اخبار سیاسی چیست؟ تاثیر اخبار سیاسی بر اقتصاد

یکی از مهم ترین مسائل و موضوعاتی که بر روی زندگی روزمره افراد یک جامعه تاثیر گذار هستند، اخبار سیاسی داخلی و خارجی آن است. اخبار سیاسی شامل بخش های مختلفی می شوند که می تواند بر روی قیمت املاک، خودرو، مایحتاج روزانه، نفت، موضوعات دفاعی و جنگ بین کشورها و حتی مهاجرت شهروندان یک کشور به کشورهای دیگر تاثیر بگذارد.

اما موضوع صحبت امروز ما هیچ کدام از این مسائل نیست، بلکه می خواهیم تا در خصوص اخبار سیاسی مربوط به مجلس شورای اسلامی صحبت کنیم که تمام تصمیم گیری های کشور به نوعی به صورت مستقیم و یا حتی غیر مستقیم به آن جا ربط پیدا می کند.

مجلس شورای اسلامی متشکل از جمعی از نمایندگان است که هر کدام از یک شهر هستند. برخی از شهرهای بزرگ  و مادر شهرها همچون تهران، مشهد، اهواز، شیراز، تبریز و اصفهان دارای چند نماینده هستند. زمانی که قرار است در خصوص به اجرا در آوردن یک قانون خاص در کشور و یا لغو قانونی که پیشتر استفاده می شده است و هم اکنون اجرای آن مضرات بیشتری دارد، تصمیم گیری شود؛ این قانون را به جلسه شورا برده و نماینده هر شهر با توجه به در نظر گرفتن مزیت ها و معایب تصمیمی که می گیرد رای موافق یا مخالف می دهد. به این ترتیب تمام تصمیمات توسط مردم و نمایندگان آن ها به اجرا در می آید.

تدوین بودجه یکی از مهم ترین قسمت های اخبار اقتصادی است که همواره در پایان سال مجلس و کشور با آن درگیر هستند. بودجه ای که مجلس برای سال آتی کشور تعیین می کند، نشان می دهد که در هر کدام از بخش ها دولت حق دارد تا چه حد هزینه کند و این موضوع در نهایت نشان می دهد که هر بخشی که بودجه بیشتری دارد، مسلما در سال بعدی پیشرفت بیشتری نیز خواهد داشت.

امسال نیز این موضوع همچنان دایر است. اما تفاوتی که تعیین بودجه امسال با سال های گذشته دارد آن است که امسال تصمیم گرفته اند تا در ماه هایی که تا پایان سال 1400 باقی مانده است، بر روی هزینه هایی که انجام می شود و برآورد واقعی و بدون کسری آن ها نظارت دقیقی انجام شود و بودجه سال 1401 را مطابق با آن تعیین کنند. با این کار در سال جدید دولت کسری بودجه نخواهد داشت و همین موضوع می تواند باعث کاهش نرخ تورم و همچنین کم شدن فشارهای اقتصادی شود که بر مردم وارد شده است.

بودجه کل کشور چیست؟

حالا که با ساز و کار و ساختار کلی و همچنین نحوه تعیین بودجه آشنا شدید. بهتر است بدانید که بودجه کل کشور چیست که در انواع اخبار اقتصادی معمولا به آن اشاره می شود. بودجه کل کشور از سه بخش بودجه عمومی دولت، بودجه شرکت های دولتی و بانک ها و همچنین بودجه موسساتی که جز دو دسته اول قرار نمی گیرند، تشکیل شده است.

معمولا در تعیین بودجه ها علاوه بر تعیین دقیق مقدار هزینه های یک سازمان، مقدار درآمد کل کشور و همچنین میزان سود آوری آن موسسه یا بانک را نیز در نظر می گیرند. گاهی اوقات شرکت و یا سازمانی وجود دارد که طی یک سال نه تنها هیچ سودآوری برای دولت و کشور نداشته است، بلکه بودجه را دریافت کرده و ضرر نیز برای اقتصاد کشور به بار آورده است. در چنین شرایطی مسلما میزان بودجه دریافتی این سازمان در سال آتی کم و یا حتی قطع خواهد شد.

منابع درآمدی برای تعیین بودجه

برای تعیین بودجه دولت منابعی وجود دارند که باید طبق آن ها برنامه ریزی و تصمیم گیری شود. این منابع شامل چند مورد می شوند که عبارت هستند از:

مالیات ها که شامل مالیات مستقیم و غیر مستقیم می شود، واگذاری دارایی های عمومی به بخش های خصوصی همچون بانک ها، مدارس، فروشگاه های دولتی و...، واگذاری دارایی های سرمایه ای که بخش عمده آن را نفت و محصولات خام نفتی تشکیل می دهند و چاپ اسکناس. همگی این موارد شامل درآمدهای بودجه می شوند که اهمیت بسیار زیادی نیز دارند.