دلایل بروز سکته قلبی و روش های پیشگیری از آن

اندام‌های حیاتی بدن هرکدام نقش بزرگی در زنده و سرپا نگهداشتن ما دارند. اما شرایط برخی برای این اندام‌ها خوب پیش نرفته و دچار اختلال در عملکردشان می‌شوند. معمولا این اختلال خود را با علائمی نشان می‌دهد که بد نیست با آن‌ها آشنا باشیم. سکته قلبی جزو رایج‌ترین مشکلاتی است که برای اندام حیاتی قلب به وجود می‌آید. یک ایست قلبی 5 دقیقه‌ای بخش بزرگی از سلول‌های مغزی را به دلیل نرسیدن اکسیژن برای همیشه از بین می‌برد. بنابراین باید آن را بسیار جدی گرفت. اما سوال اینجاست که سکته قلبی چیست؟ در ادامه مطلب بیشتر در مورد این مشکل با شما صحبت خواهیم کرد.

سکته قلبی چیست؟

حمله قلبی که انفراکتوس میوکارد نیز نامیده می‌شود؛ زمانی رخ می‌دهد که بخشی از عضله قلب خون کافی دریافت نمی‌کند. هرچه مدت زمان بیشتری از نرسیدن خون به قلب بگذرد، آسیب به عضله قلب بیشتر می‌شود. بیماری عروقی کرونر قلب علت اصلی حمله قلبی است. یکی از علل‌های کمتر شایع هم اسپاسم شدید یا انقباض ناگهانی یک شریان کرونر است. این مشکل می‌تواند جریان خون به عضله قلب را متقوف کند.

مهم ترین نقش برای جلوگیری و اقدامات درمانی حملات قلبی را متخصص قلب و عروق انجات می دهد.

قلب و عروق از تخصص های پزشکی بسیار حیاتی و مهم برای انسان است. دکتر قلب وظیفه تشخیص و درمان انواع بیماری‌های مربوط به قلب، عروق و شریان‌های حیاتی بدن را دارد. با توجه به آمار بالای سکته قلبی اکثر افراد با پزشک متخصص قلب آشنایی دارند و بسیاری از بیماران مراجعه کننده به پزشک قلب دارای شرایط بسیار حیاتی هستند. متخصص قلب می تواند در فوق تخصص های جراحی قلب، کاردیولوژی و سایر فوق تخصص‌های مرتبط فعالیت کند.

علائم سکته قلبی

ما امیدوارانه منتظریم که هیچگاه با علائم سکته قلبی یا حمله قلبی دست و پنجه نرم نکنیم، اما بهترین کار این است که با علائم آن آشنا باشیم. شاید نه برای خودمان اما برای یکی از عزیزانمان یا حتی غریبه‌ای در خیابان این علائم رخ دهد.

با علم بر این که این علائم نشان دهنده سکته قلبی هستند، می‌توانید فورا بیمار را به بیمارستان رسانده و از به وجود آمدن مشکلات خطرناک‌تر جلوگیری کنید.

همه افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند، علائم یکسانی را تجربه نمی‌کنند. حتی شدت علائم هم برای آن‌ها متفاوت است. برخی افراد درد خفیفی دارند. برخی دیگر هم درد شدیدی را ممکن است تجربه کنند. حتی برخی افراد هیچ علامتی ندارند.

در بسیاری از موارد واکنش‌های احساسی قوی مانند استرس، اضطراب یا حملات پانیک باعث تپش قلب ناگهانی می‌شوند. اگر در شرایط مختلف به‌شدت استرس می‌گیرید یا دچار اختلال اضطرابی هستید، باید بیشتر مراقب بوده و برای مدیریت بیماری به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است برای یک فرد اولین علامت ایست قلبی ناگهانی باشد. با این حال هرچه علائم و نشانه‌های بیشتری داشته باشید، احتمال حمله قلبی بیشتر است.

آیا تپش قلب خطرناک است؟

در بیشتر اوقات می‌تواند هشداردهنده باشد، اما خطرناک نیست. به‌عنوان‌مثال اگر دلیل آن اضطراب باشد، با ازبین‌رفتن علت اضطراب این مشکل نیز رفع می‌شود. اما به‌ندرت پیش می‌آید که تپش به علت آریتمی یا دیگر مشکلات قلبی ایجاد شده باشد. در این شرایط باید حتما به متخصص قلب و عروق مراجعه کرده و برای تشخیص بیماری قلبی آزمایش‌های لازم را انجام داد.

