آشنایی با ورق های استیل رده 300 و تفاوت آن ها با یکدیگر

ورق‌­های استیل، در انواع مختلفی تولید می­‌شوند و هر کدام، بسته به ویژگی­‌هایی که دارند، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می­‌گیرند. از معروف­‌ترین ورق‌­های استیل، ورق­‌های استیل رده 300 است. ورق­‌های این رده، خود نیز نمونه­‌های مختلفی دارند. در این مطلب به بررسی تفاوت­‌های ورق­‌های استیل رده 300 و سایر موارد مربوط به آن می‌­پردازیم. با ما همراه باشید.

علل جایگاه ویژه ورق استیل در صنایع مختلف

ورق استیل با توجه به ساختار بسیار خوبی که دارد، از قدرت و استحکام بسیار بالایی برخوردار است. آلیاژ ورق‌های فلزی معمولا با استفاده از کربن، کروم، نیکل و آهن تولید می­‌شود. کیفیت ورق­‌های تولیدی، بسته به نوع برند تولید کننده، مواد اولیه مورد استفاده، خطوط تولید و سایر مواردی از این دست بستگی دارد. مسلما با ارتقای کیفیت، قیمت ورق استیل نیز افزایش پیدا می­‌کند.

طبق نظر متخصصین آهن پرتال:

“ورق استیل به عنوان مصارف صنعتی کاربرد بسیار زیادی دارد و معمولاً از آن برای ساخت انواع استراکچر‌ها، مخازن و دیگر لوازم صنعتی استفاده می‌کنند. این ورق‌ها مقاومت بالا و میزان آسیب‌پذیری بسیار کمتری نسبت به دیگر فلزات دارند و به همین دلیل در ساخت قطعات صنعتی بسیار کاربردی هستند. از کاربرد‌های اصلی ورق‌های استیل مصارف تزیینی است. این ورق‌ها به صورت طرح دار در دکوراسیون داخلی منازل به شکل نمادین و کاربردی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ورق‌ها در ضخامت‌های 0.3 تا 50 میلی‌متر تولید می شوند؛ درنتیجه در هنگام خرید ورق استیل حتماً به تطابق ضخامت با نیاز خود توجه داشته باشید.”

مهم‌­ترین تفاوت در ورق استیل و سایر ورق‌­ها، وجود عناصر کروم و نیکل در ترکیب آلیاژ آن است. تغییر در میزان استفاده از این ترکیب‌ها منجر به تغییر مقاومت این محصول در برابر خوردگی می‌­شود. ورق استیل، علاوه بر ضد زنگ بودن، از ویژگی­‌های دیگری همچون قابل بازیافت بودن، استحکام بالا، مقاومت در برابر حرارت، قابلیت جوشکاری، مقاومت بالا در برابر خورندگی، عمر طولانی، ظاهر زیبا و سایر مواردی از این قبیل نیز برخوردار است.

با توجه به ویژگی­‌های بسیار خوبی که این نوع ورق دارا است، از آن استفاده­‌های فراوانی در صنایع مختلف می‌شود. خودروسازی، ساخت آسانسورها، صنایع لوازم خانگی، ساختمان سازی و غیره برخی از صنایعی هستند که از ورق­‌های فلزی به طور فراوان در آن­ها استفاده می­‌شود.

ویژگی های انواع ورق استیل رده 300 (302، 304، 309، 316، 321 و 347)

به طور کلی، ورق­‌های استیل در دو رده 300 و 400 تولید می‌­شوند. ورق‌­های سری 300، از نوع غیر مغناطیسی و ورق­‌های سری 400، ورق­‌های مغناطیسی است. در هرکدام از این دو دسته بندی نیز، تعدادی مختلف از انواع ورق‌­ها جای می­‌گیرد. در ورق‌­های سری 300، انواع ورق‌­هایی از جمله ورق 302، 304، 309، 316، 321 و 347 وجود دارد.

ورق 302: این نوع ورق از فولاد ضد زنگ کروم_نیکل ساخته می‌­شود. این ترکیب، یک آلیاژ آستنیتی سخت است و کاربردهای فراوانی دارد. این ورق، مقاومت بسیار خوبی در برابر خورندگی دارد.

ورق 304: از رایج­‌ترین انواع ورق­‌های فولادی است که به آن 18.8 کلاسیک نیز گفته می‌­شود. این ورق در حدود 10 الی 30 درصد کروم دارد و در برابر مواردی همچون خوردگی، زنگ زدگی و حرارت، مقاومت بالایی دارند. این ورق با توجه به میزان کم کربن، قابلیت جوشکاری را دارد.

ورق 309: این نوع ورق، از دیگر ورق‌­های پرکاربرد صنعتی است که در ابعاد مختلفی همچون 1×2، 1.5×6 و 2×6 و با ضخامت حدودی از 1 تا 40 میلی متر تولید می‌­شود. این ورق، قابلیت تحمل دما تا 980 درجه سانتی‌گراد را دارد.

ورق 316: ورق 316 بعد از ورق 302، از دیگر ورق­‌های رایج در صنایع مختلف است که از ویژگی­‌های فنی بسیار خوبی برخوردار است. در ساخت این ورق از آلیاژ مولیبدن نیز استفاده شده است که سبب می­‌شود فرسایندگی ورق تا حد زیادی کاهش یابد.

