ارز دیجیتال چیست؟

 ارز دیجیتال امروزه یکی از واژه‌ هایی می باشد که بسیار به گوش می ‌خورد. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که ارز های دیجیتالی چه چیزی هستند و چه تفاوتی با ارز هایی که تا به حال می شناختید؛ دارند. امروزه بدون شک دنیا، دنیای تکنولوژی و دیجیتال است. تکنولوژی دیجیتال امروزه تغییرات بسیار زیادی را در نحوه زندگی انسان ها به وجود آورده است و ما شاهد این هستیم که بخش بسیار زیادی از زندگی بشر، توسط تکنولوژی دگرگون و متفاوت شده است. امروزه دنیای دیجیتال، حتی  مفهوم پول را نیز تغییر داده و به جای اوراق بهاداری که ما در گذشته آن ها را می‌ شناختیم؛ ارز های دیجیتالی به وجود آمدند. ارز دیجیتال با واژه های یا رمز پول نیز شناخته می شود.

مبنای رمز ارز

 ارز دیجیتال یا همان رمز ارز ، امروزه می تواند جایگزین نسخه های فیزیکی مانند اوراق بهادار یا سکه های طلا باشد. در حقیقت رمز ارز ها، ارزش‌ های ایجاد شده در بستر فضای دیجیتالی هستند. مبنای  ارز های دیجیتال همان مبنای باینری یا صفر و یک می باشد. ارز های دیجیتال به صورت الکترونیکی ذخیره شده و به همین صورت نیز انتقال پیدا می کنند. شاید در نگاه اول ارز های دیجیتال کاملا متفاوت با ارز های معمولی باشند و هیچ شباهتی بین پول دیجیتالی و پول فیزیکی وجود نداشته باشد؛ اما باید گفت بین این دو مفهوم شباهت های بسیار زیادی وجود دارد. هر دو این ارز ها قابل تبادل بوده و در بازار جهانی ارزش مشخصی دارند.

1

ارز های دیجیتال

 شباهت های ارز دیجیتال و پول فیزیکی

همان طور که گفته شد بین ارز دیجیتال و پول فیزیکی شباهت های بسیار زیادی وجود دارد. رمز ارز و پول های فیزیکی هر دو برای خرید کالا و خدمات مورد استفاده قرار می ‌گیرند و بهایی هستند که شما برای خرید می پردازید. در نتیجه تفاوتی از این منظر بین رمز ارز و ارز فیزیکی وجود ندارد.

 تفاوت ارز های دیجیتال و ارز های فیزیکی

 بین ارز دیجیتال و ارز فیزیکی تفاوت‌ های قابل ملاحظه‌ ای نیز وجود دارد. به غیر از اینکه ارز های دیجیتال فقط در بستر اینترنت و دیجیتال تعریف می شوند؛ باید گفت این ارز ها از نظر تراکنش نیز با یکدیگر تفاوت هایی دارند. شما می توانید رمز ارز را به صورت آنی و بدون هیچ مرزی به سرعت انتقال دهید و راه انتقال فیزیکی برای ارز های دیجیتالی وجود ندارد. هر چند بعضی از ارز های دیجیتالی غیر متمرکز بوده و می توان با آن ها کارهای مختلف را انجام داد اما بعد از ارز های دیجیتالی، مخصوص یک کار خاص هستند. به طور مثال بعد از بازی های کامپیوتری ارز مخصوص به خود را دارند.

ارز  های دیجیتال یا پول مجازی

 شاید در ابتدا فکر کنید؛ مفهوم ارز دیجیتال یا پول مجازی کاملا مشابه با یکدیگر هستند. اما این دو واژه، از نظر  معنا و مفهوم تفاوت های قابل ملاحظه ای با یکدیگر دارند. به زبان ساده می‌ توان گفت پول مجازی، زیر مجموعه ای از ارز های دیجیتالی می باشد و یک نوع ارز دیجیتال است. اما هر نوع رمز ارزی پول مجازی نیست.

 

 

2

شباهت های ارز های دیجیتال و پول فیزیکی