از منهول پلی اتیلن و درب منهول چه میدانید؟

منهول پلی اتیلن درواقع به چاه‌ها یا کانالهای عمودی اطلاق میشود که از جنس پلی اتیلنی باشد و دارای استحکام ویژه‌ای است. منهول پلی اتیلن محبوبترین گونه‌ی منهولهای فاضلابیست که به منظور ایفای چندین نقش مهم در خطوط انتقالی مورد استفاده قرار میگیرد:

- انتقال سیالات در انواع شبکه های عبور آب شرب و فاضلاب

- بهره گیری از منهول پلی اتیلن به منظور انتقال کابلهای برق و مخابرات و تأسیسات شهری

- دسترسی بازرسان و تعمیرکاران به شبکه های زیرزمینی از طریق آدم رو پلی اتیلن

- جانمایی در نقاط اتصال خطوط فرعی شبکه فاضلاب به خط اصلی

- و استفاده از منهول پلی اتیلن در نقاط اتصالی خطوط که دارای شیب و تغییر زاویه بیش از سی درجه هستند.

برای درک بهتر جانمایی انواع منهول پلی اتیلن کافیست به سطح خیابانها و معابر توجه کنید که در محل نصب دریچه ها و درب منهول، پستی و بلندیهایی در هنگام عبور ماشین ها ایجاد میشود. این یک واقعیت محض است که آدم روهای پلی اتیلنی به دلیل مزایای گسترده‌ی خود، امروزه بدون هیچگونه چون و چرایی به انتخاب اول کارفرمایان برای پروژه های انتقال آب و فاضلاب تبدیل شده اند. اما چــــــــــرا و چگـــــــــونه؟!

مزایای انواع منهول پلی اتیلن

ویژگیهای فراوان منهول پلی اتیلن به یک طرف... نکته جالبتر اینجاست که آدم روهای پلی اتیلنی فارغ از مزایای گسترده‌شان، تقریباَ هیچگونه عیب بزرگی ندارند و استفاده از انواع منهول پلی اتیلن، میتواند موجب آسوده خاطر شدن کارفرمایان در پروژه های مختلف آبرسانی و انتقال فاضلاب شود. از جمله مزایای متعدد آدم روهای پلی اتیلنی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

2

- انعطاف پذیری عالی مدلهای پلی اتیلنی

- نصب راحت

- قابلیت دفن آدم رو پلی اتیلنی در عمق های مناسب

- امکان تولید این منهولها در سه حالت تکجداره، دوجداره و تکجداره سه تکه. (با توجه به نیاز کارفرمایان)

- عدم اشغال فضا در صورت نصب دفنی منهول پلی اتیلن

- منهول پلی اتیلن عایق نسبی حرارت و گرما می باشد.

- قابلیت تولید در سایز دهانه هایی که به بیشتر از 1000 میلیمتر قطر نیاز دارند.

- با اتصالات پلی اتیلنی، هماهنگی قابل توجهی خواهند داشت.

- وزن کم و ماندگاری بیش از نیم قرن

- خاصیت هیدرولیکی چشمگیر

- عملکرد بینظیر در محیط های با رطوبت بالا و در شرایط اقلیمی و دمایی متفاوت

- آب بندی کامل و جلوگیری از نشتی سیالات فاضلابی که میتواند آسیب های جبران ناپذیری را بر پیکره طبیعت و سلامت انسانها وارد آورد.

- قیمت عالی منهول پلی اتیلن

- ایستادگی عالی و کم نظیر در مقابل ضربات، فشارهای وارده و ترک

- امکان ساخت با ارتفاع‌های زیاد؛ حتی تا 14 متر (مدلهای منهول پلی اتیلن دوجداره)

قیمت منهول پلی اتیلن

آدم رو پلی اتیلنی عمدتاَ همراه با درب منهول کامپوزیتی ارائه میشوند. با فرض این حالت و درنظرگیری قطر دهانه و ارتفاع 1 متری (100 سانتی متر) آدم رو، قیمت منهول پلی اتیلن در حدود 3.800.000 تا 4.000.000 تومان برآورد میشود. البته عوامل بسیار زیادی بر قیمت منهول پلی اتیلن تأثیرگذار است و صرفاَ نمیتوان بر اساس یک فرض پروژه‌ای، به قیمتگذاری این تجهیزات اقدام نمود. عواملی نظیر:

