​21 علامت که نشان می‌دهد فرزندتان لوس است

لوس بودن بچه‌ها نه فقط شما را به عنوان پدر و مادر آزار خواهد داد بلکه اگر اجازه بدهید، ناسپاسی و قدرنشناسی فرزندان تا بزرگسالی ادامه پیدا کند، قطعاً آنها در روابط عاطفی، روابط اجتماعی و شغل خود دچار مشکلات عدیده خواهند شد.

در این مقاله مرکز مشاوره یاسان (یکی از مراکز تخصصی "روانشناسی کودک و نوجوان" در کشور و  ارائه دهنده خدمات مشاوره آنلاین، حضوری و تلفنی) نشانه‌های بچه لوس را برشمرده است:

1. آنها تحمل "نه" شنیدن را ندارند: هیچ کس دوست ندارد نه بشنود اما اگر فرزند شما به سادگی نمی‌توانند این موضوع را تحمل کنند، قطعاً لوس شده است. بهترین معیار برای تعیین اینکه آیا کودک لوس شده یا نه این است که او چگونه وقتی از چیزی که می‌خواهد، محروم می‌شود، کنار می‌آید.

2. اگر هدیه‌ای را دوست نداشته باشند احساس بیزاری خود را بروز می‌دهند: پذیرفتن هدیه‌ای که نمی‌خواهید، مهارت مهمی است، حتی برای کودکان. اگر بچه شما این مهارت را ندارد، یعنی زمانی که از یک هدیه خوشش نیاید، نه تنها قدردانی نمی‌کند بلکه بسیار عصبانی می‌شود، احتمالاً به این دلیل است که او لوس شده است.

3. از قوانین پیروی نمی‌کنند: همه بچه‌ها هر از چند گاهی قوانین را زیر پا می‌گذارند اما بچه‌های لوس باور دارند که قوانین شامل حال آنها نمی‌شود.

4. دائم کج خلقی می‌کنند: کج خلقی بخشی طبیعی دوران کودکی است، اما بچه‌هایی که بیش از حد توسط والدینشان ناز و نوازش شده‌اند، نسبت به بچه‌های معمولی بیشتر بداخلاقی می‌کنند.

5. هرگز به شما کمک نمی‌کنند: شاید کودک نوپای شما توانایی کمک در کارهای خانه را نداشته باشد اما قطعاً بچه‌ها متناسب با سن و فهمشان باید در انجام کارهای خانه مسئولیت بپذیرند.

6. هنگام بازی با همسالان خود دائم درگیر می‌شوند: یکی از واضح‌ترین علامت‌هایی که نشان می‌دهد فرزند شما بیش از حد لوس شده این است که با همسالان خود کنار نمی‌آید. همکاری با دیگران مهارت بسیار مهمی در زندگی است، بنابراین کمک به فرزندانمان در یادگیری این موضوع آن هم در اوایل زندگی یک امتیاز مثبت است. این مسئولیت والدین است که به آنها کمک کنند تا همکاری کردن با دیگران را یاد بگیرند.

7.  تشکر نمی‌کنند: اگر فرزند شما حتی در صورت برآورده شدن درخواستش، قدردانی خود را ابراز نمی‌کند، نشانه واضحی است که او لوس است. در واقع او احساس می‌کند، کارهایی که برای او انجام می‌شود و چیزهایی که به او داده می‌شود، حق اوست و دیگران به وظیفه خود عمل می‌کنند.

71

مرکز مشاوره یاسان یکی از مراکز تخصصی “روانشناسی کودک و نوجوان“ کشور و ارائه دهنده خدمات مشاوره آنلاین، حضوری و تلفنی

8. به جای "لطفاً" از "باید" استفاده می‌کنند: اگر فرزند شما همه چیزهایی که می‌بیند را از شما طلب می‌کند، مهارت مهم "تشخیص یک خواسته از یک نیاز" را یاد نگرفته است به همین دلیل زمانی که خواسته‌هایش برآورده نمی‌شود، ناامید و ناامیدتر خواهد شد.

9. اجازه استفاده از وسایل خود را به دیگران نمی‌دهند: به اشتراک‌گذاری وسایل در هر سنی دشوار است اما اگر عدم تمایل به اشتراک‌گذاری به صورت یک رفتار ثابت در فرزند شما مشاهده می‌شود، احتمالاً به دلیل خودمحوری اوست. خودمحوری یا حتی جدا شدن از چیزهایی که دوست دارد در سنین خاصی از دوران کودکی طبیعی است اما بسیار مهم است که فرزند شما به تدریج توانایی سخاوتمندی را از خود نشان دهد.

10. مانند همسالانش با شما رفتار می‌کند: اگر فرزندتان همان‌گونه که با دوستانش صحبت می‌کند با شما صحبت می‌کند و جایگاه و شان شما را به عنوان والدین یا بزرگسال رعایت نمی‌کند، یعنی فرزندتان لوس است. معمولاً بچه‌های لوس تصور می‌کنند که همان قدرت والدین خود را دارند و به همین دلیل با پدر و مادر خود به شیوه‌ای تحقیرآمیز یا با بی‌احترامی رفتار می‌کنند.

