قیمت انواع محصولات فولادی در سال ۱۴۰۱

همواره بزرگ‌ترین دغدغه فعالان بازار آهن‌آلات، قیمت جدید سالانه محصولات فولادی می‌باشد. از آنجایی که هر ساله قیمت‌ها دستخوش تغییراتی می‌شوند، قیمت انواع محصولات فولادی در سال ۱۴۰۱ نیز مانند سال‌های گذشته روندی رو به افزایش، و یا کاهش خواهد داشت.

چرا که عوامل مختلفی مانند سیاست، میزان تقاضای بازار داخلی و خارجی، نوسانات ارزی و دستمزد کارگران هر ساله در حال تغییر است. از این رو تصمیم گرفتیم تا روند تغییراتی قیمت بازار آهن‌آلات را از ابتدای سال ۱۴۰۱ با هم بررسی کنیم، با ما همراه باشید.

 

قیمت آهن سال ۱۴۰۱

برخی از عمده ترین دسته‌بندی‌های مصرف آهن‌آلات عبارتند از:

  • صنعت ساخت و ساز(ساختمان سازی)
  • صنعت کشتی‌سازی، هواپیما، هلیکوپتر و صنایع هوافضا
  • تولید لوازم خانگی، مانند یخچال، قهوه ساز، قاشق و چنگال
  • صنعت خودروسازی
  • ماشین‌آلات کشاورزی
  • کانتینر‌ها و مقاطع صنعتی بزرگ مانند سوله‌های تولید مواد غذایی

شاید برایتان سوال پیش بیاید، چه عواملی بر روی قیمت آهن و آلیاژ‌های مختلف آن تاثیر گذار است؟ پاسخ این سوال بسته به عوامل داخلی و خارجی کشور است. هر یک از این دو قسمت زیر شاخه‌های متعددی دارند که در ادامه آن‌ها را به صورت تخصصی بررسی خواهیم کرد.

عوامل موثر بر قیمت آهن

از جمله مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت سالانه سنگ آهن، می‌توان به عوامی همچون: نوسانات نرخ ارز، میزان تقاضای بازار‌های داخلی و خارجی، افزایش و یا کاهش میزان منابع فلزی موجود اشاره کرد. سالانه بازار کشور دچار سردرگمی در  عرضه و تقاضای محصولات آهنی می‌شود و این امر موجب ضرر و زیان کسبه و متقاضیان می‌شود.

 

قیمت نفت

هرچه قیمت نفت افزایش یابد، به موازات آن، قیمت آهن و آلیاژ‌های آهنی نیز افزایش خواهد یافت. پلاستیک را با استفاده از فولاد قالب پلاستیک قالب‌زنی و تبدیل به محصول نهایی می‌کنند. در صورت گران شدن نفت در بازارهای جهانی، قیمت این مقاطع کاربردی نیز افزایش می‌یابد.

گاز شهری و زغال سنگ نیز منابع انرژی محسوب می‌شوند. طی هفته‌های آغازین سال ۱۴۰۱، با افزایش قیمت هر بشکه نفت، قیمت انواع مقاطع فولادی و آلیاژ‌های آهنی افزایش یافته است. در پی این تغییرات، قیمت انواع فولاد گرمکار نیز به سبب مصرف زیاد انرژی، بشدت افزایش می‌یابد.

عوامل سیاسی و دیپلماتیک

اگر این روند ادامه پیدا کند، قطعا تا پایان سال جاری بازار کشور قیمت‌های نسبتا بالاتری را تجربه خواهد کرد. اما این پایان داستان نیست، از طرفی عوامل سیاسی و دیپلماتیک تاثیر بسزایی دارند. چرا که فروش نفت در بازار‌های جهانی، بر بازار کشور تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

در غیر این صورت، قیمت نفت کاهش می‌یابد و بازار آهن نیز راکد خواهد شد. در صورت نیاز به خرید فولاد قالب پلاستیک در سال جدید، مطلب را دنبال کنید.

بازار داخلی آهن

در ابتدای سال ۱۴۰۰، قیمت هر شمش آهن حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود، که در انتهای سال، نزدیک به ۱۶ هزار تومان رسید. با این حال، بازار کشور طی یک سال حدود ۴۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.

3

بازار جهانی آهن

در اواخر سال ۱۴۰۰، بازار جهانی آهن نیز به سبب جنگ کشور‌های روسیه و اوکراین، شدیدا دچار مشکل تامین انرژی شده و قیمت‌ها در حال افزایش است. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، برخی از کشور‌های مهم و صنعتی دنیا مانند: آلمان، فرانسه و دیگر کشور‌های اروپایی که صنایع وابسته به گاز کشور روسیه را دارند، احتمالا دچار رکود و ورشکستگی خواهند شد.

پیش بینی قیمت میلگرد 1401

قیمت انواع محصولات فولادی در سال ۱۴۰۱

برای تولید گرید‌های مختلف میلگردی، از عناصر مختلفی همچون: کروم، نیکل، فسفر، منگنز، نیکل و دیگر عناصر استفاده می‌شود. مثلا از فلز روی برای گالوانیزاسیون استفاده می‌شود. قیمت خرید هر یک از این عناصر می‌تواند تعیین کننده قیمت نهایی میلگرد باشد.