برخی از حملات قلبی ناگهانی بروز می‌کنند. اما بسیاری از افراد علائم و نشانه‌های هشدار دهنده را ساعت‌ها، روزها و یا هفته‌ها قبل از آن را از خود بروز می‌دهند. اولین هشدار ممکن است درد مکرر قفسه سینه یا فشاری باشد که در اثر فعالیت ایجاد شده و با استراحت تسکین می‌یابد. علائم دیگر به شرح زیر هستند.

  • درد یا ناراحتی در قفسه سینه
  • احساس درد یا ناراحتی در فک، گردن یا پشت
  • احساس درد و ناراحتی در یک یا هر دو بازو یا شانه
  • ضعف، تنگی نفس یا سبکی سر
  • سرازیر شدن عرق سرد و احساس گیجی

برخی دیگر از علائم ممکن است شامل خستگی غیر عادی و غیر قابل تضویح، حالت تهوع یا استفراغ باشند. این علائم بیشتر از مردان، در زنان دیده می‌شود.

یکی از حالت‌های خطرناک حمله قلبی مربوط به مواردی است که فرد اصلا متوجه بروز حمله نمی‌شود. در واقع در این شرایط علائم رایج و واضح سکته قلبی را مشاهده نمی‌کنیم و عموماً علائم حمله قلبی به مشکلات دیگری مانند در معده نسبت داده می‌شوند.

 از این رو به آن سکته قلبی خاموش هم گفته می شود. این نوع سکته‌ها در بیشتر موارد در حدی است که بیمار به بیمارستان مراجعه نمی‌کند. این نوع حملات قلبی معمولا نیمی از سکته‌های قلبی را تشکیل می‌دهند. برای مثال ممکن است رگ مسدود شده به صورت خود به خودی باز شود و مشکل برطرف شود. اما باز هم این نوع حملات قلبی می‌توانند خطرساز شوند و موجب بروز یک سری آسیب‌ها در به قلب و عروق گردند. به همین دلیل هم نشانه‌های حمله قلبی خاموش باید مهم شمرد.

پیشگیری از سکته قلبی

همیشه می‌گوییم پیشگیری بهتر از درمان است. برای پیشگری از سکته قلبی بهتر است کارهای زیر را انجام دهید.

ورزش کنید. ورزش کردن به خصوص پیاده‌روی نقش زیادی در حفظ سلامت قلب شما دارد.

مصرف روغن را کم کنید.

  • از مصرف غذهای چرب و مضر خودداری کنید.
  • قندهای مصنوعی مصرف نکنید.
  • کلسترول و قند خون خود را همواره کنترل کنید.
  • از غلظت خون خود جلوگیری کنید.
  • چکاپ‌های دوره‌ای را دنبال کنید.
  • اگر اهل سیگار یا قلیان هستید، آن را ترک کنید.
  • در صورت داشتن اعتیاد آن را ترک کنید.
  • رژیم غذایی سالمی را دنبال کرده و از چربی‌های سالم در رژیم خود استفاده کنید.
  • مصرف پروتئین را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.
  • سعی کنید استرس و نگرانی را از خود دور کرده و از فشار عصبی و استرس خود بکاهید.

یادتان باشد، هیچ‌چیز اندازه سلامتی شما مهم نیست. پس برای داشتن زندگی و قلب سالم تلاش کنید.

خدمات متخصص قلب برای جلوگیری از سکته قلبی

بیمارانی که هرگونه اختلال یا مشکل در سیستم قلب و عروق مثل اختلالات مادرزادی، بیماری‌های عروق کرونر، بیماری‌های دریچه‌ای قلب و الکترو فیزیولوژی درگیر باشند، به متخصص قلب و عروق باید مراجعه کنند.

بسیاری از این بیماری ها ممکن است علائم مستقیمی روی بیمار داشته باشند مانند احساس تپش قلب، درد در ناحیه قلب و قفسه سینه و موارد دیگر. اما برخی از بیماری ها ممکن است با گرفتگی رگ های قلب مواجه باشد که فقط با آزمایش و تست مشخص می شود. بنابرین برای اینکه این موارد را زودتر از رسیدن به شرایط بحرانی تشخیص دهید، بهتر است در صورت مشکوک بودن و یا افزایش سن به پزشک متخصص قلب و عروق خوب و مطمئن برای تشخیص صحیح مراجعه کنید.

