دستگاه تخمه پزی و آجیل پزی حلزونی

دستگاه تفت که با نام های دستگاه تخمه پزی و آجیل پزی شناخته می شود و در مدل های حلزونی و کاسه ای ساخته می شود. قیمت این دستگاه به عواملی نظیر ظرفیت دستگاه، جنس بدنه، نوع موتور و گیربکس بکار رفته در دستگاه و عوامل متعدد دیگری وابسته است.

آجیل، تخمه و خشکبار از جمله تنقلات پرمصرفی است که قیمت بالای آن باعث شده افراد بسیاری در حوزه تولید و فرآوری آن شروع به فعالیت کنند. فروش خشکبار و آجیل در دو پیک فروش شب یلدا و عید نوروز در ایران برای تولید کنندگان این محصولات بسیار پر سود است.

دستگاه تفت تخمه و آجیل پزی حلزونی با تنوع بالا و تناژهای تولیدی مختلف جهت پخت، برشته و تفت دادن انواع خشکبار، آجیل و تخمه طراحی و تولید می شوند که با توجه به نیاز کارفرمایان و میزان بودجه ای که در نظر گرفته اند، انتخاب و خریداری می شوند.

در این مقاله قصد داریم شما را با دستگاه تخمه پزی و آجیل پزی حلزونی آشنا کنیم و به توضیح ویژگی ها و کاربرد آن در دنیای امروز بپردازیم، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

دستگاه تفت تخمه و آجیل پزی حلزونی در واقع نام دیگر دستگاه تفت صنعتی و نیمه صنعتی است که محصولات مختلفی از جمله تخمه، بادام هندی، بادام زمینی، پسته، بادام و...را با کیفیت و طعم خوبی تولید می کند.

انواع دستگاه تفت

در صنایع غذایی از دستگاه تفت برای بودادن و طعم دار کردن مواد غذایی استفاده می شود. به جز آجیل و خشکبار محصولات بسیار دیگری مانند حبوبات، دانه قهوه، آرد، سبوس و ... را برشته می کنند.

برای هر کدام از موارد فوق ممکن است مکانیزم دستگاه تفت کاملا متفاوت باشد. به عنوان مثال برای تفت دادن قهوه دستگاه طوری طراحی شده است که طعم و عطر دانه های قهوه کاملا حفظ شود.

البته شاید بتوان با دستگاه تفت حلزونی قهوه را تفت داد و برشته کرد اما محصول نهایی به هیچ عنوان کیفیت خوبی نخواهد داشت.

بجز قهوه که حساسیت بالایی دارد، برای تفت محصولات دیگری مانند تخمه آفتابگردان، تخمه کدو، پسته، انواع بادام زمینی و هندی و... دستگاه های تفت حلزونی قابل استفاده هستند.

دستگاه های صنعتی در ایران معمولا بصورت سفارشی ساخته می شوند و ممکن است شکل ظاهری و عملکرد دستگاه ها تفاوت هایی با هم داشته باشد. 

درمورد کارایی درست دستگاه های ساخته شده بهتر است در کارخانه حضور پیدا کنید و از دستگاه مورد نظر تست بگیرید و یا از شرکت های سازنده معتبر دستگاه تفت مورد نیاز خود را خریداری کنید.

یکی از سازندگان موفق در حوزه ساخت ماشین آلات صنایع غذایی که امکان تست دستگاه ها و ماشین آلات خود را فراهم کرده است آراد ماشین است. دستگاه آجیل پزی(aradmachinery) آراد ماشین که با عنوان دستگاه تخمه پزی هم یاد می شود با بهترین قطعات و تجهیزات ساخته می شوند و همچنین با قیمت بسیار مناسب تری به بازار عرضه می شوند.

2

کاربرد دستگاه تخمه پزی و آجیل پزی حلزونی

برای تولید کنندگان آجیل و خشکبار، مرحله فرآوری و طعم دار کردن محصولات بسیار مهم و قابل اهمیت است. تفت خشکبار بصورت یکدست و طعم دار کردن آن به طوری که آسیبی به شکل و بافت خشکبار حساسی مانند بادام هندی و پسته وارد نشود برای تولید کننده بسیار حائز اهمیت است.