- ارتفاع منهول‌های پلی اتیلنی

- وجود یا عدم وجود نردبان

- قطر دهانه آدم رو

- جنس درب منهول

- نوع دستگاه (تکجداره، منهول دوجداره پلی اتیلن یا منهولهای تکجداره سه بخشی). به یاد داشته باشید که برای «سفارش‌های حجیم»، قیمت منهول دوجداره و برای «سفارش های محدود»، قیمت منهول تکجداره مقرون بصرفه تر خواهد بود.

- کیفیت قطعات، اتصالات، لوله ها و...

- انواع سیستمها و تجهیزات بکار رفته در منهول

- نقشه مسیر خطوط (میزان شیب‌ها، زوایا و سختی نقاط دسترسی) و...،

همگی بر قیمت آدم رو پلی اتیلنی موثر خواهند بود. حتی مونتاژ یا دمونتاژی بودن فرآیند ساخت و اجرا نیز بر تعیین نهایی قیمت منهول پلی اتیلن موثر است.

دلایل عدم استقبال از منهول کامپوزیت

منهول های کامپوزیتی، آدم روهایی با کیفیت بسیار عالی و کارآمدی فوق العاده هستند. اما با یک تحلیل ساده میتوان به این نتیجه رسید که تقریباَ اکثر ویژگی های متریال «پلی اتیلن» و «کامپوزیت» یکسان می باشد. و چون صحبت از انتقال اسیدهای شدیداَ خورنده ای مانند اسید نیتریک، اسید سولفوریک و... نیست، ترجیح همگان استفاده از انواع منهول پلی اتیلن است. بخصوص زمانی که بدانید با کارایی و ویژگیهای نسبتاَ یکسان، قیمت منهول کامپوزیتی چندین برابر گرانتر از مدلهای پلی اتیلنی است!!

حداقل ابعاد طراحی منهول پلی اتیلن

رجوع به ضوابط و استانداردهای بین المللی نشان دهنده این توصیه است که بهتر است منهولها با ابعادی طراحی شوند که یک بازرس با عرض شانه 60 سانتیمتری، بتواند به طور نسبتاَ راحت در کانال به فعالیت بپردازد. از همین رو پیشنهاد میشود که از منهولهایی با حداقل قطر دهانه 900 میلیمتری استفاده شود. مدلهایی که دارای قطر دهانه 1200 میلیمتر هستند، به راحتی امکان فعالیت همزمان دو نیروی انسانی را نیز تأمین می کنند.

انواع منهول پلی اتیلن

منهول های پلی اتیلنی عمدتاَ در سه مدل «تکجداره»، «تک جداره 3 بخشی» و «منهول پلی اتیلن دوجداره» قابلیت تولید دارند. بسته به نیاز پروژه، نیازهای کارفرمایان، نوع کاربری و بودجه مورد نظر، هریک از این منهولها با تقاضاهای متعددی روبرو می باشند.

 منهول دوجداره پلی اتیلن

منهول پلی اتیلن دوجداره را میتوان به عنوان یک مدل «همه چیز تمام» به شمار آورد. چرا که علاوه بر استحکام عالی فشاری و ضربه ای، عمر بالا، وزن کم، انعطاف چشمگیر و تمامی دیگر ویژگیهای جذاب متریال پلی اتیلن، امکان ساخت منهول پلی اتیلن دوجداره تا ارتفاع 14 متر نیز وجود خواهد داشت.

جالب است بدانید که تولید منهول پلی اتیلن دوجداره در انواع سایز دهانه های 110 تا 3500 میلی متر، بدون هیچگونه مشکلی امکانپذیر می باشد. سازگاری اقلیمی و تحمل تغییرات دمایی شدید نیز از دیگر ویژگیهای مدلهای منهول فاضلاب دوجداره محسوب میشود.

