عواقب استفاده از لوازم جانبی غیراستاندارد در خودرو از نگاه اول آپشن

در خصوص قطعات یدکی غیر استاندارد و عواقب استفاده از قطعات بی کیفیت, سطح آگاهی عمومی از سوی رسانه‌ها و روابط عمومی خودروسازان داخلی و یا شرکت های وارد کننده خودرو افزایش یافته است. اما متاسفانه در حوزه لوازم جانبی خودرو همچون انواع دزدگیر, روکش صندلی و... اطلاعات کافی وجود ندارد و این باعث جولان قطعات بی کیفیت و غیر استاندارد در بازار لوازم آپشن و جانبی خودرو شده و تهیه و استفاده از لوازم آپشن غیراستاندارد منجربه  خسارت های مالی, آسیب به خودرو و حتی سرنشینان می‌شود.

یکی از جذابیت های لوازم و قطعات جانبی نامرغوب قیمت های نامتعارف و پایین آنها در بازار است. متاسفانه برخی از مصرف کنندگان به دلیل عدم آگاهی ترجیح می‌دهند قطعات و لوازم آپشن ارزان ‌قیمت خریداری کنند فارغ از اینکه ممکن است با انجام این کار علاوه بر هدر دادن پول خود باعث آسیب به خودرو می‌شوند. این امر به نوبه خود منجر به افزایش میزان قطعات بی‌کیفیت و نامرغوب در بازار می گردد.

لوازم جانبی و یدکی خودرو اگر استاندارد باشند مشکلی به وجود  نخواهند آورد اما چیزی که به فراموشی سپرده می‌شود این است که اکثر لوازم های آپشن و جانبی خودرو به علت کیفیت پایین و همچنین نبود دانش فنی در اکثر تکنیسین‌های نصب قطعات می‌توانند باعث آسیب به خودرو شوند.

لوازم جانبی خودرو

مدیر مجموعه تخصصی اول آپشن فعال حوزه لوازم جانبی خودرو در گفتگو با افکارنیوز اظهار کرد: متاسفانه بیشتر تجهیزات و لوازم آپشن موجود در بازار به علت کیفیت پایین و نداشتن استانداردهای خودرویی تهدیدی جدی برای سلامت خودرو و سرنشینان محسوب می‌شوند. به علت نبود اطلاعات کافی توسط خریداران برای تشخیص قطعات با کیفیت و استاندارد, اکثر تولید کنندگان و فروشندگان این قطعات نیز دلیلی بر ارائه جنس باکیفیت نمی‌بینند.

این کارشناس خودرو اضافه کرد: به دلیل کمبود برخی از تجهیزات و لوازم جانبی دراکثر خودروها میل و نیاز به استفاده از لوازم آپشن همواره در کشورمان و سایر بازارهای خارجی وجود دارد بنابراین در پاسخ به نیاز مالکین خودروها می‌بایست جنس با کیفیت و استاندارد در اختیار مشتریان قرار گیرد. نمی‌گویم از لوازم جانبی برای خودرو استفاده نشود بلکه می‌گویم با تحقیق و از مراکز معتبر که دارای پرسنل متخصص وآموزش دیده هستند اقدام شود و حتما هنگام خرید این لوازم نسبت به استاندارد بودن آن اطمینان پیدا کنند چرا که استفاده از لوازم غیراستاندارد ممکن است باعث عواقب خطرناکی شود.

وی افزود : اکثر مراجعین شاکی به اتحادیه ها وسایر مراجع حقوقی به دلیل تهیه جنس بی‌کیفیت و نصب غیراصولی قطعاتی همچون دزدگیرو پاور ویندوز, خودرویشان دچار آسیب و حتی حریق شده است. بنابراین توصیه میشود در استاندارد بودن قطعات الکترونیکی که دارای پیچیدگی فنی هستند حتما از تجهیزاتی که دارای دسته سیم سوکت فابریک استاندارد هستند استفاده شود چراکه از نصب سلیقه‌ای دستگاه و گرفتن انشعابات غیراصولی توسط نصاب جلوگیری میکند.

طراحی دسته سیم لوازم جانبی برقی و نحوه برقراری ارتباط با خودرو مستلزم شناخت مبانی الکترونیک و مباحث برق خودرو و همچنین دسترسی به نقشه‌های الکتریکال خودرو می باشد که متاسفانه میتوان گفت بالای 70درصد تولید کنندگان, فروشندگان و تکنیسین‌های نصب این نوع از لوازم آپشن فاقد این توانایی می‌باشند.

این کارشناس خودرو ادامه داد: ما به دلیل تامین و تولید برخی از قطعات آپشن و لوازم جانبی خودرو در اول آپشن همچون انواع پاور ویندوز, ردیاب خودرو , انواع کفپوش خودرو و...  برای واحدهای آپشن خودروسازان داخلی, با استخدام مهندسین و کارشناسان با سابقه در خودروسازی‌های داخلی ضمن ارتقاء دانش تخصصی, سطح کیفی محصولات و خدمات خودرا افزایش داده‌ایم.

وی در پایان گفت: شاید متعجب شوید که بعضی از لوازم جانبی ساده همچون نوع خاصی از هولدر موبایل که روی فرمان خودرو نصب می‌شود میتواند باعث آسیب جدی به راننده در تصادفات شدید شود و متاسفانه برخی از واردکنندگان و فروشندگان این قطعه بدون علم و اطلاع ازعواقب آن اقدام به فروش این قطعه میکنند. این قطعه در صورت بروز تصادف و عمل کردن ایربگ فرمان میتواند با پرتاب به صورت راننده باعث آسیب شدید شود. یا به عنوان نمونه‌ای دیگر میتوان به عواقب استفاده از روکش صندلی غیراستاندارد در خودروهای دارای ایربگ صندلی همچون خودرو دناپلاس اشاره نمود. در صندلی های دارای ایربگ جانبی حتما می‌بایست از روکشی که دارای قسمت برش خورده ایربگ با گام دوخت استاندارد می‌باشد استفاده شود وگرنه ممکن است هنگام تصادفات شدید باعث اختلال در عملکرد ایربگ شود. موارد اینچنینی در لوازم جانبی خودرو بسیار است بنابراین خریداران باید با دقت بیشتر و از مراکز معتبر نیازهای خود را تهیه نمایند.