ورق 321: این ورق تقریبا مشابه ورق 304 است. البته در ساخت این ورق از ترکیبات تیتانیوم نیز استفاده شده است که به موجب آن، مقاومت ورق در برابر حرارت کاهش می‌­یابد و امکان جوشکاری بر روی آن وجود نخواهد داشت.

ورق 347: مقاومت در برابر خوردگی در این نوع ورق، بسیار بالا است و یکی از برترین انواع ورق­‌های ضد زنگ به شمار می‌­رود. این ورق، قابلیت تحمل دما در ناحیه 800 تا 1600 فارنهایت را دارا است.

آشنایی با ورق های استیل رده 300 و تفاوت آن ها با یکدیگر

کاربردهای ورق‌های استیل رده 300

در طول این مطلب به برخی از کاربردهای ورق استیل رده 300 اشاره کردیم. حال در این قسمت قصد داریم این موضوع را به طور کامل­‌تر مورد بررسی قرار دهیم. با توجه به مقاومت بالای این نوع ورق‌­ها و همچنین ظاهر شفاف و زیبای آن­ها، این محصولات از محبوبیت بالایی در صنایع مختلف برخوردارند و از آن­ها در موارد مختلف استفاده می­‌شود.

در ادامه، برخی از صنایع و موارد مختلفی که در آن­ها از ورق‌­های استیل رده 300 استفاده می­شود را ذکر می‌­کنیم.

  • صنایع لوازم خانگی
  • صنایع خودروسازی
  • صنایع کشتی سازی
  • صنایع هواپیماسازی
  • صنایع پتروشیمی و نفت و گاز
  • صنایع کشاوزی
  • صنایع ساختمانی
  • تولید ماشین آلات صنعتی
  • صنایع غذایی و دارویی

و...

شیوه تشخیص انواع ورق استیل رده 300 از یکدیگر

همان­طور که گفته شد، ورق استیل رده 300 از نوع نگیر است و کلیه محصولات این دسته از ورق­ها، فاقد خاصیت مغناطیسی هستند. اغلب تفاوت­های ورق­‌های این دسته، در آلیاژ به کار رفته در تولید آن­ها است؛ البته بسته به نوع آلیاژی که در ورق به کار می­رود، کیفیت و کارایی ورق نیز تغییر می‌­کند و میزان مقاومت آن در برابر عوامل مختلف اعم از خوردگی، زنگ زدگی، رطوبت، حرارت و غیره، افزایش یا کاهش می‌­یابد. هر کدام از انواع ورق‌‌های رده 300 بسته به کیفیت خود در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می­‌گیرند.

قیمت روز ورق های استیل رده 300 به چه عواملی وابسته است؟ُ

در سال­‌های اخیر، بازار بسیاری از کالاها دچار نا‌به‌سامانی شده است و اغلب قیمت­ها ثابت نمی‌­مانند و به طور روزانه و یا حتی لحظه‌­ای تغییر می­‌کنند. بازار آهن آلات نیز با توجه به حساسیت بالای خود از این قاعده، مستثنی نبوده است و قیمت قطعات فولادی مختلف، نظیر قیمت روز ورق استیل رده 300، مرتب در حال تغییر است. نرخ روزانه ارز، یکی از مهم‌­ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت کالاهای مختلف از جمله آهن آلات است که ممکن است قیمت کالا را تا حد زیادی کم یا زیاد کند. میزان عرضه و تقاضا در بازار آهن آلات برای محصولات مختلف، از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت روز ورق‌های استیل رده 300 و سایر کالاهای این بازار است.

آشنایی با ورق های استیل رده 300 و تفاوت آن ها با یکدیگر

زمان مناسب برای خرید ورق های استیل رده 300

در برخی از زمان­‌های سال می‌­توانید ورق استیل رده 300 را با قیمت پایین­‌ترین نسبت به سایر زمان­‌های سال خریداری نمایید. به طور مثال، در برخی از زمان­‌ها ممکن است میزان مصرف ورق استیل افزایش پیدا کند و بدین ترتیب میزان تقاضا برای خرید نیز افزایش پیدا می‌­کند و در صورت کمبود عرضه، ممکن است قیمت ورق استیل تا حد زیادی افزایش پیدا کند. بنابراین بهتر است زمان‌­هایی از سال به دنبال خرید ورق استیل رده 300 باشید که میزان عرضه و تقاضا به گونه‌­ای نباشد که منجر به بالا رفتن قیمت شود.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به طور کامل به بررسی ورق رده 300 و کلیه جزئیات مربوط به آن بپردازیم. امیدواریم به خوبی از این مطلب بهره مند شده باشید. در پایان، توصیه می­‌کنیم اگر قصد خرید ورق استیل رده 300 را دارید، حتما خرید خود را از فروشنده­‌های مجاز و معتبر انجام دهید تا بتوانید علاوه بر خرید محصول با کیفیت، خرید خود را با قیمت مناسب انجام دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر از ورق‌­های فولادی رده 300 و همچنین مشاهده قیمت آهن، به وب‌سایت آهن پرتال که یکی ازبرترین و‌‌ب‌سایت­های فعال در حوزه آهن آلات است و در آن اطلاعات جامع و کاملی را درباره محصولات فولادی مختلف دریافت نمایید.