منهول پلی اتیلن تکجداره

منهول تکجداره پلی اتیلن به منظور بکارگیری در خطوط انتقال آب و فاضلاب با فشار و دبی کم، انتقال مواد بدون خاصیتهای اسیدی و قلیایی شدید، جمع و آوری و هدایت فاضلابهای محدود صنعتی و مسکونی و ... مورد استفاده قرار میگیرد. دلیل این استفاده های محدود و سبک از منهول پلی اتیلن تکجداره را میتوان به عوامل زیر نسبت داد:

- ساخت یکپارچه این منهولها تنها تا ارتفاع 2 متری امکانپذیر است.

- قطر دهانه در منهول فاضلاب تکجداره محدود است. یعنی نهایتا میتوان سایز دهانه منهول پلی اتیلن تکجداره را تا 1200 میلیمتر در نظر گرفت.

- استحکام این مدلها اندکی کمتر از آدم رو دوجداره پلی اتیلنی است.

- همچنین وجود عملیاتهای پیچیده عمرانی به منظور نصب منهول های تکجداره، موجب شده است تا کمتر از این مدلها در کارگاه های صنعتی سنگین و پروژه‌های بزرگ استفاده شود.

البته در این میان ویژگیهایی همچون: قیمت مناسب در سفارش های محدود، سبکی، امکان تولید یکپارچه و پیش ساخته، تولید پرسرعت و سهولت در جابجایی، همه و همه دلایلی برای استقبال از انواع منهول پلی اتیلن تکجداره می باشد.

منهول پلی اتیلن سه بخشی تکجداره

هرگاه همزمان هم تصمیم داشتید از منهول پلی اتیلن تک جداره استفاده کنید و هم به آدم روهایی با ارتفاع های بیش از 2 متر نیاز داشتید، ساخت منهول فاضلاب تکجداره بایستی به صورت سه بخشی صورت گیرد. در این حالت منهول فاضلابی با سه بخش:

- کف آدم رو

- بدنه (رایزر) ؛ که خود دارای دیوایدرها یا قطعات میانی با اندازه های 50 الی 100 سانتی متر است.

- و سرپوش و فضای درونی منهول. (درب، کانال اصلی، نردبان و...)

اجرا میشود. هریک از این قطعات بایستی به درستی با واشرهای آب بندی، عاری از هرگونه خطرهای نشتی فاضلاب شوند. جهت اتصال نهایی نیز از پیچ و مهره استفاده میشود تا قطعات به خوبی به یکدیگر اتصال یابند.

درب منهول چیست؟

3

بخش ورودی کانال منهول، با نام درب منهول یا دریچه منهول شناخته میشود. این بخش متشکل از یک فریم (قاب) و درب (به ابعاد شعاعی بین 600 تا 1200 میلیمتر) است. ابعاد 600 تا 1200 میلیمتری شعاع درب منهول های مکعبی یا گرد به این خاطر است تا یک فرد بتواند به راحتی وارد کانال منهولها شود و به بازرسی یا تعمیر تأسیسات و لوله ها بپردازد.

کاربرد اصلی درب منهول را میتوان به چهار نکته اساسی مربوط دانست:

- جلوگیری از سقوط افراد و وسایل نقلیه به درون آدم رو

- دسترسی به بازرسان و تعمیرکاران برای ورود به درون کانال

- جلوگیری از ورود شن و ماسه و گرد و غبار به منهول

- و هدایت آبهای سطحی حاصل از بارندگی و آبیاری معابر 

انواع درب منهول

بسته به قطر دهانه و ضخامت درب منهول، جنس این تجهیزات میتواند متفاوت باشد. بایستی بدانید که دریچه منهول غالباَ از جنس های مختلفی همچون:

- کامپوزیت

- بتن

- چدن

- پلی اتیلن

- فولاد

- گالوانیزه

و ... تولید میشوند. اما با توجه به عوامل مختلفی از جمله: وزن، قیمت و استحکام قابل قبول، معمولا بیشتر از دریچه های کامپوزیتی استفاده میشود. در ادامه به بررسی پرتقاضاترین و مهمترین مدلهای درب منهول خواهیم پرداخت.

