‌شود. بهتر است مهندس معمار از ابتدای طراحی نما، از المان‌های زیاد و پراکنده اجتناب کند تا یک طرح فوق العاده شیک در عین سادگی را اجرا کند. هر چه نمای یک ساختمان ساده و در عین حال دارای طراحی ظریف باشد، بیشتر مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

البته لازم به ذکر است که یکی دیگر از فاکتورهای زیبایی نمای ساختمان مربوط به نورپردازی درست و اصولی می‌شود. در واقع اگر نورپردازی برای فضای خارجی ساختمان استاندار انتخاب شود، جلوه و جذابیت آن را دو چندان خواهد کرد. فضای خارجی و نمای ساختمان باید به گونه‌ای طراحی شود که هم در ساعات روشنایی و هم در ساعات تاریکی هوا، جلوه خود را داشته باشد. زیبایی نمای ساختمان در شب تنها به نورپردازی حرفه‌ای وابسته است. لازم به ذکر است که نورپردازی نما جزء جدا نشدنی از طراحی آن می‌باشد و بر کیفیت بصری آن می افزاید. همه‌ی المان‌ها وعناصر به کار رفته شده در فضای بیرونی باید متناسب با نورپردازی طراحی شود.

تاثیر نمای ساختمان بر استحکام سازه

همان‌طور که در بخش‌های بالا گفته شد، نمای ساختمان باید زیر نظر کارشناس و مهندس حرفه ای طراحی شود زیرا این فرد با توجه به شرایط آب و هوای، شرایط جوی، میزان بارش برف و باران، همچنین طوفان و زلزله، بهترین متریال را به صاحب ملک پیشنهاد می‌کند.