11. همدلی نشان نمی‌دهند: اگر فرزند شما در وضعیت‌های خاص نسبت به دیگران همدلی نشان نمی‌دهد یا به نظر می‌رسد تحت تأثیر اتفاقاتی که در دنیای اطرافش رخ می‌دهد، قرار نمی‌گیرد، باید نگران شوید. کودکان در هر سنی و در هر مرحله‌ای از رشدی توانایی حرکات کوچکی از همدردی را دارند. مثل کشیدن نقاشی برای خواهر یا برادری که در بیمارستان بستری است. ناتوانی یا عدم تمایل به همدلی معمولاً نشان دهنده یک بچه لوس است.

12. حاضر به سازش نیستند: کودکان لوس اغلب چنان به آرام شدن توسط بزرگسالان در زندگی خود عادت کرده‌اند که توانایی‌های تنظیم هیجانی آنها به شدت ضعیف است. اگر کودک شما برای آرام کردن خود، صبور بودن یا تلاش برای سازش با دیگران مشکل دارد، شاید نشان از لوس بودن او باشد. البته این موارد ممکن است ناشی از مشکلات سلامت روان یا ناتوانی‌ کودک در یادگیری هم باشد. پس بهتر است فرزند شما توسط یک متخصص ارزیابی شود.

13. طاقت باخت ندارند: از دست دادن یا باختن برای هیچ کس خوشایند نیست اما اگر فرزند شما نمی‌تواند حتی ناکامی‌های جزئی مانند برنده نشدن در یک بازی یا گلزنی خواهر و برادرش در فوتبال را تحمل کند، باید نگران این مسئله باشید. فرزند شما لوس است اگر همیشه دیگران را به خاطر عملکرد ضعیف خود سرزنش می‌کند، انتظار دارد برای هر کاری تحسین شود، بر سر دیگران وقتی کار دلخواهش را انجام نمی‌دهند، فریاد می‌کشد.

14. به عواقب حرف‌های خود اهمیت نمی‌دهند: بچه‌ها به خاطر گفتن چیزهای اشتباه در زمان‌های نامناسب معروف هستند اما اگر فرزند شما با وجود رسیدن به سن مدرسه باز هم مراقب حرف‌هایش نیست باید احتمال دهید که او را لوس کرده‌اید.

72

مشاوره آنلاین “مرکز مشاوره یاسان” بهترین و راحترین شیوه دسترسی به خدمات روانشناسی

15. اهمیتی نمی‌دهند که رفتارشان باعث ناراحتی دیگران شود: یک کودک لوس حتی اگر بداند رفتارش موجب دلخوری والدین یا دوستانش می‌شود، تمایلی به تغییر آن ندارد. در واقع رسیدن به خواسته‌هایشان بر پول، زمان و حتی ناراحتی دیگران ارجح است.

16. اگر به خواسته خود نرسند دیگران را سرزنش می‌کنند: معمولاً بچه‌های لوس در بزرگسالی به افراد خودشیفته تبدیل می‌شوند. آنها وقتی به هدف خود نرسند، دیگران را دلیل شکست خود می‌دانند نه عملکرد خود را.

17.  عزت نفس ضعیفی دارند: شاید به نظر برسد کودکان لوس بیش از حد اعتماد به نفس دارند اما آنها اغلب از خود متنفر و مضطرب هستند.

18.  خواستار توجه ویژه هستند: این عالی است که به فرزندان خود احساس خاص بودن بدهید اما اگر فرزند شما به طور دائم خواستار این است که با او ویژه رفتار شود، نشانه خوبی نیست.

19. برای دیگران قلدری می‌کنند: کودکان لوس فقط از احساسات خود آگاه هستند، نه دیگران. به همین دلیل برای رسیدن به خواسته خود قلدری می‌کنند. علت قلدری بچه‌ها می‌تواند والدین بیش از حد سهل‌گیر باشد.

20. فریبکار هستند: کودک لوس از والدین به‌عنوان مهره برای خدمت به خود استفاده می‌کند. آنها حتی یک والد را در مقابل والد دیگر قرار می‌دهند و با والدی که با او هماهنگ است جفت می‌شوند.

21. همیشه بیشتر درخواست می‌کنند: بچه لوس به ندرت قدر آنچه را که دارد می‌داند. در عوض، فقط درخواست‌هایش را بیشتر می‌کند، حتی زمانی که والدینش در بدترین شرایط هستند.

کارگاه "فرزند لوس و نازپروده؛ نشانه‌ها، دلایل و راه‌های پیشگیری" توسط مرکز مشاوره یاسان یکی از مراکز تخصصی "روانشناسی کودک و نوجوان" در کشور برگزار می‌شود. می‌توانید برای حضور در این کارگاه یا سایر کارگاه‌ها و دوره‌های فرزندپروری و تهیه کتاب‌های روانشناسی تربیت فرزند به سایت یاسان به آدرس www.yasanclinic.ir مراجعه کنید یا به شماره ۰۹۹۳۵۹۶۸۰۱۰ از طریق واتس‌اپ پیام دهید.

همچنین یاسان ارائه دهنده خدمات مشاوره آنلاین، حضوری و تلفنی به مراجعان است. کافیست برای دریافت وقت مشاوره از روانشناس کودک و نوجوان کلیک کنید.

مشاوره آنلاین نه تنها هیچ‌گونه تفاوتی با مشاوره حضوری ندارد بلکه موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های رفت‌وآمد شما هم می‌شود. از همه مهمتر مشاوره آنلاین برای آن دسته از افرادی که محل سکونت‌شان فاقد روانشناس است، بسیار گزینه مناسبی است. برای مشاوره آنلاین تنها کافیست، گوشی هوشمند و اینترنت پایدار داشته باشید.