آیا روش های درمانی دارویی دیگری به جز فاموتیدین 40 برای مشکلات گوارشی وجود دارد؟

روش های درمانی به منظور درمان مشکلات گوارشی می توانند مختلف باشند و  در رابطه با هر بیماری درمان متفاوتی وجود داشته باشد. در حال حاضر به دلیل نحوه عملکرد داروی فاموتیدین در بدن و نحوه اثر بخشی آن، این دارو به یکی از پر مصرف ترین داروهای مرتبط با درمان مشکلات گوارشی خصوصا مشکلات معده تبدیل شده است.

این دارو در اشکال مختلفی مانند داروی تزریقی، شربت و قرص خوراکی، قرص جویدنی و کپسول قابل تهیه از داروخانه ها است و شرکت های مختلف ایرانی و خارجی این محصول را تولید می کنند. علاوه بر دوز 40 میلی گرم، دوز 20 میلی گرم این دارو نیز برای درمان بیماری های خفیف یا درمان های طولانی مدت استفاده می گردد.

نحوه عملکرد قرص فاموتیدین 40 میلی گرم در داخل بدن

قرص فاموتیدین ۴۰ میلی گرم از سری داروهای آنتی هیستامین و بلاک کننده هیستامین ها در بدن است. این قرص در حدود یک ساعت پس از مصرف در بدن شروع به اثر بخشی می کند. طی 1 ساعت الی 3 ساعت بعد از مصرف نیز در اوج اثر بخشی خود خواهد بود.

با فعالیت هیستامین ها در معده، اسید معده ترشح می شود. در صورتی که اسید معده ترشح شده بیش از حد مجاز در بدن باشد مشکلات و ناراحتی هایی را برای بیمار به وجود می آورد. قرص فاموتیدین 40 میلی گرم با اثر کردن بر روی هیستامین ها و جلوگیری از فعالیت آن ها می تواند باعث کاهش ترشح اسید معده شده و از ایجاد مشکلات پس از آن جلوگیری نماید.

 

نکاتی که می بایست در زمان مصرف دارو فاموتیدین  به آن ها توجه کنید

  • اگر دچار سوزش معده و یا رفلاکس معده هستید، با تجویز پزشک یک عدد قرص فاموتیدین 20 میلی گرم و یا فاموتیدین 40 میلی گرم را به صورت روزانه و در هنگام خواب استفاده کنید.
  • اگر از قرص جویدنی فاموتیدین  استفاده نمی کنید، به هیچ وجه آن را نجوید.
  • اگر نوع جویدنی این قرص استفاده می کنید آن را به صورت کامل بجوید.
  • این دارو تداخلی با غذا ندارد و می توان آن را قبل و بعد از غذا استفاده کرد.
  • اگر سوزش معده دارید بهتر است یک ربع تا یک ساعت قبل از صرف غذا، این دارو را مصرف کنید.
  • جز در موارد خاص و با تاکید پزشک، مصرف بیش از دو عدد از قرص فاموتیدین در روز می تواند خطرناک باشد.
  • پیش از مصرف قرص حتما راهنمای داخل بسته قرص را مطالعه نمایید.
  • مدت زمان استفاده روزانه این دارو نهایتا 2 هفته است. اگر پس از 2 هفته از مصرف دارو، علائم بیماری همچنان باقی بود، به پزشک معالج خود مراجعه کنید.
  • مهم است که در صورت مصرف قرص فاموتیدین ، طول دوره مصرف را به صورت کامل ادامه دهید. حتی اگر علائم بیماری از بین رفت و بهبودی پیدا کردید هم دارو را تا زمان اتمام مصرف که پزشک معین کرده است مصرف نمایید.
  • حتما به تاریخ انقضای درج شده بر روی بسته قرص توجه کنید. مصرف دارویی که تاریخ انقضای آن گذشته است می تواند بسیار خطرناک باشد.
  • هرگز خودسرانه و بدون تجویز پزشک از قرص فاموتیدین  استفاده نکنید و توجه داشته باشید که هیچ گاه این دارو را به فرد دیگری که علائمی مانند شما دارد نیز توصیه نکنید. تجویز این دارو حتما می بایست از سمت پزشک معالج صورت پذیرد.

31

عوارض جانبی این قرص چیست؟

قرص فاموتیدین نسبت به دارو های دیگری که برای درمان التهابات دستگاه گوارش استفاده می کنند عوارض کمتری دارد اما ممکن است عوارضی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد در افرادی که این قرص را مصرف می کنند به وجود بیاید. دقت داشته باشید در صورت مشاهده عوارض پس از مصرف این دارو، حتما به پزشک خود مراجعه نمایید.

اگر با دستور و تجویز پزشک به سراغ مصرف این دارو رفته اید مطمئن باشد که فواید آن برای بدن شما بسیار بیشتر و مهم تر از مضرات آن است. همچنین همانطور که اشاره شد، عوارض این دارو بسیار کم بوده و بیشتر افراد مصرف کننده این دارو، این عوارض را تجربه نخواهند کرد.

عوارض این دارو به سه دسته عوارض جانبی شایع، عوارض جانبی جدی و عوارض جانبی آلرژیک تقسیم می شود. که در ادامه هر کدام از این عوارض را نام خواهیم برد:

عوارض جانبی شایع مصرف قرص فاموتیدین در بیماران

از عوارض جانبی شایع این دارو می توان به اسهال، یبوست و سردرد اشاره کرد. این عوارض ممکن است در هر فرد شدت و مدت متغیری داشته باشد. اما موضوعی که مهم است این است که در صورت بروز هر علامتی سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

عوارض جانبی جدی استفاده از قرص فاموتیدین

در صورتی که دچار عوارض جانبی جدی بعد از استفاده از قرص فاموتیدین شدید و درگیر عوارضی مانند آریتمی قلبی، عفونت های بی دلیل گلو، تب و لرز، افسردگی، بی قراری و مشکلات دیگر روحی و روانی شدید، حتما و بدون اتلاف وقت به سراغ پزشک معالج خود رفته و مشکل را با او در میان بگذارید.

عوارض جانبی آلرژیک استفاده از قرص فاموتیدین

گرچه عوارض جانبی آلرژیک استفاده از این قرص بسیار نادر است، اما هستند برخی افراد که با مصرف این قرص دچار عوارضی مانند تورم صورت و زبان، خارش در نقاط مختلف پوست، علائم پوستی، اختلال تنفسی و سرگیجه شدید، سریعا برای تغییر دارو و استفاده از دارو جایگزین با پزشک خود مشورت کنید.

32

تداخلات دارویی قرص فاموتیدین

تداخلات دارویی مختلفی با قرص فاموتیدین وجود دارد، برخی از دارو ها اگر به صورت همزمان با قرص فاموتیدین 40 میلی گرم استفاده شوند می توانند اثر بخشی کمتری داشته باشند و برخی دیگر ممکن است اثر بخشی شان به صورت مخربی افزایش پیدا کنند.

دارو هایی که  منجر به خنثی شدن اسید معده می شوند مانند شربت آلومینیوم ام جی، می توانند عملکرد قرص فاموتیدین 40 میلی گرم را تا حد زیادی کاهش داده و یا کاملا خنثی نمایند.