راهنما خرید بیمه آتش سوزی خانه

بیمه آتش سوزی برای خانه یکی از بیمه های بسیار ضروری برای اکثر ساختمان ها و منازل مسکونی می باشد، زیرا می تواند خسارت های مختلفی را جبران نماید، از طرفی این بیمه نامه در سال 1400 اجباری شده است.

 

اجباری شدن بیمه آتش سوزی برای خانه ها

 رضا تقی پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران به علت افزایش آتش سوزی در شهر تهران اعلام کرد که تمامی ساختمان ها باید بیمه آتش سوزی شوند. به همین خاطر باید با این بیمه آشنا باشید تا بتوانید بهترین بیمه آتش سوزی را برای ساختمان خود تهیه کنید.

خرید بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی را می توانید از تمامی شرکت های بیمه خریداری نمایید، اما باید دقت داشته باشید تا شرکت بیمه گر مورد نظر شما، تمامی پوشش های بیمه ای را به شما ارائه دهد تا در زمان رخ دادن حادثه، بتوانید خسارت قابل توجهی را شرکت بیمه گر دریافت نمایید، لذا ما بیمه نامه آتش سوزی در شرکت های بیمه مختلف را مورد بررسی قرار داده ایم.

آمار نشان می دهد که شرکت های بیمه ما، بیمه ایران، بیمه البرز و بیمه دانا بهترین گزینه ها برای خرید بیمه آتش سوزی می باشند، بنابراین در صورتی که شما تصمیم به خرید بیمه آتش سوزی برای ساختمان مورد نظر خود را دارید، پیشنهاد می شود که به سمت این شرکت های بیمه ای بروید.

بیمه آتش سوزی چیست؟

بیمه آتش سوزی یکی از بیمه هایی است که برای ساختمان های مسکونی، انبار ها، واحد های صنعتی و غیر صنعتی صادر می شود و خسارت های ناشی از آتش سوزی، صاعقه و انفجار را تحت پوشش قرار می دهد. البته بیمه آتش سوزی دارای پوشش های تکمیلی دیگری می باشد که در ادامه به بررسی آنها نیز خواهیم پرداخت.

انواع بیمه بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی ساختمان دارای انواع مختلفی می باشد که عبارت اند از:

  • بیمه‌نامه آتش‌سوزی واحدهای مسکونی

این نوع بیمه نامه برای ساختمان ها و منازل مسکونی صادر می شود که با توجه به درخواست بیمه گذار، ارزش بنا ساختمان، ارزش اثاثیه منزل، تاسیسات ساختمان، اموال ثابت و ... تحت پوشش در بیمه آتش سوزی قرار خواهد گرفت. توجه داشته باشید که بیمه گذار می تواند هر کدام از موارد گفته شده را از پوشش بیمه نامه خود خارج کند تا حق بیمه وی نیز کاهش یابد.

  • بیمه‌نامه آتش سوزی واحدهای صنعتی

این مورد نیز برای ساختمان ها و واحد های صنعتی صادر می شود. قبل از صدور بیمه نامه کارشناس مورد تایید شرکت بیمه گر به این واحدهای صنعتی مراجعه کرده و ارزش بنا، تاسیسات، محتوات واحد ها و ... را مورد بررسی قرار می دهد و برآورد می کند.

  • بیمه‌نامه آتش سوزی واحدهای غیرصنعتی

این بیمه نامه برای واحد های غیر صنعتی صادر شده و خسارت های وارد شده به تاسیسات، محتویات واحد ها، ارزش بنا ساختمان، اثاثیه ثابت و ... توسط شرکت بیمه گر پرداخت می شود. البته لازم به ذکر است این موارد با مراجعه کارشناس بیمه به طور دقیق مورد بررسی قرار می گیرد تا حق بیمه مناسبی در نظر گرفته شود.

  • بیمه‌نامه آتش‌سوزی مجتمع مسکونی

بیمه آتش سوزی مجتمع های مسکونی تنها برای مجتمع های بیش از 15 واحد صادر می شود. قابل توجه است قبل از صدور بیمه نامه به طور دقیق ارزش سرمایه عیانی تمامی واحد ها و مشاعات در نظر گرفته خواهد شد. (اعم از آسانسور، پارکینگ، چیلر و ...) در بیمه آتش سوزی مجتمع مسکونی خسارت های وارد شده به این موارد پرداخت خواهد شد. البته بیمه گذار می تواند هر کدام از این موارد را از پوشش بیمه آتش سوزی خارج کند که در این صورت حق بیمه وی نیز متناسب با موارد خارج شده از پوشش کاهش می یابد.

