علت نیاز به تعمیر ماشین لباسشوی به دلیل ایجاد صدای زیاد چیست؟

در بعضی از مواقع علت صدای زیاد ماشین لباسشویی به وجود یک جسم سخت در دستگاه مانند سگک کمربند و یا دکمه‌های لباس بازمی‌گردد که به دیگ و یا شیشه ماشین لباسشویی برخورد می‌کند. البته این تنها علت نیست و نقص فنی یکی از قطعات دستگاه نیز در بروز این مشکل دخیلند. مثلاً اغلب این سروصدا، صدای پمپ تخلیه ماشین لباسشویی است.

اگر تمایل دارید درباره تمامی دلایل صدای ماشین لباسشویی و صدای پمپ ماشین لباسشویی اطلاعات پیدا کنید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.قبل از اینکه دنبال علت سروصدای ماشین لباسشویی باشیم اول باید متوجه این شویم که چه نوع صدایی را می شنویم تا بدرستی تشخیص دهیم که هر صدا مربوط به چه مشکلی در ماشین لباسشویی می باشد:

صدای خروپف مانند (خرخر کردن)ماشین لباسشویی!

این نوع صدا میتواند این پیام را به شما برساند که چیزی راه لوله تخلیه را مسدود کرده است اما نه به‌طور کامل! این گرفتگی لوله تخلیه را اگر دست کم بگیرید میتواند باعث ترکیدن لوله شود!

صدای تق تق از ماشین لباسشویی!

صدای تق تق ماشین لباسشویی شما میتواند به هر کدام از موارد زیر ارتباط داشته باشد:

  • پر کردن بیش از اندازه مخزن ماشین لباسشویی
  • ایرادات پولی قرقره
  • خراب شدن موتور ماشین لباسشویی
  • ساییده شدن بلبرینگ ماشین لباسشویی
  • جسم خارجی در موتور تخلیه گیر کرده باشد

علت نیاز به تعمیر ماشین لباسشوی به دلیل ایجاد صدای زیاد چیست؟

صدای جیر جیرک مانند(جیر جیر کردن )ماشین لباسشویی!

این صدا در دستگاه شما میتواند به هر کدام از موارد زیر ارتباط داشته باشد:

  • سنگین کردن زیاد ماشین لباسشویی
  • قرار نگرفتن ماشین لباسشویی بر روی یک سطح صاف
  • ایراد در لاستیک دور درب ماشین لباسشویی
  • ایراد در تسمه
  • ایراد در بلبرینگ یا یاتاقان‌ها
  • اشکال در شیر ورودی آب

صدای وزوز ماشین لباسشویی!

اگر این صدا را از ماشین لباسشویی خود می‌شنوید، احتمال دارد چیزی در پمپ لباسشویی شما قرار گرفته باشد. اگر جسم خارجی به داخل پمپ راه پیدا کرده باشد، پمپ امکان ورود آن را ندارد در نهایت ممکن است آسیب جدی به پمپ لباسشویی شما برساند به‌گونه‌ای که نیاز به تعمیر یا تعویض آن داشته باشید.

دلایل صدای زیاد ماشین لباسشویی و راه های رفع آن

دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث به گوش رسیدن صداهای نامتعارف از ماشین لباسشویی در حین شستشوی لباس‌ها شود. برخی از این دلایل به راحتی توسط کاربر رفع می‌شود اما برای برخی از آنها نیاز به کمک یک تکنسین خواهید داشت. مشکلات فنی ماشین لباسشویی در اکثر مواقع به دلیل فرسودگی و یا استفاده نادرست از دستگاه اتفاق می‌افتد. این مشکلات تنها با تعمیر یا تعویض قعطعه خراب شده برطرف می‌شوند.

تشخیص علت صدای زیاد ماشین لباسشویی اغلب بستگی به این دارد که در کدام مرحله دستگاه صدای زیادی تولید میکند، مثلاً علت صدای زیاد ماشین لباسشویی هنگام آبکشی و تخلیه آب می تواند به پمپ تخلیه مربوط باشد.

از مهم‌ترین دلایل بروز صدای زیاد لباسشویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود اجسام خارجی در دیگ

بررسی محتویات داخل دیگ، اولین کاری است که باید در هنگام شنیدن صداهایی مانند "کلیک" از لباسشویی بکنید. اگر پیش از قرار دادن لباس‌ها در داخل لباسشویی داخل جیب‌ها را چک نکرده باشید و یا از وجود سنجاق، سکه، کلید و دیگر اجسام سخت و فلزی در لباس‌های داخل دیگ مطمئن هستید، احتمالا علت صدای زیاد ماشین لباسشویی شما به این موضوع برمی‌گردد.

