صفر تا صد آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری

اطلاعیه آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری، هرساله (شش ماه یکبار) توسط وزارت بهداشت در سایت سازمان سنجش اعلام می شود. این آزمون برای دانشجویان رشته های پرستاری، اتاق عمل و هوشبری، مهم است به این دلیل که گواهینامه یا مدرک آزمون صلاحیت حرفه ای ملاکی برای استخدام پرستاران در مراکز درمانی تلقی می شود.

تنها فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پرستاری (هوشبری و اتاق عمل) از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت داخل و خارج کشور، امکان شرکت در آزمون را دارند.

اگر علاقه مند به بررسی و به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاری هستید، توصیه میکنیم این مقاله را تا انتها بخوانید که به بررسی منابع وزارت بهداشت جهت قبولی در آزمون، زمان ثبت‌نام و برگزاری و اطلاعات مورد نیاز قبل از شرکت در آزمون می‌پردازیم.

آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری چیست؟

 آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری  (Nursing Professional Qualification Test)، آزمونی --- سواله

بر اساس سرفصل های دروس پرستاری است تا اطلاعات شما را در زمینه های مراقبتی، ارتقای سلامت، روانشناختی و فیزیولوژیک بسنجد.

این آزمون در مجموع شامل ----- سوال تستی است که داوطلبان مجاز هستند در مدت زمان ---- دقیقه پاسخ دهند. به دلیل جامعیت و ارتباط منابع آزمون با رشته های اتاق عمل و هوشبری، دانشجویان این دو رشته هم مجاز به شرکت در آزمون هستند.

 

آزمون صلاحیت حرفه‌ای چه کاربردی دارد؟

کاربرد اصلی آزمون صلاحیت حرفه ای برای دانشجویان و فارغ التحصیلانی است که قصد ارائه خدمات مراقبتی به بیماران و مراجعه‌کنندگان را در مراکز درمانی و بیمارستان ها دارند.

نکته قابل توجه این است که شرکت در آزمون صلاحیت پرستاران در حال حاضر اجباری نیست، اما ممکن است به زودی اجباری شود. پس اگر می‌خواهید با رتبه بهتری قبول شوید، بهتر است زودتر اقدام کنید تا نتیجه بهتری دریافت کنید.

صفر تا صد آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری

آیا بهیاران هم می‌توانند در آزمون شرکت کنند؟

در حال حاضر سایت سازمان سنجش نظری در این مورد ارائه نکرده. به هرحال برای اطمینان بیشتر، بهتر است هر چند وقت یکبار، به ویژه قبل از زمان برگزاری آزمون به سایت سازمان سنجش مراجعه کنید.

نیروهای طرحی نیز می‌توانند در آزمون شرکت کنند، اما مدت اعتبار گواهینامه آن‌ها 2 سال است.

چه کسانی نمی توانند در این آزمون شرکت کنند؟

  • نابینایی یک چشمی
  • دوربینی اصلاح نشده
  • نارسایی تنفسی متوسط و شدید
  • کوادری پلژی
  • پاراپلژی
  • قطع یا فقدان اندام فوقانی و تحتانی
  • سایکوز
  • اختلال دو قطبی
  • افسردگی شدید
  • دمانس
  • آلزایمر
  • مصرف داروهای محرک یا مخدر سیستم عصبی مرکزی
  • اعتیاد به مواد مخدر
  • VF یا VT ناپایدار
  • اختلال شنوایی

 

منابع آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری

منابعی که توسط وزارت بهداشت اعلام شده شامل کتاب های زیر است:

ویرایش

نویسنده

نام کتاب

 

ویرایش نهم

Potter P, Perry AG, Stockert P, Hall Am

 

اصول پرستاری پوتر و پری

 

 

ویرایش دهم

Berman A, Snyder sh, Frandsen G, Kozier & Erb's

 

مبانی پرستاری کوزیر و ارب

 

 

مباحث آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری

1- محیط مراقبتی مؤثر و ایمن (کنترل عفونت و ایمنی، احتیاطات استاندارد، پیشگیری حوادث) – 22 درصد

2- حفظ و ارتقای سلامت (خودمراقبتی، انتخاب سبک زندگی، مراقبت‌های دوران بارداری) – 12 درصد

3- تمامیت روان‌شناختی (مفاهیم بهداشت روانی، محیط درمانی و پویایی خانواده، تأثیرات مذهبی و معنوی در سلامت) – 10 درصد

4- تمامیت فیزیولوژیک (آسایش و مراقبت‌های اساسی، درمان‌های دارویی و تزریقی، کاهش خطر بالقوه، سازگاری فیزیولوژیک) – 56 درصد

بهترین زمان و روش مطالعه آزمون صلاحیت

آزمون‌های صلاحیت حرفه‌ای پرستاری در حدود 6 ماه یک بار در ماه‌های شهریور و بهمن برگزار می‌شوند که بسته به شرایط داوطلب، می‌توان در ماه‌های ابتدایی یا انتهایی سال مطالعه را آغاز کرد.

یکی از روش‌های پیشنهادی این است که زمان مطالعه خود را به سه بازه مطالعه، مرور و تست زنی تقسیم کنید.

مطالعه > مرور> تست زنی > مرور> تست زنی > جمع بندی مطالب و تست جامع

در این روش می‌توانید به میزان تسلط خود به مطالب، زمان‌های متفاوتی را به هر قسمت اختصاص دهید. به عنوان مثال 60 درصد زمان برای مطالعه، 30 درصد مرور و 10 درصد تست زنی.

منابع فارسی ازمون صلاحیت حرفه ای پرستاری

کتاب‌های منبع آزمون صلاحیت حرفه‌‌ای پرستاری در چندین جلد تهیه شده‌اند و برای مطالعه زمان زیادی نیاز دارند. داوطلبان می توانند جهت مطالعه نکات و مباحث ضروری در مدت زمان کوتاه‌تر، کتاب‌ درس‌نامه جامع صلاحیت حرفه‌ای پرستاری که خلاصه‌ای کاربردی از کتاب‌های کوزیر و ارب و پوتر و پری است را مطالعه کنند.

این کتاب با حجمی حدود 600 صفحه (خلاصه‌ای از 10 جلد کوزیر و کتاب‌های پاتر و پری) مطالب مهم آزمون صلاحیت حرفه‌ای را پوشش می‌دهد و شما را جهت قبولی با رتبه بهتر یاری می‌کند.

همچنین جهت مرور و تست‌زنی در ماه‌های نزدیک به آزمون،"بانک سوالات آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری" از منابع مهم و کاربردی محسوب می‌شود. سرفصل‌های این کتاب دقیقا بر اساس سرفصل‌های آزمون صلاحیت حرفه‌ای پرستاری است و شامل نمونه تست‌ها برای آمادگی و شناخت نقاط ضعف و قوت در مطالب آزمون است.

جمع بندی

مطالعه اصولی و مرور مطالب قبل از هر آزمون، از مهم ترین و ضروری ترین مولفه های موفقیت محسوب می شود. اگر به طور کامل مطالب مهم را مرور و بررسی کرده اید، قبولی آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاری کار سختی نیست.

خرید کتاب های آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاری

موسسه علوم پزشکی سنا با سال ها تجربه در زمینه مشاوره، برنامه ریزی و چاپ کتاب های ویژه آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری علوم پزشکی، کتاب های کاربردی و مفیدی برای قبولی آسان در آزمون صلاحیت حرفه ای پرستاری منتشر کرده است. شما می توانید کتاب‌های نام برده شده را از وبسایت سنابوک با تخفیف ویژه و ارسال مطمئن به سراسر ایران تهیه کنید.