  • بیمه‌نامه آتش سوزی انبار

این بیمه نامه برای انبار ها صادر می شود و قبل از صدور بیمه نامه ارزش اموال نگهداری شده در انبار براورد شده و پس از بررسی کارشناس، بیمه نامه با حق بیمه متناسب با ارزش بنا انبار و کالا های موجود در انبار صادر خواهد شد.

انواع بیمه آتش سوزیپ

پوشش های بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی دارای پوشش های اصلی و تکمیلی متعددی می باشد.

 پوشش های اصلی بیمه آتش سوزی عبارت است از:

  • صاعقه: پرداخت خسارت های وارد شده به ساختمان در اثر اصابت صاعقه
  • آتش سوزی: پرداخت خسارت های وارد شده به علت آتش سوزی
  • انفجار: پرداخت خسارت های ناشی از انفجار

پوشش های فرعی بیمه آتش سوزی عبارت است از:

  • سقوط بهمن
  • ترکیدگی لوله های آب
  • بارش باران
  • سقوط هواپیما
  • سرقت با شکست حرز
  • شکست شیشه
  • طوفان
  • زلزله
  • برخورد اجسام خارجی به ساختمان

این موارد جزء پوشش های تکمیلی در بیمه آتش سوزی خانه و ساختمان ها می باشند که شما در صورت تمایل می توانید این پوشش ها را روی بیمه نامه خود فعال کنید تا در زمان رخ دادن این حوادث، پرداخت خسارت های آن به عهده شرکت بیمه گر باشد.

بهترین بیمه آتش سوزی خانه

بهترین بیمه آتش سوزی برای ساختمان شما بیمه ای است که تمامی پوشش های تکمیلی را به شما ارائه دهد تا بتوانید در زمان رخ دادن حوادث، خسارت های وارد شده با خانه یا ساختمان را از شرکت بیمه دریافت نمایید. از طرفی باید در زمان انتخاب شرکت بیمه گر خود به عوامل دیگر نیز توجه کنید که عبارت اند از:

توانگری شرکت بیمه

از نکات مهمی که در خرید بیمه آتش سوزی و سایر بیمه ها باید به آن دقت کنید، توانگری شرکت بیمه می باشد. توانگری شرکت بیمه در 5 سطح قرار دارد که سطح یک بهترین و سطح پنج ضعیف ترین توانگری می باشد. توانگری شرکت های بیمه هرچه بهتر باشد در پرداخت خسارت های وارد شده به بیمه گذاران توانا تر هستند.

پوشش های بیمه ای

بیمه آتش سوزی خانه خود را از شرکتی تهیه کنید که تمامی پوشش های تکمیلی را به شما ارائه دهد.

تخفیفات بیمه نامه

در برخی از شرکت های بیمه ای اگر به طور مثال شما دارای بیمه عمر همان شرکت باشید، می توانید بیمه آتش سوزی را با تخفیف برای خود خریداری نمایید. شرکت بیمه ما یکی از این شرکت ها برای خرید بیمه آتش سوزی می باشد که اگر شما بیمه عمر این شرکت را داشته باشید می توانید بیمه آتش سوزی را به صورت رایگان برای ساختمان خود درخواست دهید.  

مدت قرار داد

در زمان خرید بیمه آتش سوزی باید به مدت قرارداد بیمه نامه توجه کنید. معمولا بیمه آتش سوزی خانه به مدت یکساله صادر می شود.

بیمه کردن بنا و اثاثیه منزل

در خرید بیمه آتش سوزی باید دقت کنید که این بیمه نامه را هم برای بنا ساختمان و هم برای اثاثیه منزل خود تهیه کنید. به طور مثال برخی از مستاجرین بیمه نامه را تنها برای اثاثیه منزل خود تهیه می کنند.

بهترین بیمه آتش سوزی

موارد خارج از پوشش در بیمه آتش سوزی

  • خسارت های ناشی از تشعشعات هسته ای
  • خسارت های وارد شده که عمدی باشد
  • خسارت هایی که مشخص شود نفعی در کار است
  • خسارت هایی که به علت کوتاهی بیمه گذار رخ داده باشد.
  • خسارت های ناشی از جنگ و شورش

در بیمه آتش سوزی این گونه حوادث خارج از تعهدات شرکت بیمه گر می باشد و در صورت رخ دادن این حوادث، شرکت بیمه هیچ گونه خسارتی به بیمه گذار پرداخت نخواهد کرد.

بیمه آتش سوزی خانه

همانطور که در این گزارش گفته شد بیمه آتش سوزی در سال 1400 بیمه ای اجباری برای خانه ها می باشد که شما باید با آگاهی کامل نسبت به تهیه آن اقدام نمایید. با در نظر گرفتن موارد گفته شده شرکت های بیمه ای را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید بهترین بیمه نامه را مطابق با نیاز خود تهیه کنید.