در برخی از موارد اجسام سخت از شستشوهای پیشین در لاستیک دور درب و یا در واشر تخلیه گیر می‌کنند و در شستشوهای بعدی باعث سر و صدا در ماشین لباسشویی می‌شوند.

  • وجود لباس بیش از حد در داخل دیگ

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند باعث شود صداهای نامتعارفی را در هنگام شستشو از ماشین لباسشویی بشنوید، ریختن لباس در داخل دیگ بیشتر از حد ظرفیت آن است. این مساله می‌تواند باعث کشیده شدن لباس‌ها به درب شیشه‌ای دستگاه کند و صدایی مانند جیر جیر یا «تق تق» تولید شود.

علت نیاز به تعمیر ماشین لباسشوی به دلیل ایجاد صدای زیاد چیست؟

  • خرابی پمپ: صدای پمپ تخلیه ماشین لباسشویی ناشی از خرابی آن است

از مهم‌ترین دلایل این مورد می‌توان به خراب شدن پمپ تخلیه دستگاه اشاره کرد. صدای پمپ تخلیه ماشین لباسشویی هنگام آبکشی و تخلیه آب به گوش میرسد. این قطعه وظیفه پمپاژ آب به داخل دستگاه و خروج آب کثیف داخل لباسشویی را به فاضلاب دارد. در صورتی که این قطعه بر اثر فرسودگی، نوسانات برق و مواردی از این قبیل خراب شود، صدای ناهنجاری از آن شنیده می‌شود که در اکثر مواقع کاربران را نگران می‌کند.

برای رفع  صدای پمپ تخلیه ماشین لباسشویی باید پمپ تخلیه را تعویض کنید. تعویض این قطعه حتماً باید توسط یک تکنسین متخصص تعمیر ماشین لباسشویی صورت گیرد.

  • خرابی بالشتک لباسشویی

در اکثر ماشین لباسشویی‌ها برای انتقال قدرت موتور از یک قطعه به اسم بالشتک موتور استفاده می‌شود. این بالشتک (یا کوپلینگ)، که دارای 2 شاخک درایو پلاستیکی است، لرزش شاخک‌ها را کمتر کرده و باعث کاهش صدای ماشین لباسشویی می‌شود.

به‌طورکلی بعد از مدت‌زمان طولانی از استفاده ماشین لباسشویی، بالشتک دچار فرسودگی می‌شود. برای رفع این مشکل باید اتاقک ماشین لباسشویی را بردارید تا به قطعه بالشتک لباسشویی دسترسی پیدا کنید.

  • خرابی کمک فنر لباسشویی

تمام ماشین لباسشویی‌ها برای جذب ارتعاشات دیگ لباسشویی از کمک فنرهایی استفاده می‌کنند. این کمک فنرها باعث کاهش صدای ماشین لباس شویی در حین شستشو دستگاه می‌شود.

اگر این کمک‌فنرهای دستگاه آسیب ببینند و یا در طول زمان ضعیف شده باشند، باعث ایجاد صدا در دستگاه می‌شوند. برای کاهش صدای ماشین لباسشویی باید کمک‌فنرها را تعویض کنید.

  • خرابی تسمه

اکثر ماشین لباسشویی‌های درب از بالا، برای زیرسازی دیگ در زمان چرخش از تسمه استفاده می‌کنند. چهار تسمه در بالای دیگ و هر گوشه اتاقک لباسشویی برای کاهش حرکت دیگ متصل شده است.

البته این تسمه‌ها لاستیکی است و در طول زمان و استفاده از دستگاه کش پیدا می‌کند و آسیب می‌بیند. در صورت آسیب‌دیدگی تسمه در دستگاه، دیگ با اتاقک تماس پیدا می‌کند و باعث ایجاد لرزش ماشین لباسشویی و همچنین و صدای ضربه بلند می‌شود.

این مشکل در تسمه‌ها اغلب به دلیل بیش‌ازحد پر کردن لباسشویی و وارد کردن فشار زیاد می‌باشد. درنهایت در صورت بروز چنین مشکلی حتماً هر 4 تسمه دستگاه را تعویض کنید.