درب منهول پلی اتیلن

منهول پلی اتیلن به عنوان باکیفیت ترین و قدرتمندترین مدلهای آدم رو، جای پای خود را در صدر تقاضاهای کارفرمایان مستحکم نموده است. اما این مسئله برای درب منهول پلی اتیلن صدق نمی کند!!

چرا که دریچه های پلی اتیلنی از مقاومت ضربه ای و فشاری قابل قبولی برخوردار نیستند و فقط به عنوان پوششی برای ورودی منهولها کاربرد دارند. بخصوص برای پوشش دریچه های منهول در خیابان ها و معابری که بطور مداوم در آنها عبور و مرور وسایل نقلیه در جریان است، درب منهول پلی اتیلنی اصلاَ گزینه خوبی به شمار نمی آید!

دریچه منهول بتنی

این مدلها متشکل از یک فلزی و درب منهول بتنی هستند. اما امروزه استفاده از این دریچه ها به چند دلیل منسوخ شده است:

- تحمل بار کم

- وزن بسیار بالا

- مقاومت پایین در برابر تغییرات دمایی

- و البته آسیب پذیری در صورت وارد شدن ضربه سنگین به دریچه های بتنی!

دریچه منهول چدنی

مناسبترین انتخاب در میان انواع فلزات برای ساخت درب منهول، بدون شک مدلهای چدنی می باشد. زیرا مقاومت بالایی در برابر ضربه داشته، در محیطهای رطوبتی دیرتر اکسیده شده و همچنین ایستادگی حرارتی چشمگیری خواهند داشت. اما از سوی مقابل، عوامل دیگری همچون:

- وزن بالا

- قیمت زیاد با توجه به گرانی خانواده فلزات

- و دزدی زیاد درب منهول چدنی!!

، موجب شده است که استفاده از این قطعات با محدودیتهای زیادی روبرو باشد!

درب منهول کامپوزیتی

پرتقاضاترین مدل در میان دریچه های منهول، بدون شک درب منهول کامپوزیتی می باشد. این دربها دارای ویژگیهای متعددی نظیر:

- دوام زیاد

- استحکام چشمگیر ضربه ای و فشاری

- وزن پایین

- قیمت مناسب

- کاهش هزینه‌های پروژه در بحث جابجایی و انتقال

- مقاومت دمایی عالی

- چندلایه بودن کامپوزیت در فرآیند ساخت

- مقاومت شیمیایی بسیار مطلوب در برابر عناصر قلیایی و اسیدی

- تنوع در ساخت و طراحی

- هماهنگی عالی درب منهول کامپوزیتی با منهول پلی اتیلن

و ... می باشند و بی دلیل نیست که دریچه منهول کامپوزیتی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

خرید منهول پلی اتیلن از شرکت معتبر هلدینگ برتر

مجموعه هلدینگ صنایع برتر (holding-bartar.com) همواره به عنوان یکی از خوشنام‌ترین و قدرتمندترین شرکت های سازنده انواع منهول پلی اتیلن، درب منهول، برج خنک کننده، پکیج تصفیه فاضلاب، انواع چربی گیر، سپتیک تانک، مخزن اسید، مخزن کامپوزیت، منبع کویل دار، لوله کاروگیت، لوله پلی اتیلن و صدها محصول دیگر شناخته میشود.

طراحی و تولید این حجم از تجهیزات صنعتی، آنهم با بالاترین کیفیت ممکن و در انواع مختلف، نشان از در اختیار داشتن گروهی از نخبگان طراحی صنعتی، ماشین آلات پیشرفته و به‌روز جهانی و بهره گیری از استانداردهای تولید بین المللی و مواد اولیه باکیفیت دارد. ما در مجموعه هلدینگ صنایع برتر مفتخریم که با ارائه انواع دستگاه های صنعتی حوزه آب و فاضلاب، پاسخگوی تمامی نیازهای داخلی و سطح کشورهای همسایه باشیم.

تماس: 0218612723209129546702 - 09127065945

دفتر فروش: پل مدیریت علامه جنوبی، نبش ۳۶، پ ۲۶، طبقه هفتم