در ساختمان سازی این موارد را رعایت کنید
حتما می‌دانید که صنعت ساختمان سازی نقش بسیار مهمی را در رشد اقتصادی کشور دارد. حال این صنعت دارای متغیرهای مختلفی بوده که وابسته به اقتصاد کشور هستند و یکی از آنها تورم است. جایگاه تورم را هیچگاه نمی‌توان نادیده گرفت، در حالی که برخی از افراد نرخ تورم را در اکثر پروژه‌های ساختمانی اقتصادی و بودجه‌بندی نادیده می‌گیرند. همین امر باعث افزایش هزینه پروژه‌های عمرانی می‌شود و دلیل آن نیز بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی، دستمزد نیروی کار و نرخ کرایه ماشین آلات بوده که سالانه تغییر می‌کنند.در این مطلب به بررسی این موضوع میپردازیم که در ساختمان سازی این موارد را رعایت کنید .

image_1643875113

 

مدیریت بودجه و زمانبندی

یکی از مهمترین مباحث مربوط به ساختمان سازی مدیریت بودجه و زمانبندی میباشد . سود ساختمان زمانی است که بتوان آنرا در طی زمان مشخص به پایان رساند تا شامل افزایش قیمت مصالح نشود و سپس آنرا به قیمت روز به فروش رساند .

این موضوع زمانی خود را نشان میدهد که سازنده واحدهای خود را پیش فروش کرده باشد زیرا در قراردادهای پیش فروش قیمت ساخت بصورت قطعی بسته خواهد شد و در صورت تاخیر جریمه دیرکرد نیز باید توسط سازنده پرداخت شود .در پیش فروش چیتگر عموما قیمت ها بصورت علی الحساب محاسبه میشود یعنی در صورت افزایش قیمت ساخت بر روی اقساطی که خریدار باید پرداخت کند تاثیر خواهد گذاشت .

تاثیر نرخ تورم بر بودجه پروژه‌های عمرانی

تورم در جایی که رشد اقتصادی پایدار در کشور مهم است به عنوان یک متغیر حیاتی برای شرایط اقتصادی در نظر گرفته می‌شود. به همین منظور تغییر در نرخ تورم، می‌تواند مهندسان عمران را با چالش‌هایی سخت روبرو کند. تورم در تعیین دارایی‌های نقدی شرکت مهم بوده و هر گونه تفاوت در تورم بر ارزش دارایی نقدی شرکت تاثیر می‌گذارد.

در کنار این امر نرخ تورم بر صنعت ساخت و ساز تاثیر گذاشته و در این صورت بر بودجه برآوردی پروژه نیز تاثیر خواهد گذاشت که این مسئله منجر به بازنگری شده و پروژه با مازاد هزینه روبرو می‌شود. همان‌طور که اشاره شد این امر به تغییر قیمت مصالح، دستمزد کارگران و هزینه کرایه ماشین آلات نسبت داده می‌شود که باعث یک مشکل جدی در بین ذینفعان می‌شود.  برای مرتفع کردن این مشکلات مهندسان باید درک بهتری از نرخ تورم و چگونگی تاثیر آن بر بخش‌های اقتصاد همچون مواد اولیه، نیروی کار و ماشین‌آلات داشته باشند.

image_1643875133

شناخت اثرات اصلی تورم بر صنعت ساختمان سازی

صنعت ساخت و ساز علاوه بر نقش مهمی که در رشد اقتصادی کشور دارند منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی برای میلیون‌ها کارگر می‌شوند. بودجه، پارامتر اصلی برای هر پروژه ساختمانی بوده و در پروژه‌هایی با مدت زمان طولانی بازنگری در بودجه امری بسیار مهم است.  

تورم نقش حیاتی و عمده‌ای را در افزایش هزینه‌های 3 مورد اشاره شده در مبحث ساختمان سازی بر عهده داشته و منجر به انحراف در هزینه اولیه و نهایی پروژه می‌شود. هزینه‌های ساخت و ساز بی ثبات بوده و قیمت مصالح و سایر هزینه‌ها به طور مداوم در نوسان هستند. تورم در صنعت ساختمان سازی در بین بخش‌های مختلف، از بازاری به بازار دیگر و حتی از ماده‌ای به ماده دیگر نیز متفاوت خواهد بود. رعایت این اصول در پروژه هایی که بصورت انبوه سازی مانند پروژه پدافند ارتش اجرا میشوند بیشتر خود را نشان میدهد .   

سرمایه گذاری در صنعت ساختمان

صنعت ساخت و ساز مهم است زیرا سرمایه گذاری‌های عظیمی در آن وجود دارد. با این حال تورم به یک مشکل بزرگ تبدیل شده که تاثیر منفی را بر صنعت ساختمان سازی دارد. تورم علاوه بر افزایش قیمت مصالح و ماشین آلات، باعث افزایش سایر نهاده‌های پروژه‌های عمرانی نیز خواهد شد، به گونه‌ای که هیچ راهی به جز به تاخیر انداختن پروژه‌ها به منظور جلوگیری از افزایش هزینه‌ها که در درجه اول به دلیل تورم است برای طرفین پروژه باقی نمی‌ماند.   