علت نیاز به تعمیر ماشین لباسشوی به دلیل ایجاد صدای زیاد چیست؟

  • خرابی موتور محرک

برای چک کردن خرابی و تعمیر موتور ماشین لباسشویی ، تسمه محرک را از دستگاه جدا کنید و موتور را روشن کنید. اگر لباسشویی همچنان سروصدا داشت، ایراد از موتور است. در چنین شرایطی با تعمیر ماشین لباسشویی این مشکل حل می‌شود؛ اما در بعضی مواقع موتور باید تعویض شود.

  • شکستن بلبرینگ

قطعه بلبرینگ دستگاه باعث کاهش صدای زیاد ماشین لباسشویی در حین چرخش دیگ داخلی می‌شود. معمولاً به دلیل بار اضافی و ریختن لباس بیش از ظرفیت لباسشویی، استفاده زیاد از دستگاه و به‌خصوص مصرف مواد شوینده نامرغوب موجب آسیب رساندن به بلبرینگ‌های لباسشویی می‌شود.

در صورت شکستن بلبرینگ‌ها، دیگ داخلی ماشین لباسشویی نیز حرکت می‌کند. در صورت بروز این مشکل در بلبرینگ‌ها، تکنسین باید حتماً لاستیک دور درب دیگ ماشین لباسشویی را نیز تعویض کند.

راهنمای استفاده از ماشین لباسشویی

جهت افزایش عمر دستگاه و جلوگیری از صدای زیاد ماشین لباسشویی و پمپ تخلیه توصیه می‌شود که به صورت اصولی از آن استفاده و نگهداری کنید. نکات زیر می‌تواند شما را در انجام این کار کمک کند:

  • اولین نکته در مورد راهنمای استفاده از ماشین لباسشویی این است که نباید بیش از اندازه یا خیلی کمتر از حجم ماشین لباسشویی در آن لباس قرار دهید.
  • اگر قصد شستشو حوله حمام را دارید، حتماً به همراه چند حوله کوچک دست و صورت و یا چند تکه لباس کوچک ماشین لباسشویی را روشن کنی تا دیگ کاملا تراز باشد.
  • محل قرار گرفتن ماشین لباسشویی باید بر روی سطحی صاف باشد تا کاملا تراز شود. تراز نبودن ماشین لباسشویی معمولاً در زمان آب‌کشی و چرخش دور تند ماشین لباسشویی بیشتر نمود می‌کند. البته شما می‌توانید با محکم کردن پیچ‌های زیر دستگاه، این مشکل را تا حدی تعدیل کنید.
  • از ریختن عروسک‌های پولیشی، بالش‌های از جنس مصنوعی و به‌خصوص پادری‌های منزل در داخل ماشین لباس شویی اجتناب کنید. پرز این اجسام در صورتی که از فیلتر عبور کرده و به پمپ برسد، باعث خرابی آن میشود و برای شما آزاردهنده خواهد بود.
  • استفاده بیش از اندازه از مواد شوینده باعث تمیزی بیشتر لباس نمیشود! این باور غلط باعث مختل شدن عملکرد ماشین لباسشویی می‌شود و به مرور زمان اضافه مواد شوینده زیر لگن ماشین لباسشویی رسوب میکند.
  • هر چند وقت یکبار فیلتر ماشین لباسشویی را به منظور نگهداری از ماشین لباسشویی تمیز کنید. اگر نمیدانید فیلتر ماشین لباسشویی شما کجاست به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید، تمیز نبودن این قطعه باعث اختلال در تخلیه آب دستگاه میشود.
  • استفاده از محافظ برق را فراموش نکنید، نوسانات برق غیر قابل پیش بینی می‌باشند اگر ماشین لباسشویی را بطور مستقیم به پریز برق بزنید ممکن است باعث نیم سوز شدن موتور لباسشویی یا سوختن برد آن شود.

سخن پایانی

ایجاد مقدار کمی صدا و لرزش هنگام فعالیت ماشین لباسشویی طبیعی است اما اگر با صدای زیاد ماشین لباسشویی مواجه شویذ و این صدا و لرزش از حد نرمال خارج شده و آزار دهنده باشد نشان دهنده بروز اختلال در دستگاه است. اگر ماشین لباسشویی شما صدای زیادی ایجاد میکند بهتر است در ابتدا دستگاه را خاموش کرده و موارد گفته شده در مقاله را بررسی نمایید اگر اختلال ایجاد شده مربوط به قطعات حساس و تخصصی بود به هیچ عنوان خود اقدام به تعمیر آن نکنید و این کار ار به تکنسین مجرب و ماهر بسپارید.

منبع: وب سایت تعمیر آنلاین