همچنین به دلیل افزایش قیمت دستمزد کارگران و قیمت پایه کارخانجات در سال جدید، انتظار افزایش قیمت همچین دور از ذهن نیست. علاوه بر این، افزایش صادرات و واردات نیز عاملی مهم و اساسی در تعیین قیمت نهایی محصولات آهنی می‌باشد. افزایش دستمزد ترانزیت‌ها، کشتی‌ها و قطار‌ها از دیگر عواملی هستند که بر قیمت آهن تاثیر می‌گذارند.

اگر قیمت عوارضی گمرک کاهش یابد، صادرات و واردات کالاهای مورد نیاز برای تجار آسان‌تر شده و قیمت در بازار داخلی نیز به سبب نیاز به تامین بازار خارجی افزایش می‌یابد. با توجه به وضعیت ابتدایی سال ۱۴۰۱، انتظار می‌رود که صادرات کشور افزایش یافته و واردات، کاهش یابد.

پیش بینی قیمت آهن بعد از تحریم

پس از تحریم‌های سال‌های گذشته و اجرایی شدن طرح برجام، انتظار می‌رود تا قیمت دلار به ثبات برسد و قیمت آهن نیز تا حدودی ثابت شود. اما با توجه به نمودار سال‌های گذشته بازار آهن‌آلات، قیمت آهن در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۱ معمولا افزایش می‌یابد.علت این امر، شروع فصول گرم سال و زمان مناسب ساخت و ساز برای کارگران می‌باشد.

اما با توجه به قطعی برق در سال ۱۴۰۰ و کمبود منابع برقی کشور، در سال جاری نیز احتمالا این مشکلات ادامه خواهد یافت. اما به طور کلی در صورت عملی شدن طرح برجام و رفع تحریم‌های کشور، واردات و صادرات کشور رونق یافته  و قیمت آهن سبای قیمت دلار، افزایش می یابد.

پیش بینی قیمت آهن در سال‌های آینده

با توجه نمودار‌های بازار آهن، در سال‌های اینده قیمت‌ها رو به ثبات هستند. اما در صورت تعطیلی کارخانجات اروپایی به سبب کمبود منابع انرژی، صادرات کشور مطمئنا افزایش می‌یابد و نیاز بازارهای خارجی به تولیدات کشورمان، موجب افزایش قیمت‌ بازار آهن می‌شود.

پیش بینی قیمت میلگرد در دولت  فعلی

دولت سیزدهم تاکیدی جدی بر کنترل و کاهش قیمت‌های بازار، جهت مبارزه با تورم کشور دارد. از این رو دولت تحت تاثیر عوامل مختلف، بودحه‌ی خوبی برای سال ۱۴۰۱ اختصاص داده است. بر این اساس می‌توان گفت تقریبا قیمت در طول سال با شیب کمی در حال افزایش است. اما همچنان نوسانات دلار تغییرات هیجانی‌ای بر روی قیمت بازار آهن‌آلات خواهد گذاشت.

اما این هیجانات تاثیر زیادی بر روی بازار نخواهند گذاشت. البته نباید انتظار داشت قیمت‌ها روندی کاهشی و یا افت شدیدی پیدا کنند، چرا که در آینده تقاضای بازار خارجه افزایش می‌یابد و در صورت افزایش تولیدات و صادرات، قیمت آهن در بازار داخلی افزایش می‌یابد.

قیمت واردات عناصر مختلف جهت تولید گرید‌های فولادی مختلف میلگردها، نسبتا افزایشی است و زمانی که تولید کننده قیمت بالایی بابت خرید مواد اولیه پرداخته باشد، صبر می‌کند تا قیمت‌ها افزایش یابند و فروش خود را ادامه می‌دهد.

در این راستا کارفرمایان نیاز به مقاطع مختلف آهنی برای ساخت و ساز خود دارند که باید قبل از سر رسیدن شکست‌های قیمتی بازار، مقاطع مورد نیاز خود که یکی از پر مصرف‌ترین آن‌ها، میلگرد و تیر‌اهن هستند، تهیه کرده تا در هزینه تمام شده خود صرفه‌جویی کنند.

نمودار قیمت میلگرد

بر اساس نمودار قیمت آهن در سال ۱۴۰۰، قیمت آهن در نیمه ابتدایی سال، معمولا روندی رو به افزایش داشته که علت اصلی آن افزایش ساخت و ساز‌ در فصول گرم سال است. در نیمه دوم سال یعنی فصول سرد، ابتدا قیمت‌ها به شدت شکسته شده، اما پس از مدت کوتاهی مجددا روندی روبه افزایش خواهند داشت و تاپایان سال، ادامه دارد.

قیمت انواع محصولات فولادی در سال ۱۴۰۱

خرید آهن‌آلات

جهت خرید تیرآهن، میلگرد، پروفیل‌های صنعتی، فولاد قالب پلاستیک و فولادهای گرمکار، به وب سایت آرسینکو رفته و علاوه بر مشاوره رایگان، مقاطع فولادی مورد نیاز خود را با تضمین قیمت و کیفیت دریافت کنید.

منبع: https://rsin.co.ir/