 

انواع بادام، پسته، سویا، دانه های روغنی، فندق، انواع تخمه آفتابگردان، تخمه هندوانه و دیگر مدل های تخمه، نخود چی  و... از جمله محصولات تفت داده شده با دستگاه تخمه پزی و آجیل پزی حلزونی است.

سوپرمارکتی ها و مغازه داران برای فروش محصول خود به صورت داغ و تازه ترجیح می دهند دستگاه تخمه پزی و آجیل پزی که قابلیت شور و طعم دار کردن محصول را داشت، را خریداری کنند.   

دستگاه طعم زن و شورکن بصورت اختصاصی برای طعم دارکردن و شور کردن تخمه و آجیل ساخته می شوند. البته مغازه ها و کارگاه های کوچک تولید خشکبار برای شورکردن تخمه در حجم های پایین با دستگاه تفت حلزونی کوچک می توان کار تفت و شورکردن تخمه را انجام داد. این کار قدر زمان بر است و باید در چند مرحله انجام شود.

عملکرد دستگاه تخمه پزی و آجیل پزی حلزونی

دستگاه تفت از بخش های مختلفی هم چون: مخزن خشک کن، بالابر حلزونی و Z، بدنه دوجداره، سیستم دوار تشکیل شده است که محصول را با گرم کردن حرارت غیر مستقیم و ظرفیت مشخص، تولید و آماده مصرف می کند.

دستگاه های مورد نیاز خط تولید تخمه و آجیل

برای شروع یک کسب و کار خانگی و کوچک تخمه پزی و آجیل پزی به دستگاه های مختلف زیر نیاز می شود که در ادامه بیشتر به آن می پردازیم:

3

دستگاه تفت

دستگاه تفت تخمه و آجیل، انواع محصولات را درون درام حلزونی خود با تولید حرارت و سوخت مصرفی مورد نیاز تولید و تفت میدهد.

دستگاه شورکن

دستگاه شورکن به صورت افقی ساخته شده و با حرکت یک همزن پارویی، تخمه و خشکبار را شور می کند.

دستگاه طعم زن یا لووک

این دستگاه در تناژ و اندازه های مختلف طراحی و تولید می شود و به منظور طعم دهی و رنگ دهی انواع محصولات حساس به ضربه استفاده می شود. طعم های مختلف به صورت مایع ( آبلیمو، سرکه، گلپر و...) به محصول اضافه می شود. از این رو پس از این مرحله محصول خیس بوده و برای خشک شدن آن به دستگاه خشک کن خشکبار نیاز است.

دستگاه خشک کن سرندی خشکبار

دستگاه خشک کن سرندی عموما برای خشک کردن آجیل و خشکبار در خط تولید این محصولات قرار می گیرد. خشکباری که از دستگاه شورکن یا طعم زن خارج شده اند به تدریج ریخته می شود و با سیستم ویبراتور، به سمت جلو حرکت می کنند. در یک سمت دستگاه خشک کن سرندی، کوره ای کار گذاشته شده است که گرمای آن به وسیله فن هایی به سمت محصول هدایت می شود.

به این ترتیب محصول خشک شده از انتهای دستگاه خارج شده و برای بسته بندی اماده می شود.

دستگاه بسته بندی خشبکار

تخمه، آجیل و خشکبار را هم بصورت فله ای و هم بسته بندی شده عرضه می شوند. دستگاه های بسته بندی توزین، پرکن، سیل و وکیوم از دستگاه های پر استفاده در این حوزه هستند.

قیمت دستگاه تخمه پزی و آجیل پزی

همانطور که در بخش های ابتدایی مقاله اشاره شد دستگاه های صنعتی معمولا بصورت سفارشی ساخته می شوند بنابراین قیمت دستگاه تخمه پزی و آجیل پزی حلزونی ثابت نبوده و به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال بدنه دستگاه تفت اگر از استیل ساخته شود قیمت آن تغییر خواهد کرد. معمولا درام دستگاه تفت از جنس استیل بوده و بدنه دستگاه از آهن ساخته می شود.

ظرفیت دستگاه، نوع موتور و گیربکس بکار رفته در دستگاه و قدرت آن نیز بر روی قیمت دستگاه تفت اثر خواهد گذاشت.

خدمات شرکت سازنده، گارانتی و نوع پشتیبانی دستگاه نیز جزو مواردی است که خریدار باید در نظر بگیرد و می تواند بر روی قیمت دستگاه های صنعتی اثر گذار باشد.