برای این منظور باید تکنیک و راه حلی مهم اتخاذ شود که این تکنیک مدیریت سرمایه است. این امر کمک می‌کند تا مهندسان عمران بتوانند یک پروژه را به خوبی به سرانجام برسانند زیرا در غیر این صورت ممکن است پروژه نیمه تمام بماند. به همین دلیل است که در پیش فروش آپارتمان در چیتگر قیمت ها بصورت علی الحساب محاسبه میشود .   

به عنوان مثال فردی که صاحب یک ساختمان باشد اگر تمامی واحدهای خود را پیش فروش کند در آینده با وجود تورم‌های بسیار با ضرر بالایی روبرو خواهد شد زیرا در صورتی که صاحب زمین واحدها را پیش فروش کند در طول زمان تحویل با مشکل افزایش قیمت روبرو شده و با کلی ضررهای جبران ناپذیر روبرو خواهد شد.

image_1643875158

عوامل اصلی در انحراف هزینه‌های مصالح ساختمانی

در کنار موارد اشاره شده عوامل دیگری نیز در انحراف هزینه‌های مواد و مصالح ساختمانی دخیل هستند که شامل موارد زیر هستند:

  • عرضه و تقاضا
  • شرایط بازار
  • هزینه‌های حمل و نقل و انرژی
  • مواد خام
  • هزینه‌های نیروی کار
  • قیمت نفت خام
  • نرخ ارز
  • عوارض واردات
  • تورم
  • و غیره

تمامی موارد اشاره شده بر هزینه‌های ساختمانی و صنعت ساخت و ساز تاثیر می‌گذارند و تورم نیز ادامه پیدا می‌کند. ممکن است در ابتدای یک پروژه تورم اهمیت چندانی نداشته باشد اما پس از پیشرفت فنی پروژه‌های عظیم ساختمانی، نظرات مختلف مشتری و بسیاری از متغیرهای دیگر، برآورده کردن نیازهای پیش آمده به شدت درگیر تورم می‌شوند. با افزایش نرخ تورم، قیمت مواد افزایش پیدا کرده و در این صورت مشتریان به دلیل مبهم بودن تورم باید هزینه‌های اضافی را برای ساختمان‌ها پرداخت کنند.

رابطه بین ساختمان سازی و تورم

بین تورم و صنعت ساختمان سازی رابطه بسیار نزدیکی وجود دارد. نرخ تورم بر تولید ناخالص داخلی تاثیر گذاشته و گاهی اوقات این تولید بر نرخ تورم کشور نیز تاثیر می‌گذارد. بارها اشاره شد که عوامل زیادی بر هزینه‌های ساخت و ساز تاثیر می‌گذارند اما در کنار قیمت مصالح ساختمانی، دستمزد نیروی کار و نرخ کرایه ماشین آلات، هزینه‌های مشاوره نیز به طور مستقیم تحت تاثیر نرخ تورم قرار می‌گیرند و منجر به افزایش هزینه پروژه می‌شوند که این مازاد هزینه بر صنعت ساخت و ساز و رشد اقتصادی نیز تاثیر می‌گذارد.   

رشد اقتصادی، تورم و صنعت ساخت و ساز در حال ایجاد چرخه‌ای هستند که در آن هر عنصر به نوعی بر دیگری تاثیر می‌گذارد. برای برقراری یک اقتصاد متوازن، یک صنعت ساختمانی باثبات که بتواند با تمرکز بر رفتار نرخ تورم آن را ثابت نگه دارد ضروری بوده زیرا در غیر این صورت، مازاد بر هزینه پروژه‌ها ادامه خواهد داشت.

نتیجه گیری

تورم یکی از مولفه‌های پیشرو بوده که تاثیر عمده‌ای بر اقتصاد کشورها دارد. هر صنعتی به طور مثبت یا منفی تحت تاثیر تورم خواهد بود. تاثیر تورم بر صنعت ساخت و ساز در افزایش هزینه پروژه‌ها تمرکز دارد. با توجه به تورم، تمامی موارد اشاره شده هر ساله تغییر پیدا می‌کنند و در نتیجه بودجه اولیه پروژه از بودجه نهایی منحرف می‌شود.

به همین دلیل برای رفع مشکل مازاد هزینه، لازم است تا تکنیکی برای تدوین بودجه در شروع پروژه و با در نظر داشتن جنبه تورم اتخاذ شود و قبل از نهایی کردن برآورد بودجه آن را ایجاد کرد. این تکنیک همان برنامه ریزی به جهت سرمایه گذاری بر روی یک پروژه است.