 توجه داشته باشید که کاردیولوژیست (متخصص قلب و عروق) جراحی نمی‌کند و با جراح قلب و عروق متفاوت است. دکتر قلب در صورت صلاحدید و نیاز به جراحی، بیماران را به بهترین جراح و متخصص قلب و عروق ارجاع می‌دهند.

خدماتی که یک متخصص قلب و عروق یا یک دکتر قلب به بیمارانش ارائه می‌کند تا از سکته قلبی جلوگیری کند، به دو دسته تقسیم می‌شود.

خدماتی که به افراد سالم ارائه می‌شود

اغلب متخصصان توصیه می‌کنند به صورت سالیانه به مراکز درمانی مراجعه کرده و یک چکاپ کلی انجام دهید. برخی از موارد ساده مانند فشار خون یا دیابت نقش زیادی در سکته قلب دارند.

حتی ممکن است مشکلات قلبی کوچکی داشته باشید که در صورت رفع نشدن، زمینه ساز مشکلات بزرگتر باشند. برای چکاپ قلب خود باید پیش یک متخصص قلب و عروق بروید. او با توجه به میزان قند خون، چربی و کلسترول و حتی بیماری‌هایی مانند دیابت که دارید، درصد احتمال بروز سکته قلبی در شما را بررسی می‌کند. خدمات آن‌ها به شامل موارد زیراند:

  1. تست ورزش
  2.  آکوکاردیوگرافی قلب
  3.  نوار قلب
  4. انجام ABI برای تشخیص انسداد عروق پا
  5. کاتتریسم و اندازه گیری فشار داخل حفرات قلب، شریان ریوی و عروق محیطی

خدمات دکتر قلب

خدماتی که به افراد با سابقه بیماری‌های قلبی یا سکته قلبی ارائه می‌شود

دکتر قلب با کسانی که سابقه بیماری‌های قلبی یا بیماری‌های زمینه ساز دارند و یا سابقه سکته قلبی قبلی دارند، خدمات متفاوتی ارائه می‌کند.

این خدمات شامل موارد زیر هستند:

  1. بررسی قند خون و کلسترول خون
  2. بررسی تنگی نفس
  3. درمان واریس
  4. درمان بیماری‌های مادرزادی
  5. درمان بیماریهای عروق مانند عروق دست، پا، کاروتید، مغز و عروق ریوی

سایر عمل‌های جراحی مربوط به قلب را هم متخصص قلب انجام می‌دهد. حتی آنژیوگرافی، درمان سکته قلبی، بستن سوراخ‌های قلب و رفع نقص‌های مادرزادی و... نیز برعهده متخصص قلب و عروق است.

انجام مجموعه این اعمال به همراه استفاده از دارو و چکاپ‌های منظم از بروز سکته قلبی در فرد جلوگیری می‌کند. در صورتی که فرد به خوبی توصیه‌ها را رعایت کرده و درمان را دنبال کند، بدون شک ریسک سکته قلبی را در خود کاهش داده است.

سکته قلبی مشکلی است که ممکن است برای هرکسی در زندگی رخ دهد. اگرچه پیشگیری بهتر از درمان است، اما بهتر است با برخی از علائم آن هم آشنا باشیم. در این مطلب در خصوص این که سکته قلبی چیست، متخصص قلب یا دکتر قلب چطور برای جلوگیری از سکته به ما کمک می‌کند و راه‌های پیشگیری از حمله قلبی صحبت کردیم. کمک گرفتن از یک متخصص قلب باتجربه نقش زیادی در تشخیص و رفع مشکلات قلبی دارد.

مراجعه مرتب به دکتر قلب برای افرادی که خطر حمله قبلی و یا سابقه بیماری دارند می تواند از بروز اتفاقات ناگوار برای سلامتی آن ها جلوگیری کند. در وبسایت نوبت دهی دکترتو می توانید لیست بهترین پزشکان قلب و عروق را پیدا کنید و نوبت آنلاین رزرو کنید.