غذاهای سنتی ترکیه

قبل از سفر به کشورهای مختلف باید اطلاعاتی درباره غذا و خوراک آن کشور کسب کنید. طبیعی است بخواهید روزی را به شکم‌گردی اختصاص دهید و بد نیست که اطلاعاتی درباره غذاها به‌دست آورید. ما می‌خواهیم در این مطلب اطلاعاتی را درباره غذاهای سنتی ترکیه برای شما شرح دهیم، پس با ما همراه باشید.

غذاهای محلی ترکیه

ترکیه هم مثل بقیه کشورها، غذاهای محلی دارد که در برخی از رستوران‌های آن سرو می‌شود. بیشتر غذاهای سنتی ترکیه کباب هستند و انواع مختلفی دارند. معمولا غذاهای ترکیه به ذائقه ما ایرانی‌ها سازگار بوده و حتی برخی از غذاهای این کشور در ایران هم فروخته می‌شود.

دونر

اولین غذایی که باید از ترکیه بشناسید، دونر است. این غذا یکی از غذاهای سنتی ترکیه و غذاهای ملی آلمان محسوب می‌شود که آن را با روش‌های مختلفی سرو می‌کنند. گوشتی که برای پختن این کباب استفاده می‌شود، باید با حرارت کم و ملایم پخته شود. برای پخت این کباب معمولا از گوشت بره، گوساله یا مرغ استفاده می‌کنند که هرکدام طعم خاص خود را دارند.

این غذا را می‌توانید به‌صورت دوروم، کباب پیچیده‌شده در نان لواش یا اسکندر کباب دونر همراه نان پیده، ماست، سس گوجه‌فرنگی و کره سفارش دهید. دیگر خودتان بهتر می‌دانید که غذاهای محلی هر کشور را باید در همان منطقه میل کرد تا بتوان طعم واقعی آن را چشید؛ اما اگر دونر را از رستوران‌های ایران هم سفارش دهید، متوجه می‌شوید که این غذا چه طعم شگفت‌انگیزی دارد.

ایچیلی کوفته

این غذا هم یکی‌دیگر از غذاهایی است که با شرکت در تور ترکیه باید آن را امتحان کنید. ایچیلی کوفته به معنای کوفته مغزدار است و با بلغور درست می‌شود. بلغور را با روش خاصی برای ماده اصلی این غذا آماده می‌کنند و در آن گوشت‌ چرخ‌کرده، پیاز، جعفری و بلوط می‌گذارند و آن را می‌پزند. ایچیلی کوفته طرفداران خاص خود را دارد و ممکن است از آن خوشتان نیاید.

لاهماجون

این غذا شباهت زیادی به پیتزا ندارد؛ اما افراد زیادی به اشتباه آن را پیتزای ترکی می‌گویند. برای آماده کردن لاهماجون، باید گوشت چرخ‌کرده طعم‌دار شده را روی خمیر بریزید و به خوبی آن را پخش کنید، سپس مقداری آبلیمو و جعفری تازه را روی آن بریزید. این غذا قیمت زیادی ندارد و می‌توانید با هزینه کم آن را بخرید.

غذاهای سنتی ترکیه

همچنین اگر مشغول گشت‌وگذار در شهر بودید، می‌توانید لاهماجون را خریداری کرده و به‌عنوان میان‌وعده یا نهار سرو می‌کنید. این غذا ارزش غذایی و طعم فوق‌العاده‌ای دارد که از خوردن آن پشیمان نخواهید شد. شاید شما هم اگر تصاویر این غذا را ببینید، بگویید این همان پیتزا است؛ اما زمانی که آن را می‌خورید، نظرتان کامل تغییر می‌کند.

کباب‌ها

قبلا هم گفتیم که بیشتر غذاهای سنتی ترکیه کبابی هستند و انواع مختلفی کباب در این کشور سرو می‌شود. کباب‌های ترکی انواع مختلفی دارند و باید نسبت به سلیقه خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

آدانا و اورفا یکی از چندین نوع کبابی است که در ترکیه سرو می‌شود. برای پخت این کباب از گوشت بره طعم‌دارشده استفاده می‌شود. افرد این گوشت را به‌صورت تند یا معمولی روی سیخ مخصوص می‌گذارند و آن را گریل می‌کنند. این غذا یکی از غذاهایی است که با شرکت در تور ترکیه باید آن را میل کنید.

بیتی بیف نوعی کباب خاص است که فقط در ترکیه پخته می‌شود و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. تکه گوشت بره کباب شده را داخل نان لواش می‌پیچند و با ماست و گوجه‌فرنگی میل می‌کنند. این غذا کبابی خاص و بی‌نظیر است که از خوردن آن لذت می‌برید.

شیش کباب با دو نوع گوشت مرغ یا بره قابل تهیه است. آشپزها بعداز آماده کردن تکه‌های گوشت، سیخ را در آن‌ها فرو می‌کنند و روی شعله قرار می‌دهند.

اسکندر کباب معروف‌ترین کباب ترکی است که در بیشتر رستوران‌های این شهر پیدا می‌شود. فیله گوشت بره کباب شده را در سس قرار می‌دهند و آن را کنار برج یا نان و ماست سرو می‌کنند.

غذاهای سنتی ترکیه

مانتی

این غذاهم طرفداران زیادی دارد و در بعضی دیگر از کشورهای مدیترانه هم سرو می‌شود. مانتی در اندازه و شکل‌های مختلفی قابل سفارش است. این غذا بالشتک‌هایی خمیری است که از گوشت و مواد دیگری مانند پیاز، ریحان و... پر شده‌اند. اگر راویولی ایتالیایی را ببینید، متوجه می‌شوید که شباهت زیادی به این غذای محبوب ترکی دارد.

زمانی که در تورهای ترکیه علی بابا شرکت می‌کنید، می‌توانید این غذای خوشمزه را میل کنید. در دستور تهیه اصلی این غذا نوشته شده که از گوشت استفاده شود؛ اما در برخی از رستوران‌ها، این غذا با بادمجان یا گوشت مرغ هم درست می‌شود.

بورک

یکی ‌دیگر از غذاهایی که در ترکیه به وفوور یافت می‌شود، بورک است. این غذا بیشتر به‌عنوان صبحانه و میان‌وعده سرو می‌شود. بورک از خمیر یوفکا تهیه خواهد شد؛ آشپزها خمیر را به‌شکل دلخواه در می‌آورند و بعد در آن مواد مختلفی قرار می‌دهند. این خمیرها را با گوشت چرخ‌کرده، پنیر و سبزیجات پر می‌کنند.

این غذا را باید داغ و تازه بخورید تا بتوانید طعم واقعی آن را حس کنید و به‌همین‌خاطر در ترکیه رستوران‌های سیار هم آن را به گردشگران می‌فروشند. این غذا از دوران حکومت عثمانی در این کشور تهیه می‌شده و از آن زمان تا حالا، یکی از بهترین غذاهای سنتی ترکیه محسوب می‌شود.

غذاهای زیادی در ترکیه وجود دارد که ما در این مطلب چند مورد از پرطرفدارترین آن‌ها را به شما معرفی کردیم. اگر هرکدام از این غذاها را میل کرده‌اید، نظراتتان را درباره آن‌ها با ما به‌اشتراک بگذارید.